Plante-testen

Postet under : Siden - Ris
Visninger : 1926

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger fo_dk (Inaktiv) - 08/11-2008 20:17 08/11-2008 20:17
Hej alle

Nu har jeg prøvet at tage plante-testen ved hjælp af internettet (kunne ikke komme under 15 fejl med egen viden :D )

Enten er der fejl på tropicas side og akvariesidens plantebeskrivelser - eller osse er der fejl i testen!!!!!!!!!!!!!!

Jeg fik 7 fejl - vidst jeg ville få 3-4 stykker pga. oplysninger der ikke ville komme frem i en søgning - men SYV fejl hmmmmmmm

Ved godt det er en REN plantenørd som har lavet testen - men sværhedsgraden er 1000 gange større end testene med fisk - især når man ikke kan finde de rigtige svar via nettet - og jeg brugte IKKE kun en side til at kontrollere rigtigheden i oplysningerne jeg fandt

Men det er da fint hvis det viser sig at testen er RIGTIG - men at Tropicas og akvariesidens oplysninger er forkerte.

SÅ var det JEG lige gerne ville vide HVOR plantenørden som har lavet testen - har sine oplysninger fra ;)
.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Hugo - 08/11-2008 20:25 08/11-2008 20:25
7 fejl.............. Det er da ingenting!!

Jeg har bestået den................. med -116 point :D :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Anti-Pjerrot (Inaktiv) - 08/11-2008 20:30 08/11-2008 20:30
Nu har jeg ikke selv kigget på testen - men er det den samme som i gamle dage, så kræver det en hel specifik bog at løse nogle af spørgsmålene. Men sådan er det også med nogle af fisketestene. Det er nok bare fordi informationerne derfra kan findes på nettet idag, og info om planterne ikke lige er så nemme at finde.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Ito-Frederiksen (Inaktiv) - 08/11-2008 21:16 08/11-2008 21:16
Jeg tror bare der er alt for få som går op i planterne :P
Jeg tog testen og bestod i første hug med 2 fejl. Så det kommer meget an på ens interesser hvad man er god til :D
mvh
Sven

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger fo_dk (Inaktiv) - 08/11-2008 21:28 08/11-2008 21:28
#4:

Det er fint med din viden at DU kan det - men når man ikke kan finde svarene på nettet - men i en specifik BOG - så syns jeg IKKE det er OK.

Meningen med testene er at blive klogere på at være akvarist - ikke at være en næsten umulig gætte-konkurrence - men det kan jo være præmisserne er blevet ændret siden jeg sidst tog Fiske-testene?????

.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Ito-Frederiksen (Inaktiv) - 08/11-2008 21:43 08/11-2008 21:43
#5 Jeg ved ikke hvilken BOG du tænker på. Jeg brugte nettet samt min egen viden. De eneste to bøger jeg har om akvarieplanter er Ratajs to binds værk, som trænger til en kraftig revision. Så lad være med at græde over spildt mælk :P
Så på med handsken og lær noget mere om planterne i akvariet. :D
Sven

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Hugo - 08/11-2008 21:53 08/11-2008 21:53
#6 Det betyder jo så at du er enig med testen i alt. Det er jeg ikke derfor blev jeg selvfølgelig ved med at svare forkert, der hvor jeg er uenig............... Det man ved, behøver man jo ikke læse om :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger snoopyzrainbow (Inaktiv) - 08/11-2008 21:57 08/11-2008 21:57
Man kan så godt finde svarene på nettet,hvis man gider tage sig tid til det...jeg har netop bestået testen med 5 fejl,og jeg måtte da ty til google en hel del gagen..de 5 fejl var mine egne "gætterier" ren dovenskab ovr jeg ikke lige gad slå det op..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Ito-Frederiksen (Inaktiv) - 08/11-2008 22:05 08/11-2008 22:05
Skrevet at Hugo: "Det man ved, behøver man jo ikke læse om" :)
Det man ved har man jo læst et sted, så det er lidt af en forkert konklusion du er kommet frem til!!
De to fejl jeg fik, var også på grund af at jeg mente noget andet end det testen ville have at man svarede, det var dog mindre variationer, så intet jeg ville melde som store problemer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Hugo - 08/11-2008 22:13 08/11-2008 22:13
#9 Viden kommer somme tider af andet end læsning!
Sommetider kommer viden af at man prøver ting :D ;)

Jeg syntes at der er en del som, jeg ikke er enig i. Men ved at testen bliver kikket igennem af en expert inden for den nærmeste tid

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger jansen (Inaktiv) - 08/11-2008 22:42 08/11-2008 22:42
Det har været oppe at der er fejl i plante testen, men ullits vil gennem gå testen inden for den nærmeste tid.
Så testen burde nok havde været lukket.. :o

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Hugo - 08/11-2008 22:54 08/11-2008 22:54
Tefisk............... Hva er det ?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger fo_dk (Inaktiv) - 08/11-2008 22:57 08/11-2008 22:57
Indlægget er rettet 08/11-2008 22:59 08/11-2008 22:59 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

øhhhhhhhhhhhhhh jer som siger man kan finde oplysningerne på nettet - gider i lige læse #1, #3 og #5 igen??

det vil altså sige at der er fejl på både tropicas og akvariesidens plante-beskrivelser?????

PS: Dejligt at høre den snart vil blive gennemgået - igen vil jeg nævne at testene ALDRIG er lavet til nørder - men får at lære at bruge nettet til at søge oplysninger samt at få ny viden.

.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Brian C (Inaktiv) - 08/11-2008 23:06 08/11-2008 23:06
hmm jeg har lige lavet den, med fire fejl, kun vedhjælp af tropicas oplysninger og internettet

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger snoopyzrainbow (Inaktiv) - 08/11-2008 23:12 08/11-2008 23:12
Ja jeg brugte da også tropicas beskrivelser flere gange,men ikke AS overhovedet..den dukkede ikke frem som en af de første ved googling ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Ito-Frederiksen (Inaktiv) - 08/11-2008 23:14 08/11-2008 23:14
Du spørger om det umulige! Jeg kan ikke gå tilbage og tage testen igen, det vil den ikke tillade mig, da jeg har bestået testen. Så enten skal der være en venlig sjæl som kopierer alle spørgsmålene og sender den til mig som PB eller skriver spørgsmålene her. Jeg vil ikke skrive svarene her da det er imod reglerne. Hvis de er forkerte skal de sendes til en administrator. Men jeg kunne godt lide at vide hvad spørgsmålene går ud på.
Mvh
Sven

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Hugo - 08/11-2008 23:20 08/11-2008 23:20
#16 Det er i detheletaget forbudt at diskutere spørgsmålene her.
DVS: Man må heller ikke poste spørgsmålene!! :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Ito-Frederiksen (Inaktiv) - 08/11-2008 23:32 08/11-2008 23:32
Det var jo også derfor at jeg skrev de kunne sendes som en PB! Så kunne jeg se om jeg kunne finde nogle problemer og sende dem videre til en admin.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Ullits (Inaktiv) - 09/11-2008 02:41 09/11-2008 02:41
nu forholder det sig så også sådan at der er x-antal spørgsmål, som der bliver skiftet imellem og de er af varierende sværhedsgrad, set med mine øjn... så derfor kan man heller ikke umiddelbart sammenligne resultaterne ... en der scorer højt, kan nemt have fået lette spørgsmål eller en kombination som er lette at svare på og en anden kan have fået alle de svære... men sådan er det nok... nu har jeg alle svarene til at ligge og kikker på det i forhåbentlig nær fremtid, men som beskrevet i en anden tråd ligger det i et regneark og er for at sige det ligeud pisse irriterende at arbejde med og overskue da man hele tiden skal bladre frem og tilbage flere gange for det samme svar...
men jeg skal nok, men vil ikke sætte nogen termin.. for det bliver når jeg har tid, lyst og lejlighed...

men for at pille de mest scorende ned, så er der fejl i.. og et rigtigt svar kan nemt vise sig at være fejl.. så ja... jeg ville også mene at den plantetest skal tages af indtil der er noget der er blevet gennemgået...og rettet op..

nu har jeg så altid haft den overbevisning at hvis man skal score noget til 100 procent, så skal man også være noget vidende ud over det sædvanlige og det behøver ikke lige at være noget man kan finde på internettet på et ½ minut.... iøvrigt mener jeg at der er så store forskelle her også hvor dygtig/sej man er til at anvende en søgefunktion ... og det kan der jo også være stor forskel på, så derfor vil jeg mene at den side af sagen er indiskutabel...

bøger og andre oplysninger der er skrevet af guruer, er de oplevelser som de har haft med en plante og betyder ikke at sådan er det, som Hugo er inde på, kan man sikkert selv have haft samme oplevelser at ting kan gøres anderledes og med et tilsvarende resultat..

som eks. kan jeg nævne at jeg altid har holdt mig fra Ludwigia inclinata, som bl.a. af Kasselmann er beskrevet som en overvejende blødt og survandsplante.. jeg har ikke disse forhold noget steds i mit akvarium, men nu fik jeg så for nylig chancen til at erhverve 5 stængler til en overkommelig pris og vovede forsøget.... for det første lignede planterne allermest en geléklump da de blev modtaget i posten, næsten alle bladene var smeltede og en uformelig masse... men den blev rengjort og sat i et godt belyst område i akvariet og for nuværende er den blevet klippet ned engang og ser ud til at trives formidabelt, så fortsætter det på den måde, hvilket jeg forventer, så bliver den helt klart en af de planter der vil have en fast plads i mit akvarium og hen ad vejen vil den blive afprøvet under andre forhold .. så jeg og andre kan få del i de erfaringer jeg gør mig med planter...
det er iøvrigt sådan at jeg har eller nærmere arbejder hen mod at den slags vil få en beskrivelse med på min egen hjemmeside ... hvilket så vil være tilgængeligt for søgning...

det jeg så mener med det her, er at viden er en mobil størrelse, som hele tiden ændrer sig... fordi Kasselmann har haft en oplevelse med den plante og jeg har en anden ... hvis er så den mest rigtige?
nej, det kan man ikke sige, vel? Fordi Kasselmann er et navn og har været det længe indenfor denne "branche" og har skrevet flotte bøger, så er det ikke ensbetydende med at hun er "GUD"... når jeg personligt søger informationer hist og pist, er det altid sund fornuft at søge med en smule skepsis i baglommen, informationerne kan være forældede og være skrevet ud fra forkerte kriterier og den slags.. osv...

og forvent ikke at plantetesten bliver lettere, snarere tværtom :D
jeg kunne såmænd også finde på at smide yderligere spørgsmål ind af forskellige kategorier omkring planter...
uanset hvor let eller svær den bliver, vil der under alle omstændigheder være en mulighed for at søge information på nettet og dermed få noget øvelse og en større erfaring...

det kan godt være at nogle synes den er for svær, men hopper jeg personligt til fiske testene, så tror jeg ikke engang at jeg kan klare en bronce test... hehe... min viden om fisk kan ligge et meget lille sted .. sådan har det alle dage været, da jeg koncentrerer mig om min interesse som hovedsagelig er planterne og energien bliver helt klart ofret 100% på det område...
så jeg bliver da bestemt ikke skuffet hvis jeg skulle vove forsøget og få minus 116....
det må man leve med, men forhåbentlig ville jeg alligevel kunne tage et par hovsaer med i baglommen og tillægge min viden på området ;) B)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Hugo - 09/11-2008 10:20 09/11-2008 10:20
Det man kan lære af -116, er at svare det man tror. spørger gerne vil høre.

Jeg syntes at det var et sjovt resultat............ Indtil stonny truede mig med at fjerne mine planter, for at de ikke skulle lide unødigt.
Heldigvis bestod konen så testen med bravur og hun hjælper mig så med de svære ting :D :D :D

Så fat mod Jørn, jeg sender Grum op til dig for at kikke til fiskene, hvis det går helt galt for dig :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger fo_dk (Inaktiv) - 09/11-2008 11:02 09/11-2008 11:02
Indlægget er rettet 09/11-2008 11:03 09/11-2008 11:03 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#19: Dejligt indlæg og jeg forstår alt du skriver

Men vil det sige at plante-testen KUN er for nørder???

Jeg mindes da de første test kom på gamle-AS - der sagde GIBSON at testene var for at nybegyndere kunne få ny viden - samt lære at bruge nettet til at søge oplysninger - at testene ville være FOR lette for de garvede - men at der senere ville komme "nørd-tests" som selv de garvede måtte kæmpe lidt med (dem venter vi så stadig på ;) ) -

Det er helt OK for mig at plante-testen er for NØRDER - men det skulle der så stå - jeg kan tage begge fiske-tests med lukkede øjne og uden arme (på under 7 min) - og forstår ikke at plante-nørderne IKKE kan bestå dem :D

Mon noget er ændret siden testene kom på banen - er de nu KUN for nørder NU eller??

Jeg personligt har svært ved at lære noget om planter når jeg ikke engang kan google de rigtige svar - men så er det jo rart at høre fra Ullits at der ER fejl i testen - så vil jeg ikke kæmpe mere med den test - tak for oplysningen

.
.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Ullits (Inaktiv) - 09/11-2008 15:49 09/11-2008 15:49
Hehe, Hugo... det kunne være en mulighed... men det er nu ikke fordi at jeg føler at mine fisk lider nogen nød i den forstand... faktisk tror jeg at de har det rigtigt godt... men det der med navlepilleri omkring fisk og hvordan lige nu og få dem til at yngle og at det skal være et must specielt sand, blødt vand og ph osv osv... det går jeg ikke op i og det er vist minimalt hvor mange fiske navne jeg kan på latin...
men planterne .. hehe.. der kan jeg huske de fleste... ;)

Finn... jeg har ingen anelse om hvad kriterierne for den test i tidernes morgen har været... men jeg kan da følge dig et godt stykke af vejen og det kunne jo være at man skulle overveje at graduere plante-testen på lige fod med fiske-testen.. således at forstå, at der blev en bronce, sølv og guld-test...

og en test vil altid afspejle den der har lavet testen... så hvis det er Gibson, må han ku svare på hvad eller hvilke kriterier den er tilrettelagt ud fra..
så ideen er hermed givet videre.... og personligt synes jeg den er god... og kan dermed gradueres til nogle forskellige niveauer ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger fo_dk (Inaktiv) - 09/11-2008 15:55 09/11-2008 15:55
Hej Ullits

Jeg refererer bare til hvad som skete da testene blev "opfundet" på gamle-AS - men det kan jo være ændret 100 gange siden - kun derfor jeg spørger til det.

Men skønt at du kan bruge mine ord - så er jeg IKKE helt "dum" i planteverdenen hehe

.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Ullits (Inaktiv) - 09/11-2008 16:12 09/11-2008 16:12
heheh.... dybest set er der vel ikke nogen der er dumme.. vi kan vel alle have vores geni-streger ind imellem... :D

som sagt kender jeg ikke kriterierne for den udvikling der har været vedr. plantetesten... jeg er stadig ret "ung" her, og skal lige have plantet mine rødder her og det tager lige lidt tid ...
men nu er ideen med en graduering løftet på admin-niveau, så nu venter jeg lige og høre hvad de andre admins og ikke mindst hvad Kviller siger om mulighederne for at lave en plantetest der matcher .. fisketesten..
og tak for inputtet iøvrigt.. det er godt når man kan nå frem til noget konstruktivt! ;)

Annoncører
Annoncører