Sku underligt

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 1776

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger teaman (Inaktiv) - 08/05-2009 17:27 08/05-2009 17:27
Hey, ja som overskriften siger "Sku underligt", og det er det..
Jeg er helt nybegynder som akvarist, og jeg har været ude og købe 21 fisk.
Scalare - Slørhaler - Dalmatiner molly'er - sugemaller.
De døde allesammen indenfor en uge, de fik hvide pletter (fiskedræberen) og døde 1 efter 1, men det er lidt underligt for en af de 6 molly'er jeg havde puttet i "fødte" 8-9 unger inden den døde.
Og det underlige er at den også fødte en snegl for den er da ihvertfald poppet op ud af ingenting.
Men, behøver jeg frygte sygdommen mere nu alle fiskene er døde, for ungerne har levet i 2-3 uger i det samme vand og de spiser også de voksnes mad og vokser fint.
så hvis sygdommen ikke blir i vandet kan jeg vel godt putte andre fisk i?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Jacob R.R (Inaktiv) - 08/05-2009 17:41 08/05-2009 17:41
snegle kan godt bare have været i de planter du har sat i dit akvarie. hvor stort er det?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Amin (Inaktiv) - 08/05-2009 17:43 08/05-2009 17:43
Det er skam slet ikke underligt, at dine fisk døde alle sammen, for når man sætter så mange fisk på en gang ned i baljen, så overbelaster man akvariet så meget, at nitriten stiger til et alarmerende højt niveaue, så fiskene bliver forgiftede. Desuden er det heller ikke smart at putte koldtvandsfisk sammen med tropiske arter. Er det et 54l akvarium, som du har?

Med venlig hilsen,
Othman Amin

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Fam.Krebs (Inaktiv) - 09/05-2009 18:56 09/05-2009 18:56
Hej og velkommen til denne skønne hobby :)

for at kunne rådgive, skal vi vide lidt om dit akvarie - hvor stort er det, hvor længe har det kørt inden du fyldte fisk i, temperatur ..

Som Amin skriver, så sætter man ikke så mnge fisk i baljen på een gang og slørhalen, der er en koldtvandsfisk hører hjemme i en havedam - ikke i et akvarie, selvom den måske ser ud til at trives, bliver den meget snart for stor og den sviner uhyggeligt meget i forhold til "alm akvariefisk" ..

At din molly fødte kort før den døde, har jo bare betydet, at den var "gravid" da du købte den ..

Du kan sagtens begynde at sætte nye fisk i, blot skal du være sikker på, at dine vandværdier er i orden og du får overholdt dine vandskift - 20-25% om ugen og især i starten er det meget vigtigt ..

Inden du begynder at købe dig fattig i fisk, så gør dig selv den tjeneste, at tjekke div. artsartikler og finde ud af, hvad du helt nøjagtigt kunne tænke dig og om du kan opfylde de krav, fiskene har ..
Når du så står i butikken og måske falder for noget helt andet, så bed om at se en akvariebog - tro ikke ubetinget på sælger, og har han ikke sådan een - så tager du hjem og tjekker inden du køber ..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger nielsen92 (Inaktiv) - 09/05-2009 18:59 09/05-2009 18:59
jeg har sat 24 fisk i på en gang og det er 2 måneder siden. og der er ingen der er døde. så jo det kan godt lade sig gøre. ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Fam.Krebs (Inaktiv) - 09/05-2009 19:11 09/05-2009 19:11
#4 at det gik for dig var jo heldigt, men det kan stadig ikke anbefales, at sætte så mange i på een gang ..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger nielsen92 (Inaktiv) - 09/05-2009 19:20 09/05-2009 19:20
nej det er rigtigt. men jeg er grøn har aldrig haft fisk før for 2 måneder siden. og det gik. men nej de kan ikke anbefales. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger jery (Inaktiv) - 10/05-2009 00:25 10/05-2009 00:25
#7: den generelle anbefaling til den akvaristiske begynder er at lade akvarium + filter indkøre og derefter sætte få fisk i med nogle dage-ugers mellemrum.
De gamle garvede (sådan en som mig ex.) hælder alle fiskene i dagen efter opsætningen, når temperaturen er OK.
En begynder kan også sagtens "læse" fisk og vand og komme glat igennem på den måde.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger emishi (Inaktiv) - 10/05-2009 01:54 10/05-2009 01:54
Vil bare lige indskyde, at hvide pletter kan behandles (hint til tidligere tråd: min kammerats fisk klarede den -1 dødsfald) - så selv hvis dine fisk bliver syge, behøver du ikke miste dem, og skulle starte forfra.

Sætter du mange fisk ned på èn gang, kan dette alene foresage hvide pletter - så uanset hvad, så smid dem i lidt af gangen over nogle uger, så bliver fiskene også langt mindre stressede, og dit akvarium (din bakterie-kultur i filteret) kan følge med, så dine vand-værdier ikke går grassat. Det kan simpelthen ikke betale sig andet, og vi er nogen som har lært det på den besværlige måde...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Tobiasmor (Slettet) - 10/05-2009 09:41 10/05-2009 09:41

Sikke noget øv.

Men husk lige når du nu skal vælge nye fisk på føgende:

Slørhaler er no go i akvarier.

Scalarer skal have et rigtig stort akvarie, læs i artsbeskrivelsen.

Så vælger du nogle få fisk af gangen sætter dem i og venter en uge og sætter nogle flere i.

Held og lykke med det. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Emil-Brik (Inaktiv) - 10/05-2009 12:29 10/05-2009 12:29
hvor mange liter er det på? ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger teaman (Inaktiv) - 11/05-2009 08:23 11/05-2009 08:23
hehe nice var ikke klar over snegle kunne komme med planterne, og den vokser bare som ind i f....

men jeg var ikke klar over at slørhaler var koldtvands-fisk jeg spurgte endda ham sælgeren i Håsum om de kunne gå sammen og

om jeg kunne have så mange fisk i det akvarie

altså det var et akvarie jeg købte brugt, 100-120 liters akvarie vil jeg tro.

Der er ca 25 grader i vandet og det havde kørt i ca 4 dage inden jeg hældte fisk i, ja jeg lod fiskene blive i den pose jeg købte dem i og lod dem flyde i vandoverfladen i mit akvarie i ca 3-4 timer inden prikkede hul på posen.

Men nu er jeg i tvivl om jeg skal sætte andre fisk i vandet i vandet, for ungerne er kun 1½cm lange ca, og har sådan på fornemmeren at de blir ædt hvis der kommer en fuldfed gubby derned. for selvom dem slørhaler jeg havde var nogen af de største deri blev de spist af levende af de andre fisk, mest deres halefinner.

men hvordan finder jeg de værdier i vandet som er værd at vide? altså nitrat ilt og alt det der?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Kaspersoendergaard (Slettet) - 11/05-2009 14:15 11/05-2009 14:15
#12 >

Synes du ikke det er lidt forkert, at købe fisk til et akvarie,
når du ikke ved, hvor stort dit akvarie er? Mål sidderne BxHxD
og gang dem sammen, så får du resultatet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger teaman (Inaktiv) - 11/05-2009 15:15 11/05-2009 15:15
næ egentlig ikk, jeg fik det i fødseldagsgave og ville prøve og ha fisk.
såmænd ikk noget ondt i det

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Tobiasmor (Slettet) - 11/05-2009 15:41 11/05-2009 15:41

Prøv lige at måle dit akvarie så du ved hvor stort det er så er det også nemmere at finde ud af hvilke fisk du kan have i det ;)

Man lader ikke posen ligge og svømme rundt i vandet i 3-4 timer *blink*
Jeg plejer at lade posen ligge ca. 15 min. så vandet får samme temperatur som akvarievandet, så klipper jeg hul og sætter posen fast til akvariet med en klemme, så tar jeg en kop eller lign. og så hælder jeg lidt af akvarievandet i posen, så fisken lige så stille vender sig til vandet, det gør jeg ca. 4 til 5 gange med minimum 5 min. mellemrum og til sidst vipper jeg posen lige så stille så fisken kan svømme ud. ;)

Du kan købe forskellige testsæt hold din dyrehandler, jeg har selv, et strips testsæt som er utrolig nemt at bruge, det giver mig svar på 6 forskellige værdier i vandet på en gang. Mange mener ikke at det er så nøjagtigt, men til gengæld er det utrolig hurtigt og nemt at bruge og det giver en klar indikation på om man skal igang med et vandskifte.

Ang. at der er en dyrehandler som sælger dig slørhaler, ja det undre mig desværre ikke, men skuffer mig en del, da dyrehandlere vel også skulle ville dyrende det bedste *skeptisk* Jeg ville nok overveje om jeg ville lægge flere penge der *uhh*

Ang. dit yngel så vil de fleste fisk spise hvad de kan gabe over, men du kan også købe et ynglenet som du kan have hængende i akvariet indtil de er blevet store.

Held og lykke med det hele og spørg endelig hvis der er noget som du er i tvivl om. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Amin (Inaktiv) - 11/05-2009 16:39 11/05-2009 16:39
Ang. det at dyrehandlere er villige til at sælge slørhaler til intetanende nybegyndere, så kan jeg desværre nævne en af de værre tilfælder. Jeg var engang i en dyrehandel og kunne lige overhøre et par kunder, som ville købe en bowle og nogle slørhaler. De spurgte selvfølgelig ekspedienten, som svarede meget selvsikker, at de MAX kunne have 4 slørhaler i bowlen (en på nok 5-10 liter vil jeg tro), og så kunne de også have en og kun een sugemalle til at gøre rent - han var jo eksperten, der vidste alt om fisk *blink* Jeg var så meget i chok over at høre det, at jeg ikke kunne reagere, før kunderne var gået væk med de stakkels fisk, som var dømt til en sikker men langsom død :(

Med venlig hilsen,
Othman Amin

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Tobiasmor (Slettet) - 11/05-2009 17:04 11/05-2009 17:04

Ja det er utroligt med de dyrehandlere, rigtig øv faktisk ;(

Desuden må der være gået mode i det for øjeblikket for der er der så utrolig mange tråde om de stakkels fisk i små baljer *skeptisk*

Puuh ha det er virkelig op ad bakke :(

Annoncører
Annoncører