Hjernekoral måske syg?

Postet under : Saltvandssiden.dk - Sundhed og sygdomme
Visninger : 3101

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Kasper J. (Inaktiv) - 27/05-2008 15:05 27/05-2008 15:05
Indlægget er rettet 27/05-2008 15:10 27/05-2008 15:10 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg tror at min hjernekorel er blevet syg :( i løbet af natten til i går var den blevet helt hvid/blå lige som på billedet, den plejer at have samme farve som den i baggrunden. Jeg har haft den i 3 uger og den har ellers ikke virket stresset eller noget, faktisk rigtig sund. Temperaturen i mit RSM ligger desværre på 27-28 grader måske er der derfor? Det nederste billede viser den syge koral nederst til venstre

det øverste billede viser korallen som den plejer at se ud

.
Mit akvarium er opstartet for cirka 5 uger siden derfor er der en del grønne alger på det sidste billede

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger benjaminkn (Inaktiv) - 27/05-2008 16:25 27/05-2008 16:25
det er ikke en hjernekoral men en gogornia eller hvordan det staves.

det er en rimelig sart koral og jeg vil sige du ikke har nok lys til den

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Kasper J. (Inaktiv) - 27/05-2008 19:32 27/05-2008 19:32
Okay ville det hjælpe hvis jeg flyttede den højere op mod lyset? Korallen havde det ellers fint dagen før?? Hvor lang tid går der før den evt. dør helt?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Janne (Inaktiv) - 28/05-2008 12:53 28/05-2008 12:53
Det ligner en Goniopora. De lever normalt ikke længere end nogle måneder til vel et års tid i akvarier, simpelthen fordi de ikke kan få det foder de skal have. Når det er sagt, er det formentlig ikke det, der allerede er galt. Mit bud er, at dit akvarie efter kun 5 uger ikke er klar til koraller endnu. Der er stadig en del alger; tegn på, at akvariet ikke er indkørt endnu.

Har du testet for nitrit, nitrat og fosfat?

En ting til; koraller reagerer kun fra dag til dag på ret voldsomme påvirkninger; for det meste tager det længere tid før de viser tegn på stress af f eks for meget nitrat, for meget fosfat eller for høje temperaturer.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Kasper J. (Inaktiv) - 30/05-2008 13:31 30/05-2008 13:31
Jeg har læst at de kræver noget specielt foder? er der nogen der har erfaring med denne koral?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Esben (Inaktiv) - 30/05-2008 13:34 30/05-2008 13:34
#5 Den kræver plankton. :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Superbruger Konge (Inaktiv) - 30/05-2008 14:49 30/05-2008 14:49
Jeg har haft min Goniopora i et lille års tid og den har det med at trække "armene" ind til tider lidt alle på billederne. Jeg har ikke kunnet finde nogen logisk forklaring på fænomenet, men det positive er at den altid folder sig ud igen og samtidig er vokset en del.

Jeg har sat min helt op under lyset, da det er min erfaring, at den her folder sig mest ud.

Hvad fodrer du med? Hvordan er dine vandværdier? og har du evt. nogle eremitkrebs, der irritere den? (en del af mine "flyttede" da den kom i)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Kasper J. (Inaktiv) - 30/05-2008 21:25 30/05-2008 21:25
Jeg foder korallen med tropic marin pro coral phyton og pro coral zooton som skulle give en varieret kost til blød- og stenkoraller. Mine vand værdier er 10 for nitrat og 0,2 for nitrit og 0,2 for ammoniak, jeg ved godt at det ikke er optimalt men akvariet er opstarted for 5 uger siden og fik korallen meget billigt så kunne ikke side nej :P .
Jeg har dog observeret at dens arme er ved at blive lidt længere igen og farven er blevet lidt mere orange,den er dog stadig mest hvid.
Jeg har desuden 3 emerit krebs, de blå benede, har aldrig set dem kravle over korallen, så tror ikke at de har skylden.
Jeg har dog flyttet korallen op imod mere lys, så håber at det hjælper. Har ingen fisk endnu og venter til at vand værdierne er ok.

MVH
Kasper

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Kasper J. (Inaktiv) - 05/06-2008 13:21 05/06-2008 13:21
Her i mandags kom der endeligt gang i korallen igen :) og nu er dens tilstand som den plejer. Tror det hjalp at flytte den tættere mod lyset :)

Annoncører
Annoncører