Nitrit test

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 3189

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Frank - 09/04-2006 10:32 09/04-2006 10:32
Hej. Jeg har lige et spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe mig med. Hvor kan jeg køber en god og billig Nitrit test? Det er nok for dårligt at jeg ikke har sådan en, men det vil jeg lave om på. Skal jeg gå efter dem i papir eller i dråber?

Mvh.
Frank

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Frank - 09/04-2006 10:34 09/04-2006 10:34
Køber= købe

Mvh.
Frank

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger gibson (Inaktiv) - 09/04-2006 10:35 09/04-2006 10:35
Jeg bruger dråber, og er glad for det.

Eksternt link http://cichlidecentret.biz//product.asp?product=4594&sub=0&page=1

De bedste hilsner
Karl-Henrik Arendt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
wasabi - 09/04-2006 10:36 09/04-2006 10:36
Jeg ved ikke lige med billigt, men hos Neonfisken i kbh (samt mange andre butikker) kan man få de gode dråbetest! De er ret præcise, dog gider jeg ikke at købe een, da min flinke akvamand laver gratis test på mit vandværdi...hahaha

Dog vil jeg fraråde dig til ikke at købe de der fem i en test stribs....puha, nej de er bare så dårlige, og jeg er selv her på as, bleven frarådet til at bruge dem!

De bedste hilsner
wasabi

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger gibson (Inaktiv) - 09/04-2006 10:46 09/04-2006 10:46
De her strips skulle være udmærket har jeg hørt. Men har ikke selv prøvet dem:

Eksternt link http://discusdanmark.dk/product_info.php/cPath/134/products_id/16...

De bedste hilsner
Karl-Henrik Arendt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Frank - 09/04-2006 10:56 09/04-2006 10:56
Tak. Hvis stripsene er ok er det jo nok en fordel at tage dem, De kan jo måle det hele.

Mvh.
Frank

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
wasabi - 09/04-2006 12:29 09/04-2006 12:29
Det var da mærkeligt! Da jeg i sin tid spurgte herinde, om jeg kunne bruge mine fem i en test, fik jeg at vide af alle dem der skrev i tråden, at de ikke dutter og at det noget værre lort!

Og senere har jeg selv testet mit vand, og bag efter fik det gjort af forhandleren, og der kom meget forskellige resultater ud af dem!

Så det kommer an på hvem og hvornår man spørger?????

De bedste hilsner
wasabi

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger gibson (Inaktiv) - 09/04-2006 13:19 09/04-2006 13:19
#7 Selvfølgelig er vores erfaringer forskellige med fisk, produkter og dyrehandlere :-)

De bedste hilsner
Karl-Henrik Arendt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Villads - 09/04-2006 14:03 09/04-2006 14:03
Var det samme mærke du brugte wasabi?

Med venlig hilsen
Villads

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
discusdanmark - 09/04-2006 14:25 09/04-2006 14:25
De strips som er omtalt i denne tråd er ganske glimrende til nitrit og nitrat, GH og KH. Der hvor de kan svinge er pH. (her vil jeg altid anbefale elektronisk måling) Følger man vejledningen ( 1 sekund i vand + 60 sekunder ventetid) giver de en ret præcis nitrit / nitrat indikation. Og da udgangspunktet må være 0 nitrit er det endnu nemmere : farve = nitrit = ikke godt for fisk.

De bedste hilsner
discusdanmark

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Discu(s)fil - 09/04-2006 16:59 09/04-2006 16:59
Jeg bruger selv strips til en hurtig kontrol af no2 og no3 men ikke til ph hvor jeg bruger elektroniske apparater. Af de strips jeg har prøvet har jeg været bedst tilfreds med den type som Discusdanmark forhandler. Til mere sikre målinger bruger jeg JBL's dråbetest.

Mvh.
Claus

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Brian C - 09/04-2006 17:09 09/04-2006 17:09
Det var da rart at se at jeg ikke er den eneste der er tilfreds med strips'ene :-)

Mvh.
Brian C

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
wasabi - 09/04-2006 18:49 09/04-2006 18:49
Ja, det sgu ikke til at hitte ud af! I sku se da jeg i sin oprettede tråden.....så var der adskellige der advarede imod den!

Men det de dog er gode til at tjekke overordnet om indholdet er høj eller lav, men den kan ikke som sådan måle et præcist tal! Men den er god hvis nu jeg skal tjekke om der fx er for meget nitrit i, for så blir den da helt rød!

Men de tal der er hos dråbetesten og stribsen er dog ikke det samme, endda nogen gange langt fra. Det dumme med stribsen er at gh blir rød når den er dårlig og den røde farve drypper ned i no3 og no2, og det er ikke så smart!

Det produkt jeg bruger er "Easy Test" fra JBL 5 in ! a 50styks! Jeg gav vist 70kr for den el mere? Jeg ville ønske at jeg havde givet lidt mere og købt dråbetesten da den er mere nøjagtig!

Men jeg bruger de stribs en gang om ugen for at sikre at de mørke farver ikke opstår, men gør den det går jeg ned med en vandprøve hos forhandleren, og DEt kan man jo sagtens bruge den til.

De bedste hilsner
wasabi

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Brian C - 09/04-2006 20:59 09/04-2006 20:59
Dråbetesten kan også snyde, jeg har erfaret at man skal være rimelig nøjagtig med dråberne, så de er lige store, da jeg har oplevet differencer i målingerne,

jeg bruger selv begge dele, stripsene er fra Vitakraft 5-i-en, jeg giver 50,- for et rør, nu måler jeg ikke så tit mere, kun hvis jeg observerer noget der ikke ser ud som det burde,

men ellers bruger jeg strips, hvis jeg bare vil se om der er noget galt og dråber hvis jeg vil have et mere detaljeret resultat

Mvh.
Brian C

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger jon (Inaktiv) - 10/04-2006 19:31 10/04-2006 19:31
problemet med dråberne er jo, at man nogen gange kommer til at lave en "halv dråbe", og så skal man lave det hele om, for at være sikker på resultatet...
Jeg har aldrig brugt strips, for de to dyrehandlere jeg bruger, og som jeg er rigtig glade for, men ikke må nævne her, da det vil betyde at tråden blive låst, har frarådet mig at bruge strips. De siger at når der kommer ilt til dem bliver de upræcise. man kan altså kun regne med at de giver præcis måling lige når man har åbnet dem og en uges tid frem, og så er de ved at være upålidelige... om det passer ved jeg selvfølgelig ikke, men jeg stoler på dem :)

Mvh Jon

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Brian C - 10/04-2006 21:59 10/04-2006 21:59
#15 så er der mange dyrehandlere der har et problem ;-)
jeg har efterhånden set en del der bruger strips, når de måler for kunderne, jeg tror nu også de holder mere end en uge.
Jeg har især brugt dem til at måle nitrit med, og har endnu ikke haft nogle fejlmålinger, pga strips, jeg har endda brugt nogle der nok havde et par måneder eller mere på bagen efter åbning, je har endda prøvet at sammenligne resultaterne med dråbe test, men det må være op til folk hvad de vil bruge

Mvh.
Brian C

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger jon (Inaktiv) - 10/04-2006 22:59 10/04-2006 22:59
ja... jeg har jo som sagt ikke selv nogen erfaringer med det. I den ene forhandler siger han, at selv bruger strips i butikken, fordi han foretager så mange målinger om ugen, at han sagtens når at bruge dem alle sammen op inden de bliver dårlige, men at han ikke anbefaler dem til privat brug, hvor der ofte er til meget lang tid... men som sagt, jeg har ikke selv testet det.

Mvh Jon

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Villads - 10/04-2006 23:31 10/04-2006 23:31
Det er dejligt beroligende at vide at man slet ikke behøver alle de nitrit og nitrat tests når bare man holder sine akvarier rene.
Skift lidt vand og fjern lidt lort,så går det fint.
Jeg har interesse i denne tråd fordi der tales så meget om især nitrit test her på siden og det får mig i den grad til at føle at jeg er dumpet ned i en ny og mærkelig nutid fra et andet århundrede.
Det er klart at jeg spekulerer på om det er noget jeg skal sætte mig ind i,men på debatten her kan jeg se at det er lige så uafklaret som så meget andet i vores dejlige hobby.Det eneste jeg kan se med sikkerhed er at nogen tjener en god dagløn på alle de tests,ligesom dem der sælger aquastart og aquafresh og biosuperduper.

Med venlig hilsen
Villads

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Brian C - 10/04-2006 23:37 10/04-2006 23:37
Villads vi er næsten enige ;-)
jeg har det sådan, at når først akvariet kører, så tester jeg sjældent, men i opstartsfasen, eller hvis jeg observerer noget der ikke ser ud som det burde tester jeg,
og derfor bliver mine strips også mere end et par måneder over dato ;-)
og biosuperdeluxespressoturbocharger bruger jeg ikke

Mvh.
Brian C

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Villads - 10/04-2006 23:45 10/04-2006 23:45
He he :-)
Jeg har jo aldrig prøvet og tænker på om der er noget at lære,men er squtte nemt.

Med venlig hilsen
Villads

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger sonjajensen (Inaktiv) - 11/04-2012 23:27 11/04-2012 23:27
Jeg har heller aldrig brugt strips. Så på nogle idag, 20 stk for 149 kr, fra Gardena.
No way *blink*
Så hellere slamsuge lidt og en god gang vand skift er vist lige så godt... :)

Annoncører
Annoncører