Stor snegl - måske en Babylonia?

Postet under : Saltvandssiden.dk - Invertebrater
Visninger : 2252

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Lomholt (Inaktiv) - 05/08-2008 21:19 05/08-2008 21:19
Nogen der kender til denne type snegl? (se link herunder) Har læst lidt om at de måske er kødædende? *blink*

Tror det er en slags Babylonia, men er ikke sikker.I butikken kaldte de dem for sandsnegle, men kan se at vi vist ikke har dem i vores artsbeskrivelser, så jeg tænkte at nogen måske har et par andre bud?

Vi har netop købt 2 stk., men før jeg fik taget et billede lagde jeg dem ned på bunden hvorefter de straks begravede sig i sandet til de var nærmest usynlige. Fantastisk adfærd må man sige. De har vist sådan en slags snorkel de bruger :)

Eksternt link http://usell-mart.com/catalog/images/BabyloniaJaponica.jpg

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Lomholt (Inaktiv) - 05/08-2008 21:24 05/08-2008 21:24
Nu fandt kæresten så lige et link til nassarius sp., som vist passer en del mere på denne snegl - og den skulle være fredelig og er vist en meget effektiv sandsnegl som spiser rester og affald og de skulle også hjælpe på vandkvaliteten da de spiser rester af mad og ting der er ved at blive nedbrudt.

Dem vi har købt er ca. 3-3,5 cm. i diameter og fuldt udfoldede er de vidst ca. 5-6 cm. pænt store til det lille nano, men de fåes vist ikke meget mindre.

se billede af den i højre kollone nr. 4 fra oven. Eksternt link http://www.reeffactory.com/bezkregowce.html

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Janne (Inaktiv) - 06/08-2008 11:04 06/08-2008 11:04
Jeg er ret sikker på, at det er Babylonia. Af en eller anden grund får butikkerne dem hjem som Nassarius. Jeg købte nogle stykker på et tidspunkt, og googlede en del. På akvariesider kaldes den skiftevis Babylonia og Nassarius, mens den på "sneglehussamlersider" næsten konsekvent kaldes Babylonia.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Lykke (Inaktiv) - 06/08-2008 21:15 06/08-2008 21:15
hej lomholt har også selv 4 af dem i baljen, er rigtig gode til at holde sandbunden ren, og så ser det jo griner ud nå de dygger ned i sandet ligesom en u-båd :)

her et billed af en af mine

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Lomholt (Inaktiv) - 06/08-2008 21:22 06/08-2008 21:22
Hej Lykke, det er lige præcis den. De ser vældig sjove ud når man ikke kan se andet end deres snorkel stikke op af sandet. Ret utroligt. Gad vide om de bruger ekkolod eller sonar for at navigere rundt ned i den lille havbund i akvariet? :D

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Lykke (Inaktiv) - 06/08-2008 21:32 06/08-2008 21:32
he he ja de er sku sjove fantastisk de ken forsvinde fuldstændig ned i sandet med det kæmpe hus... :P
ja et eller andet må de jo gøre for at der ikke sker sammenstød under sandet. :D . Griner og flotte er de kan godt andbefales her fra ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Lomholt (Inaktiv) - 12/08-2008 17:08 12/08-2008 17:08
I morges lå der en ubevægelig sandsnegl på køkkenbordet ved siden af akvariet (se billedet i #4). Den må have været kravlet op af kanten uden at have kunne finde tilbage. Øv :(

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Lomholt (Inaktiv) - 13/08-2008 08:41 13/08-2008 08:41
Lagde sneglen tilbage i akvariet - den har nok været oven vande et sted mellem 1-5 timer vil jeg tro, og den lå der i en times tid hvorefter jeg kiggede til den og så var den gravet ned i sandet som normalt :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Lomholt (Inaktiv) - 03/11-2008 19:45 03/11-2008 19:45
SOm opfølgning til #8 vil jeg lige nævne at sneglen havde taget så meget skade af at være oppe af vandet og ude på bordet, så den senere blev aflivet.

Annoncører
Annoncører