Gul kirurg syg?

Postet under : Saltvandssiden.dk - Sundhed og sygdomme
Visninger : 6739

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Schwensen (Inaktiv) - 03/05-2009 22:12 03/05-2009 22:12
Indlægget er rettet 03/05-2009 22:12 03/05-2009 22:12 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Min gule kirurg har indtil nu svømmet omkring uden problemer. Den har spist sig rimelig tyk i alger! (tror da det er derfor den buler på maven). Men nu er den begyndt at ligge sig på bunden på siden. Der ligger den så bare og kigger rundt med øjnene. Den skiftevis svømmer rundt og ligger på bundlaget. Synes også den er blevet en lille smule bleg idet, men kan godt være en indbildning! Tror I den er syg? og hvad fejler den evt?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Jerslev (Slettet) - 04/05-2009 16:11 04/05-2009 16:11
Billeder ville gøre underværker, men den bør ikke have bule på maven, en fyldt bug ja gerne, men ikke en bule, og bestemt bør den ikke ligge på bunden. Hvordan er det med gælleaktiviteten. Gælder den hurtigt og voldsomt?.
hvordan med finnerne? Er de sammentrykte eller udspilede?

jerslev

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Schwensen (Inaktiv) - 06/05-2009 17:34 06/05-2009 17:34

Her kan man se hvordan den ligger på bundlaget. Algerne er der så mange af fordi jeg købte akvariet brugt. Det er altså opstartsalger. Kan det være derfor den er "dårlig"? Mine vandværdier:
Phosphat: <0,02
Nitrit: 0
Nitrat: <2,5

Spiser den disse brune trådalger eller skal jeg prøve at fodre den med lidt salatblade/agurk? Og i såfalde hvordan skal salat/agurk tilberedes og gives til fisken?

Har prøvet at tage billede af dens bule på maven. Tror måske det er meget normalt. Synes at andre gule kirurgfisk på billeder har samme bule på maven. Den har midlertidigt fået sin farve igen.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Saltvandsudstyr.dk (Inaktiv) - 06/05-2009 18:00 06/05-2009 18:00
Hmmm... Det er ikke for at tage modet fra dig, men når en fisk ligger på siden er den syg, og det er meget sjældent at den "rejser" sig igen. Lad den evt. ligge til i aften engang, hvis den er levende til den tid. Jeg ville tage den op og aflive den inden jeg går i seng. Den kan forpeste akvariet. Jeg tænker på koraller og alger.

MVH
Dan
Saltvandsudstyr.dk

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Schwensen (Inaktiv) - 06/05-2009 18:15 06/05-2009 18:15
Altså.. Den har gjort sådan der i 3-4 dage nu. Den ligger jo ikke på siden konstant. Den svømmer lidt rundt hver tiende minut. Den gæller efter hvad jeg kan se meget normalt.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Saltvandsudstyr.dk (Inaktiv) - 06/05-2009 18:57 06/05-2009 18:57
Så er der måske mere grund til at aflive den. Jeg har meget sjældent set fisk komme sig. Når de har være så langt nede som den. Pt. har jeg haft akvarier i over 30 år.

MVH
Dan
Saltvandsudstyr.dk

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Jerslev (Slettet) - 06/05-2009 22:34 06/05-2009 22:34
Den ser meget tynd ud, og er så vidt jeg kan se døende. Den spiser vel ikke??
hvis nej ville jeg aflive den kort og humant

jerslev

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Schwensen (Inaktiv) - 07/05-2009 15:09 07/05-2009 15:09
Jeg har på intet tidspunkt set den spise. Men den ville da spise af alle de alger? Den tager ikke granulatkuglerne når klovnene fodres. Har ikke prøvet at give den salat eller andet ?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger rozzzna (Inaktiv) - 07/05-2009 15:27 07/05-2009 15:27
må nok sige at jeg er lidt chokeret over at du ikke har undersøgt din kirurgs spisevaner mere inden du anskaffede den.. men det er jo desværre et nybegynder problem..

jeg er sikker på den ikke kommer sig igen, en kirurg der ikke vil spise er næsten umuligt at få til det når først den er så langt ude som din.. jeg har prøvet et par kirurger, den ene var lige da jeg var helt nystartet og den stakkels fisk døde pga min uvidenhed på samme måde som din er ved det nu.. den anden blev super stor og flot, fed og sund - og havde på intet tidspunkt hvide pletter, selv ikke under et udbrud der tog et par af mine andre fisk.

næste gang du skal have en ny fisk så husk at researche godt - især om spisevaner

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Schwensen (Inaktiv) - 07/05-2009 20:58 07/05-2009 20:58
Ja okay. Kan godt se det er min fejl, men kunne du så ikke give et par fifs med det samme ? For vil helt sikkert anskaffe mig en ny, bare ikke på dette tidspunkt, først om et par måneder når opstartsalgerne er væk. Jeg valgte dog at stole på ham der solgte den som sagde den ville guffe i sig med algerne. Dette er dog ingen undskyldning.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger jjj27 (Inaktiv) - 08/05-2009 08:42 08/05-2009 08:42
hold op den er tynd .... har du prøvet at fodre den med super veggi hvis der er tale om en ungfisk tager den sikkert kun tang i flager .... ser ud som om den er ved at sulte ihjel hvis den heller ikke tager tang er det nok for sent og jeg ville klart aflive den pronto

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Schwensen (Inaktiv) - 08/05-2009 09:44 08/05-2009 09:44
Skal tangen tilberedes på nogen måde ? eller skal den bare dumpes i. Jeg har prøvet med salat, men rør den ikke..

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Jerslev (Slettet) - 08/05-2009 14:20 08/05-2009 14:20
Gul kirurg spiser almindelig Noritang, som du kan købe i et velassorteret supermarked. Den er grøn. Klip små stykker på ca 5-5 cm af og sæt det i klemme i en special klemme til formålet eller en almindelig tøjklemme, hvor du har taget metalfjederen af og bruger elastik i stedet. Sådan gør jeg, og min kirurg lever i bedste velgående på 3. år. Du kan også blot vikle det omkring en lille sten med gummibånd.

men som andre skriver - prøv at gøre lidt selv også - det er altså ikke alt, man blot kan få foræret - at lykkes med saltvand kræver også en indsats selv - appelsinen falder ikke altid blot ned i din turban

jerslev

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger jjj27 (Inaktiv) - 08/05-2009 15:33 08/05-2009 15:33
hvis du ikke lige ligger inde med en tang clips kan du også fastgøre tangen med en magnet hvis du altså bruger magnet rude renser ;) tangen finder du under tilbehør til sushi

og som jerslev skriver STRAM OP på jeres viden

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 08/05-2009 15:41 08/05-2009 15:41
Syntes ikke i er fair overfor SCH lige nu, den der skal have en ordentlig skideballe er den forhandler der har solgt fisken.

STRAM OP forhandlere!!

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger jjj27 (Inaktiv) - 08/05-2009 15:54 08/05-2009 15:54
det der skræmmer mig er at sch har en fisk der er ved at dø af sult (måske) men han ved ikke hvad den spiser .... *skeptisk*

jeg købte selv en naso literatus for omkring 14 dage siden da det jo er en kirug troed jeg at den ville spise den grønne noritang men da den på anden dagen overhoved ikke viste int for det blev jeg da nervøs og søgte mig frem til at den helst tager den røde og jeg kørte da også de 50 km til en forhandler for at købe alt hvad der fandtes af tang i butikken og det var noget det lille kræ kunne bruge :)

det er jo bare et hurtigt kig forbi artsbeskrivelser og så kan man se hvad den lever af mere er der jo ik i det og det var på ingen måde for at skælde ud jeg har selv futted utalige dyr af på grund af uvidenhed men det lære man af ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 08/05-2009 16:48 08/05-2009 16:48
#16, Ja der er en katastrofe at forhandleren ikke har oplyst ham om dette...

Optimalt er jo at men altid ved hvad man køber, desværre er det ikke altid jeg selv har planeret ind mine indkøb ;-)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Nano75 (Inaktiv) - 09/05-2009 22:47 09/05-2009 22:47
#17 Nej, det må ALTID være købers ansvar at vide hvad man køber eller ej. HVIS køber spørger, skal sælger svare (hvis han kan) og hvis han ikke kan det, skal han gøre opmærksom på dette. Man kan ikke FORLANGE at sælger skal fortælle alt om alle fisk han sælger, til hver eneste kunde. Som sagt, det er og vil altid være købers ansvar at sørge for den fornødende viden om dyret han/hun køber.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 09/05-2009 23:12 09/05-2009 23:12
Well, her bliver vi ikke enige, min forhandler har flere gange frarådet mig at köbe visse fisk da han kender mit akvarie.

Elementärt er det vel at en forhandler ikke sälger en fisk der ikke äder?
Elementärt er det vel også at man ikke köber en "ny" fisk hos en forhandler?
Enhver ny saltist spörger og spörger og spörger vel sin forhandler?

Jeg er nu ret sikker på at Sch har spurgt (ret mig om jeg har fejl!), de fleste forhandlere soger at kiruger äder det meste hvilket er sandt, spörger man så elementärt om en meget admindelig fisk er det vel i sin ret at forhandleren spörger om 2 ting;
1) Hvor stort er akvariet?
2) Hvor länge har det kört?

Alternativ er at Sch har spurgt efter en algeäder "til sine Cyanobakterier", idiotisk sälger der ikke ser at han kan sälge lidt CoralSnow og ZEObak, få en tilfreds kunde som köber mer.

Så Nano, ja, man skal undersöge, men der er jo ikke alle der har en saltvandsbutik nede om hjörnet (selv körer jeg 20 km hver vej til min forhandler i stokholm-trafik, det tager let 1 time) så ofte kommer man derned for at kigge lidt og få råd og vejledning.
Er dette ikke muligt... Find dig en ny butik der tager din hobbe mere seriöst end din pengepung.

FY skamme forhandlere der sälger dyr bare for at tjene penge, om en hundeopdrätter gjorde det samme kom han sikkert i EB og blev svinet til.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Jerslev (Slettet) - 10/05-2009 09:11 10/05-2009 09:11
Du har allerede betalt nogle dyre lærepenge, så nu gælder det om at se fremad.
Lever din kirurg endnu? Håber da, du har skaffet noritang, så den har muligheden fort få noget at spise, his den kan

Jerslev

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Nano75 (Inaktiv) - 10/05-2009 21:59 10/05-2009 21:59
Bliver måske ikke enige...uanset hvad, så vil der ALTID være købers ANSVAR at tillægge sig den fornødende viden om det dyr man nu skal købe. FACE IT...det er V O R E S ansvar at sørge for at vide hvad vi køber. Det er bare for nemt at give forhandleren skylden.
Jeg er hobbyakvarist og i den ideelle verden ville alle forhandlere fortælle ALT om lige netop den fisk jeg skal købe, men jeg må være realist og indse at dette vil næppe blive tilfældet. DERFOR vil jeg I N D E N jeg tager ud for at købe en fisk, hund, fugl, marsvin, mosegris or what so ever sørge for at vide nog om det dyr jeg nu skal købe.
JA man bør spørge om fisken spiser.
JA man burde spørge om man kan få lov at se fisken spise.
JA man burde studere fisken nøje, inden man køber den.
JA man burde gå og kikke til fisken i en uges tid inden man køber fisken.
MEN dette er ikke altid tilfældet og det er min/din skyld hvis vi køber en fisk der ikke passer til det akvarie vi nu har der hjemme.

Det er selvfølgelig noget andet, hvis forhandleren er klar over at fisken fejler noget. Hvis dette er tilfældet, må man forvente at forhandleren fortæller dette og ikke sælger den pågældende fisk.

Det sidste du nævner med en hundeopdrætter:
Hvis jeg skal købe en hund, ville jeg så absolut også lave "lidt" hjemmearbejde så jeg ved noget om hvad race jeg skal have inden jeg tager ud til den pågældende kennel. Jeg vil ikke forvente at dem der har kennelen står og fortæller alt om racen osv. Noget må man da for fanden forvente sig at sætte sig ind i tingene, inden man går ud og køber en hund (fisk).

Det er så nemt at give sælger skylden...

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 10/05-2009 22:20 10/05-2009 22:20
Damn, jeg må jo nok give dig til dels ret efter lidt eftertanke. Naturligvis er det ens ansvar at man har sat sig ind i til eks en kamphunds beteende , men er det ikke forhandlerens ansvar at sikre at end elskede hvalpe får et godt lig og ikke kommer at slå börn ihjel?

Min stedfar har opdrättet golden retrivere og han solgte aldrig en hund inden han havde väret på hjemmebesög hos kunden, det samme med min bror da han en kort tid opdrättede nogen hunde. En god ven ville köbe en grönlandsk slädehund, nooope sagde forhandleren for han bor i en 3'er i kbh.

Jeg ved at verden ikke er så perfekt som jeg gerne vil at den er og 99% af alle forhandlere tror ikke de har råd til at sige fra, hvem har til eks plads til en fuldvoksen liniatus som bliver +30cm og svömmer let 10 meter i sekundet?
Skansen akvarie her i Stockholm havde en 30 cm kejser gående i et 400 liters akvarie (nu går den hos min forhandler i et 960 liters).

Min akvarieforretning arbejder pt på at skrive ud en A4 side på alt man köber, lidt råd osv, for man kan jo ikke sige alt om alle fisk, og da deres saltvandsgud ikke arbejder 24/7 ser de det som den eneste lösning på at folket köber forkerte fisk.

Så efter lidt fundering og dine argumenter (Undre dog over du tror det hjälper at skrive i S T O R T, det er ret irreterende FACE IT) tsk... kan vi sikkert komme overens om at man deler på ansvaret?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Nano75 (Inaktiv) - 11/05-2009 09:23 11/05-2009 09:23
Vi er helt sikkert enige. Vi ønsker alle en perfekt verden og en PERFEKT :P forhandler ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 11/05-2009 11:32 11/05-2009 11:32
Min forhandler er ikke perfekt (bare når Tommy arbejder), men i forhold til Bromma Zoo er det perfekt, Bromma Zoo har deres helt egen saltvandsfilosofe. Den går bla ud på at glasroser er at betrakte som dekoration?

Får jeg noget der imellem er jeg tilfreds.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger maigaard (Inaktiv) - 11/05-2009 16:03 11/05-2009 16:03
Hvordan går det med fisken? Lever den endnu?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Schwensen (Inaktiv) - 11/05-2009 16:35 11/05-2009 16:35
Jeg kan oplyse om, at fisken er død. Jeg var ude at hente nori tang i et sidste forsøg på at få det stakkels kræ til at spise, men da jeg så kom hjem, var den allerede død. Desværre. Men jeg har lært den dyre lektie, som jeg ikke glemmer igen! Jeg lærte det på den måde, så de fleste mennesker forstår det, nemlig når det går ud over pengepungen. Nu står jeg i den situation, at jeg venter med at købe noget nyt levende, før alle de brune alger er helt væk. Dernæst må vi se på tingene! Men tak for opsangen ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger Schwensen (Inaktiv) - 11/05-2009 16:37 11/05-2009 16:37
Men jer der holder gul kirurg, må meget gerne skrive, hvordan i holder dem sunde og raske, da jeg helt sikkert vil holde en ny, når det akvariet er klar. :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 11/05-2009 16:47 11/05-2009 16:47
#27 Det er let klaret, jeg har 2 og jeg gør ingenting. De forsvarer sig fint mod min tomensis og min japanicus, så fint at jeg gerne vil have 2 til i min tank. De går og hygger sig med mine grønne trådalger (som jeg efterhånden HADER), den memmeste og mildeste fisk i mit akvarie.

Vil med det samme spørge om nogen her i forummet har haft held med at addere flere gule kiruger (har totalt 6 kiruger i tanken)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger jjj27 (Inaktiv) - 11/05-2009 17:41 11/05-2009 17:41
jeg giver super veggi i flager lidt hver dag også giver jeg lidt blandet tang et par gange om ugen man kan også nøjes med at fodre hver anden dag men i starten ville jeg fodre hver dag

#28 så kan jeg bedre forstå du kan fodre så lidt når du dyrker alger i dit akv er det jo ingen sag :D

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 11/05-2009 21:04 11/05-2009 21:04
Jeg fodre med pellets,
New Life SPECTRUM Marine Fish Formular, alle mine fisk er vilde med det (minus dragen naturligvis). Og ikke et ord om mine alger, fik hjem et par ekstra store eremitter i dag, de ser sultne ud. :-)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger amddurin (Inaktiv) - 16/06-2009 04:30 16/06-2009 04:30
Jeg købte en Gul Kirurg, af en privat, for et par uger siden og han sagde at den spiste alt hvad gav sine fisk. Han bruge forskelligt frostfoder, men jeg bruger ikke frostfoder til mine fisk, da det let kan svine og derved øge problemer med nitrat mv.

Jeg så den allerede samme dag spise det samme flagefoder (Både kød og plante baseret) og rødt granulat som mine andre fisk spiste, den nippede også til alger på de levende sten i løbet af dagen, så jeg regnede med at det var fint, jeg har en del alger, men efter 1 uge kunne jeg se at den var blevet meget tynd under sidefinnerne.
( hvilket undre mig om de har maven der hvor brystet ellers skulle være?)

Så jeg kørte i Bilka og købte noget Nori tang til sushi fra Blue Dragon, og det har jeg givet hver dag, den får ca. 1/8 af et blad - det bruger den flere timer på at få spist, men nu ser den også ud til at have taget lidt på igen...

Jeg har haft den 2½ uge nu og det ser ud til at gå fint med den... :D

- Jeg har også hørt at noritang er meget vigtigt for dem...

*blink* PS: Cyano er en bakterie, og ikke en alge - så det spiser den ikke...

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger Schwensen (Inaktiv) - 16/06-2009 09:35 16/06-2009 09:35
Det er ikke cyano på billedet.. det er brunalger ;)

Annoncører
Annoncører