Lydløst saltvandsakvarie?

Postet under : Saltvandssiden.dk - Nybegynder
Visninger : 3364

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger plindboe (Inaktiv) - 24/05-2009 03:28 24/05-2009 03:28
Hej alle. Et par hurtige begynderspørgsmål.

Jeg er begyndt at overveje at lave mit 240 L ferskvandsakvarie om til saltvandsakvarie. Et krav jeg har er dog at det skal være 100% lydløst da jeg ikke kan døje boble- og plaskelyde. Men så vidt jeg har læst skal man til et saltvandsakvarie have et overløb med en skummer i, og ordene "overløb" og "skummer" lyder umiddelbart ikke særligt lydløse.

Hvad siger i? Er en skummer med overløb nødvendigt eller er der andre muligheder? Er skummere lydløse? Er nogle mærker mere lydløse end andre?

Peter :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Jerslev (Slettet) - 24/05-2009 07:22 24/05-2009 07:22
Det kan godt lade sig gøre at undgå vadpjasken, også med overløb og sump. Løsnngen er, at du laver en durso standpipe på overløbsrøret. Prøv at søge på durso standpipe eller søg på saltvandsforum, der kan du finde mange beskrivelser.
Med hensyn til skummer skal du helst have en motorskummer, en luftdreven kan larme pga luftpumpen, men der fndes vist også store (og dye) lydløse luftpumper tll større skummere. (de har et japansk klingende navn )

Returpumpe og skummer kan godt sige lidt - en svag brummen, som du måske kender det fra store spandpumper. Mit saltvandsakvarium står i soveværelset, og der er kun vandpjasken, såfremt jeg ikke har indstillet skummer og overløb, men vær omhyggelig med valg af skummer, da nogle larmer mere end andre

Køb også kvalitetsstreampumper - her er støjen minimal
returpumpe -her vil Eheim universalpumper 1260 eller 1262 være et rimeligt valg. Fin kvalitet og i mellemgruppen hvad angår pris. Det dyreste er Red Dragon, men de koster rigtig mange penge. Bruger selv Eheim. Ved at placere returpumpen på en svamp eller flamingoplade i sumpen minimeres lyden og ressonansen. Nogle lydisolerer kabinettet, hvor sumpen er i for at minimere støjen.

Det vil ikke være optimalt at undgå skummer og overløb med sump. Eventuelt et indre overløb, hvor du sætter en motorskummer, hvis du kke har mod på at få lavet huller i bunden og lave rørgennemføringer - , men du vil fortryde den manglende sump, men det kan lade sig gøre. Mine første akvarier var med indre overløb
En skummer er under alle omstændigheder uundværlig

Håber det hjalp lidt. Under alle omstændigheder er det en meget spændende hobby

jerslev

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger KimJ - 24/05-2009 09:00 24/05-2009 09:00
Hvis man mener "lydløs" bogstaveligt, kan man godt glemme det *skeptisk*

Det samme gælder iøvrigt for ferskvandsakvarier som kræver megen vandbevægelse. Der findes desværre ikke en eneste rimelig kraftig pumpe, som ikke kan høres i et stille lokale, men selvfølgelig kan man nå ned på et fornuftigt niveau, og både skummer og everløb kan laves/installeres så lydene derfra bliver absolut minimal.
Jeg kan anbefale den mindste ATB skummer, som næsten lydløs (den bliver i hvert fald overdøvet af returpumpen, her hos mig).

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Schwensen (Inaktiv) - 24/05-2009 10:18 24/05-2009 10:18
Jeg har bundet min returpumpe op så den "svæver" i vandet. På den måde undgå jeg alle vibrationer (og derved støjen) fra denne :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger plindboe (Inaktiv) - 25/05-2009 11:56 25/05-2009 11:56
Tak for de gode svar. Jeg vil søge info på alle de nævnte apparater. Det lyder dog lidt kompliceret og skræmmende, især da jeg er typen der dårligt nok kan udskifte en pære.

KimJ, jeg vil lige nævne at de Fluval 4+ jeg har er 100% lydløse og skaber masser af vandbevægelse. Måske er det spandpumper hvor man ikke kan undgå lidt lyd.

Det kan dog godt være at jeg kan acceptere 99% lydløse apparater, så jeg vil bestemt undersøge nærmere.

Peter :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Lord Mike (Inaktiv) - 25/05-2009 13:56 25/05-2009 13:56
Mon ikke der er nogle i dit nærområde som vil vise sit akvarie frem, så du derved kan få en idé om hvor meget/lidt et saltvandsakvarie støjer.

Jeg kan godt åbne døren for dig, men om du kan bruge det til noget ved jeg ikk rigtig da jeg har mit akvarie indbygget i væggen ind til stuen og derved har et akvarie-rum for sig selv hvorfor støj ikke er en gene her.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger KimJ - 25/05-2009 14:10 25/05-2009 14:10
En Fluval 4+ giver 1000 l/t. Det er ikke ligefrem det man kalder "en rimelig kraftig pumpe" i denne forbindelse. Du får brug for 5-6 stykker af dem, hvis Du skal op i nærheden af det optimale flow, hvilket nok kan give vanskeligheder med at skjule dem.

Bortset fra det, har jeg på fornemmelsen, at vores ide om "100% lydløse" ikke er den samme (jeg har set den nævnte Fluval i aktion, og det er rigtig at den er meget stille, men ganget med 6, bliver det jo alligevel til noget). Jeg har lige haft lejlighed til at skifte min returpumpe, til en EHEIM compact 2000+, og den kan jeg godt stå inde for, er meget lydsvag, men stadig hørbar.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 25/05-2009 15:08 25/05-2009 15:08
KORALIA 1 Stream pump från Hydor. Inkl. magnetfäste. Pumpeffekt: 1500 l/h Förbrukning: 4,5 w
KORALIA 2 Stream pump från Hydor. Inkl. magnetfäste. Pumpeffekt: 2300 l/h Förbrukning: 4,5 w

Er en af de pumper jeg ville kigge på til et mindre akvarie, eventuelt Nano Koralia som giver 900 liter, disse er stort set lydløse og nemme at placere, desuden bruger de ikke meget strøm.

3 st Koralia 2 er mere end nok, og de er til at betale sig fra også.

Annoncører
Annoncører