350lt + 2 t8 rør = lys nok?

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 2176

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Løgstrup (Inaktiv) - 01/01-2007 10:56 01/01-2007 10:56
Go' morn' og godt nytår ;O)

Nu har vores 350lt hjørneakvarie kørt i ca 3 mdr. Det ser nogenlunde ud med planter... dvs de ser ud til at have det nogenlunde, men ikke overvældende godt. Jeg har ikke villet rode for meget med gødning osv, her hvor det ikke har stået så længe. Men flydeplanterne begyndte at få brune henfaldne rødder og så fik det gødning for en uge siden, hvilket allerede har hjulpet ;O)
Der er brune "løse" alger på nogle af planterne - er det lysmangel eller indkøringsproblem? der er 11 timers lystid.
Ville det hjælpe med reflektor i armaturet? og i så fald hvor får man fat i noget der passer til Wromak?

En rodet smøre, men nogen der kan hjælpe?

Mvh.
Lena ;O)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger DennisMAX (Inaktiv) - 01/01-2007 12:08 01/01-2007 12:08
Hvad er det for noget lys du har i akvariet? Sidder de brune alger på bunden af akvariet vil jeg mene at det er pga for lidt lys, men prøv at læse det her : Eksternt link http://www.akvarieplanter.dk/den-praktiske-guide-til-lys-og-godni...

Godt nytår
Med venlig hilsen
Dennis

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger DennisMAX (Inaktiv) - 01/01-2007 12:11 01/01-2007 12:11
For pokker da!!! det står jo i overskriften.... godmorgen Dennis ;-) Ja 2 t8 rør er for lidt til et 350 liters akvarie, jeg har 3 x 54 watt t5 rør i mit 325liters akvarie og det er lige lidt nok til planterne...

Med venlig hilsen
Dennis

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Løgstrup (Inaktiv) - 01/01-2007 12:54 01/01-2007 12:54
Øv, jeg havde det lidt på fornemmelsen :(

#3 Er det noget du selv har lavet? og i så fald; hvad koster det ca? Tak for svaret ;O)

Mvh.
Lena

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger christiantt (Inaktiv) - 01/01-2007 13:14 01/01-2007 13:14
#2 - Sådan en CO2 reactor som der bliver nævnt i artiklen, er den god i alle slags akvarier, ligemeget om der er 1 eller 100 planter??

Hilsen
Christian

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Thulkie - 01/01-2007 13:16 01/01-2007 13:16
Ja prøv CO2, og så finder jeg lige en artikel om hvordan man far effectlight amatur i et Wromak. 2 sek :D

Mvh.
Thor

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Thulkie - 01/01-2007 13:17 01/01-2007 13:17

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Symibot (Inaktiv) - 01/01-2007 13:41 01/01-2007 13:41
#5, CO2 er godt for planter. planter er godt for balancen i akvariet, balance i akvariet er godt for fisk, fisk gøder planter osv.

CO2 til 1 plante, er nok overkill, men rigtig rigtig mange akvarier vil have godt af at stifte bekendtskab med CO2.

Med venlig hilsen
Martin - akvarieplanter.dk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger DennisMAX (Inaktiv) - 01/01-2007 14:20 01/01-2007 14:20
#5 Jeg har en AM reaktor 1000 i mit Co2 setup og det eneste negativt jeg kan sige om den er at beslaget til den ikke er noget at råbe hurra for, men jeg er glad for den pga jeg kan gemme den i skabet under akvariet og så skulle den være effektiv.

Jeg syndes ikke man skal begynde at rode med Co2 med mindre man er glad for planter i sit akvarie, da det er en dyr investering hvis man vil have noget som dur til noget. Det kan også tage nogle fisk end til man har lært at bruge det ;-)

Med venlig hilsen
Dennis

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Løgstrup (Inaktiv) - 01/01-2007 16:16 01/01-2007 16:16
#7 Jeg kender godt artiklen ;O) men det er jo kun 2 rør... gir de lige så meget lys som 4 T5?

Ja, udskyld de dumme spørgsmål, men jeg syns det er en jungle at finde rundt i...

CO2 vil jeg under ingen omstændigheder ud i endnu - det er jeg slet ikke erfaren nok til, senere hen ad vejen måske ;O)

Mvh.
Lena

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger DennisMAX (Inaktiv) - 01/01-2007 20:22 01/01-2007 20:22
Jeg har læst nogle steder at man min. skal have 0,50watt pr liter akvarie, så du skal mindst have 175 watt til sammen i dit akvarie og det bliver nok ikke nemt og stoppe der ind i....

Med venlig hilsen
Dennis

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 01/01-2007 23:57 01/01-2007 23:57
Lena - jeg synes også, det er en forfærdelig jungle at finde rundt i! Og jeg tror heller aldrig, jeg lærer det rigtigt - det med ilt, lys, CO2, fotosyntese o.s.v. Nu kender jeg ikke til de her omtalte rør ... Men hvis du tilføjer alt for meget lys (ved ikke, hvor grænsen går), uden at ændre på andet, vil du næsten med sikkerhed ryge ind i nogle algeproblemer.

Jeg kører i mit 54L med ekstra lys i forhold til det oprindelige (fra 15W -> 36W) og med tilsætning af CO2 og har proppet ekstra planter i ... jeg har "naturligvis", havde jeg nær sagt, fået alger - noget jeg aldrig har haft glæde af før - så nu prøver jeg at finde balancen i det hele ... det er hyleme svært! Dog synes det nu som om (bank under bordet), at algerne har toppet - meeeen altså, helt sikker er jeg endnu ikke. Jeg går nu over til at gøde hver dag, har jeg besluttet, istedet for kun 1 gang om ugen. Ydermere har jeg her den anden dag tilsat yderligere CO2, så nu afventer jeg med spænding, hvad der sker! Èn ting er dog synlig: jeg synes, mine planter gror temmelig godt efterhånden, så det er bare de sk... alger, jeg skal have "udsultet" :-)

Med venlig hilsen
Kirsten Sørensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Anti-Pjerrot (Inaktiv) - 02/01-2007 00:26 02/01-2007 00:26
Som jeg har sagt utallige gange - hvis planterne mangler én af de nødvendige ting (gødning/CO2/lys) så vil algerne altid få overtaget.

Når man prøver at optimere forholdene for sine planter, så kan man ikke nøjes med at ændre på en faktor af gangen, man skal give den hele armen, CO2/Lys/gødning - mikro/makro hele pivtøjet, ellers klarer algerne sig bedre end planterne, idet de kan klare sig med langt mindre end planterne.

Ideen er at planterne tager fodfæstet fra algerne inden de kommer igang, og det kræver at alle fordelene er til planterne, (lys/co2/gødning) fra dag 1. Ikke noget med at smide 75000lux på en håndfuld anubias i et totalt nyopstillet 325L, for en uge efter at smide nogle stængelplanter i, brokke sig over algerne og konkludere at lyset er skyld i algerne. Smække CO2 på og se algerne eksplodere i vækst og dossere gødning så de algerne kan trives endnu bedre.

Regel nr. 1. Masser af planter, et podet filter, lys, gødning og Co2 fra dag 1. Dosseret i stigende mængder parallelt med planternes vækst.

(Præcist som Kirsten siger!)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Løgstrup (Inaktiv) - 02/01-2007 08:08 02/01-2007 08:08
#13 Jamen jeg er slet ikke i tvivl om at du har ret...

Jeg er stadig ny i denne hobby, så jeg har ikke tænkt mig at rode rundt med CO2/lys/mikro/makro + det løse, når jeg ikke har en hujende f.. forstand på det endnu...

Akvariet kører som sagt rimeligt lige nu, dog ikke optimalt... det kommer det jo ikke til før jeg har fået lidt mere forstand på det....

Når jeg er blevet mere erfaren kan jeg begynde at investere i det dyre udstyr - istedet for nu hvor det næsten er dømt til at gå galt.... det vil jeg heller ikke byde fiskene...
Nu begynder jeg at spørge ind til hvilke ting der skal gøres for at give de optimale forhold til planterne og puha, det er jo store ændringer der skal til!
Det eneste der er "galt" lige nu er lidt "løse" brune alger på en vandpest i midten af akvariet - der har ikke været andre alger, og netop derfor vil jeg ikke rode med det endnu ;O)

He he, det hele kommer jo nok til at gå op i en større enhed; Når jeg har fået sparet lidt mønter sammen, ved jeg nok lidt mere om tingene ;O)

Men til fremtiden; 3 stk T5 rør skulle være fint, selvfølgelig ikke som eneste ændring til den tid?

Mvh.
Lena

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Anti-Pjerrot (Inaktiv) - 02/01-2007 10:22 02/01-2007 10:22
Det kommer jo an på hvilke planter du vil have - du kan jo ikke have mange rør i akvariet. Jeg tvivler faktisk på at du kan få plads til 3 T5 rør pga at det er et hjørne akvarium.

Hvis du skal have nok til lys til nogle planter (nemme) skal du have mere end 3 rør - netop fordi dit akvarium er så dårligt i forhold til længden og derfor ikke kan får kraftigere rør i - idet de er længere.

Du kan i stedet prøve at bruge nogle CF rør (Compact flourecent), altså bøjede rør, der ville være en fordel i et hjørneakvarium. Du skal min. have 2 x 55W - Altså én af disse:
Eksternt link http://www.aquaristic.net/shop/shop.php/sid/853cd154a8a6c445f14c7...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger KasperK/Lolland - 02/01-2007 13:50 02/01-2007 13:50
Arcadia laver nogle udemærkede løse armaturer, som der relativt let lader sig montere i en eksisterende lampe. Alt efter, hvor meget lyst og evner man har til at "klippe-klistre" kan man muligvis montere nogle armaturer, der går radialt, fra hjørne til frontglas i et "solstrålemønster"!
Dette burde kunne give alt det lys man har brug for!

De bedste hilsner
Kasper/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Løgstrup (Inaktiv) - 02/01-2007 14:21 02/01-2007 14:21
#15 Ahaaa... det ser jo nemt ud;o)

#16 Jeg vil helst nøjes med at lave det armatur om, som jeg har. Det ser også ud til at det kan lade sig gøre ;O)

Mange tak for jeres tålmodighed alle sammen ! ;O)

Mvh.
Lena

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 02/01-2007 14:24 02/01-2007 14:24
Lena - jeg bruger også den slags Compact, som Anti-Pjerrot henviser til (altså kun i en 36W-version) ... jeg har købt mit grej on-line hos e-akvariet (beliggende i Aarhus).

Med venlig hilsen
Kirsten Sørensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Løgstrup (Inaktiv) - 02/01-2007 14:48 02/01-2007 14:48
Jamen Kirsten, det gør det jo bare endnu nemmere... ;O)
Så ved jeg hvad jeg skal have og hvor jeg kan få det... så skal jeg bare lige ud og svinge laktasken, så er den hjemme... he he...;O)

PS de snakker nok heller ikke tysk i Århus ;O)

Mvh.
Lena

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 02/01-2007 15:14 02/01-2007 15:14
Lena - nogen gange kan jeg godt blive lidt bekymret for dig! ;-)

Med venlig hilsen
Kirsten Sørensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Løgstrup (Inaktiv) - 02/01-2007 15:16 02/01-2007 15:16
# 20 Ha ha... bare rolig, det smitter ikke elektronisk ;O)

Mvh.
Lena

Annoncører
Annoncører