Scalare æg igår - idag er de væk :(

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 1520

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Bobbe88 (Inaktiv) - 08/03-2009 07:21 08/03-2009 07:21
Hej,

De sidste par dage, har jeg skilt mig af med største delen af mine fisk fra mit selvskabs akvarie, da jeg ville prøve at lave et arts akvarie.
Derfor har der været godt stresset dernede de seneste dage.

Igår kom jeg så af med alt undtagen mine 3 scalare (1.2 eller 2.1) og min gibbiceps (15 cm). Derudover lavede jeg også en ordenlig omrokkering med rødder og lign.

Mine 3 scalare har de sidste 2 ugers tid været aggrasive overfor hinanden og holdt den ene, lidt yngre, udenfor.
Igår aftes opdagede jeg så, at 2 af dem, ligesom knubbede sig på af sliliconefugen i hjørnet af akvariet. Jeg tænkte, at det var da en underlig opførsel, og troede først det var pga der lå foderrester oppe i hjørnet, men nej.
Da jeg kiggede ordenlig efter, så jeg så, at der var sat en ordenlig klat æg :D

De blev ved med at skiftes til at knubbe sig over æggene og hakke på den yngre scalare, som var meget nysgerrig.
Derfor besluttede kæresten og jeg, at rykke den over i et andet akvarie. Og det fik vi gjort uden at forstyrre de 2 ynglende.

Desværre opdagede jeg så her til morgen, at stort set alle æg var væk. Der sad kun 3 stk tilbage..
Og de kan da umuligt være udklækket på så kort tid (over én nat)
Det var i morges lidt i 6, og lyset var stadig slukkes i akvariet.

Jeg er så i tvivl nu om æggene bare er blevet flyttet?
Har scalarene selv spist dem?
Er det mallen som har spist dem?
Eller er det noget helt 3.?

Derudover, er der nogle forberedelser man skal gøre sig, når scalare skal yngle?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger stonny (Inaktiv) - 08/03-2009 08:04 08/03-2009 08:04
Det er med overvejende sandsynlighed forældrene, der har ædt deres egne æg. Unge forældre kan de første gange finde på at æde deres egne æg. Normalt får de lært ikke at æde æggene i løbet af nogle få gydninger. Nogle par lærer det aldrig.

En medvirkende årsag kan være, at du har "rodet" meget i akvariet. Næste gang de gyder, skal du ikke fjerne den tredje scalare. Dels for ikke at forstyrre forældreparret, og dels fordi tilstedeværelsen af en tredje fisk kan få forældreparret til at rette opmærksomheden mod at forsvare æggene i stedet for at æde dem. Som du allerede har oplevet bliver forældrene mere aggressive, når de gyder, så de kan uden problemer holde den tredje scalare væk fra æggene. Mallen bør heller ikke være et problem for forældrene.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Bobbe88 (Inaktiv) - 08/03-2009 08:09 08/03-2009 08:09
Okay..
Kunne heller ikke forestille mig det var mallen.
Tak for et godt svar..

Hvor længe skal jeg forvente der går, før de vil prøve at gyde igen? snakker vi dager, uger eller måneder?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger stonny (Inaktiv) - 08/03-2009 09:13 08/03-2009 09:13
Hvis der er gået "hul på bylden", kan scalarer lægge æg i gennemsnit hver tiende dag. De kan være særdeles produktive. Du skal nok her i starten forvente, at der kan gå længere tid mellem gydningerne.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Bobbe88 (Inaktiv) - 08/03-2009 09:33 08/03-2009 09:33
Vil det påvirke mine scalares gydning, når jeg sætter 6 blå acara (3 cm) ned hos dem i morgen aften?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger stonny (Inaktiv) - 08/03-2009 10:03 08/03-2009 10:03
Nej.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Bobbe88 (Inaktiv) - 08/03-2009 10:15 08/03-2009 10:15
Godt godt..

Du har været til stor hjælpt Stonny :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Duller (Slettet) - 08/03-2009 10:25 08/03-2009 10:25
Jeg har med stort held, flyttet mit Scalare par over i et 140 liters akvarie. De gik alene uden maller eller andre småfisk i ca 1 måned. Da begyndte de at rengøre blade så kom der æg i løbet at et par dage. De passede æg og unger selv og skulle bare have ro og fred. Når ungerne var ca 4 uger blev de flyttet til et andet akvarie. Da akvariet stod et sted hvor vi hele tiden gik forbi, lagde jeg et klæde over forsiden, så de ikke blev for stresset. Ind i mellem gik det galt og de havde spist det hele, men 2 ud af 3 gange gik det fint :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Bobbe88 (Inaktiv) - 09/04-2009 17:26 09/04-2009 17:26

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Proplayer (Inaktiv) - 09/04-2009 17:35 09/04-2009 17:35
9# hvad skal det forestille? *uhh*

Annoncører
Annoncører