Erfaring med papegøjer søges.

Postet under : Siden - Akvariesiden Offtopic
Visninger : 4718

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Proplayer (Inaktiv) - 12/08-2009 22:34 12/08-2009 22:34
ohøj landkrabber!
jeg har gået noget tid og leget med tanken om en papegøje... vi har en blå/gul ara på mit arbejde og hun er bare SÅ skøn... når hun er i godt humør altså! jeg har så bare hørt at det er en dårlig begynderfugl, men hvorfor??? og hvad gør en jaco til en badre begynderfugl?
og så lige en ting mere... hvor gamle bliver de? jeg har hørt 45-50 år eller er det mere??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger snoopyzrainbow (Inaktiv) - 12/08-2009 22:54 12/08-2009 22:54
Prøv at fange michael sørensen Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/user/show/?UserID=2990

Han gør en del i fugle,både gøjer og andet hyggeligt,og jeg er sikker på at han vil være dig behjælpelig :)

Har altid selv haft en forkærlighed for blåpandet amazon,men har hverken tiden eller økonomien til det, desuden er den ene knægt allergisk :( Så det må vente til ungerne er flyttet hjemmefra :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 12/08-2009 23:45 12/08-2009 23:45
Tænk dig om! ;)

Papegøjer kræver ekstremt meget energi, tid, mere tid og sidst men ikke mindst tid! De er utrolig opmærksomhedsrævende og vil være med til ALT. Kan man leve med det er det helt kanon, for man vil få en masse dejlige oplevelser med et fantastisk væsen. Men de kræver bare rigtig meget. Jeg vil aldrig anbefale det til børnefamilier. De er gode til enlige, familier hvor børnene har nået teenagealderen, eller til "ældre" mennesker. De er generelt heller ikke gode til at sidde alene fra 8-18, mens familien er på arbejde, i skole eller til sport osv.

Keder en papegøje sig for meget vil den få adfærdsproblemer, dvs. den kan blive agressiv, eller begynde at plukke sig selv.

Regn med en gennemsnitsalder på ca. 50 år lidt forskelligt for hvilken art det er.

Ara'er og kakkaduer knytter sig ofte til een bestemt person, og det er set at ægtepar som har haft problemer med det. Det er fordi fuglen ser ejeren som partner, og konen/manden som en konkurrent. Det kan resulterer i at man kun kan have fuglen ude når "konkurrenten" er væk, da fuglen kan finde på at angribe. I naturen lever Ara'er i livslange "ægteskaber".

Papegøjer snakker meget. Rigtig meget, så bor man i lejlighed eller lign. så forhør jer lige med vicevært/naboer. Det er super surt at have et dyr man er rigtig glad for, som man bliver nød til at skulle af med fordi der er støjgener/klager.

Vil man have en papegøje som tamfugl, SKAL den være håndopmadet, ellers får man den aldrig rigtig tam.

Kort sagt, det er et stort ansvar man pådrager sig når man køber en papegøje.

:) Nu skal du endelig ikke forstå det som at jeg prøver at skræmme dig fra at få en papegøje, men bare for at undgå du kommer til at begå en fejl ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger Michael Sørensen - 13/08-2009 07:00 13/08-2009 07:00
hehe ja jeg har daidt erfaring en papegøje kræver ikke mere tid end man venner den til som baby jeg har selv fugle i næsten alle afstøbninger
både jeg og min nabo har papegøjer de har blågul rødøret og lille soldater ara
jeg har lige pt et par grå jaco senegal og bp amazone og en blågul ara jeg fik fordi forældrene ikk ville passe den vi håndopmadede den selv og har den tammeste papegøje ever men det er med alle papegøjer at når lyset rammer deres bur om morgenen giver de deres stemme til kende og lige så om aftenen hvis lyset slukkes så den simulere solnedgang
de har deres næb i alt jeg har måtte betale nye stole til mine forældre fordi hun var i dem hun er alene hjemme fra 6,30
til 1600 og når vi kommer hjem kommer hun ud jeg er af den overbevisning hun er aller gladest for lige at have det tid for sig selv men vil give andersgs ret i de bliver jo gamle det skal du jo have i tankerne

mvh michael sørensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Proplayer (Inaktiv) - 13/08-2009 19:24 13/08-2009 19:24
hvorfor er en jaco den bedste begynderfugl? og hvorfor er det ikke godt til en børnefamilie??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger læsehesten (Inaktiv) - 13/08-2009 20:45 13/08-2009 20:45
Prøv at låne bogen Tamme papegøjer af Maria Metzger. Den er rigtig god og beskriver det generale ved de forskellige arter og hvorfor nogle er bedrer end andre.

Hilsen
Frank/læsehesten

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger kenneth løf - 13/08-2009 22:08 13/08-2009 22:08
en grå jaco er en af de klogeste papegøjer der findes og er ekstremt intelligent og som du selv skriver bliver de mellem 40 -50 år . en papegøje er monogame og vil blive knyttet til en person resten af sit liv. og krever noget tid og kan være meget afvisende og agrasiv over for alle andre. de bør som minimum have et bur på 70x70 cm i grundareal og 1 meter i højden. Det bedste føde du kan give den er pettelts (tørfoder ligesom til hunde, bare til papegøjer) og en god frøblanding, da de er frøspisere i naturen. der findes 2 arter af de grå jacoer, den ene bliver lidt større end den anden.hvis du evt vil vide mere spørg endelig

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger snoopyzrainbow (Inaktiv) - 14/08-2009 10:50 14/08-2009 10:50
#5 generelt er skarpe næb og små børnefingre en meget uheldig kombination.. Desuden kan man risikere at børnene kan have en meget uheldig omgang med fuglen, og en papegøje glemmer ALDRIG.. Så det er klart noget du skal have med i dine overvejelser..
Mine unger ved godt hvordan man omgås dyr,dog er den lille stadig i lærestadiet, og selvom de aldrig er alene med hunden, så kan det lige pludselig gå galt alligevel.. og jeg ville ikke turde have en gøje sammen med mine unger,når de er så små.. det er lidt noget andet,når de når 10-12 års alderen hvor de har større forståelse for hvordan og hvorledes..

Et eks.fra min egen barndom:
Jeg fik som 6årig en gul undulat,Trunte. Han var simpelthen så sød og tam. Min søster var lige blevet født året før, så hun var ret lille dengang. Da jeg blev 10 havde jeg stadig Trunte. En dag mens jeg var i skole,syntes min søster at det var sjovt at stikke papir ind i buret til ham. For dyret åd jo af det.. Min mor har nok haft travlt med noget andet og derfor ikke opdaget det.. Jeg undrede mig om aftenen over at han virkede mut, og så oppustet ud,men min mor,som ikke vidste bedre,mente at han nok bare havde spist for meget. Han var død næste morgen,med papir hængende ud af næseborene.. fårk jeg var ked af det, og det har rent faktisk taget mig meget lang tid at tilgive min søster.. Men hun vidste jo ikke bedre,og syntes jo det var sjovt, og har sikkert været overbevist om at fuglen var vild med det,siden den gladeligt åd det..
Man kan så sige at det "heldigvis" kun var en undulat til ingen penge,selvfølgelig var det et levende væsen og mit kæreste eje,og min bedste ven, men det var ikke en fugl til flere tusinde kroner,hvis du forstår hvad jeg mener?
Det er en beslutning du skal tænke meget over,alt efter hvor gammel du er,så er der en ret god chance for at fuglen overlever dig. Det er en livslang commitment, og det kræver indsats,træning og selskab HVER dag,flere timer dagligt, da gøjer er MEGET selskabelige (michaels undtaget hehe)
Du kan lidt sammenligne det at få en gøje,med at få et barn. Minus fjerene.. :D ;) De kræver underholdning, de skriger (nogle af dem),de skider over det hele, de kan også brække sig, og de piller i ALT :D :P Tro mig jeg har fundet mange sjove ting inde hos min fars gøjer, han har haft en del forskellige i min barndom..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Proplayer (Inaktiv) - 14/08-2009 19:51 14/08-2009 19:51
7# jeg havde egentlig tænkt mig at den skulle bo på et stativ (du ved, et af dem med grene osv) nu har du jo selv set min hund og kat (katten skal vi af med) men vi har jo osse en lille på vej, kommer det til at gå tror du? hvilken af de 2 nævnte størrelser er den bedste til mig tror du?

8# trist med din lille pipper! :( jeg havde egentlig tænkt mig at træne den så den sked i bakken under stativet (jeg har hørt at det kan lade sig gøre med træning)... jeg er helt indforstået med at den vil være hos mig altid, det er okay for mig :P som mange andre har påpeget for mig for man umåleligt mange glæder af en gøje (det vil jeg da osse have!) :D
andrea som vores ara på arbejdet hedder har det med at kravle op til hundemaden på dåse og smide med små dåser *doh*
totalt irriterende! hun har knyttet sig til MANGE mænd idet hun sidder i en butik hvor mange forskellige mænd kommer hver dag og snakker og nusser med hende, så der er ikke en speciel mand hun har knyttet sig til hvilket jo undrer mig når i skriver at de kun knytter sig til 1 person. hun er 15 år og har altid boet i butikken...?!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger kenneth løf - 14/08-2009 20:13 14/08-2009 20:13
jeg ville ikke selv ture at have den på et stativ med små børn da de sagtens kan nappe et øje eller finger måske ikke bevist men ved et chok syntes du i skal komme forbi en dag inden i tar springet min kæreste kan helt sikkert svare på næsten alle jeres spørgsmål da hun er i lære som dyre passer

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Proplayer (Inaktiv) - 14/08-2009 20:24 14/08-2009 20:24
mon ikke jeg får de samme svar fra de gode kolleger jeg har? den ene er dyrepasser og den anden er dyreassistent. jeg hører dem lige, ellers kan det godt tænkes at jeg kommer forbi en dag.
den skal i bur så? det synes jeg bare er synd.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger LoddiDK (Inaktiv) - 14/08-2009 22:44 14/08-2009 22:44
#11: En papegøje skal have et bur, hvor den kan søge tryghed!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger snoopyzrainbow (Inaktiv) - 15/08-2009 14:20 15/08-2009 14:20
#12 fuldstændig enig.
Ligesom vi andre har et værelse(soveværelse,kontor,hobbyrum ect.)Hvor vi kan søge fred og ro, så skal kæledyr,uanset om de har fjer,pels eller skæl, også have et sted,de kan trække sig tilbage til,når de ønsker at være sig selv ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 15/08-2009 18:34 15/08-2009 18:34
#9 Mit helt klare råd vil være at i venter med at få papegøjen til den lille er kommet. Til den tid kan du bedre afgøre om du føler du har overskud til at give papegøjen den tid den skal have. Der bliver en del at se til :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Proplayer (Inaktiv) - 15/08-2009 23:09 15/08-2009 23:09
14# det tror jeg faktisk er en udemærket idé :D tak for alle jeres gode input ;)

Annoncører
Annoncører