Hvilke flotte fisk vil i anbefale?

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 3700

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger plindboe (Inaktiv) - 07/12-2007 20:22 07/12-2007 20:22
Indlægget er rettet 07/12-2007 20:24 07/12-2007 20:24 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg har altid været fan af maller, samt små søde fisk, men nu når jeg har fået kæreste vil hun gerne have at jeg får nogle større og mere farvestrålende fisk. Det har dog ikke vist sig at være helt let, da jeg skal have fredelige fisk der ikke vil spise mine guppyer og neon, og som vil kunne li' at være i mine akvarier.

Jeg har overvejet nogle guaramier eller kampfisk, men de kræver normalt lidt højere temperaturer end det jeg har, da jeg ikke bruger varmelegeme, og derved 20-22 C. Min kæreste er imponeret af discus, men ikke nok med de kræver høje temperaturer, høre, jeg også at de kræver meget rent vand, og jeg er desværre ikke altid 100% stabil til at udføre vandskift. Så jeg mangler nogle flotte fisk, der er hårdføre, som trives i vand med stuetemperatur, og som kan gå fint sammen med mindre rejer og fisk. Mine akvarier ser således ud:
---------------------------------------------------------------------
240L (Grusbund, Fluval 4+):

albino ancistrus (Ancistrus sp.) - 11 cm
netsmerlinger (Botia lohachata) - 5 cm
falske siamesiske algeædere (Epalzeorhynchus sp.) - 5-6 cm
røde neon (Paracheirodon axelrodi) - 3 cm
guppyer (Poecilia reticulata) - 1-4 cm
nilmalle (Synodontis eupterus) - 13 cm
200L (Sandbund, Fluval 4+):

ancistrus (Ancistrus sp.) - 4 cm
vifterejer (Atyopsis moluccensis) - 5 cm
amano rejer (Caridina japonica) - 4-5 cm
plettet pansermalle (Corydoras paleatus) - 4½ cm
kuhliål (Pangio kuhlii) - 6 cm
røde neon (Paracheirodon axelrodi) - 2 cm
guppyer (Poecilia reticulata) - 1-4 cm
nilmalle (Synodontis eupterus) - 11 cm

Vil sætte pris på diverse råd.

Peter :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger helene - 07/12-2007 21:20 07/12-2007 21:20
Indlægget er rettet 07/12-2007 21:36 07/12-2007 21:36 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

pseudosphromenus dayi og cupanus (spidshalet makropode) har jeg erfaringer med trives ganske udmærket ved lavere temperaturer, det er en 'rimelig' fredelig fisk, og jeg har da haft guppyer sammen med dem - endda med henblik på at snuppe ungerne, hvilket alligevel ikke lykkedes for makropoderne. Vil dog tro der godt kan ryge lidt guppy-haler især hvis det er lange slør haler og makropoderne har skumreder, hvilket de har hele tiden hvis de kan finde et sted i læ ...
Men ellers en spændende og anderledes fisk

nå ja, flot og flot ... den er ikke den mest farvestrålende, men meget charmerende, og jeg synes den er flot med sine røde øjne og røde bugfinnestråler og den har også et rigtig flot skær af blåt i kanten af ryg og hale finne .. :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Hvidhajen (Slettet) - 07/12-2007 21:44 07/12-2007 21:44
jeg kender et sted hvor du kan få discus der kan gå i almindeligt vandhane vand , jeg kan ikke se hvor du kommer fra men smider lige en pb

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger tøzen (Inaktiv) - 07/12-2007 21:46 07/12-2007 21:46
jo diskos skal gå ved en 29-30 grader.
syntes dog du burde skaffe dig et varmelegme for så har du ret meget mere at vælge imellem ;)
med sådan nogle stor akvariumer er muligheder jo rigtig store.
har selv diskos, dejlig rolig fisk, men også fisk som sommerfugle cichlider og kribisis er rigtig gode og fylde med farver men igen skal temperaturen være rigtig, så mit råd er at få købt et varme legme. ellers hvis du godt kan lide guppy agtige fisk er endless en rigtig lille farvestrålende fisk, og den kan gå ved rigtig lave temperaturer.

mange venlige hilsner Tøzen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger tøzen (Inaktiv) - 07/12-2007 21:46 07/12-2007 21:46
jo diskos skal gå ved en 29-30 grader.
syntes dog du burde skaffe dig et varmelegme for så har du ret meget mere at vælge imellem ;)
med sådan nogle stor akvariumer er muligheder jo rigtig store.
har selv diskos, dejlig rolig fisk, men også fisk som sommerfugle cichlider og kribisis er rigtig gode og fylde med farver men igen skal temperaturen være rigtig, så mit råd er at få købt et varme legme. ellers hvis du godt kan lide guppy agtige fisk er endless en rigtig lille farvestrålende fisk, og den kan gå ved rigtig lave temperaturer.

mange venlige hilsner Tøzen

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Hvidhajen (Slettet) - 07/12-2007 21:49 07/12-2007 21:49
ja du burde få et varmelegme som tøzepigen siger :P de koster ikke mere end 95- 150 kr så det er ikke så dyrt :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger plindboe (Inaktiv) - 07/12-2007 22:57 07/12-2007 22:57
Tak for de fornemme svar!

helene, ja det er nogle rigtig flotte fisk. Jeg har planlagt at opdele mine guppyer i hanner og hunner, så mine store hunner med kedelige haler vil sikkert kunne klare sig mod sådan nogle. Dem vil jeg søge mere om på nettet.

Hvidhajen, tak for pb'en. Jeg er Nørrebroer, så Vallensbæk er bestemt en mulighed.

tøzen, mener du "Endlers guppyer"? De guppyer jeg har nu er ikke Endlers, men de ligner dem næsten på en prik. Ganske søde og flotte fisk med en masse farver. Dog er de nok for små til min kæreste, da hun vil have store fisk. :) Omkring kribensis, dem havde jeg også overvejet på et tidspunkt, da de ser søde og enormt flotte ud. Jeg kan ikke huske hvorfor jeg gik væk fra idéen, måske fordi jeg var nervøs for at de ville være for agressive.

I har nok ret i at jeg bør sætte et varmelegeme til. Men er der nogle af de fisk jeg har nu der ikke vil kunne døje en temperatur på, f.eks. 28C? Hvis det er tilfældet kan jeg flytte lidt rundt på fiskene, og kun have varmelegeme i én balje.

Omkring discus, jeg har hørt at et enkelt forglemt vandskift kan være risikabelt, da disse fisk kræver ekstremt stabil vandkvalitet. Er der noget om det, eller er det en overdrivelse? Hvidhajen, vil du mene at de discus fra Vallensbæk vil være mere hårdføre over for svingninger i vandkvalitet, end normale discus?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Henrik Dahl (Inaktiv) - 07/12-2007 23:04 07/12-2007 23:04
lige en hurtig indvending Kampfisken kan være tosset i hovedet en han kan sagtens gå i kamp med større fisk om det så koster den livet...
ikke lige fordi jeg vil afskrække med den... men er sikker på Guppy hannerne vil få tur
hannen er flot men uden finner efter kamp er den ikke så fin

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger plindboe (Inaktiv) - 07/12-2007 23:21 07/12-2007 23:21
Ja, man skal ikke have to kampfiske hanner. Vi lavede et eksperiment på universitetet sidste år med kampfisk for at undersøge deres opførsel overfor andre hanner. Der var underholdende som de pustede sig op og åbnede gællerne så snart de fik øje på en anden han.

Men jeg havde dog ikke hørt at de ville gå amok mod andre fisk. De guppyhanner jeg har er vildguppyer, så de har ikke kæmpe slørhaler, men bare et dobbelt-sværd og en masse farver, og de er også meget små. Jeg har ikke rigtigt nogle fisk med store haler, så jeg håber da at kampfisk vil kunne begå sig. Hvad tror du?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger killingen (Inaktiv) - 07/12-2007 23:22 07/12-2007 23:22
Smid et varmelegeme i og så et sommerfugleciklide par... :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger gorm (Inaktiv) - 07/12-2007 23:25 07/12-2007 23:25
hvad med sværddragere de bliver ret store når de er udvoksede og de kan sagtens gå sammen de andre fisk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger stonny (Inaktiv) - 07/12-2007 23:40 07/12-2007 23:40
plindboe skrev :

1. I har nok ret i at jeg bør sætte et varmelegeme til. Men er der nogle af de fisk jeg har nu der ikke vil kunne døje en temperatur på, f.eks. 28C? Hvis det er tilfældet kan jeg flytte lidt rundt på fiskene, og kun have varmelegeme i én balje.

2. Omkring discus, jeg har hørt at et enkelt forglemt vandskift kan være risikabelt, da disse fisk kræver ekstremt stabil vandkvalitet. Er der noget om det, eller er det en overdrivelse? Hvidhajen, vil du mene at de discus fra Vallensbæk vil være mere hårdføre over for svingninger i vandkvalitet, end normale discus?

1. Du kan jo checke i artbeskrivelserne her på siden eller på nettet ;)

2. Ja, det er en overdrivelse. Discus kan lide rent vand, men såååå sarte er de ikke. Discus kan fint gå i almindelig vandhanevand, hvis du ikke vil yngle på dem. Det er ikke så meget et spørgsmål om, at discus skal have specielt vand, men de skal have rent vand - og det er vandhanevand de fleste steder i landet. I kjøvenhavnere kan dog have et problem om sommeren, med klor i vandet. Klor afgasses ved at lade vandet stå en dags tid eller to. Discus kræver nok lidt mere arbejde og omhu end mange andre fisk, så hvis du ikke er indstillet på at ofre det, skal du nok ikke have discus. Som flere har nævnt skal temperaturen op på 29-30 grader til discus.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger plindboe (Inaktiv) - 08/12-2007 00:02 08/12-2007 00:02
Tak for de nyeste indlæg.

stonny, ja, jeg har prøvet at søge efter temperaturkrav, men forskellige sider har det med at give forskellige svar. Nogle siger at guppyer vil have 20-23, og andre siger 24-29. Man bliver lidt skeptisk efter lidt søgen. ;)

Jeg ville vildt gerne have discus, men en masse spørgsmål først:

1.Hvor meget vand vil du mene der skal skiftes? Altså i procent. Og hvor ofte?
2.Vil de ikke spise mine neon, han-guppyer og rejer?
3.Jeg har læst (wikipedia) at sugemaller kan finde på at suge sig fast på discus og gufle deres slimlag, kan ancistrus finde på sådan en bizar handling?
4.Der står også at vandet bør være blødt (hvilket det bestemt ikke er i København) samt pH på 5,5-6,5. Jeg mener mit er lidt basisk, en pH omkring de 8.
5.Jeg har ikke vildt overgroet med planter, og der er en del strøm med mit fluval 4+ filter. Er dette et problem?

Undskyld de mange spørgsmål, men jeg er fascineret af discus, og vil bare ikke risikere at købe nogle som kradser af i løbet af en uge.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Prik (Inaktiv) - 08/12-2007 10:02 08/12-2007 10:02
Nogle fisk der både har masser af farver og en spændene adfær er alle mulige former for dværgcichlider, mine sommerfuglecichlider er jeg kanon glad for, men de kræver jo varme og der er heller ikke mange dværgcichlider der bliver særlig store.
Uden varme vil mit beste bud være sværdrager eller molly, der er ihværtilfælde mange forskellige flotte faver og bliver også lidt store.

Discus-spørsmålene kan jeg desvære ikke svare på.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Hvidhajen (Slettet) - 08/12-2007 10:11 08/12-2007 10:11
ja som jeg skrev så går de i normalt vand fra hanen så de er hårdføre :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Mr.Frog - 08/12-2007 21:50 08/12-2007 21:50
Det er ikke anskaffelsen af et varmelegeme der koster men derimon brugen af en varmelegeme. *uhh*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger dennis møller (Inaktiv) - 11/12-2007 00:49 11/12-2007 00:49
hej plindboe
her er lige et par sider jeg syntes du skal se, hvis du vil have discus. Eksternt link www.gam-jensen.dk eller Eksternt link www.discus-dummies.dk de kan give dig et svar på alle de spørgsmål du har. nu har jeg haft discus i 2år og jeg har sku ikke haft problemer med mine discus. Personligt ville jeg sige at det er svære at holde sommerfuglecichlider end det er at holde discus. og grunden til det er at alle de sommerfuglecichlider jeg har haft er døde og jeg der er kun 1 af mine discus der er gåde til. så det må jo være svære at holde sommerfuglecichlider ikke.. ;) :P

nej bare du overholder vandskift, variet kost og temperatur på de 28-30 grader. så er det sku ikke svære at holde discus end andre fisk.

hilsen dennis

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger stonny (Inaktiv) - 11/12-2007 01:14 11/12-2007 01:14
plindboe skrev :

1.Hvor meget vand vil du mene der skal skiftes? Altså i procent. Og hvor ofte?
2.Vil de ikke spise mine neon, han-guppyer og rejer?
3.Jeg har læst (wikipedia) at sugemaller kan finde på at suge sig fast på discus og gufle deres slimlag, kan ancistrus finde på sådan en bizar handling?
4.Der står også at vandet bør være blødt (hvilket det bestemt ikke er i København) samt pH på 5,5-6,5. Jeg mener mit er lidt basisk, en pH omkring de 8.
5.Jeg har ikke vildt overgroet med planter, og der er en del strøm med mit fluval 4+ filter. Er dette et problem?

1. Jeg skifter 25% om ugen.
2. Jeg har ca. 40 rød neon sammen med mine discus, og de har ikke guffet en eneste neon (efter hvad jeg ved, for de er sgu lidt svære at tælle :) Discus har er en i forhold til størrelsen lille mund.
3. Har også hørt det, men jeg har Ancistrus sammen med discus, og har ikke observeret det.
4. Discus er lidt krævende med vandet. Ikke så meget til pH, men mere til vandets renhed for opløste salte og mineraler m.m. (måles ved at teste vandets ledningevne). De fleste avlere bruger en blanding af osmosevand og ledningsvand for at få ledningsevnen ned. Hvis du ikke vil yngle, klarer discus sig normalt fint i ledningvand. Du kan eventuelt - ligesom jeg - sænke pH ved at tilføre CO2 - det vil dine planter også nyde B)
5. Da discus er en høj, flad fisk er den ikke aquadynamisk (hvis man kan kalde det det, aerodynamisk kan den vel ikke være i vand :) Derfor kan for meget strøm genere dem. Du kan jo eventuelt skrue ned for flowet i dit filter. Flowet behøver ikke skrues ned på et absolut minimun, for discus er faktisk temmelig manøvredygtige. Og at de er lynhutige, finder man ud af når de skal fanges ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger plindboe (Inaktiv) - 16/12-2007 20:19 16/12-2007 20:19
(Undskyld sent svar)

Mange tak for de seneste indlæg, med link, de er yderst hjælpsomme!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 16/12-2007 21:14 16/12-2007 21:14
Indlægget er rettet 16/12-2007 21:15 16/12-2007 21:15 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Du bør sætte dine Synodontis eupterus sammen. Det er en stimefisk og hvis de går alene, så bliver de fuldstændig forskruede oppe i hovedet og bliver ekstremt aggressive. Du skal nok ikke ha' dem gående sammen med små fisk da de også er rovfisk. Alt hvad de kan gabe over bliver ædt. Og de bliver trods alt 25 cm. lange.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger plindboe (Inaktiv) - 16/12-2007 23:38 16/12-2007 23:38
Hmm, jeg har hørt at det er bedst at holde dem hver for sig, da de kan blive ret så aggressive mod hinanden. Jeg prøver at researche det videre, tak.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 18/12-2007 00:03 18/12-2007 00:03
Indlægget er rettet 18/12-2007 00:05 18/12-2007 00:05 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

plindboe skrev :
Hmm, jeg har hørt at det er bedst at holde dem hver for sig, da de kan blive ret så aggressive mod hinanden. Jeg prøver at researche det videre, tak.

Så må du høre det her fra en med stor viden om Synodontis. Ham du har hørt den gang sludder fra, ved ikke hvad han snakker om. De bliver nemlig meget aggressive over for andre fisk hvis de har gået alene.

Jeg har et 530 liters kun med Synodontis maller. Jeg har været helt oppe 50 voksne Synodontis i det akvarium og omkring 30 af dem var af arten Synodontis eupterus. Jeg mistede desværre 2/3 af dem alle sammen på grund en endnu ukendt sygdom der åbenbart kun rammer Mochokidae familien. Jeg er igang med at få en ordentlig bestand op at køre igen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger MAHON (Inaktiv) - 18/12-2007 10:48 18/12-2007 10:48
Hej Peter

Hvis det "kun" er for at få fisk med farver og liv, så kik lidt på f.eks. Odessa barber:
Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Puntius_ode...
Eller Tiger barber:
Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Puntius_tet...

Flotte og farverige fisk der er noget liv i, de kom i mit akvarie hvis ikke det var overfyldt i forvejen og jeg havde scallare.
Vedr. Discus så er det jo en kanon flot fisk, men de kræver en del mere end andre fisk, har selv haft dem men måtte opgive da jeg ikke er stabil med mine vandskift.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger plindboe (Inaktiv) - 18/12-2007 19:38 18/12-2007 19:38
Carsten, ja, med den store erfaring du har, stoler jeg på hvad du siger og vil gøre mig tanker om at flytte én af mallerne. Hvis du har ret, lader der dog til at være meget misinformation på nettet, da rigtig mange sider siger at disse maller kan eller bør gå alene.

Et spørgsmål først, er der ikke risiko ved flytning, nu når de har gået alene et stykke tid? De vil vel slås til at starte med for at få styr på hvem der bestemmer.

Martin, tak for links til de flotte fisk. Dem vil jeg kigge efter næste gang jeg er på fiskeindkøb.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 19/12-2007 01:09 19/12-2007 01:09
Der vil altid være lidt kamp indtil de har fastsat hirakiet. Det er helt naturligt.

Annoncører
Annoncører