Parks planteakvarie

Indsendt af Robot den søn, 09/06/2009 - 04:15
Kategori
Mit Akvarium - Akvariesiden.dk
Forfatter
Park
Så fik jeg endelig gang i akvariet og fik omlagt det til noget der ligner den idé i mit hovede... Undervejs har der været mange problemer - forkerte fisk (Victoria cichlider, der absolut ikke kan anbefales til planteakvarie ;)), div. alge-angreb, problemer med at skaffe de planter jeg ville have, manglende eller defekt udstyr (hovedsageligt CO2), flere forkerte fisk og flere alge-angreb!

Men nu er der billeder, jeg tør offentliggøre - uden frygt for mobning! :P

Et før, hvor planterne skal komme sig efter div. alge-angreb - de er bare plantet tilfældigt, hvor de er sikret en masse lys også til bladene forneden og godt med CO2 og mikro/makro-gødning! Her er der 6 x 54W T5 over, så derfor pearler planterne ret meget - det er ikke svæv i vandet! ;)

Det er vokset lidt til:

Som det ser ud nu, efter tilsætning af 3 stk. dejlige red moor-rødder og ca. 25 kg. landscape rocks, samt en del planter...

Teknisk info:

Akvarie: 325 l. (130x50x50 cm) helglas akvarie med klare fuger - står på sort effektline kabinet

Spandpumpe & cirkulation: JBL CristalProfi e1500 (1500 l./t.), AM-Top 3335 (600 l./t.), Hydor Koralia 1. (1500 l./t.)

CO2 udstyr: 2 kg. flaske med magnetventil, bobbeltæller i glas, permanent tester. CO2en opløse via glaskeramisk diffuser under indtaget til spandpumpen, således, at spandpumpen fungerer som reaktor.

Gødning: 5 x ugen
KNO3 - 1/5 tsp
K2SO4 - 1/8 tsp
KH2PO4 - 1/8 tsp
Rexolin 10 ml.

Lys: 10 timer - ATI Powermodule 6x54W T5 dæmpbart - rørene er en blanding bestående af : 2 x Giesemann Midday, 2 x Narva Nature Superb 076, 1 x Phillips 827, 1 x Phillips 865

Bundlag: Råda 0,8 - 1,2 mm

Hardscape: Red moor-rødder og landscape rocks

Planteliste:
• Alternanthera lilacina
• Anubias baterii var. nana petite
• Eleocharis parvula
• Cryptocoryne lutea
• Cryptocoryne wendtii brown
• Cryptocoryne parva
• Cyperus helferi
• Cabomba Caroliniana
• Echinodorus Paniculatus (Bleheri)
• Echinodorus angustifolius
• Echinodorus x barthii
• Echinodorus Latifolius xingu
• Eustralis stellata
• Glossostigma elationides
• Hemigraphis repanda
• Hedyotis salzmannii
• Hygrophila polysperma
• Hydrocotyle verticellata
• Lilaeopsis brasiliensis
• Limnophila Aromatica
• Ludwigia brevipes
• Microsorum pteropus
• Monosolenium tenerum - levermos
• Myriophyllum mattogrossense green
• Nesaea crassicaulis
• Pogostemon helferi
• Proserpinaca palustris
• Riccia fluitans
• Rotala wallichii
• Rotala green
• Salvinia natans
• Taxiphyllum barbieri – java mos
• Vesicularia sp. Christmas moss
• Vallisneria spiralis Tiger
• Vallisneria nana

Der er følgende på vej:
Fissidens nobilis
Heteroscyphus spec. Gitter
Flame-Moos
Weeping-Moos - Vesicularia ferriei
Utricularia graminifolia
Ludwigia inclinata verticillata cuba

Fauna:
Amanorejer (Caridina multidentata)
RCS-rejer (Neocaridina heteropoda)
Sorte majssnegle (Neritina pulligera knorii )
0.0.16 Sort neon (Hyphessobrycon herbertaxelrodi)
3.3.0 hjerseni killier - (aphyosemion australe)
0.0.6 Duboulays Regnbuefisk (Melanotaenia duboulayi)
0.0.2 Regnbue algeæder (Garra flavatra)
0.0.6 Corydoras venezuelanus
1.1.0 Panda dværgcichlide (Apistogramma nijsseni)
1.1.0 Sommerfugle cichlide (Mikrogeophagus ramirezi)

Der er sikkert noget jeg har glemt, men det kommer nok på! :P

Kritik er velkommen ;)

Kommentarer

Robot søn, 09/06/2009 - 04:19 Permalink

Meningen er selvfølgelig, at stængelplanterne bagerst skal danne buske mellem rødderne og fylde næsten hele bagruden! ;)

Dernæst skal HC cubaen, glossoen og Marsilea Hisulata danne tæppe i forgrunden.

Og til sidst skal de nye mosser beklæde det meste af rødderne :P

Så der er lidt vej endnu... ;)
Skrevet af Park

Robot søn, 09/06/2009 - 04:36 Permalink

Hej Park.
det ser da godt ud med de planter:D det er nogle super flotte rødder som du har sat ned:Dog lige et spørgsmål havd er det for nogle snegle som er på akvariet?ja de ser ud som dem jeg har,det er øv syntes jeg,hvordan får jeg dem væk?jeg har haft ALT(grus-rødder-sten) oppe af akvariet og fik hældt kogende vand på,lod det stå i en 1/2 time,jeg var snegle fri i 4-5 uger men nu er de ved at komme igen;( der skal lige siges at jeg har scalare-pragtsmerlinger samt flying fox til at gå i det akvarie:)
Skrevet af mummimor

Robot søn, 09/06/2009 - 04:48 Permalink

Jeg er også meget glad for de rødder, da de er ret store og fylde godt. De fleste jeg har set i butikker er ret små - ihvert fald til et 325 l. :P

Jeg tror, at det er sådan en : http://en.wikipedia.org/wiki/Planorbis!?? Men er ikke sikker... Jeg gider ikke fjerne dem, men det kan da godt være, at man på et tidspunkt bliver træt af dem :|

Jeg tror at du skal have fjernet dem manuelt, desværre?!! Ved ikke om de er for små til at blive tage af dræbersnegle???
Skrevet af Park

Robot søn, 09/06/2009 - 11:24 Permalink

Hey.
Ser godt ud! - Men det udstyr forpligter også! :P
Bliver spændende at følge undervejs som det gror til.
Det eneste jeg umiddelbart ville gøre anderledes hvis det var MIG, er at rødderne skal placeres så de sender samme signal - pege samme retning.
Sammen med en masse småsten og omfangsrig planteliste kan det godt sende et lidt rodet udtryk.
Desuden syntes jeg ikke indretningen udnytter størrelsen på akvariet - din opstilling er tre ens moduler.
Du kan lave den vildeste overgangszone med de materialer du har til rådighed, og det ville jeg nok gøre.
Men som sædvanlig en fornøjelse at se billeder fra dig Daniel B)
Mvh. Kim.
Skrevet af kaalborg

Robot søn, 09/06/2009 - 11:42 Permalink

Det ser godt ud, Park. Masser af detaljer at gå på opdagelse i for øjet. :-)
Skrevet af Midtjylland

Robot søn, 09/06/2009 - 12:37 Permalink

Det ser godt ud Daniel. Jeg ville måske rykke stenene helt tæt til rødderne, for at undgå for mange fokus points. Det ville også understøtte den flotte opstilling af rødderne...
Btw hvor har du købt de landscape rocks? ;)
Skrevet af Dont

Robot søn, 09/06/2009 - 15:56 Permalink

#4 Jep det er lige den slags,og en bliver hurtigt til mange*doh**doh**doh*jeg må se at få købt nogle DRÆBERMASKINER:Dså jeg kan blive kvit med det ski**.de dræbersnegle de spiser forhåbentlig kun snegle??*blink**blink*

Skrevet af mummimor

Robot søn, 09/06/2009 - 20:31 Permalink

Kim, jeg kan godt følge dig, men min idé går lidt på, at det færdige akvarie, er hardscape ikke så dominerende, men derimod bare nogle teasers, man måske kan ane i plantemasserne...

Men den med 3 ens moduler kan jeg godt følge dig i, der må jeg lige i tænkeboks *uhh*

Ang. plantelisten er den ikke heeelt opdateret... *rødmer*

Men jeg er godt klar over, at der er mange arter, men i tiden, hvor jeg har forsøgt at få dem i topform til at lave en omlægning, har der været mange problemer, så jeg har ikke rigtig set deres fulde potentiale endnu, så derfor har de fået en chance i akvariet...

Jeg regner med at skulle ned på en 10-13 arter med tiden!!!

Men glæder mig til at jeg skal til at forme det vha. trimningen, men tålmodighed er ikke min stærkeste side :P
Skrevet af Park

Robot søn, 09/06/2009 - 21:13 Permalink

Det ser dælme godt ud Daniel. Man bliver jo hels misundelig ;) Det har godt nok taget fart.

Må liiige kigge ind og se nærmere næste gang jeg kommer forbi kbh ;)

Hvordan trives fiskene? Kan de forskellige arter lade hinanden være?
Skrevet af Gl.dansk

Robot søn, 09/06/2009 - 21:14 Permalink

Hej Daniel.
Hehe, jeg kender det med den manglende tålmodighed alt for godt - hvilket jo så bare gør det endnu mere interessant at få til at fungere B)
Jeg kan stadig se en virkeligt fed overgangszone i dit akvarie, hvilket også bedre vil kunne berettige dit brug af så mange arter planter.
Man kunne smide alle rødderne over til højre og kombinere dem til at illustrere et brednært træ - og samtidig lade bunden skråne svagt opad samme vej.
Mosser vil se fede ud i det træ.
Nympheaen vil gøre sig godt for foden af rødderne, og planternes højde kunne så aftage mod venstre - illustrere dybere vand.
Du kan stadig have dækkende baggrundsplanter hele vejen langs bagvæggen, men bruge for og mellemgrund til at vise dybderetning.
Det var bare det første indfald jeg fik da jeg så dine billeder, og du skal selvfølgelig ikke se det som kritik af dine nuværende valg.
Det krillede bare lige i fingrene :D
Godt arbejde, glæder mig til at se mere.
Kim.
Skrevet af kaalborg

Robot søn, 09/06/2009 - 21:18 Permalink

Er det iøvrigt ikke lidt satset at ha killier (har selv samme art) når du ikke har dækglas på??? De har det med at springe
Skrevet af Gl.dansk

Robot søn, 09/06/2009 - 21:31 Permalink

*host host* ~23kr/kg for en sten og så kommer fragten oven i. Det må vidst ha lov at vente til bedre tider :P
Skrevet af Dont

Robot søn, 09/06/2009 - 21:35 Permalink

De har ikke gjort hop-forsøget endnu... Men der er 5-8 cm. til kanten og der er lidt flydeplanter langs de fleste kanter, så jeg håber ikke de hopper! :P De eneste, der er hoppet ud var øksefiskene, så de kom bare i et andet akvarie ;)

Fiskene er egentlig ret gode sammen - jeg skilte mig af med mine SAE, da de var blevet ret store og havde fart på, når de susede rundt i akvariet - de lærte de andre fisk nogle tricks, jeg ikke brød mig om ;) Ej, de var bare blevet for store efter min mening... Men over all er det en god kombi - regnbuefiskene og neonene stimer sammen - til dels med mine otocinclus affinis også, resten har fundet sig et revir og holder sog dertil... Killierne hygger sig sammen i planterne og blandt stenene!

Og du kigger bare forbi, når du er i staden! ;)

Kim, jeg må tilbage til tegnebrædtet! Men det er jo også det, der er charmen :P Problemet med rødderne er, at de mere eller mindre kun kan ligge på den måde *rødmer* Og nænner ikke at save i dem, nu jeg endelig har fundet rødder i den størrelse, men måske den ene skal op!?? Det må jeg lige gruble lidt over!!! :D
Skrevet af Park

Robot søn, 09/06/2009 - 21:37 Permalink

Andreas, det koster at være kræsen ;) Desuden er fragten 8 ,98 € op til 30 kg. ;) Det er billigere end en pakke hos postDK :D
Skrevet af Park

Robot ons, 09/09/2009 - 13:15 Permalink

Billede up-date.

Full frontal :

Roden i midten bliver nok rykket eller fjernet helt.
Skrevet af Park

Robot man, 09/14/2009 - 00:22 Permalink

CO2-tilsætning via et T-stykke på indsugningsslangen! Så slap jeg for endnu en unødvendig ting i akvariet ;) Kostede kr. 19 i cichlidecentret :P

Skrevet af Park

Robot tir, 09/15/2009 - 01:10 Permalink

Så kom der et UV-filter (36W) på. Regner med, at det skal prøve en times tid om natten :P

Fik også lige et RO-anlæg ind af døren, så det skal også tilsluttes og tilføres meget langsomt! :P Glæder mig til at få mindre end 26 dHg!!! ;)
Skrevet af Park

Robot tir, 09/15/2009 - 01:13 Permalink

Begynder filteret ikke at larme når du føre co2en igennem?
Skrevet af Dont

Robot tir, 09/15/2009 - 01:25 Permalink

Det er opløst inden det når rotoren :P
Skrevet af Park

Robot fre, 12/11/2009 - 01:40 Permalink

Så fik jeg lige taget et nyt billede af, hvordan det står lige nu - planlægger at omlægge det inden jul!

Fuldt blus 6 x 54W
src=/sites/default/files/forum/7AF50BEF-112F-103E-117AF3CF46CCB79C.jpg

medium blus 4 x 54W

Skrevet af Park

Robot fre, 12/11/2009 - 01:56 Permalink

ser nice ud.. rigtig nice:D
Skrevet af søren86

Robot fre, 12/11/2009 - 02:31 Permalink

Det ser bare rigtig rigtig godt ud!
Fed update! Hvor sker der meget på relativ kort tid:)
Skrevet af SogneprQsten

Robot fre, 12/11/2009 - 03:58 Permalink

Ja, sådan er det... Nogle af planterne ville ikke som jeg ville, så de blav erstattet af andre. Den ene rod røg op, og stenene ligeså. Stenene kommer i igen, men skal lige have brugt dem ordenligt, så de kommer til sin ret! :P
Skrevet af Park

Robot fre, 12/11/2009 - 04:12 Permalink

Det ser skugodt ud.
Hvad hedder den røde med de store blade nede til højre?
Skrevet af kim170

Robot fre, 12/11/2009 - 05:45 Permalink

Det er en Nymphaea lotus Zenkeri ;)
Skrevet af Park

Robot ons, 01/13/2010 - 09:58 Permalink

Sådan ser et akvarie ud, hvis man har haft Ullits bundlagsgødning i og hiver alle planterne op! *doh*

Skal nok smide nogle nye billeder op med klart vand!
Skrevet af Park

Robot ons, 01/13/2010 - 10:38 Permalink

#30 Yes, det ser bekendt ud *doh*

Må man spørge om hvorfor du omlægger det igen? Bare af ren nysgerrighed*rødmer* Synes det var så smukt før, så er da lidt *blink* Hvorfor nu det? :D
Skrevet af snoopyzrainbow

Robot ons, 01/13/2010 - 11:27 Permalink

Bare lad leret bundfælde og sug det meste af vandet væk, så kan der ligges grus ovenpå igen og det er så godt som nyt..
men det er klart når man endevender et akvarium totalt med ler i bunden, ja, så vil noget sådant være resultatet...
Netop det gode ved leret er at det ikke er statisk, men dynamisk, det kan bruges igen og igen, det er et levende materiale til forskel fra mange af de færdige produkter man køber, der ebber ud for næringsstoffer, det gør leret aldrig...
Skrevet af Ullits

Robot ons, 01/13/2010 - 11:47 Permalink

#32 - De kommercielle produkter holder netop langt bedre end ler+gødning da de netop ikke er porøse og bliver skyllet ud med vandet når man roder i det.
Fidusen med et bundlag som ADA Aqua Soil er jo netop at bundlaget ikke indeholder tilsat næring, men består udelukkende af et næringsholdigt vulkansk jord produkt som ikke bliver opløst i vandet. Det er planternes rødder som groft sagt trækker næringen ud af bundlaget.
Herved bliver der ikke frigivet næring til vandet når man roder i bundlaget, og det kan genbruges igen.
Det er jo et stand-alone produkt som ikke skal dækkes af grus.

Det er klart at et hjemmelavet lerbundlag med tilsat gødning er billigere end et kommercielt produkt - men min erfaring er at det på både kort og lang sigt kan svare sig at bruge noget der er lidt mere flexibelt.
Skrevet af Anti-Pjerrot

Robot ons, 01/13/2010 - 12:10 Permalink

Har før læst om Aqua Soil, kan man købe det i Danmark. En google søgning giver ikke det store resultat. Eller findes der lignende produkter der kan? F.eks. bundlaget fra aquamoss.de - bare fra en butik i Danmark.
Skrevet af smith_morten

Robot ons, 01/13/2010 - 12:32 Permalink

jeg ved ikke om man kan sige at det holder langt bedre, selvom leret bliver hvirvlet op i vandet som vist på billedet, og man lader det bundfælde, så er næringsstofferne bevaret, da de bindes af leret..
man kan vel heller ikke sige at ler er porøst, men består af meget meget fine partikler, hvorimod jeg vil mene at lava/vulkansk jord er porøst i kraft af strukturen.
men det er klart at har man det formål at der jævntligt skal rodes i bundlaget, så er det ikke hensigtsmæssigt med leret, da der uvilkårligt vil blive noget hvirvlet op...
men det er vel heller ikke daglig kost at man foretager den slags ting altså endevender sit akvarium i en uendelighed...

om det kan svare sig er vel op til måden man anvender produkterne på... men det er klart at et produkt der har været igennem flere hænder inden det kommer til forbrugeren belastes med nødvendige omkostninger for alle involverede...
Skrevet af Ullits

Robot ons, 01/13/2010 - 12:52 Permalink

[citat=smith_morten]Har før læst om Aqua Soil, kan man købe det i Danmark. En google søgning giver ikke det store resultat. Eller findes der lignende produkter der kan? F.eks. bundlaget fra aquamoss.de - bare fra en butik i Danmark.[/citat]

Morten, Plantorama har et lignende produkt i deres seneste katalog - blot MEGET billigere kr. 199 for en pose

http://www.aquadistri.com/en/news/new-product-flora-base/

Skrevet af Jan Persson

Robot ons, 01/13/2010 - 13:15 Permalink

#36 Jeg har testet det flora base.. endnu ikke længe nok til at sige noget om væksten på planterne, men det plumre i hvert fald slet ikke.
Skrevet af AndersGS

Robot ons, 01/13/2010 - 13:21 Permalink

Er det flora base et decideret bundlag eller er det et vækstmedie på lige fod som leret...
for jeg kan se at der står noget om at det regulerer ph værdien i op til et år... og så må den virkning vel forventelig aftage siden de skriver sådan...
Skrevet af Ullits

Robot ons, 01/13/2010 - 13:37 Permalink

Som jeg har forstået det er 50/50.. Det er beregnet som bundlag, altså skal der ikke noget oven på. Samtidigt fungere det som vækstmedie til planterne, men det må tiden jo vise.
Skrevet af AndersGS

Robot ons, 01/13/2010 - 13:54 Permalink

#36 - Interessant
#37 - Hvordan ser det ud? Hvilken størrelse af kornene? Har du evt. et nær/makro-billede af det?
Skrevet af smith_morten

Robot ons, 01/13/2010 - 14:51 Permalink

[citat=Ullits]Er det flora base et decideret bundlag eller er det et vækstmedie på lige fod som leret...
for jeg kan se at der står noget om at det regulerer ph værdien i op til et år... og så må den virkning vel forventelig aftage siden de skriver sådan...[/citat]

Jørn, som jeg forstår det er Flora Base et rip-off eller kopiprodukt af aquasoil - altså et kombineret bundlag og vækstmedie.

Skrevet af Jan Persson

Robot ons, 01/13/2010 - 14:59 Permalink

ja, ok, for jeg vil da nok sige at hvis det kun holder et år, så vil det til mit brug ikke være brugbart... jeg ligger sgu ikke akvarierne om hvert år, der kan sagtens gå år imellem...
men hvis plantorama har det, kunne det da være interessant at prøve af i et mindre akvarium...
Skrevet af Ullits

Robot ons, 01/13/2010 - 15:27 Permalink

Jeg ved at folk har brugt Aqua Soil i flere år uden problemer.
Skrevet af Anti-Pjerrot

Robot ons, 01/13/2010 - 15:55 Permalink

Ja, tror da også jeg vil teste det. Hvis de har mere tilbage, og jeg får mulighed for at køre derud. Da jeg alligevel skal flytte om et halvt års tid, så gør det nok ikke så meget hvis det kun har et halvt års levetid. Til tid håber jeg på at få plads til et større akvarium.
Skrevet af smith_morten

Robot ons, 01/13/2010 - 17:33 Permalink

#40 Det består af små porøse kugler 2-4 mm.

Skal lige få taget billeder m.m. i aften.
Skrevet af AndersGS

Robot ons, 01/13/2010 - 19:07 Permalink

Så sgu ellers godt ud Park ;-)
Skrevet af silenthilldk

Robot ons, 01/13/2010 - 19:58 Permalink

takker, men var ikke helt tilfreds selv, derfor skete der en lille omrokering! :D

Anders, har du pansermaller i? Jeg er nemlig ude efter om div. substrater er pansermalle venlige! :P
Skrevet af Park

Robot ons, 01/13/2010 - 23:49 Permalink

Så var jeg lige i Ikea og faldt over et lys-sæt, der hedder dioder og det består af 4 skinner, der kan serieforbindes eller laves til en lang skinne eller sidde som 4 selvstændige skinner! Der er 7 forskellige farver og 3 forskellige funktioner - 1 farve tændt, en farveserie, hvor de forskellige farver blinker og en, hvor farverne fader over i hinanden! Super smart - dog lidt dyr (399,-), men hvad!

Jeg tænkte, at det skulle være mit måne lys! Jeg samlede de 4 skinner til en lang og smed ind i mit armatur og vupti natlys - og i flere farver... :P

src=/sites/default/files/forum/29A5248F-112F-103E-11CECAC78BF0EA80.jpg
src=/sites/default/files/forum/29A4B088-112F-103E-114C474FA30AA9AB.jpg
src=/sites/default/files/forum/29A5AC4D-112F-103E-11DF1FC5EE31BA96.jpg
src=/sites/default/files/forum/29A64001-112F-103E-117DF97F240600AD.jpg
src=/sites/default/files/forum/29A7B953-112F-103E-11245D67B1AE493B.jpg
src=/sites/default/files/forum/29A86E5B-112F-103E-112A37F649BD17F0.jpg

Skrevet af Park

Robot ons, 01/13/2010 - 23:51 Permalink

Ja, undskyld Daniel.. Vi har vist hijacked din tråd lidt.

Nej desværre det er kun et lille 20 liters med rejer..

Men fed aquascaping du har lavet :D
Skrevet af AndersGS

Robot ons, 01/13/2010 - 23:53 Permalink

Har du nået at tage billeder anders?
Skrevet af smith_morten