Amanoyngel der stadig lever

Indsendt af Robot den tor, 09/21/2006 - 01:06
Kategori
Generelt - Akvariesiden.dk
Forfatter
ringostar
Jeg er indtil videre kommet frem til at amanorejens afkom skal have en rigtig dårlig start for at overleve :-) Mine larver har haft det hårdt synes jeg selv, de små kræ oplever jævnligt temperaturer op til 29 grader... Men de lever alle stadig, hver og én. Her er en lille historie om deres liv hidtil.

04-09: Den første larve viser sig i mit 12 liters akvarie og den vordende mor blev flyttet til et 3 liters akvarie med en luftpumpe og konstant lys.
06-09: Alle larverne var fritsvømmende.
11-09: Så begyndte turen til saltvandet, der havde en salinitet på 1.025, i et 12 liters akvarie, med en luftsten med minimum flow. De havde ikke fået nogen form for foder hidtil og det så ud til at der skulle gå yderligere tre dage før de kunne mæske sig i levende phytoplankton.
14-09: Så kom pythoplanktonen og de fik et par ml.
18-09: Der blev skiftet 3 liter vand og ungerne blev introduceret for meget fint knust flagefoder og nyklækket artemia (tørret).
20-09: De lever søreme stadig alle sammen, og er vokset ca 2 mm :-)
Det eneste jeg gør for dem er at fodre dem sparsomt hver anden dag og ellers rører jeg lige rundt i vandet et par gange om dagen så de kan få fat i det der ligger på bunden. Larverne er meget aktive og meget spænende at kigge på.

Jeg har aldrig prøvet det før og må sige at jeg er meget positivt overrasket over at det er lykedes at få det hele til at lykkes så langt. Jeg kan desværre ikk vise nogen billeder, men hvad er der også at se. En masse små prikker! ;-)
Det var lidt om min lykkelige situation, som jeg lige følte trang til at dele med andre. I morgen er de så sikkert alle sammen døde... Det er skæbnens ironi. Men jeg krydser fingrer hver dag.

Hilsen Katrin

Kommentarer

Robot tor, 09/21/2006 - 01:18 Permalink

Nej jeg kan desværre ikke tage nogen billeder... :-/ Har du selv opdrættet dine?

Hilsen Katrin
Skrevet af ringostar

Robot tor, 09/21/2006 - 01:23 Permalink

Det eneste tidspunkt jeg kan fange mine hunner på, er når de er med rogn og jeg fodrer med frosne myggelarver. Så står de og gnasker i en larve i det fri og er for tykke og uadrætte til at flytte sig for hurtigt, og så kan jeg få dem i nettet.

Hilsen katrin
Skrevet af ringostar

Robot tor, 09/21/2006 - 01:24 Permalink

Hov undskyld :-) Ved ikke lige hvad der skete der....

Hilsen Katrin
Skrevet af ringostar

Robot tor, 09/21/2006 - 18:18 Permalink

Der er rigtig mange! Det er ret svært at tælle dem, men vil skyde på ca 100-150 stykker. Men der er meget forskel i deres vækst, nogle er stadig 1,5 mm mens andre er dobelt så store. De små ender nok som føde for deres brødre... Håber at der bare er i hvert fald én der overlever og bliver en rigtig reje :-)

Hilsen
Katrin Bjarnastein
Skrevet af ringostar

Robot fre, 09/22/2006 - 02:15 Permalink

SEJT, Katrin!
Det skulle ikke være det nemmeste, det med at få dem til at overleve til voksenalderen, men det ser da ud til at køre for dig! Altid fedt at høre om, når tingene lykkes! :)

De bedste hilsner
Lise
Skrevet af Finkeldinken

Robot fre, 09/22/2006 - 10:18 Permalink

Hvor er det dejligt at få så meget opbakning. I er sq nogle flinke mennesker her på AS :-)
Jeg håber alt hvad jeg kan på at det lykkes, men ellers må jeg jo bare prøve igen. Har jo læst om hvordan det er gået i vasken for andre der var længere henne i forløbet, så heldet kan hurtigt vende. Men hvis der er nogen der kender nogle faldgruber jeg kan ryge i på nuværende tidspunkt eller senere, må de meget gerne give mig en advarsel. Jeg aner jo intet om de små kræ. Ved jo bare hvad jeg har læst på nettet, og der står ikke altid lige meget...

Hilsen
Katrin Bjarnastein
Skrevet af ringostar

Robot lør, 09/30/2006 - 16:10 Permalink

Så er jeg kommet videre til næste stadie, ca 80 larver er blevet til minirejer. Det var meget nemt at skelne larverne fra rejerne, men de var nu langt fra så nemme at fange som jeg havde fået at vide de ville være! Jeg fik på besværlig vis sorteret larverne fra rejerne, og har nu 8 plasticglas stående med ca 10 rejer i hver. Der er 50 % ferskvand i som jeg har taget fra et velkørende akvarie og 50 % saltvand, og over de næste tre dage vil jeg så skifte halvdelen af vandet ud med ferskvand og så skal de i et lille beplantet akvarie.
Men jeg er bare i tvivl om et par ting...
Indtil videre har lyset været tændt 24 timer i døgnet, men skal jeg fortsætte med det eller kan jeg lige så stille begynde at trappe ned på lyset?
Og skal de bare have alger som vokser i akvariet? De lever vel udelukkende af grønalger og ikke andre former for alger?
Håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig.

Hilsen
Katrin Bjarnastein
Skrevet af ringostar

Robot lør, 09/30/2006 - 16:11 Permalink

- men jeg kan stadig ikke tage billeder... Desværre!

Hilsen
Katrin Bjarnastein
Skrevet af ringostar

Robot lør, 09/30/2006 - 17:38 Permalink

Spændende tråd!
-du er for sej, Katrin! Du må bare have gjort alt rigtigt!
Jeg krydser fingre for at du får en masse skønne rejer!

Med venlig hilsen
Karina
Skrevet af Kareelia

Robot søn, 10/01/2006 - 18:05 Permalink

Så kunne jeg ikke vente længere! Jeg ville se hvad 5 rejer ville sige til at komme ned i mit 12 liters akvarie som er fuldt indrettet og har kørt i et par måneder med anubias, cryptocoryner, sten og trærødder og en iltsten med kraftig gennemluftning.
Jeg sad længe og kiggede men kunne ikke se dem nogen steder så kom jeg 10-15 stykker til ned i, men de forsvandt også for mig. Så fik jeg øje på dem i hjørnet hvor luftstenen sidder og hvor der er allermest turbulens. Der er i hvert fald ikke nogen tvivl om at de kommer fra strømmende bjergfloder.
De ser ud til at befinde sig udemærket og når de sætter sig på roden eller en plante kan man se at de sidder og spiser alger.
Men nu må vi se hvordan det går. De resterende får i hvert fald lige et par dage mere til at vænne sig ti ferskvand.

Hilsen
Katrin Bjarnastein
Skrevet af ringostar

Robot søn, 10/01/2006 - 20:14 Permalink

Hvor er det bare super fedt at høre, Katrin!
Tillykke med succesen! :D
Sådan, som jeg har forstået det, skulle den værste dødsfare være ovre, nu hvor de har gennemgået metamorphosen fra larver til minirejer, er det ikke rigtigt?

De bedste hilsner
Lise
Skrevet af Finkeldinken

Robot søn, 10/01/2006 - 22:15 Permalink

#15 Jeg ved det faktisk ikke, men kunne forestille mig at det var metamophorsen der var det mest kritiske tidspunkt, ligesom med guramier når de skal udvikle labyrinten, men jeg ved det faktisk ikke. Ærlig talt så ved jeg ikke noget om de små kræ andet end hvad jeg sådan har observeret gennem den seneste måned.

Hilsen
Katrin Bjarnastein
Skrevet af ringostar

Robot man, 10/16/2006 - 13:07 Permalink

Vil lige opdatere mit opdtrætsforsøg. Det er i dag 6 uger siden den første larve viste sig i mit akvarie. Nu står de tre sidste rejer og venter på at komme i ferskvand Når det er sket er der kun opfodring tilbage fra min side. Der er et par larver der er døde men ingen af de færdigudviklede rejer. Der er ca 150 stykker men har ikke fået talt dem op endnu. Den største reje er 9 mm. Jeg fodrer to gange dagligt og derudover har de altid et par ærter at gnave i. Om en måneds tid eller to skulle de være store nok til at komme videre. Jeg tror jeg vil betegne mit opdrætsforsøg for succesfuldt gennemført :-)

Hilsen
Katrin Bjarnastein
Skrevet af ringostar

Robot man, 10/16/2006 - 13:27 Permalink

Der kommer billeder i weekenden :-)

Hilsen
Katrin Bjarnastein
Skrevet af ringostar

Robot man, 10/16/2006 - 15:51 Permalink

Hej Katrin.

Tillykke med dit nye kuld! Jeg har selv forsøgt mig et par gange, men seneste forsøg blev desværre hæmmet af, at det var et lille kuld og at sommervarmen oveni købet tog livet af de fleste af rejerne. De nåede dog at blive 6 uger og ca. 1 cm lange.
Nu står jeg for at skulle igang igen snart og håber at mine hun-rejer denne gang kan levere en ordentlig bunke bittesmå rejer.

Tillykke igen. Det er altid rart at høre, at det lykkedes :-)

Mvh.
Lars
Skrevet af Lars_Lautrup

Robot man, 10/16/2006 - 15:55 Permalink

Tillykke igen, Katrin!
Godt gået! :D

De bedste hilsner
Lise
Skrevet af Finkeldinken

Robot man, 10/16/2006 - 23:13 Permalink

#20 nu bliver jeg jo helt nervøs 8-x Mine er præcis 6 uger i dag og 9 mm!!! Var det varmen de døde af?

Hilsen
Katrin Bjarnastein
Skrevet af ringostar

Robot tir, 10/17/2006 - 08:02 Permalink

#22 Nej, det var ikke varmen.
Jeg havde til sidst frygtelige problemer med at holde glas og vand rent (de sidste 5 gik i et stort rødbedeglas). Selv med daglige små vandskift kom der belægninger på glasset og vandet var lidt støvet.
Jeg skulle nok have flyttet dem til en større beholder med lidt skånsom filtrering (eller i det mindste mere vand..) - men det prøver jeg så denne gang.

Min lokale dyrepusher bliver ved med at påstå, at der er en mand i Malmø der opdrætter Amanorejer i ferskvand og har held med det. Hans argument er at mange af rejerne bliver fanget 5-600 km. oppe i et flodsystem i Japan og at han tvivler meget på at rejer kan skylle ud i havet som æg og svømme de 5-600 km. tilbage mod strømmen op ad floden.
Det skal da også prøves. Der er jo ikke den store udgift ved forsøget, så det kunne da være sjovt at se om - og hvor længe - man kan holde liv i dem.

Mvh.
Lars
Skrevet af Lars_Lautrup

Robot tir, 10/17/2006 - 10:58 Permalink

en dyrehandler her i Odense sagde også at jeg da ikke havde behøvet at putte dem i saltvand. Amanorejer var tilogmed meget nemme at opdrætte i følge ham... 8-l Jeg var meget forvirret da jeg gik ud af forretningen!
#23 Det tager jo også over fire dage for larven at blive skyllet ud, så ja der er langt :-) Jeg tror heller ikke at det plankton der kommer ud af æggene kan holde sig væk fra havet hvis der bare er den mindste smule strøm i vandet. De kan jo kun lige springe lidt når det virkelig brænder på. Jeg tror godt på at det er sandsynligt de må rejse så langt. Jeg kunne i hvert fald ikke suge dem op af andet med en hævert da de var forvandlet til rejer så de har mange kræfter selvom de er meget små.
Jeg havde larver de overlevede at være i ferskvand i en måned men de var også stadig lige så små som da de kom til verden. Så de ka nok overleve, de vokser bare ikke.

Hilsen
Katrin Bjarnastein
Skrevet af ringostar

Robot tir, 10/17/2006 - 19:32 Permalink

Man skal nok ikke tro på alt hvad man hører.. Jeg tror bare at jeg tager den sikre metode - saltvand så hurtigt som muligt og ser om jeg ikke kan være heldigere denne gang :-)

Mvh.
Lars
Skrevet af Lars_Lautrup