Uvidenhed i akvariebutikker - hvor får de det fra?

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 2560

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Solar (Inaktiv) - 03/08-2008 10:11 03/08-2008 10:11
Hej Alle
Jeg var den anden dag inde i en stor akvariebutik, bare lige for at kigge. Et ungt par var også derinde. De kiggede meget på nogle frøer som de godt kunne tænke sig, men de måtte jo hellere lige spørge personalet om den nu passede i deres akvarie.
Deres "akvarie" viste sig at være en 10 liter bowle med en slørhale i. Sælgeren forklarede dem at slørhalen kun ville nå en vis størrelse, da dens krop godt vidste at den kun havde 10 liter at muntre sig på. Den ville dog komme i problemer senere, da dens indre organer jo ikke kunne se at den kun havde 10 liter, så de voksede bare videre. What? Hvem fanden har bildt dem sådan noget bavl ind? Jeg var på nippet til at bryde ind og sige at det var noget sludder, men gjorde det ikke.

Jeg tror nok at sælger sagde at frøen ikke var så god i deres "akvarie". Så spurgte pigen om de kunne have skildpader i bowlen, sammen med slørhalen! Nej, siger sælger, skildpaden er ikke klog nok til at vide at den ikke har mere plads end 10 liter, så den vil bare blive ved med at vokse!!

Jeg bliver gang på gang forbavet over hvilke klaphatte der kan findes i dyrehandlere rundt omkring!

Jeg kan ikke lade være med at undre mig over hvor de får de historier fra?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Anne (Inaktiv) - 03/08-2008 10:16 03/08-2008 10:16
Har sendt dig en pb.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger benchmark (Inaktiv) - 03/08-2008 10:24 03/08-2008 10:24
*blink* *blink* *uhh*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger idaw (Inaktiv) - 03/08-2008 10:28 03/08-2008 10:28
Jeg siger som benchmark *blink* *blink* *blink*

Det har været oppe at vende 100 gange her på siden, at jo, fisks organer og øjne voksner uanset akvarie størrelsen, så den dyrehandler har faktisk været en af de kloge :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Solar (Inaktiv) - 03/08-2008 10:33 03/08-2008 10:33
Jeps, han var meget klog. Jeg tænker bare af sådan en slørhale må daeksplodere på et tidspunkt, når kroppen ikke vokser mens de indre organer gør?

Han skulle hellere have forsøgt at sælge dem et større akvarie, det havde alle fået mere ud af, paret, dyrehandler og slørhale :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 03/08-2008 10:34 03/08-2008 10:34
#1 Det er da bestemt ikke kun dyrehandlere der har den holdning. Jeg hører det fra en stor del af mine ældre kunder. Det var den opfattelse man havde med hensyn til hvor store fisk bliver.
Du behøver ikke spørge i en forretning for at få det svar. Find en i din familie på 60-80 år, som har haft akvarium i sine unge dage, og stil ham det samme spørgsmål. Han vil kunne bekræfte hvad klaphatten sagde i forretningen. Om du så vil kalde den flinke rare mand i din familie for en klapkat, må du jo selv afgøre :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 03/08-2008 10:41 03/08-2008 10:41
#4 I Guinness Rekordbog er der en slørhale, som har levet i en bowle i 41 år.
Og så vil jeg gerne spørge om fiskens indvolde har vokset normalt i 41 år, mens fiskens ydre ikke har vokset i de samme 41 år?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Solar (Inaktiv) - 03/08-2008 10:52 03/08-2008 10:52
Indlægget er rettet 03/08-2008 10:52 03/08-2008 10:52 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg tror ikke jeg har nogen gammel akvarieonkel, hvis jeg havde ville jeg sandsynligvis ikke kalde ham en klaphat :D

Mener dog der er forskel på at gå rundt og tro at man kan lave bonzai-fisk og så at rådgive kunder i en seriøs og endda ret stor akvarieforretning. Det skal siges at jeg har handlet i butikken flere gange og de har mindst en sælger ansat, der faktisk ved hvad han taler om.
Derfor undrer det mig at andre ansatte kommer med den slags historier. Hvordan finder man på at fisk kun vokser inden i et lille akvarie, mens hos skildpader vokser det hele?

Det kan selvfølgelig være butikke har skifter ejer eller ham der ved noget er flyttet til et andet sted.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Solar (Inaktiv) - 03/08-2008 10:53 03/08-2008 10:53
Indlægget er rettet 03/08-2008 10:55 03/08-2008 10:55 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger benchmark (Inaktiv) - 03/08-2008 10:58 03/08-2008 10:58
Akvarie West skrev :
#4 I Guinness Rekordbog er der en slørhale, som har levet i en bowle i 41 år.
Og så vil jeg gerne spørge om fiskens indvolde har vokset normalt i 41 år, mens fiskens ydre ikke har vokset i de samme 41 år?

jamen der er også mennesker som overlevede månedsvis i Sahara ørken men selvfølge er det ikke det mest venlige miljø, husk for hver slørhale der liver 41 år i en bowle er der 1000 andre slørhaler der dør . ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 03/08-2008 11:21 03/08-2008 11:21
Indlægget er rettet 03/08-2008 11:22 03/08-2008 11:22 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#10 Det er jo ikke det der er mit spørgsmål.

1) Hvor stor er en nyre hos en Slørhale på 35 år og 30 cm.?
2) Hvor stor er en nyre hos en Slørhale på 35 år og 10 cm.?
Kan man få plads til nyren fra eksempel 1 i fisken fra eksempel 2? :D Jeg tror det ikke.
Hvis en Slørhale har levet 41 år i en bowle, kan man bekræfet dens alder ved at konstatere at en nyre stikker ud af gattet? :D Jeg tror det ikke.

Jeg har selv set at øjne bliver for store i forhold til fisken, og fiskens indvolde kan også have en konstant tilvækst, men ikke en normal konstant tilvækst. Det tror jeg simpelhen ikke på.
At en fisk ikke vokser optimalt i et akvarium, skyldes som regel manglende vandskift.
Tager du en Balihaj på 7 cm, og sætter den i en 530 liters akvarium, hvor du skifter 80% af vandet hver uge og fodre 2 gange dagligt, kan du få den op på 15 cm. i løbet af 2 måneder.
Tager du en Balihaj på 7 cm, og sætter den i en 530 liters akvarium, hvor du skifter 20% af vandet hver 2. uge og fodre 2 gange dagligt, skal du ikke forvente den samme tilvækst. Den er måske kun vokset nogle få cm.
Grunden til at en Slørhale ikke vokser optimalt i en bowle, vil jeg til dels også sige er fordi der ikke bliver skiftet nok vand. Skift 80% af vandet en time efter hver fordring, når fisken er kommet af med sin afføring, så vil jeg påstå at du kan øge tilvæksten også selv om den lever i en bowle. Men en normal tilvækst tror jeg ikke får du ikke på den, kun en øget tilvækst.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Luna (Inaktiv) - 03/08-2008 11:58 03/08-2008 11:58
Indlægget er rettet 03/08-2008 12:35 03/08-2008 12:35 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ved ikke, hvor stort et videnskabeligt plan, man har fundet ud af det med øjne og organer og hvor meget organerne i det hele taget vokser i forhold til fiskene. Ved heller ikke hvor nyt det er.
Men kan høre, at andre også har lagt mærke til, der sker noget med fisk, der går (for) småt. Så er spørgsmålet. Har de ubehag ved det?
Vil da klart sige, at jeg til enhver tid, vil lade tvivlen komme fisken til gode og aldrig komme fisk der bliver for store, til det det akvarie de skal gå i. Dyr har en tendens til ikke at vise, når de er syge/har det skidt, da de ellers hurtigt vil blive føde for andre.

Måske forhandleren har talt sådan, for at barnet skulle kunne forstå det bedre.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger kac (Inaktiv) - 03/08-2008 12:45 03/08-2008 12:45
Har flere gange spurgt efter nogle fakta omkring dette, eventuelt en videnskabelig afhandling. Men der er ikke nogen der kan henvise til andet end det her.
Eksternt link http://www.zoozity.dk/Fisk/Fup%20eller%20fakta%20om%20fisk.aspx

I mine øjene kunne det sagtens skyldes fejlernæring og manglende vandskift. Men hvis der er nogen der kender til en videnskabelig afhandling omkring dette vil jeg meget gerne læse den.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 03/08-2008 12:55 03/08-2008 12:55
#13 Det er netop de to Balihajer som er fotograferet i Akvarie West for 8 år siden.
Den med det lille øje er vokset fra 7 cm til 15 cm på 2 måneder.
Den med det store øje var vokset op i et akvarium på 250 liter sammen med 4 andre. Den største af de fem var på 32 cm. mens de øvrige var mellem 20 og 25 cm.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Amin (Inaktiv) - 03/08-2008 13:09 03/08-2008 13:09
Det er lidt sjovt, at du henviser til dette link. For ikke så lang tid siden var jeg i en dyrhandel, hvor de havde fået en lille flok balihajer, og de var nok kommet fra en privat, for de var omkring 10-15+ cm lange sådan i øjenmål - ikke den typiske størrelse, når de får dem ind fra evt. en leverandør. Da jeg så dem, så kom jeg i tanker om det link fra Zoozity, så jeg sad og gloede på dem i et godt stykke tid. De så sådan set ud til at være meget tæt på hinanden størrelsesmæssigt, men nogen af dem havde de forstørrede øjne, mens de andre så ganske normale ud. En anden sjov ting, som jeg lagde mærke til, var at dem med de større øjne ikke havde en større bug, hvilket man skulle tro de ville have, hvis deres organer blev ved med at vokse, som det påstås. Så jeg vil også gerne se en videnskabelig afhandling, før jeg helt tror på det ;)

Med venlig hilsen,
Othman Amin

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger kac (Inaktiv) - 03/08-2008 14:09 03/08-2008 14:09
#14 så konklusionen af det du skriver er?
Har du værret med til at skrive noget om det de har på deres side, eller er billederne lidt ude af kontext?
Carsten from her fra siden har vist nok værret med til at skrive det sammen med en marinebiolog, eller husker jeg forkert?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger sølvpil - 03/08-2008 14:14 03/08-2008 14:14
En lille side kommentar fra mig.
Discus vokser også efter forholdene, og der er det også øjnene der viser lidt om hvilken stand de er i.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger tusse (Inaktiv) - 03/08-2008 14:46 03/08-2008 14:46
Solar skrev :
Hej Alle
Jeg var den anden dag inde i en stor akvariebutik, bare lige for at kigge. Et ungt par var også derinde. De kiggede meget på nogle frøer som de godt kunne tænke sig, men de måtte jo hellere lige spørge personalet om den nu passede i deres akvarie.
Deres "akvarie" viste sig at være en 10 liter bowle med en slørhale i. Sælgeren forklarede dem at slørhalen kun ville nå en vis størrelse, da dens krop godt vidste at den kun havde 10 liter at muntre sig på. Den ville dog komme i problemer senere, da dens indre organer jo ikke kunne se at den kun havde 10 liter, så de voksede bare videre. What? Hvem fanden har bildt dem sådan noget bavl ind? Jeg var på nippet til at bryde ind og sige at det var noget sludder, men gjorde det ikke.

Jeg tror nok at sælger sagde at frøen ikke var så god i deres "akvarie". Så spurgte pigen om de kunne have skildpader i bowlen, sammen med slørhalen! Nej, siger sælger, skildpaden er ikke klog nok til at vide at den ikke har mere plads end 10 liter, så den vil bare blive ved med at vokse!!

Jeg bliver gang på gang forbavet over hvilke klaphatte der kan findes i dyrehandlere rundt omkring!

Jeg kan ikke lade være med at undre mig over hvor de får de historier fra?

At det er noget bavl er vel underordnet hvis målet ar at fraråde folk at købe noget der ikke kan være i det vand de har til rådighed...
Det er sgu da meget værre med den sælger der bare siger: "sagtens".

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 03/08-2008 15:59 03/08-2008 15:59
kac skrev :
#14 så konklusionen af det du skriver er?
Har du værret med til at skrive noget om det de har på deres side, eller er billederne lidt ude af kontext?
Carsten from her fra siden har vist nok værret med til at skrive det sammen med en marinebiolog, eller husker jeg forkert?

Carsten From var ansat i Akvarie West, hvor han fotograferede fiskene. Senere blev han ansat hos ZooZity og var med til at lave det indlæg der ses på deres side. Jeg har ikke noget at gøre med det der er skrevet på deres internetside.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 03/08-2008 16:02 03/08-2008 16:02
sølvpil skrev :
En lille side kommentar fra mig.
Discus vokser også efter forholdene, og der er det også øjnene der viser lidt om hvilken stand de er i.
Alle fisk vokser efter forholdene, men forholdene er ikke nødvendigvis størrelsen på akvariet. Det er min opfattelse at det oftest er manglende vandskifte der hæmmer fiskenes vækst.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger kac (Inaktiv) - 03/08-2008 21:16 03/08-2008 21:16
#20 kan kun sige jeg er enig med dig

Er der ingen der ved om der ligger noget bag det udsagn der er på linket?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Amin (Inaktiv) - 03/08-2008 22:13 03/08-2008 22:13
Faktisk så bevidner det, som #1 har skrevet, at det nok må passe.
Sumpskildpadder vokser jo nogenlunde til deres max størrelse, uanset størrelsen på akvariet. Det, der adskiller skildpadderne fra fiskene, er at førstnævnte ikke er afhængig af vandkvaliteten for at trives. Fiskene derimod skal have nogen bestemte vandværdier for at trives, og hvis det ikke er i orden (for meget nitrit, nitrat og andet "sjov"), så bliver deres vækst betydeligt hæmmet. Så hvis man ikke overholder vandskiftene og holder vandet pinligt rent (hvilket er sværere i små akvarier end i store), så påvirker det fiskenes vækst og trivsel, og derfor vil de "vokse efter akvariets størrelse". Giver det ikke mening?

Med venlig hilsen,
Othman Amin

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger sølvpil - 04/08-2008 19:58 04/08-2008 19:58
Ja...vandskifte betyder meget for væksten på discus.
Det jeg mener er at discus i et 85L akvarie, vil ikke vokse lige så godt som hvis de er i et 250L.
Så kan man skifte alt det vand man vil, pladsen/forholdene betyder noget.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger TanyaBell (Inaktiv) - 07/08-2008 21:19 07/08-2008 21:19
Nu har jeg været i rigtig mange dyrehandler og for at sige det mildt så er det de helt forkerte der bliver ansat.. jeg har selv arbejdet i en dyrebutik i et halvt år og jeg har kun en handelsskole uddannelse. Det er lidt forkert synes jeg når man ikke bliver sendt på kursus med emnet fx fisk.. Der er meget man skal vide så send dog de ansatte på kursus eller tag folk ind der er uddannet indefor dyr.. Mange af de steder jeg har været er enten meget unge piger eller fyre der prøver at spille smart fordi de er blevet kåret som den bedste medarbejder.. I starten valgte jeg selv at få fisk for at lære mere så jeg kunne hjælpe kunderne bedre.. og har da lært en del nu. så bliver lidt sur når mister smart ass prøver at bevise mig om at det er en stribetsmerling og ikke en netsmerling jeg er ved at købe.. ikke nok med at de ville sælge mig 2 congotetra hanner som en han og en hun og derefter siger at de er for små til at bedømme.. hmmm HALLO fisken er 7 cm lang hehe... Jeg kunne endda se det..
Dejligt at endelig komme af med det...

Tanya

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger kac (Inaktiv) - 07/08-2008 22:57 07/08-2008 22:57
jo til et vist punkt vil de.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger TanyaBell (Inaktiv) - 08/08-2008 00:11 08/08-2008 00:11
hvis det er ang kursus du mener så blev jeg aldrig sendt afsted og det var skam heller ikke deres hensigt.
Det har jeg også hørt om fra andre jeg snakke indefor branchen men der skal da nok være nogen der sender folk afsted. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger Park (Inaktiv) - 08/08-2008 00:22 08/08-2008 00:22
TanyaBell, "kac" svarer på indlæg nummer 23 - vist ved at skrive #23 først - markerer, hvilket indlæg man besvarer! ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger fafler (Inaktiv) - 08/08-2008 09:58 08/08-2008 09:58
Well, jeg har beviset for at fisk vokser "forkert" i små baljer gående. 2 gibbiceps maller, den ene har gået i et 54 liters, hvor den blev købt som "skraldemand." Akvariet står ude på min arbejdsplads. Jeg fik langt om længe mulighed for at bytte den ud med en ancistrus og har flyttet den hjem til mig selv. Jeg ved ikke hvor gammel fisken er eller hvor længe den har gået i akvariet. Den anden købte jeg som tommelfinger stor unge og den har gået i mit 380 liters og derefter i mit 420 liters. Jeg kan ikke præcis huske hvornår jeg købte den, men den anden malle gik allerede ude på arbejdet på det tidspunkt. Til min store overraskelse opdagede jeg at begge maller var lige store, bortset fra hovedet. Det er større og bredere på den der har gået i det lille akvarie, så det er tydeligt at noget i fisken er blevet ved med at vokse, selvom den ikke er blevet længere.

Jeg skal nok prøve at supplere med noget billedmateriale, men de er ret sky, så jeg skal nok igang med net og splitte dekorationerne ad...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger TanyaBell (Inaktiv) - 08/08-2008 10:38 08/08-2008 10:38
Åhhh tak Park.. Hehe nu kan jeg også :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger vipez (Inaktiv) - 08/08-2008 13:38 08/08-2008 13:38
#11 sjovt du nævner den med balihajen som vokser... jeg skulle lige til at oprette et indlæg.

Havde et kuld på 30 små black molly unger i mit 250L og gav så 5 til min datters 54L og gav 15 til hendes børnehaves 21L, var lige forbi forleden dag, og de mollyer fra børnehave var MEGET små, max 1,5cm mens dem vi har i vores 250L var ca. 4cm og dem vi har i 54L var 2-3 cm, jeg skifter ca 30-50% vand hver lørdag, og tror de skifter mindre/sjælere i børnehaven, jeg blev bare meget overrasket over størrelse forskellen !!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger kac (Inaktiv) - 08/08-2008 22:00 08/08-2008 22:00
Og de skiftede vand hvor tit?
Hvad fik den af foder?
Sorry, men syntes på ingen måde det er noget du kan sammenligne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger Amin (Inaktiv) - 08/08-2008 23:17 08/08-2008 23:17
Man kan på ingen måde sammenligne et lille akvarium stående i en børnehave med et, som står i ens eget hjem. Jeg har selv engang doneret "indholdet" til min søns børnehaveakvarium, så jeg ved udmærket, hvor lidt (læs: næsten aldrig) sådan et akvarium bliver tilset, og hvor stresset fiskene bliver, så de næsten mister apettiten og ikke får nok at spise. Så der vil være 117 andre faktorer, der spiller ind her, ud over størrelsen på akvariet, og alt sammen påvirker fiskenes væksthastihed.

Med venlig hilsen,
Othman Amin

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger Villads (Inaktiv) - 09/08-2008 00:14 09/08-2008 00:14
#28 Problemet er at du bare ikke kan bevise at det lige præcis er det lille akvarium der er årsag til det store hoved.
Der kan være andre grunde såsom en naturlig variation.

Et mere videnskabeligt forsøg ville være at tage f.eks 2 x ti maller fra samme kuld og sætte ti hver sit 54 l og ti i hver sit 530 l.
Efter fem år kan man måske se en forskel.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger Amin (Inaktiv) - 09/08-2008 13:36 09/08-2008 13:36
Lige præcis. Og så skal de går under helt ens forhold, så man skal have styr på vandværdierne, temperatur, lys, foder, vandskift osv, ellers vil man ikke kunne bruge resultaterne som et bevisgrundlag - alt andet vil bare være gætværk ;)

Med venlig hilsen,
Othman Amin

Annoncører
Annoncører