bugvattersot hvordan få man det væk?

Indlæg fra det gamle forum, gengivet som arkiv. Er det dit indhold, og vil du have det fjernet eller dit navn gendannet?

Maximus — 23. december 2007, 12:02

hey her inde håber der er nogen kloge mennsker der kan hjælpe.

mine fisk 10 neon fisk og 3 kamp fisk har fåde bugvattersot jeg har kun 4 neon tilbage og ingen kampfisk 🙁

1:hvordan få de bugvattersot?
2: hvordan kommer jeg af med det?
3: smitter det andre fisk i akvariet?
4:skal jeg skifte alt mit vand? og rense filter osv.

Lani — 23. december 2007, 12:13

hej, er selv igang med en behandlign, da en af mine cichlider pludselig over to dage blev meget udspilet og hendes øjne så ud som om de var på vej ud af hovedet på hende.

1. Godt spørgsmål!
2. Du skal behandle! Men de fisk som er meget angrebet, dem er du nød til at aflive 🙁
3 JA!! Meget (Spec. hvis der ligge døde fisk som de andre spiser!!)
4. Hmm. Jeg gjorde det, at INDEN jeg behandleve med AQUAMOR1, så skiftede jeg lige 25% vand (hvilket jeg i øvrigt gør hver 5 dag! Filtrene (2 spandpumper og et indvendigt PowerHead med svamp) blev IKKE renset før.

Medicinen farver dit vand gult, og du skal lade det være i vandet i 5 dage. Du må IKKE fodre dine fisk i den periode (Og det overlever de FINT!!).

Nå mine 5 dage er gået, så vil jeg skifte 25-30% vand igen, og begynde så småt at fodre igen..

Hvis de igen begynder at få trådligende afføring, så skal de have en tur mere.

Rigtigt meget held og lykke!

Jeg har kun mistet 1 fisk ud af de 50 jeg har i mit 325L.

Lars

Scorpion — 23. december 2007, 12:15

Du kan læse lidt om sygdommen her. http://www.malawigruppen.dk/artbugvattersot.htm

Maximus — 23. december 2007, 12:54

okay det lyder som det bare er uheldigt. hvor kan man købe det medecin? og hva koster det?

Lani — 23. december 2007, 13:03

Hos din lokale fiske puscher..

Jeg gav 99,- for 4 breve, og jeg skulle kun bruge et. men bor desværre noget fra dig, ellers ville jeg godt forære dit et!
Skriv en PM, hvis du ikke finder noget, så kan du komme her og hente gratis!

soffi — 23. december 2007, 13:10

Det er en rigtigt god ide at skifte ca. 50% af vandet inden og efter behandling, medicinen slår alle bakterier ihjel og tager en del ilt fra vandet.

Maximus — 23. december 2007, 13:35

okay lani det pænt af dig, men smutter net og køber noget om let vis de har åbent!
men hvad med mine planter kan de tåle den behanling?
og har hørt noget om aktivkul for af få medecinen ud af vandet bagefter?
og hva med mit filter? skal det køres til igen osv osv.

Lois — 23. december 2007, 15:30

#1 Bugvat. smitter ikke! Og den holder jeg fast på!

Lani — 23. december 2007, 17:04

Loui.

Ok, det kan være jeg to´ munden for fuld dér. Men det er blot beskeden jeg har fået. Især hvis dine fisk dør i akvariet og de andre spiser dem... Men du lyder meget sikker, så det er nok sådan det er. 😉

soffi — 23. december 2007, 20:56

#7 ja dit filter starter helt fra nul igen, så du skal alligevel skifte en del vand så det kan dårligt betale sig med det aktive kul.

#8 så hold du fast i det *blink* det er også rigtigt at chancen for smitte er lille hvis ikke fisken dør i akvariet, dør fisken i akvariet er der rimeligt store chancer for smitte

malawicarsten — 23. december 2007, 22:26

Ææh hvis det ikke smitter - hvordan kan den sygdom så rydde et helt akvarie for fisk hvis der ikke bliver behandlet?

Ved mange cichlidefolk omend ikke andet har oplevet det detsværre

Lidt mere beskrivende omkring bugvattersot:
http://www.malawicarsten.dk/malawilex/viewartikel.asp?id=157&lang=dk

Mvh Carsten

Dan — 24. december 2007, 00:55

[citat]#1 Bugvat. smitter ikke! Og den holder jeg fast på![/citat]
Mener du så at der er tale om en kronisk infektion, som under påvirkning af miljøfaktorer (vandkvalitet etc.) resulterer i sygdom og død? Du bliver nok nødt til at uddybe dit udsagn en smule.

Mange hilsner
Dan

Lois — 24. december 2007, 01:11

#11 + #12 Nogen mener foder, nogen mener vandkvali... andre noget helt 3. beviser har jeg til dato ikke set nogen af.
Jeg har haft bugvat. flere gange altid (uden untagelse) kun en fisk i et akvarie.
Til genglæd har jeg oplevet med en platystamme, hvor jeg fordelte ungerne over flere akvarier med andre fisk, tilfælde at bugvat hvor det henholdsvis altid ramte en platy fra den stamme i de forskellig akvarier, uden at andre fisk blev ramt.
Bugvat smitter ikke.

Maximus — 24. december 2007, 09:58

tak for alle svarene, jeg gå ud fra at det smitter da alle fiskene hade det i mit akvarie, har aflivet de sidste fisk. så nu spøger jeg skal jeg give vandet en behanling med det medecin der eller hvordan? vis jeg sætter nye fisk i dør de vel også...

Bruger #680200 — 24. december 2007, 10:06

Du SKAL behandle akvariet samt rense filtermateriale. Filteret opstartes helt fra bunden inden du kan sætte nye fisk i akvariet!

Lois — 24. december 2007, 12:23

#1 Hvordan er du kommet frem til diagnosen Bugvat?

Lois — 24. december 2007, 13:54

Hmm alle disse fisk er efter sigende døde af bugvat fra den 22. til den 23.?
http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=663713
...sorry men den har jeg svært ved at tro på. Fine slanke fisk -der sikkert ikke stiller "skoene" inden for 24timer pga af bugvat.

Dan — 25. december 2007, 11:59

[citat] Jeg har haft bugvat. flere gange altid (uden untagelse) kun en fisk i et akvarie. [/citat]
Hvis vi antager, at den enlige fisk i akvariet har fået sygdommen, kan jeg ikke rigtig se, hvorledes det skulle være evidens for, at sygdommen ikkesmitter. Hvis din enlig fisk ikke har haft en latent infektion med fra en anden fisk, kan din observation vel bruges til at støtte den antagelse, at infektionen findes i miljøet og kan forårsage sygdom under bestemte omstændigheder. Men at observationen kan bruges til entydigt at vise, at infektionen ikke under andre omstændigheder kan overføres fra fisk til fisk (smitte), har jeg ret svært ved at forstå. Der er vel ikke nødvendigvis tale om et enten/eller scenarie her eller hur?. Måske burde du overveje muligheden af, at begge scenarier kan forekomme (riskofaktorer relateret til a) miljø og b) smittespredning - og i visse tilfælde en kombination af a og b).

[citat] Til genglæd har jeg oplevet med en platystamme, hvor jeg fordelte ungerne over flere akvarier med andre fisk, tilfælde at bugvat hvor det henholdsvis altid ramte en platy fra den stamme i de forskellig akvarier, uden at andre fisk blev ramt.
Bugvat smitter ikke.[/citat]
Mange akvarister har observeret, at infektionen rammer visse fiskearter, men ikke andre i samme akvarium. Nu kan du også addere, at der åbentbart er visse stammer af samme art, som er mere følsomme end andre. Fint! Men jeg kan igen ikke se, hvorledes dette skulle demonstrere, at der ikke er tale om smitte fra fisk til fisk.

Prøv at tænke lidt over, hvilke begrænsninger, der ligger i dine observationer/set-ups, så vil du måske opdage, at du ikke kan udlede de årsagssammenhænge, som du nævner her. Hvad du selv tror, er en helt anden sag. Men i fortolkningen af observationerne bør man forsøge at holde sin subjektive forforståelse adskilt fra fortolkningen - også selvom det kan være svært 😉. Lidt tømmermandsramt videnskabsteori her 1. juledag. 😎

Det generelle problem med sot-diskussionerne, er at vi generelt går ud fra, at der er tale om en og samme infektion, men det kan fint tænkes, at kombinationen af bakterietyper/flaggellater varierer fra case til case, og at der i virkeligheden er tale om flere forskellige infektioner/sygdomme, som resulterer i de samme symptomer. Da der ikke er de store kommercielle interesser i sygdomme hos tropiske akvariefisk, får vi måske aldrig valid information om denne sygdom/disse sygdomme og evidensbaseret viden om optimal forebyggelse/behandling.

De bedste hilsner
Dan

Lois — 25. december 2007, 22:35

#18 Det lyder sikkert meget godt det du skriver.... jeg er lige kommet hjem fra en julefrokost og føler mig ikke i stand til at læse dit indlæg -men prøv du nu at ta et kig i linket. Nægter at tro på problemet her hedder bugvat.

bettasplendens — 25. december 2007, 22:37

MAximus har du set min interne besked?

Dan — 26. december 2007, 00:51

[citat] Nægter at tro på problemet her hedder bugvat.[/citat]
Så vidt jeg kan se, er der tale om nogle fotos af ny-indrettede akvarier i en tråd og dagen efter beretter den første tråds forfatter (Maximus) i en anden tråd om dødsfald pga. (formodet) sot. Maximus bør vel selv fortælle om forløbet (tid), før man kan afgøre, hvorvidt der evt. er tale om sot eller problemer med f.eks. nitrit i nystartede akvarier. Men uanset hvad der er var årsagen til dødsfaldene, kan jeg ikke helt forstå, hvad det har at gøre med en generel diskussion om hvorvidt sot kan smitte eller ej.

[citat] jeg er lige kommet hjem fra en julefrokost og føler mig ikke i stand til at læse dit indlæg [/citat]
No sweat! 😎 Vi tager den på et senere tidspunkt.... 😉

Mange hilsner
Dan

Maximus — 26. december 2007, 17:47

så er jeg her igen!! og god bag hjul...

1:Fåstå godt i ikka kan finde ud af hva der sker hehe. 😀

2:De fisk jeg hade i i starten 10 neon og 3hunner og 1 han kampfisk døde og så skiftede jeg vandet og købte flere planter og ny indrettede det så, som i kan se billeder af her http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=663713

3:Så spøger jeg så derefter hvorfor mine fisk døde osv, men så kom damen hjem med 5 gubbyer uden jeg viste noget og så tænkte jeg nå hva fan så prøver vi og se om de også dør. men men de LEVER stadig Jubii, og min malle.

4: hvorfor jeg trode hade bugvatsnot
1: de opførte sig underligt efter 1 dag, svømmede rundt som om de ikke helt kunne finde balancen, og de fik små sår på skellne (kamp hunnerne) og neon fiskene de gemmede sig og svømmede også underligt og så døde de efter let tid. og så en nat inden jeg gik i seng kiggede jeg lige og der så det okay ud der var ingen der var døde men næste mogren lå mit flotte Kampfisk han og var død(uden sår eller noget)

Maximus — 26. december 2007, 17:52

før og efter billed

soffi — 26. december 2007, 23:26

Ja det er så nok ikke sot, nok nærmere dårlig vandkvallitet

Dan — 27. december 2007, 00:51

Det kunne lyde som en (nitrit-)forgiftning.

susetsuset — 27. december 2007, 03:17

Du kan hurtig få vandet testet, det vil være en god ide, men tag prøven fra inden du skifter vand!!

susetsuset — 27. december 2007, 03:28

Jeg har kikket ekstra godt på dine bilder, har du lagt mærke til de flossede finer?? eller er det kun fotoet der er det på??
Hvis det er den samme fisk, der er på begge foto.

Maximus — 27. december 2007, 10:07

fåstå ik hvordan det kan være dårlig vand kvalli det en uge gammelt og med Akvarie start i og akvarie safty. og filter start har det også fåde...
ja glemte af sige flossede finer men det kun den ene der som ser værst ud.
PS det linede også ders Øjne var ved af hoppe ud af ders hoved. iser på mine neon fisk.

Dan — 27. december 2007, 11:12

Det er kun et gæt, at dine dødsfald skyldes vandkvalitet i forbindelse med dårlig filtrering. Der kan også være tale om en forgiftning med stoffer fra dekorationer, grus etc, som dit filter ikke kan gøre noget ved.

Men selvom du har indkørt dit akvarium i en uge og har tilsat bakteriestarter er dette slet ikke nogen garanti for, at dit filter fungerer optimalt og nedbryder den for fiskene meget giftige nitrit. Det tager ofte flere uger (eller måneder), før et akvarium fungerer optimalt. Især i de første uger bør man gradvist tilsætte fisk og fodre forsigtigt. Hvis fiskene pludseligt opfører sig underligt (f.eks. står passive på bunden eller i overfladen og/eller gæller kraftigt), bør man foretage hurtige vandskift og holde inde med fodringen, indtil fiskene opfører sig normalt igen. Desuden kan man købe et lille testsæt for nitrit (og evt. nitrat), hvis man selv vil følge vandkvaliteten under opstart eller spørge i din lokale forretning om de kan teste vandet.

Der er mange holdninger og procedurer, som vi hver især mener er de rigtige, når man starter et akvarier op, så ovenstående er kun et bud blandt mange.

Mange hilsner
Dan

Dan — 28. december 2007, 11:08

Hvad blev der af diskussionen om, hvorvidt sot smitter eller ej?

Spørgsmål & svar

Der er endnu ikke stillet nogen spørgsmål om dette.

Log ind for at stille et spørgsmål.