Kribensis - skal de lægge æg?

Indsendt af Robot den tir, 02/10/2015 - 15:18
Kategori
Generelt - Akvariesiden.dk
Forfatter
AlexGKY
Hejsa! Jeg er ret ny her, så har lige et spørgsmål til jer alle sammen.

Jeg har et par kribensis, der går i mit selskabsakvarium, og over natten er der gravet en masse sand ud fra en kokosnød, er det fordi de vil til at yngle, eller er det bare for at gøre deres hytte ren?

har vedlagt et par billeder der måske kan hjælpe lidt.

Mvh.
Alexander :)

Kommentarer

Robot tir, 02/10/2015 - 15:46 Permalink

Hej,
De er i fuld gang med at gøre klar til at yngle. Du kan tydeligt se det på din hun som efter farven at dømme er rognsvær( klar til at yngle)
Jeg fik selv unger af kribensis for et par uger siden, så det står frisk i erindringen:-)
Du kan med fordel lyse forsigtigt ind i kokosnødden og der vil sikkert være æg på inderside. Indenfor kort tid..
De passer deres unger rigtigt fint, så længe der ikke er alt for mange fjender i akvariet.
Du vil opleve at de graver små gruber(huller) i underlaget og flytter ungerne rundt.
Mvh Kim

Skrevet af KGP

Robot tir, 02/10/2015 - 15:50 Permalink

Hvis hunnen nu står inde i nødden, og kun kommer ud hvis hannen overtager vagten, så kan det godttyde på at de har lagt æg. Mine sætter dem i toppen af enten en nød eller et mallerør, og passer dem så på skift de næste 6 dages tid, så ligger de nyudklækkede unger så i bunden af hulen et par dage. Derefter vil de blive fulgt rundt i akvariet for at lære hvor der er noget de kan spise. Her kan du føre en lille luftslange eller lignende ned til flokken (uden at skræmme dem) og give dem afskallede artemia eller til nød pulveriseret flagefodder igennem slangen.

Vær opmærksom på at så snart der er æg og/eller unger kan de to forældre fisk godt blive en smule aggressive overfor de andre beboere i baljen.

Fra det jeg kan se af din hun, kunne hun godt være klar til at lege, hun er ihvertfald flot rød på maven.
Skrevet af Michael B

Robot tir, 02/10/2015 - 15:56 Permalink

Ja, så kommer der nok snart nyt yngle! :D

Mange tak for jeres hurtige svar! Glæder mig til det, da det er første gang de yngler.

Mvh.
Alexander
Skrevet af AlexGKY

Robot tir, 02/10/2015 - 16:06 Permalink

Hej Alexander

Ja det kunne godt tyde på at de gør sig klar til unger.:)

Jeg har været ude for det samme engang da jeg havde Kribensis,
og jeg havde stor fornøjelse at se på hunnen der svømmede ind og ud af hulen med med munden fuld af grus og så spytte det ud forand hulen, og så spille op til hannen med sin flotte røde mave. Jeg har lagt et billede op jeg ved ikke om du kan ane bunken forand indgangen, lige ud for hannens hale hunnen har dog ikke så meget farve lige på dette billede. src=/sites/default/files/forum/855137AC-BFCD-D87E-59E84E27050943B3.jpg. Jeg fik også unger på dem flere gange men der var ingen der voksede op. Ved det første kuld gik forældrene og snackede af ungene, men jeg læste mig til at det var meget normalt for nye par, de andre gange passede de bedre på deres yngel og det var sjovt at se forældrene hente ungene tilbage hvis de var kommet for langt væk ved at tage dem ind i munden og så svømme hen og spytte dem ind resten af flokken. jeg tror grunden til at jeg ikke fik nogle store unger ud af de var at jeg skulle nok have valgt at fodre de små med noget liquifry eller artemia, og ikke kun tørfodder.
Skrevet af Theis

Robot tir, 02/10/2015 - 16:19 Permalink

Uha! Jeg købte disse kribensis af min nabo, så lad os håbe det ikke er første gang de yngler! B)

Jeg fik desværre ikke chancen for at se dem rydde op i nødden, det var først her til morgen jeg lagde mærke til det.. desværre!
Jeg vedlægger også lige et billede, af det flotte kribensis, de svømmer rundt i resten af akvariet endnu, men lad os håbe de snart slår dem ned i hulen. (y)

Skrevet af AlexGKY