Den ultimative algeædende snegl?

Postet under : Akvariesiden.dk - Andre akvariedyr
Visninger : 1735

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger plindboe (Inaktiv) - 26/01-2009 19:34 26/01-2009 19:34
Indlægget er rettet 26/01-2009 19:37 26/01-2009 19:37 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Er det zebra sneglen (Neritina natalensis)?

Jeg havde en stakkels Anubias barteri 'Nana' der bogstaveligt talt var blevet helt sort af alger på et par blade. Jeg snuppede min zebra snegl fra ruden og balancerede den forsigtigt på et af bladene. Efter et par minutter satte den "fødderne" ned og begyndte at høste alger. Nogle timer senere var bladet til min store overraskelse blevet 100% grønt, som om det var helt nyt. Den rensede selv undersiden af bladet for lige at understrege hvilket flot arbejde den gjorde. Sikke en perfektionist! Verdens grimmeste plante fik jeg på 1 dag lavet om til et Anubias pragteksemplar med hjælp fra denne lille arbejder.

Det kan dog nævnes at sneglen ikke er perfekt-> 1.Grundet dens størrelse (1-2 cm) kan den ikke kravle rundt på små blade eller komme ind i små kroge. 2.Den er stort set umulig at få ynglet 3.Kan sætte grimme hvide æg rundt omkring der er svære at fjerne (jeg har dog ikke oplevet dette selv, måske fordi jeg kun har én snegl per balje). 4.Kan efter sigende finde på at kravle ud af akvariet hvis man ikke har låg på (heller ikke noget jeg har oplevet, trods mine åbne akvarier 5.Koster 20 kr. stykket.

Dette emne er dog ikke kun om zebra sneglen. Er der andre snegle der er ligeså gode algespisere? Er der andre end zebra sneglen der gufler penselalger?

Peter :)

Annoncører
Annoncører