Mit første saltvandsakvarium.

Postet under : Saltvandssiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 3581

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Jss (Inaktiv) - 30/11-2008 16:22 30/11-2008 16:22
Herunder er der lidt billeder af det. Det er 54 l.

Fisk:
2 occelaris (klvonfisk) kommer i morgen.

1 Dannebrogreje

2 eremitter

Koraller

1 finger læder koral, sinularia SP (kommer i morgen)

- vil gerne høre jeres mening, og gerne hvis i har nogle fikse ideer :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Laursen (Inaktiv) - 30/11-2008 17:20 30/11-2008 17:20
Er stene kørt ind? de ser lidt tørre ud på billedet. og hvor man kilo har du?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Jss (Inaktiv) - 30/11-2008 17:35 30/11-2008 17:35
der er ca 4 kg.. samt 5 kg levende sand. (fiji pink) - og de har stået i snart 14 dage... de er købt ved dyrehandel hvor han tog dem op af vandet...

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger T-Svendborg (Inaktiv) - 30/11-2008 18:24 30/11-2008 18:24
det ser ellers fint ud, men der mangler lidt tegn på liv, alger osv.
hvad siger dine værdier?

lige lidt nysgerig, hvad bruger du af teknik?
det bliver spændene og følge.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Jss (Inaktiv) - 30/11-2008 18:39 30/11-2008 18:39
Der er kommet lidt rødkoraller osv på det hele.. billederne virker meget "kolde". på stenen helt til højre, kan er der kommet "små grønne hår på" :D hehe..

Dannebrogs rejen har været der i 4 dage, så det er vel et godt tegn da den skulle være ret følsom? :)

Starter med Easy-life FFM, aktivkul om et par dage, og måske, alt efter hvorn det går, en skummer på.

- har set mange eksempler hvor folk siger at en skummer ikk er nødvendigt i så lille et akvarium.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Laursen (Inaktiv) - 30/11-2008 18:44 30/11-2008 18:44
Ok, så er der nok ikke de store problemer, synes bare ikke der så ud til at vare vand i akvariet ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Jss (Inaktiv) - 30/11-2008 18:48 30/11-2008 18:48
hehe, det er jo ligefrem en kompliment ;)

- er der nogle fisk der vil være nyttige, hvis man tænker at tilføre en enkelt sammen med klovnfisk?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Laursen (Inaktiv) - 30/11-2008 18:57 30/11-2008 18:57
Hvis du får alger, hvilket man normalt får i opstartsfasen, vil jeg an befale en hugofisk den er ikke særlig køn men meget underholdende at betrakte, og så spiser den alger.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger T-Svendborg (Inaktiv) - 30/11-2008 19:05 30/11-2008 19:05
en anden go ting kunne være lidt caulerpa til og optage nitrat. og nogen snegle og eremitter, eller en lille sandsøstjerne til og rode lidt i bunden.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Jss (Inaktiv) - 30/11-2008 19:28 30/11-2008 19:28
jeg har 2 eremitter.. de gemmer sig bare ret godt :) men ja, vil da overveje en søstjerne, og en såkaldt "Hugo". hehe.

hvad er Caulerpa, er ny i faget, har læst meget, men aldrig hørt om det? hvordan bruger man det? - er det ligesom symbiont?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger T-Svendborg (Inaktiv) - 30/11-2008 19:34 30/11-2008 19:34
caulerpa er en alge. der god til og optage nitrat og forbedre vandkvaliteten. og så er den også dekorativ.
du kan se mit nano med caulerpa
Internt link http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/akvarier/show/?ID=1504

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Jss (Inaktiv) - 30/11-2008 19:47 30/11-2008 19:47
er det den på første billedet? "knolden på stenen?" . hvor køber man sådan en?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger iceMD (Inaktiv) - 30/11-2008 19:54 30/11-2008 19:54
Det er det han har i venstre side i akvariet, hvor bor du, tror nok du kan få noget gratis af nogen der bor i nærheden af dig.. :D

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Jss (Inaktiv) - 30/11-2008 20:02 30/11-2008 20:02
jeg bor i 7000 (fredericia) . ville da være kanon.. Er det de der grønne planter? eller det den ting på stenen?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger T-Svendborg (Inaktiv) - 30/11-2008 21:20 30/11-2008 21:20
ja det er de grønne planter. den lille ting jeg har på stenen er en lille anemone, Actinodendron sp. men jeg er ikke helt sikker. :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger thyme (Inaktiv) - 30/11-2008 22:25 30/11-2008 22:25
Må indrømme at jeg ikke syntes det er specielt kønt med den baggrund, men det ændres måske når den er fyldt med kalkalger :P

Jeg ville godt nok passe lidt på med at stoppe alt for meget i den så hurtigt. Kender du nogen af værdierne, din salinitet osv?
Specielt idet du kun har så lidt filtrering, så kan den jo ikke holde til megen belastning.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Thomas Og Kia (Inaktiv) - 30/11-2008 22:28 30/11-2008 22:28
hej Jss tillykke med dit første saltvands akvarie.

syntes bestemt ikke du skal putte en hugofisk i for at tage sig af algerne da den også belaster mere end den gavner.
alger skulle ikke blive et problem hvis! og stor streg under HVIS for der er virkelig mange faktore som spiller ind.
Blandt andet. Dit vand: Bruger du hanevand vil du opleve flere alger end hvis du bruge osmosevand
Stenenes porøsitet: altså om de er meget fyldt med meget små huller inde i dem som giver bedre grobund for bakterierne som skal omsætte de forskellige affaldsstoffer.
Lyset: hvis lyset har den forkerte "farve" så vil det give grobund for algevækst
Cirkulation: hvis der ikke er nok cirkulation så vil fodder rester samt afføring fra fiskene ligge sig i hjørner og andre steder hvor der er for lidt "røre" i vandet og dermed ligge og forråddne, der så vil føre til dårligere vand.
Og sidst men ikke mindst så er overfodering den største synder af forøget algevækst.

håber ikke det skramte saltvandet ud af årene på dig, men det var bare nolge gode fif som du eventuelt kunne bruge eller overveje inden du spendere flere penge på fisk som i sidste ende vil føre til flere alger.
og lige et lille gylden råd belast dit akvarie langsom i opstartfasen og lad være med at belaste det for hårdt i form af fisk og andre ting, så undgår du alger og får et pænere og mere stabilt akvarie.

men held og lykke med dit lille private ocean i hjemmet. B)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Thomas Og Kia (Inaktiv) - 30/11-2008 22:30 30/11-2008 22:30
Indlægget er rettet 01/12-2008 17:24 01/12-2008 17:24 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Lord Mike (Inaktiv) - 01/12-2008 15:09 01/12-2008 15:09
For mig at se så er dette næsten dømt til at gå galt før det rigtig er startet, der er alt for lidt cirkulation (tunze 150/300L/T) her skal du op på minimum 3 gange så meget, mangel på teknik (bla. en skummer) og ikke mindst mangel på tålmodighed.

Du bliver ganske enkelt nød til at gøre noget ved dette hvis du ønsker akvariet skal være sundt og velfungerede. For mig at se så ligner dette et akvarie som ikke er mere end max et par dage gammelt og algefasen er slet ikke gået igang og du har allerede tænkt dig at tilsætte fisk mm i akvariet. Et akvariet er omkring 2-3 måneder om at modne og komme igennem algefasen, og det er netop i denne opstartsfase at du ligger det grundliggende i et sundt og velfungerende akvarie.

Nu skriver du at du har set mange som køre uden skummer på så lille et akvarie, da det ikke skulle være nødvendig når akvariet er så lille. Det er efter min mening netop her at det er vigtigt med en skummer da der ikke skal meget til af ujævne vandværdier før end det går galt ifh til hvis akvariet var større. De akvarier jeg har set om de er store eller små og som køre uden skummer er væltet før eller siden og som regel inden for det første år (desværre). Naturligvis kan man altid finde nogle hvor det er lykkedes med det er ganske få procent der gør dette.

Og så kan jeg bestemt ikke anbefale dig en Salarias fasciatus (hugo) i så lille et akvarie, at Laursen i #8 kan anbefale dig sådan en fisk er for mig helt uforståeligt.

Jeg er overbevist om at hvis du fik lavet nogle få ændringer på dit akvarie så kan det faktisk bliver super godt, men jeg tror desværre ikke rigtig på det i den stand det står nu. Det kan godt være jeg skriver det lidt hårdt men en opstart som denne ses bare alt for tit, om det er for at spare penge eller mangel på viden eller noget helt andet er faktisk underordnet for resultatet bliver stort set det samme inden for relativ kort tid, nemlig at akvariet vælter og det er sgu bare så syndt da det med ganske få ændringer kunne køre super godt ;)

Held og lykke :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Jss (Inaktiv) - 01/12-2008 15:15 01/12-2008 15:15
Der vil komme en skummer, samt tilsætning af Easy-life symbiont og et amartur der gør det ikke er lukket, med 2 stk t5 rør i. lyder dette bedre?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Jss (Inaktiv) - 01/12-2008 15:20 01/12-2008 15:20
lord mike... vil du have jeg skal have 6 af de der tunze pumper? har jo allerede 2 i?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Lord Mike (Inaktiv) - 01/12-2008 15:41 01/12-2008 15:41
Indlægget er rettet 01/12-2008 15:58 01/12-2008 15:58 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Nu kunne jeg på billederne kun få øje på 1 pumpe, men hvis der er 2 stk i så hjælper det da lidt på det. Men en gylden regel er minimum 20 x akvariets volume. Jeg kan da sige at i mit akvarie har jeg omkring 50xakvariets volume, men vigtigst af alt er at der ikke må være nogle døde områder i akvariet hvor snavs mm kan samle sig.

Det er bestemt godt at høre at du vil sætte en skummer til akvariet, dette vil du ikke komme til at fortryde da denne efter min mening er noget af det vigtigste til et succesfuld akvarie.

Hvis man koncentrere sig om nogle ganske få ting er man noget et langt stykke hen mod et godt og velfungerende akvarie:

God cirkulation (minimum 20xakvariet volume)
God belysning (specielt hvis koraller ønskes)
God skummer (gå aldrig efter producentens angivelse af hvad det kan trække af vand, nok nærmere kun halvdelen)
Masser af gode LS
Og nok vigtigst af alt, en god portion tålmodighed ;)

Det kan godt være lidt svært at se, men det ser ud til du har dine LS direkte på bundlaget, vil klart anbefale hvis det ikke er gjort at lade de LS ligge direkte på glasbunden og ikke på sandet.

Men med hensyn til hvad du evt. ville kunne have af fisk mm i akvariet så kig lidt på dette link, der kan fåes nogle af de smukkeste fisk i netop små størrelser som passer til dit akvarie, men her er det vigtigt som nævnt tidligere i tråden om at tilføre disse fisk over en periode så systemet finder sin balance mellem hver tilsætning, og ikke før end akvariet er klart til en mer-belastning.

Eksternt link http://www.liveaquaria.com/product/aquarium-fish-supplies.cfm?c=1...

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Jss (Inaktiv) - 16/12-2008 12:50 16/12-2008 12:50
Så er der lige en en lille opdatering :)

som i kan se, er der sket lidt sidne sidst. :)

Der kommer også en tunze nano doc 9002 skummer.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Lomholt (Inaktiv) - 16/12-2008 16:03 16/12-2008 16:03
Hvorfor vil du bruge aktivt kul?

Annoncører
Annoncører