Lidt off-topic, men vil lige gøre opmærksom på.. (til Forældre;primært)

Postet under : Siden - Akvariesiden Offtopic
Visninger : 1721

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger snoopyzrainbow (Inaktiv) - 15/09-2009 15:59 15/09-2009 15:59
Vi er flere forældre, der står i situationen at vi har børn i børnehave/skole og SFO og lign.
Når disse skal transportere vores børn på udflugter/ture, foregår det nogle steder i minebusser/taxaer UDEN seler og mulighed for fastspænding. Det er dybt uforsvarligt.
Der er desværre ingen regler på området, og derfor har vi startet en gruppe op på facebook, samt en underskriftsindsamling.
Der er taget kontakt til Justitsministeren, BT, ekstrabladet, politiken, jyllandsposten, Basta og rådet for større færdselssikkerhed, da vi gerne vil have en lovgivning på området.

Gruppen kan ses her : Eksternt link http://www.facebook.com/home.php?ref=home#/group.php?gid=13004458...

Underskriftsindsamlingen her : Eksternt link http://onlineunderskrift.dk/Vis/Skriv%20Under/VIVILHAVESELERTILVO...

Jo flere medlemmer og underskrifter, Jo bedre.

Sidste nye i sagen , er at jeg venter endnu et opkald fra en journalist på Politiken, som muligvis vil dække sagen. Nu skal jeg lige have talt med hende først, men opdateringer kan følges i gruppen.

Jeg håber det er okay jeg ligger den herinde også.
Mvh.Maj-Britt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Proplayer (Inaktiv) - 15/09-2009 20:56 15/09-2009 20:56
1# godt initiativ! som kommende forældre (til februar) melder jeg mig ind og støtter sagen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger snoopyzrainbow (Inaktiv) - 15/09-2009 21:10 15/09-2009 21:10
#2 Tillykke da :) Og velkommen :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Proplayer (Inaktiv) - 15/09-2009 21:17 15/09-2009 21:17
3# tak og tak ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger nellemann (Inaktiv) - 16/09-2009 10:47 16/09-2009 10:47
jeg kan ikke ligge kende til hvad du skriver ang seler i mini bus , den bus vi har til hvor børn er da fuldt ud lovlig og vi køre aldrig nogen stæder uden seler når vi skal på udflugt , er den skole/ sfo dine børn går på en privat skole eller ? for lyder som om de køre i et gamlet rugbrød uden seler ?

for hvis ! jeg så må i jo igang med at spare op til en ny bus ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger lgb (Inaktiv) - 16/09-2009 11:16 16/09-2009 11:16
Jeg synes godt nok også det lyder lidt underligt at der ingen regler er på området? For i følge færdselsloven skal man da være fastspændt? Og det er førens ansvar ved personer under 15 år eller 135 cm.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger FinnB - 16/09-2009 12:36 16/09-2009 12:36

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger dyrholm (Inaktiv) - 16/09-2009 13:54 16/09-2009 13:54
hej.

mig bekendt så gælder færselsloven også transport af børn i de forskellige institioner, men kan jo ta fejl :)
så det er vel et spørgsmål om det bliver overholdt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger snoopyzrainbow (Inaktiv) - 16/09-2009 17:02 16/09-2009 17:02
Det er nemlig lige det den ikke gør. Og det er deri problemet ligger.
"Hovedreglen er - ligesom i almindelige personbil - at hvis en siddeplads er forsynet med sikkerhedssele, skal den anvendes. I busser uden seler er der ikke krav om fastspænding." Fra sikkertrafik.dk Eksternt link http://www.sikkertrafik.dk/24d43e80
Men der er intet krav om at en børnehave fx, skal bruge en bus med seler. Det står dem frit for, og desværre er der flere institutioner der fravælger busser/taxier med seler, fordi de i de pågældende kommuner koster ekstra.
Hvilket jeg personligt synes er noget ..erhm..
Jeg oplever heldigvis ikke problemet her, hvilket I også ville kunne se hvis I kiggede ind i gruppen. Men det er der tilgengæld MANGE andre der gør. Jeg blev chokeret da jeg opdagede hvor mange institutioner der egenligt ikke vælger at bruge transportmiddel med seler.Jeg "kender" mange af medlemmerne i gruppen, og ved at flere af dem oplever problemet.

Men det står Jer jo frit for at støtte sagen eller ej ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Park (Inaktiv) - 16/09-2009 17:11 16/09-2009 17:11
Der er jo heller ikke seler i Movia-busser? Og dem benytter vi, når vi skal på ture m.m.

Men jeg går da klart ind for, at det er noget man skal benytte, hvis muligt!!! ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger snoopyzrainbow (Inaktiv) - 16/09-2009 19:35 16/09-2009 19:35
Jeg har snakket med en journalist fra politiken, og de vil bringe historien, enten imorgen eller fredag. Så der er interesse for emnet :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Hugo - 16/09-2009 23:52 16/09-2009 23:52
Det er et problem som løser sig selv over tid.
Loven siger at er der seler skal de bruges, og da det kun er ældre småbusser som er uden seler, så kommer det nok af sig selv!

Jeg mener at det var i 2002 der kom nye regler omkring selerne i småbusserne, så bilerne er jo snart udfaset af sig selv.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger skotten (Inaktiv) - 17/09-2009 08:35 17/09-2009 08:35
hmmm udfaset?
har da set nogle gamle busser for nyligt for de for jo lov til at køre indtil reperations prisen overstiger indkøbs prisen ligesom de fleste private jo også gør :(

man får desværre hvad man vil betale for og jo mere folk jamrer om skatte kroner jo mindre har stats kassen til at bruge... ikke for at sige at staten bruger pengene fornuftigt som det er *uhh*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 17/09-2009 12:45 17/09-2009 12:45
#13 Ja ja, de skattekroner ender jo alligevel til udvalgsfrokoster og studierejser. Det er nok lige et sted hvor man kan sige at man ikke får hvad man betaler for. Der er nok for mange skattekroner der forsvinder, inden de når til området hvor de burde gøre gavn.
Hvis de unge og fodboldbøller kunne lade være med at ødelægge, og alle kunne lade være med at smid affald på gaderne. Det er enorme beløb der bliver brugt på at ryde op efter idioter. Hvorfor skal jeg betale mere i skat, fordi folk går rundt og opfører sig som svin. Jeg vil nyde at betale, hvis jeg vidste at pengene gik til noget fornuftigt, som nye biler eller sikkerhedsseler til børn, og ikke bare til at ryde op efter bøller. Men hvor er vi henne, når forældrene bliver taget af politiet, foran skolen, hvor de kører for stærkt, og med børn i bilen uden sele på ;(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger snoopyzrainbow (Inaktiv) - 17/09-2009 13:51 17/09-2009 13:51
Jeg kan sige at der ligger opdatering i gruppen idag. Side 4 i politiken, er historien, samt på P3 imorges :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Aarupianeren - 17/09-2009 18:18 17/09-2009 18:18
i vores skolebus er der ikke seler og den er max 2år gammel,

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Park (Inaktiv) - 17/09-2009 19:10 17/09-2009 19:10
Problemet bliver vel, at hvis det bliver pålagt at bruge sele i visse busser, hvad så med de offentlige?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 18/09-2009 10:12 18/09-2009 10:12
#17 og hvis man skal bruge sele, så forsvinder ståpladserne i HT busserne, og det vil forøge mængden af busser i København voldsomt. Ikke ligefrem en miljøvenlig løsning, men hvis man skal have sele på, så er det vel også forkert at mor og søn går op og tager 2 ståpladser i en HT bus, fy sikke en uansvarlig mor *skeptisk*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger skotten (Inaktiv) - 19/09-2009 14:04 19/09-2009 14:04
#14 jeg giver dig ret og håber at du læste den sidste del af indlægget om at de ikke blev brugt optimalt... og af den årsag kunne jeg da også godt finde på at blive politisk anlagt... er enda ved at skrive foreslag til hvordan man ændrer lidt på finanserne som exempelvis ville gøre at fartbøder ville gå til renovation af vej nettet og lign.
problemet er som du skriver at pengene fosser ud i forskellige områder og jo flere hænder de skal igennem jo færre er der til overs.

spørgsmålet er bare om hvordan man får et lov foreslag igennem som vender om på den nuværende økonomiske overbevisning om at alt skal håndteres af flest mulige mennesker

death by bureaukrati

Annoncører
Annoncører