Slimalger overalt...stor formering!!!????

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 2318

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Tess & Ray - 28/03-2006 15:14 28/03-2006 15:14
Hej!
Har købt mig et "nyt" akvarie,men den tidligere ejer har forsømt det en del...alt fulgte med,også de pokkers alger..de er helt grønne og ligger sig på sand sten ...alt simpelthen! Fjernede så meget som muligt manuelt..men allerede nu 2 dage efter er de groet godt til igen. Det ligner slim og er lidt tråde agtige! Ved at man selvfølgelig skal have alt op gjort rent osv...men men er der nogle råd..har læst at mysteriesnegle kan hjælpe på det og hø...??!! Men ved ikke rigtig hvor jeg skal begynde og slutte..! det er et 240 L. Tanganyika akvarie! fik det op og køre lørdag og har måtte rengøre 2 gange for alger! Er lidt opgivende nu...håber i kan hjælpe mig eller komme med gode råd! Har ikke til at måle div.vandværdier osv.

Mvh.
Tess & Ray

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Tess & Ray - 28/03-2006 15:19 28/03-2006 15:19
Mvh.
Tess & Ray

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bo Christensen - 28/03-2006 15:30 28/03-2006 15:30
Det ligner lidt blågrønalger, som rent faktisk er en bakterie og ikke en alge.
Jeg har desværre ikke fundet noget vidundermiddel mod dem.
Det jeg selv har mest held med er at tilføje tørv i akvariet og så hyppige små vandskift og regelmæssig tilførsel af gødning til planterne. Men den "kur" er nok ikke så brugbar i et Tanganyika akvarie.

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Tess & Ray - 28/03-2006 15:36 28/03-2006 15:36
hmmm nej..ved ikke rigtig hvad jeg skal stille op!?? Det bliver svært at holde og glæden ved det nye akvarie er ved at vende til det modsatte hvis det fortsætter på denne måde!

Mvh.
Tess & Ray

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Celia - 28/03-2006 15:38 28/03-2006 15:38
Yes det er blågrøn alger - de er nu ret nemme at komme af med du mørklægger blot akvariet i 2-4 dage (ingen lys overhovedet) Vær dog opmærksom på at foretage et vandskift og hold øje med fiskene.

De skylde en kompi af mange ting, men bl.a af hårdt vand og sollys.

Med venlig hilsen
Cecillia

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Tess & Ray - 28/03-2006 15:40 28/03-2006 15:40
okay det må jeg så prøve! Dør algerne så af det? Skal jeg gøre andet?

Mvh.
Tess & Ray

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Celia - 28/03-2006 15:46 28/03-2006 15:46
Du skal jo i fremtiden søger for at de ikke kommer igen, jævnlige vandskift og absolut ingen indfaldende sollys fra vinduer hjælper.

Men ja algerne dør af det. (jeg har haft det 345 gange værre end jeres angreb da jeg havde malawi engang) 3 dage med mørke og det var væk.

Med venlig hilsen
Cecillia

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Celia - 28/03-2006 15:47 28/03-2006 15:47
ps det sker tit i nystartede akvarier - så jeres akvarie skal nok køres lidt til, men hvis det kommer igen - så ved du jo hvad du skal gøre ;-)

Med venlig hilsen
Cecillia

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bo Christensen - 28/03-2006 15:48 28/03-2006 15:48
Jeg vil prøve det med mørklægningen, næste gang jeg bliver angrebet af slimhelvedet.
De kan nu også godt dukke op uden sollys. Jeg har haft dem i et akvarie, som absolut ingen sollys fik.

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Tess & Ray - 28/03-2006 15:52 28/03-2006 15:52
Helt nystartet er det jo ikke....har overtaget det fra den tidligere ejer som tilsyneladende ikke har haft tiden til det,så meget værre ud da jeg hentede det. Men ja prøver det med mørklægningen.

Mvh.
Tess & Ray

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Tess & Ray - 28/03-2006 15:54 28/03-2006 15:54
Er det nødvendigt at rengøre og skifte ting og sager ud? Gjorde det jo rent i lørdags! Men det har jo ikke taget alt kan jeg regne ud!

Mvh.
Tess & Ray

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Celia - 28/03-2006 16:11 28/03-2006 16:11
du skal ikke tage noget ud. At du tager noget ud og renser gør netop at din bakteriekultur ikke kan genoprette sig særligt hurtigt og du vil blot ryge ind i problem på problem, fordi du "starter forfra" hver gang.
Du kan dog godt suge lidt af det grønne grus op uden der sker noget ved det.

Skriv og lad høre hvordan det går efter et par dage :-)

Med venlig hilsen
Cecillia

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Tess & Ray - 28/03-2006 17:42 28/03-2006 17:42
Mange mange gange tak for jeres hjælp. Jeg skriver lige igen om et par dage ;o) Det er mørklagt nu og har kommet nogle mysteriesnegle i,så håber det virker!

Mvh.
Tess & Ray

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Tess & Ray - 30/03-2006 16:26 30/03-2006 16:26
Hej igen takker tusinde af gange for jeres kloge svar! Det virker dælme dusme...alt det grønne slim snask er næsten helt væk...der ligger kun noget på bunden som har ændret farve og er lige til at tage med slamsugeren! Så takker og bukker ;o) Håber bare ikke at det kommer igen! Det får lige en dag til uden lys!

Mvh.
Tess & Ray

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Lars Steen - 16/07-2006 16:17 16/07-2006 16:17
Ikke for at beskylde alle disse gode indslag for noget ..... MEN :
jeg har arbejdet med disse alger i 2 akvarier i min stue :

1'st. akv. 530l uden sollys, selvskabs akv. vandskift på ca. 50 % pr. uge over nogle 2 mdr. det hjalp ikke, total mørklægning i en uge - hjalp heller ikke, mysteriesnegle blev indkøgt 50 stk. de døde alle inden en uge, så fik jeg af vide at det var for lidt hurti voksne planter, så jeg købte 30 Hygrophyla og plantede det over det hele, de gik ud eller rette de blev kvalt af de 'agler' - så tænkte jeg at nu var det nok, så enten skulle det sælges eller også imod min ide om akvarie kemi. fik jeg et råd af en dame som havde held med dette, algekiller fra Farmland til kr. 59,00 pr. flaske det lyd for nemt - men det måtte være den sidste løsning, jeg købte 2 flasker skiftede vand og hældte den 1'st flaske i - alt blev mælkehvidt, jeg tænkte ja det var så det akvarie og fisk & planter, der gik nogle timer så var vandet klart igen lod det hele køre imens i en ugens tid skiftede så 50% vand igen og så fik det akv. den sidste flaske ca. 1 - 2 uger efter var alt væk og de #¤%/&/%#"¤ 'Alger' er IKKE kommet igen.
Så nu skal jeg have lagt det helt om, og så håber jeg at det igen kan komme op på en standard der kan være med i kreds mesterskaberne eller måske DM igen, men det tager jo et stykke tid at få det op i den standard igen.

2'nd akvarie for nu samme tur, men det indeholder kun ca. 300l. vand det er et akvaterarie, med min dejlige store Anableps anableps ( fireøjne) hun - så dette akvarie er jeg særlig øm over, men det for 3/4 flaske en af dagene, og så håber jeg på det går som det 1'st akv.

Men det er sgu en hård 'nød' at knække den 'alge' eller hvad det ellers kan være, men dette var bare mit input og min 'lille' kamp som lykkes i det 1'st akv.

Jo jeg er meget imod at bruge sådan noget underligt noget som f.eks. algekiller men man bliver jo desperat, og er klar til at prøve alt for 'sin lille perle af et akvarie' men vi akvarister er jo til tider optimister og vi bliver jo drevet at en drøm som kun kan blive opfyldt af et akvarie som vi hver i sær ønsker os, og selvfølgelig for vi det ... ikke !!

Held og lykke med jeres kamp, Tess & Ray.

Mvh.
Lars Steen

Annoncører
Annoncører