Guppy: Grundfarver og dækfarver?

Postet under : Akvariesiden.dk - Levendefødende tandkarper
Visninger : 3185

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Vat-Nissen (Inaktiv) - 21/07-2009 19:14 21/07-2009 19:14
Også jeg har indset at guppyer er nogle fantastiske små skabninger. Tænk at sådan en lille fisk kan have så mange forskellige farver og former, og endnu bedre: at man kan manipulere dem i den retning man ønsker. Der er dog noget at sætte sig ind i for en nybegynder som jeg. Jeg har dog læst meget på internettet og i bøger om guppyens genetik, samt min baggrundsviden fra biologien i gymnasiet.

Der er dog noget ret grundlæggende jeg stadig ikke er helt med på. Hvad er grundfarver og hvordan ser jeg den bag dækfarverne. Jeg læste at grundfarven kunne siges at være den farve guppyen har som yngel, inden dækfarverne udvikles. er dette korrekt, eller kan nogen give en bedre forklaring? Hvis det nu er sådan det forholder sig, hvordan kan jeg så se grundfarven på mine voksne guppyer, nu når dækfarverne er udviklet?
Håber nogen forstår spørgsmålet (selvom det er lidt rodet), og kan give mig lidt hjælp.

/Johan

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger kenter (Inaktiv) - 21/07-2009 19:44 21/07-2009 19:44
Grundfarven kan du osse se rimeligt nemt på hunnerne...

Prøv at læse bogen: Guppyer af Kenneth Duelund... Den er nemt at overskue, og der står lidt om det...

Ellers prøv på danskguppyklub.dk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Villads (Inaktiv) - 21/07-2009 19:47 21/07-2009 19:47
Indlægget er rettet 21/07-2009 19:48 21/07-2009 19:48 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej Johan
Her kan du se en god tysk side om grundfarver.
Eksternt link http://www.guppy-aktuell.com/grundfarben.html
Han viser grundfarven på hunnerne fordi de netop ikke udvikler særlig meget dækfarve,så grundfarven vil altid være dominerende.
Dækfarverne lægger sig over grundfarven men grundfarven spiller en stor rolle for hvordan dækfarverne vises.
F.eks vil en flot blå fisk kunne vise den blå farve meget mere mættet på en grundfarve med sort pigment i end på en grundfarve uden sort.
Albino og blond grundfarve viser ikke sorte farver og det betyder at den blå som består af refleksive farveceller bliver gennemlyst så den blå fiser lidt ud.
På en grå grundfarve ligger der et lag sort under den blå som opsuger alt det lys som går igennem de blå farveceller og dermed fremstår den blå meget mere mættet.
De refleksive farveceller er krystaller som tilbagekaster bestemte farver og lader de andre gå i gennem.
Den røde farve består af rigtige farvepigmenter så de ser meget bedre ud på grundfarver uden sort.
På de grundfarver med sort står rødt og blåt lige kraftigt.

Hvordan ser vi grundfarven på en udfarvet han?
På de fleste hanner er der ikke farve på ryggen fra rygfinnen og frem til munden,så der kan grundfarven ses.
På albino og blond er det let at se manglen på sort og albino har rødt øje mens blond har sort øje,så det er let nok.
Her kan du et foredrag jeg har lavet.
Eksternt link http://guppysiden.dk/arvelov/1%20Kromosomer.htm

Har du fundet vores klub?
Eksternt link www.danskguppyklub.dk

Vi er lige igang med nogle større indkøb hos Gernot fra den tyske side.
En kasse med 45 guppy er kommet til jylland og om en uge kommer der 44 guppyer til sjælland.
Til efteråret skal vi ha' en kasse mere hjem og der plads til flere hvis du bliver fristet til at komme med i klubben og komme igang med at opdrætte nogle flotte guppyer.
Spørg endelig videre om de ting er i tvivl om.
Hvor i landet bor du?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Vat-Nissen (Inaktiv) - 21/07-2009 19:59 21/07-2009 19:59
Hej Villads. Du kan tro jeg har set jeres klub. jeg overvejer bestemt også meget at blive medlem, men guppyer er stadig MEGET nyt for mig. Du er dog bl.a. en af årsagerne til min voksende interesse om guppyen. Jeg har læst flere af dine posts med stor interesse! - Tak for det :-D.
tak for tippet om at se grundfarverne på ryggen frem til hovedet, det kan jeg bruge.

Kenter - Jeg sidder faktisk med netop den bog i hånden, og ja han kommer skam ind på det, men synes ikke det var en hel tilfredsstillende forklaring.

Jeg har selv endnu ikke nogen ren stamme (not even close!), men indtil videre ønsker jeg også bare af blive klogere på genetikken, og derfor har jeg jo brug for at kortlægge, hvad jeg nu kan af gener på mine guppyer. synes nu stadig det er svært at være sikker på grundfarven. synes også det er utrolig svært at se forskel på blond og creame.

Noget andet er at de guppyer jeg har, jo sikkert er heterozygoter så grundfarven er en blanding af de forskellige farver.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Vat-Nissen (Inaktiv) - 21/07-2009 20:02 21/07-2009 20:02
forresten Villads. jeg bor i Århus...
Vi ses måske til DM sidst i november, eller hvornår det nu er?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Villads (Inaktiv) - 21/07-2009 20:18 21/07-2009 20:18
Indlægget er rettet 21/07-2009 20:21 21/07-2009 20:21 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det er dejligt at høre at nogen har glæde af mine skriverier og ja hvis du kommer så ses vi.
Du kan også møde kenter og Bo Jensen her fra siden og flere andre.

Jeg synes du skal skynde dig at springe ud i det og få nogle "rigtige" guppy fra klubben eller nye fra Gernot.
Alt det med genetik er meget spændende,men du kan sagtens gå i gang uden at ha' styr på det hele.
Fidusen er at hvis du køber guppyer hos en seriøs opdrætter så får den viden med om fisken som han sidder inde med og så ved du hvilken grundfarve og stamme de tilhører og du kan nemt finde ud hvad der er særligt ved lige netop din stamme og mens du så begynder at arbejde med den kan du lære mere om alt det sjove der er.

Har du styr på det med at du skal bruge ca. 6 akvarier for hver stamme?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Vat-Nissen (Inaktiv) - 21/07-2009 20:34 21/07-2009 20:34
Tusind tak for din hjælp, og hurtige svar Villads.

Ja det er netop det der er lidt et problem. Pt har jeg et 112 l et 54 l og et 30 l. Min kæreste og jeg bor i en lille 2 værelses, så det er ret svært at skulle få plads til flere akvarier. Jeg må dog indrømme at jeg jævnligt overvejer muligheder for at få flere og mindre akvarier. hvad er det lige man skal bruge 6 akvarier til? synes det lyder helt vildt.... Nu må vi se hvordan det ender, men indtil videre er planen jo bare at lade dem parre sig på kryds og tværs, og se hvad der kommer ud af det... men jeg kan godt se din pointe i at få en ren stamme, da man jo er ret sikker på genetikken.

Jeg vil ikke afvise muligheden for at kaste sig ud i det og så få anskaffet mig nogle flere akvarier. i så fald hvor store skal de så være? hvor stor et elpære giver tilstrækkeligt lys? og man må vel også kunne få akvarierne til at køre på samme pumpe?
Vi er jo begge studerende, og vi sidder derfor lidt hårdt i det rent økonomisk. El-regningen er derfor også noget jeg bekymrer mig om, har på fornemmelsen at 6 akvarier kommer til at sluge en del el.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Vat-Nissen (Inaktiv) - 21/07-2009 20:53 21/07-2009 20:53
Jeg har lige set billeder af Grå Galaxy spadehale på Guppysiden. Hold da helt op! sådan en må jeg bare eje en dag. Er tilfældigvis en af de stammer i har købt ind fra Gernot?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger læsehesten (Inaktiv) - 21/07-2009 21:02 21/07-2009 21:02
Måske denne her kan hjælpe.
Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/article/show/?ID=Introduktion_...

Hilsen
Frank/læsehesten

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Villads (Inaktiv) - 21/07-2009 21:04 21/07-2009 21:04
Ja 6 akv. lyder af meget men lad os se på det.

Til avlfiskene skal du ha' et hvor de går og parrer sig og hunner går og er gravide hele tiden.
Et 25 l er fint til det.
Til føde akv. er 25 l også fint.du skal bruge to eller tre.Her kommer en hun over i fødekasse og tilbage til avlsflokken så snart hun har født.Ungerne sorteres efter 4 - 8 uger alt efter hvad du synes og så er der plads til et nyt kuld.
Til hannerne skal du have et stor akv. som de kan vokse op i og dit 112 kan bruges her.Det er lidt småt,men sådan er livet.Du skal bruge mange hanner for at være sikker på at finde de allerbedste til videre avl.
Til hunnerne kan du nøjes med et lidt mindre og her passer dit 54 l.
Du behøver knap så mange hunner,da de ikke spiller helt så stor en rolle som hannerne.
Det betyder også at du må være parat til at kassere en del unge hunner når du sorterer kuldene.Ellers drukner du i fisk.
Du skal også frasortere dårlige hanner så de gode får bedre plads.
Kan du se at det kræver god plads at lave guppyer.

Personligt frådser jeg i el så det er ikke mig du skal spørge om det.
Jeg kan dog sige at en god luftpumpe kan drive alle dine filtre.
Bo Jensen kan fortælle dig om sit anlæg.

Jeg bruger 18 og 36 watt rør over mine akv.
Kent arbejder på at skaffe gode sparepærer i 6400 kelvin som guppyern ser godt ud under.
De almindelige sparepærer på 2700 kelvin giver et kedeligt lummert lys.

En Harald Nyborg Reol fylder ikke meget og koster kun 269.-kr
Eksternt link http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9976&Grp=&n=10
På min står der 3*25 på øverste hylde.1*63+1*25 på mellemste reol og 3*25 på nederste.
Jeg skifter de tre nederste ud med et 128 l når chancen for et billigt 128 l kommer.
Reolen kan nemt bære det hele.
Over hver hylde har jeg et 18watt rør i billige lamper fra Bauhaus.
vandtætte eller beskyttede industri armaturer til under 100.- kr stykket med rør i.
Rørene er 6500 kelvin og koster 50 kr. stk både i 18 og 36 watt.
De sparepærer Kent har er billigere i drift,men hvis han ikke får en fast import op at stå er det måske ikke sagen.
Det koster selvfølgelig penge men det er ikke den helt store formue og klubben kan måske hjælpe hist og her.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Villads (Inaktiv) - 21/07-2009 21:07 21/07-2009 21:07
Du har lige vundet i lotteriet :D

På tirsdag kommer der 2,6 Galaxy spatenschwanz til Ølstykke hos Kim fra klubben. Så går der jo nogle måneder før han kan sælge nogen,men de er indenfor rækkevidde.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Villads (Inaktiv) - 21/07-2009 21:14 21/07-2009 21:14
Stig Løvenkrands har også nogen galaxy jeg husker ikke haleformen men den er kort.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 21/07-2009 21:29 21/07-2009 21:29
Ja Villads.. Jeg kan nemt fortælle om mit anlæg som jeg netop nu er ved at udvide til beskedne 80 akavarier, men endnu bedre Johan.. Du er velkommen til at komme og se mit anlæg til guppy opdræt.. Jeg køre for tiden med 10 rene stammer men overvejer at udvide til 12.. jeg har akvarier i mange størrelser fra 12L til 180 liter til mine guppyer... Hele anlægget bliver trukket af luft.. med 2 store luft pumper en hi-blow Hp100 og en hi-blow Hp40.. alt køre med HMF filter som jeg langt foretrækker frem for andre filter typer pga. den store overflade der er i disse filtre.. men som sagt smid en pb og vi finder en dag hvor du kan komme og se et guppy opdræt..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Vat-Nissen (Inaktiv) - 21/07-2009 21:32 21/07-2009 21:32
Hold da kæft. Villads du er for vild! Tusind tak for hjælpen!
Jeg må indrømme at det ikke virker helt så uoverskueligt nu. Det eneste jeg lige skal have luret er pumperne ;) Må hellere lige snakke med kæresten. Hun vil jo gerne have at det først og fremmest skal se pænt ud, da dette oprindeligt var grunden til at vi skulle have akvarie.

Men jeg burde da kunne finde plads og penge til sådan en reol, og se om ikke jeg kan få det til at se pænt ud... især nu hvor de der flotte galaxy kommer. Jeg er nu ikke bange for at skulle komme til at have for mange guppyer. en af mine venner har 2 skildpadder i et 1600 liters, som er begyndt at få smag for levende foder. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Vat-Nissen (Inaktiv) - 21/07-2009 21:58 21/07-2009 21:58
Hej Bo. Det ville jeg forfærdeligt gerne! det lyder godt nok lidt vildt med 80 akvarier?!? :o det må godt nok tage meget plads :-D men jeg smider dig lige en pb....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Villads (Inaktiv) - 21/07-2009 21:58 21/07-2009 21:58
Ja velbekomme :)
Det er det vi har klubben til.
Besøg Bo og få en masse mere at vide og se hans smukke fisk.
De filtre Bo bruger kan du roligt efterligne.

Her i tråden kan du se min harald reol som nu har fået grøn maling på de gråhvide låger.
Jeg synes jo det er meget pænt,men jeg jo også guppyot,men hvem ved, det bliver din kæreste måske også lige pludselig.
Hvis man har sans for det kan man jo skjule ledningerne lidt bedre,men det er jeg kold over for. :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Villads (Inaktiv) - 21/07-2009 21:59 21/07-2009 21:59
Bo har vist også nogle af de fine sparepærer i brug.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 21/07-2009 22:03 21/07-2009 22:03
Nej da Johan de tager ikke meget plads.. jegbor i en 3 værelses lejlighed på 86 kvm..:-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Vat-Nissen (Inaktiv) - 21/07-2009 22:17 21/07-2009 22:17
Hehe bare rolig hun er skam glad for guppyer. Hun interessere sig bare ikke helt lige så meget for genetikken som jeg, så hun har ikke den samme trang til at få rene stammer.
Jeg fik ikke helt fat i hvor jeg kunne se din reol. altså jeg så godt den du linkede til fra Harald Nyborg, men den har da ikke låger?

Det må jeg nok sige Bo, det lyder helt vildt. 80 akvarier på 86 kvm!?!? det glæder jeg mig rigtig meget til at se. Det kan også være at det kan få kæresten overbevist, ved at se et guppyopdræt firsthand.

Men er det noget ved kun at have 1 ren stamme? jeg mener, det sjove er vel også at prøve at krydse to rene stammer og se hvad det så kan blive til...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Villads (Inaktiv) - 21/07-2009 22:21 21/07-2009 22:21
Indlægget er rettet 22/07-2009 01:05 22/07-2009 01:05 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg glemte at lægge linket *rødmer*

Eksternt link http://www.danskguppyklub.dk/index.php?option=com_fireboard&Itemi...

Læg mærke til at baggrunden betyder meget for helhedsindtrykket.
Her er det simpelthen grønt karton.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Vat-Nissen (Inaktiv) - 21/07-2009 22:29 21/07-2009 22:29
Det ser sgu godt ud. Jeg ville nok skjule ledningerne ;)
Det gør virkelig meget med de der låger, og kan forestille mig at det også ser rigtig godt ud i grønt. Må give dig ret i at baggrunden betyder meget. det 30 l vi har pt har ikke noget baggrund, og det ligner bare noget der lige er sat sammen på en halv time ude i garagen :P ....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Vat-Nissen (Inaktiv) - 21/07-2009 22:32 21/07-2009 22:32
Meget smart med trælister til lamperne. Hvad er det for nogle grønne flasker der hænger bagved?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Villads (Inaktiv) - 21/07-2009 22:33 21/07-2009 22:33
Ja nemlig.
På min store reol har jeg sat en plade bagpå som er malet grøn.
Så er der baggrund på alle akvarierne.
Det kan også nemt gøres på HH reolen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Villads (Inaktiv) - 21/07-2009 22:35 21/07-2009 22:35
Flaskerne er mine hjemmelavede sodavandsfiltre.
De er dyrere både i indkøb og drift.Derfor foreslog jeg dem ikke til dig.
Her kan du se dem.
Eksternt link http://www.danskguppyklub.dk/index.php?option=com_fireboard&Itemi...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 22/07-2009 06:34 22/07-2009 06:34

Det er spændende kun at have en stamme, men selvfølgelig er det rigtig spændende at lave nogle kryds, men det kræver plads og erfaring.. Så en god måde at starte med guppyopdræt på er at få fat på en fin ren stamme og så lære noget om dem.. Når man så har styr på det, Ja så skal man bare have lidt flere akvarier.. læs ( 10-15 stykker) ja så kan man lige så stille gå i gang med at lege.. :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger KimBauer (Inaktiv) - 22/07-2009 13:46 22/07-2009 13:46
Indlægget er rettet 22/07-2009 13:51 22/07-2009 13:51 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Velkommen til en spændende guppy verden.

Til jul er der forhåbentligt en masse Galaxy spadehale i DK. MTHO (Must to have object)
Nu må vi se hvor mange jeg får plads til.

Han har haft nogle spadehaler, som giver lidt Galaxy ind imellem, men om han har dem mere ved jeg ikke.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger Villads (Inaktiv) - 22/07-2009 14:04 22/07-2009 14:04
Indlægget er rettet 22/07-2009 14:08 22/07-2009 14:08 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Nåh ja Bo.Det overså jeg.

Det med plads til krydsninger kan jeg snakke med om.
I nov 2006 lavede jeg min første udkrydsning.
Det viste sig at jeg var meget meget heldig at flere af linierne var værd at arbejde videre med.
I dag fylder de alle mine nu 25 akv. (jeg har lige købt to stk 54 )

Den ene stamme avler rent nu i F4 og der er 4 - 5 flere som er godt på vej.
Det er og har været utroligt spændende.
Da jeg gik igang var der meget jeg ikke vidste om mine fisk men senere har jeg ved flittig efterforskning på nettet forstået en del af hvorfor jeg er så heldig.
Det visre sig nemlig at jeg har lavet en særdeles intelligent krydsning af to ikke alt for fjernt beslægtede stammer.At jeg kunne finde ud af det skyldes at begge stammer er meget kendt internationalt.
Der er tale om Neonrøde DS fra Hans Luckmann i tyskland og Håkan Turessons Koralrøde DS fra sverige.
Coral red og Neonrød er to navne for samme gen,Cr,men jeg synes nu de fremtræder forskelligt i den røde farve.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger Villads (Inaktiv) - 22/07-2009 14:06 22/07-2009 14:06
Hvis du nu starter med Galaxy kan du studere videre og måske finde en anden type som det kunne være interessant at krydse ind.
Ikke hvad som helst giver gode resultater og det er netop her genetikken er et godt værktøj til at forsøge at forudsige hvad der sker.
Der sker nok alligevel også flere forudsigelige ting, og det er jo netop det fede ved guppyer. :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger Nina6321 (Inaktiv) - 22/07-2009 21:13 22/07-2009 21:13
Jeg ved intet om dette emne, men jeg synes det er meget spændene at læse om i sådanne tråde ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger Villads (Inaktiv) - 22/07-2009 21:29 22/07-2009 21:29
Tak Nina,så skriver jeg videre. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger Nina6321 (Inaktiv) - 22/07-2009 21:42 22/07-2009 21:42
#30 hehe det er mig der takker ;)
Jeg lærer jo en hel masse (:

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger Vat-Nissen (Inaktiv) - 23/07-2009 00:46 23/07-2009 00:46
JA det er VILDT spændende! :-D
endnu engang tusind tak for alle jeres råd og vejledning.

Jeg tror ikke der er andet for, end at besøge Bo og se hvordan det kan/skal gøres, få overtalt kæresten, skrabet nogle penge sammen og så bare komme igang med nogle galaxy!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger Vat-Nissen (Inaktiv) - 23/07-2009 00:52 23/07-2009 00:52
Har i nogle foreslag til noget litteratur omkring guppyens genetik. Synes det er rigtigt svært at finde noget tilfredsstillende på nettet. stort set det eneste jeg kan finde på dansk og engelsk at genotyperne for grundfarver, og enkelte dækfarver/mønstre som snakeskin/filigran. Ville gerne læse noget mere bredt ,da jeg føler mig ret sikker i genetik generelt. Har erfraring med genetik fra gynmasiet (selvfølgelig), og mit nuværende studie (molekylærmedicin), derudover er det noget jeg finder meget interssant, så hver ikke bange for at linke til noget der måske er lidt svært. Jeg er klar på kæmpe lidt med det.... :-D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger Vat-Nissen (Inaktiv) - 23/07-2009 15:28 23/07-2009 15:28
Spørge lige om en ting til. Kan det passe at jeg har hørt om halv filigran? i så fald er jeg ikke sikker på hvad det er?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger Villads (Inaktiv) - 23/07-2009 15:43 23/07-2009 15:43
Den bedste hjemmeside om guppyer er denne her.
Eksternt link http://guppydesigner.com
Det koster penge at få adgang og mit abonnement er udløbet.
Selv om den er meget forandret er jeg ikke i tvivl om at den stadig er det bedste man kan finde.

Du tænker på moscow halvfiligran.
Det er sådan at både moscow og filigran/snakeskin er meget dominante dækfarver.
Når man krydserdem vil moscow dominere over forresta kropshalvdel og snakeskin/filigran og den bageste halvdel.
Du kan finde billeder på Guppy-aktuell.com

Annoncører
Annoncører