Planter bliver brune

Indsendt af Robot den man, 12/28/2015 - 17:20
Kategori
Planter - Akvariesiden.dk
Forfatter
jens.k
Hej Mine planter og andet bliver brunt , dvs jeg kan vaske det af bladene og planten er rimelig pæn bagefter , men efter nogle uger begynder de blade jeg har vasket at visne , kan det være min trærod der gør det ? den er købt i akvariebutik mangrove hedder den vist , jeg skifter vand hver uge 25% og har god gennemstrømning på vandet , giver flydende plante gødning , lys 12 timer i døgnet fiskene er ikke syge og der dør heller ikke nogen hæfter et par billeder på

Vh Jens

Kommentarer

Robot man, 12/28/2015 - 17:20 Permalink

Skrevet af jens.k

Robot man, 12/28/2015 - 18:11 Permalink

Hvor længe har akvariet kørt?

Det ligner brunalger (kiselalger), og de kommer gerne i nystartede akvarier.

Jeg vil anbefale dig at sætte lystiden ned til maksimalt 9 timer. 12 timer er i overkanten - især for dine anubias, som foretrækker at stå i skygge.
Skrevet af MSV

Robot man, 12/28/2015 - 19:05 Permalink

Netop alt for meget lys tid
Skrevet af ThomasBallerup

Robot man, 12/28/2015 - 21:02 Permalink

Hvis et er brunalger kan du gnubbe det af, men pga. meget lys, mistænker jeg bicarbonatspaltning, det kan anubias gøre for at få adgang til kulstof, når de får rigeligt lys
Skrevet af Hugo

Robot man, 12/28/2015 - 22:36 Permalink

Der er ikke brunalger i ferskvand, men jeg ved hvad i menerB)

Hvis der er tale om kalkudfældning, pga. spaltning, så vil det føles ru og det vil også sidde rigtigt godt fast på bladene og vil nærmest ikke være til at skrubbe af,... så derfor...
er jeg overbevist om at der er tale om diatom(kisel)alge samt en eller anden Cyano variant, de følges ofte hånd i hånd, så det sorte du kan se på dine blade, kan meget nemt være Cyano bakterie...
Kuren der skal til er den samme en mørkelægning i mindst 4 døgn:::
Du kan se lidt om dem her og til slut i artiklen er der lidt tips og trick til at rette op på det... tilfør gerne som der angives brintoverilte det er rimeligt effektivt overfor Cyano men har stort set ingen virkning overfor diatom-alger, da de nærmest er indkapslet i et lille glasbur...
her linket... http://akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-godning-lys…

Skrevet af USB_akvariegødning

Robot lør, 01/09/2016 - 10:47 Permalink

Hej Tak for jeres svar

jeg vil prøve nogen af forslagene , men kan jeg gå ud fra det ikke har noget med den trærod at gøre at det er den der starter det for den er næsten hel lodden
Skrevet af jens.k