Overfodring myggelarver - høj nitrit værdi

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 1931

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Gro&Rune - 13/05-2006 14:34 13/05-2006 14:34
Hejsa

Vi har en 160L tank med 5 pansermaller og 3 dværg guramier (indtil videre)
Vi fodret med nogle frosne myg i går og de fik alt for mange, de kunne ikke spise dem og pansermallerne havde lidt svært ved at få dem ned. Efter en del timer var der stadig myggelarver til overs, dog tænkte jeg ikke videre over det og gik i seng. Næste morgen (kl. 10) var laverne da også væk. Dog var timeren også underlig, så lyset stod stadig tændt, selvlom det plejer at slukke kl. 24.
Jeg kom i tanke om overfodring og målte nitrit værdien, og den var meget høj
i følge skemaet var den NO2-N = 1 mg/L og NO2 = 3,3 mg/L (ved ikke hvilken man bruger)
Jeg skiftede straks 40% af vandet og tilsatte bagefter noget vandforberedelsemiddel, jeg regner også med at skifte noget i morgen, og blive ved indtil værdierne er normale igen. Lige nu er værdierne på NO2-N 0,5 mg/L, NO2 1,6 mg/L og PH på 8,5

Skyldes det altsammen overfodring og kan det ske på så kort tid?
Tager fiskene skade af det og ender det med de dør?
Andre gode råd?

Med venlig hilsen
Gro&Rune

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
elisabethen - 13/05-2006 14:42 13/05-2006 14:42
Overfodringen og at timeren driller hænger nok ikke sammen :)

Jeg synes, at du skal skifte lidt mere med det samme.. Nitrit er noget slemt skidt. Gerne 40% mere senere på dagen. Og så er det ellers med at fodre sparsomt de næste par dage og belaste akvariet mindst muligt.

En hel terning myggelarver er alt for meget til de få fisk, I har... Jeg kan anbefale jer, at skære terningerne i 1/4 stykker og putte dem i en lille tupperware i fryseren. Så er det nemmere at dosere i tilstrækkeligt små mængder.

Nitritforgiftning kommer meget hurtigt, så det overrasker mig ikke, sådan som du beskriver forløbet. Men ingen panik - Der er først rigtig panik, hvis fiskene får røde, blodsprængte gæller og begynder at patte hæftigt i overfladen.

Mvh.
Elisabeth Schrøder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Gro&Rune - 13/05-2006 14:48 13/05-2006 14:48
Ok jeg vil skifte lidt om lidt, når jeg lige har ryddet op.
Kunne godt regne ud at overfodring og timer ikke hang sammen. Det var mere det at det havde fået 10 timer ekstra lys ovenpå en overfodring :)
Men hvor lang tid må myggelaverne være i akvariet før det skal op?

Indtil videre ser fiskene ud til at have det fint.
1) Kan man ikke komme til at skifte for meget vand?
2) Kan du se om PH stigningen også har et sammenhæng med det her?
3) For lige se om jeg har forstået det, så skifter jeg 30-40% mere vand om lidt, og igen senere på dagen og igen i morgen et par gange, og så videre indtil nitrit er på normal, og så har fiskene ikke taget skade og dør om nogle uger?

Med venlig hilsen
Gro&Rune

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
elisabethen - 13/05-2006 14:53 13/05-2006 14:53
Altså pansermaller kan godt være noget tid om at rydde op.. Så det gør såmen ikke noget, at der ligger et par myg tilbage efter en time. Men så heller ikke ret meget mere. Man lærer efterhånden at fodre med en passende mængde :)

1) I princippet nej. Der kan være et problem, hvis der sker meget store udsving i temperaturen, men almindelige selskabsfisk er temmeligt hårdføre.
Ved alvorlig nitritforgiftning anbefales det tit at skifte 80% på én gang. Det tager fiskene ikke skade af.
2) pH burde ikke have noget med det at gøre.
3) Hvis der er tale om alvorlig nitritforgiftning dør fiskene i løbet af få timer, hvis ikke der skiftes en masse vand. Det er ikke sådan, at fiskene allerede har lidt skade og dør senere, selvom problemet fjernes. Bare rolig :)
Hvis ikke dine fisk på nuværende tidspunkt viser symptomer på forgiftning skal du ikke være bekymret. Som med så meget andet kan nogle arter på dette punkt også tåle mere end andre :)

Mvh.
Elisabeth Schrøder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Gro&Rune - 13/05-2006 15:06 13/05-2006 15:06
Ok så må jeg komme igang, og håbe det går, skulle ellers have haft neaon fisk i ida, men det må vente

Med venlig hilsen
Gro&Rune

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Gro&Rune - 13/05-2006 15:20 13/05-2006 15:20
Hvilken værdi var det egenligt man brugte NO2 eller NO2-N ? og hvad er forskellen?
Indtil videre mange tak for hjælpen og de hurtige svar :)

Med venlig hilsen
Gro&Rune

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
RDJ - 13/05-2006 15:52 13/05-2006 15:52
PH'en + nitrit eller nitrat osv. gør den del! om det først bliver rigtig giftige, se denne tabel, er fler tabler for Nitrit og Nitrat osv. kunne baré ikke lige finde dem. men på JBL websiden er de et sted. At man har en "normal/alm." PH gør at det ofte går godt hvis man har Nitrit eller andet "gift"

Med venlig hilsen
RDJ

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
elisabethen - 13/05-2006 16:10 13/05-2006 16:10
RDJ: Vil lige påpege at NH4, som tabellen der går ud på, har andre kemiske egenskaber end nitrit og nitrat :) Vil gerne se dem, der har konktret med nitrat at gøre...

Jeg venter spændt på en mere teknisk forklaring :)

Mvh.
Elisabeth Schrøder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger lab (Inaktiv) - 13/05-2006 16:35 13/05-2006 16:35
#6: NO2-N er den andel af NO2 der udgøres af N (kvælstof eller nitrogen). Nitrit består af et kvælstofatom og to iltatomer (O2). N's atomvægt er ca. 14, mens O's atomvægt er ca 16. N-delen af NO2 svarer altså til 14/46 = 0,3 af den samlede vægt.
Det passer også meget godt med dine målinger: 1/3,3 = 0,3 og 0,5/1,6 = 0,31.

Man kan bruge begge tal, men med nitrit er det jo meget enkelt, og så er det fløjtende ligegyldigt. Indholdet skal være 0 uanset hvilken skala du bruger :-)

Mvh.
Lars Brøndum

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Gro&Rune - 13/05-2006 16:46 13/05-2006 16:46
Ok så skulle det være på plads, tak for hjælpen :)

Jeg har lige et tillægs spørgsmål, ved ikke om jeg skal oprette en speciel tråd til det.
Men min Dværg gurami han er lidt underlig, den svømmer bare frem og tilbage langs bagsiden, på det samme stykke vand, hele tiden og har gjort det i mange timer nu...er det normalt?

Med venlig hilsen
Gro&Rune

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Brian C - 13/05-2006 16:57 13/05-2006 16:57
Jeg vil anbefale dig at oprette en ny tråd med emnet, tror muligheden for svar er større :-)

Mvh.
Brian C

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Gro&Rune - 13/05-2006 17:21 13/05-2006 17:21
ok det vil jeg gøre :) tak

Med venlig hilsen
Gro&Rune

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
RDJ - 13/05-2006 22:23 13/05-2006 22:23
8 En "meget lav eller høj" PH har en stræk virkning på om hvor giftig Nitrit eller Nitrat bliver. Skal prøve at finde den tekst eller tabel jeg har set for nogen mdr. siden. Kan måske også det var i et JBL test set jeg har læst/set det. Men husker ikke lige hvor det var.

Med venlig hilsen
RDJ

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Gro&Rune - 14/05-2006 12:45 14/05-2006 12:45
Ok det det hjalp ihvertfald, nitriten er næsten væk i dag. Så det kan være jeg slap med skrækken :)
Men PH´en er dog stadig en smule høj :(

Med venlig hilsen
Gro&Rune

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
elisabethen - 14/05-2006 12:50 14/05-2006 12:50
#14: Det var godt :)
Jeg tror ikke, at dine fisk har lidt overlast. Hvis de havde, ville du ikke være i tvivl... Du har sikkert grebet ind i tide :)

#13: Det lyder interessant.
Men derfor kan vi vel godt blive enige om, at nitrit under alle omstændigheder helst skal være ikke-eksisterende, og nitrat helst også ret lav.

Mvh.
Elisabeth Schrøder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Gro&Rune - 14/05-2006 12:54 14/05-2006 12:54
Ja tak for hjælpen endnu en gang :)

Med venlig hilsen
Gro&Rune

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Gro&Rune - 14/05-2006 16:00 14/05-2006 16:00
Nitrit værdien er helt nede på 0 endnu, men tæt på, så jeg ved ikke om jeg skal skifte noget mere vand eller bare lade akvariet selv klare det sidste.
Problemet er også at mit vandhanevand har en PH på 8,5, så hver gang jeg skifter hæver jeg PH´en, lige nuer den på vej ned i akvariet og er på lidt under 8.

Med venlig hilsen
Gro&Rune

Annoncører
Annoncører