Fluval fx5

Postet under : Cichlider - Vedligeholdelse - Teknik og udstyr
Visninger : 1700

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Laurids01 (Inaktiv) - 20/05-2009 22:33 20/05-2009 22:33
Jeg har Fluval FX 5 spandefilter, problemet er at filteret støjer meget, lyder som luft, men jeg kan ikke får det væk, samtidig synes jeg ikke at vandet
er renset for svæv, er der nogen som har en løsning på disse problemer. :(

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Dan (Inaktiv) - 21/05-2009 03:21 21/05-2009 03:21
Hvor gammel er den? Min egen fik samme problem efter nogle aar, hvorefter jeg skiftede rotoren (incl. keramisk aksel). Det hjalp!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Arne - 21/05-2009 11:03 21/05-2009 11:03
Der kan komme luft i pumpen når du skifter vand i akvarie .. tænd og sluk pumpen nogle gange så tømmer pumpen sig selv for luft..
Din udstrømmer sidder nok ikke rigtig.. min sidder ca 8 cm fra overfladen og peger op af så strømmen starte ca 20 cm fra udstrømmeren..
Min pumpe er 2 år og den køre bare der ud af B)

Arne..

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger sonate (Inaktiv) - 21/05-2009 11:21 21/05-2009 11:21
Hej
Luften kommer ind gennem den aftapningsventil, der sidder i bunden af filtret.
Det er o-ringen der ikke holder tæt
Luften kommer ind pga. det undertryk der er på sugesiden af pumpen.
Du kan af høre det, hvis du rykker lidt til ventilen.
Jeg har tre FX5 filtre, på det ene har jeg fjernet ventilen og lukket hullet med silikone. Der har ikke siden været problemer med det filter.
Jeg er nu begyndt at få luft i de to andre og vil gøre det samme på dem.
Det er dog muligt, at det er nok at udskifte o-ringen.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Arne - 21/05-2009 16:18 21/05-2009 16:18
#4 .. Sorry men det terori trro jeg ikke helt på .. Hvis der kan komme luft ind så kan der også komme vand ud *rødmer*
Jeg har kun et problem med luft i pumpen den dag jeg skifter vand.. ifølge din terori #4 så vil der komme luft ind i pumpen hele tiden og det er ikke tilfældet... B)

Arne..

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger sonate (Inaktiv) - 22/05-2009 13:38 22/05-2009 13:38

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger sonate (Inaktiv) - 22/05-2009 13:46 22/05-2009 13:46
Det er ikke teori det er facts.
Og dette er et ganske alm problem som også opstår i mange andre pumpesystemer.
Så tro mig der kan godt komme luft ind, uden der dermed også vil komme vand ud .
Husk der dannes et undertryk på sugesiden af pumpen. Du kan jo prøve at løsne ganske lidt på ventilen så vil du høre at der bliver suget luft ind, hvis du stopper pumpen må du ikke blive overrasket over at der så vil komme vand ud, så husk at lukke ventilen igen.

Hvis det kun sker når du skifter vand, kan det vel ikke komme bag på dig at der kommer luft med.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger steen@wolfsberg.dk (Inaktiv) - 22/05-2009 17:32 22/05-2009 17:32
Så er det vel nemt at teste om det er den ventil, hvis den holder tæt når pumpen er slukket, så ligger fejlen et andet sted, hvis der kommer vand ud af ventilen, så skal den tætnes. Jeg har selv haft en pumpe der kun holdt tæt under drift, her var det O ringen imellem spand og motorhoved der var lidt utæt, og jeg har da læst om andre med tilsvarende oplevelser.

Husk at pumpen ikke må slukket i mere end en time, så dør filteret og skal renses.

Annoncører
Annoncører