Rejeræs ved middagstid

Postet under : Akvariesiden.dk - Andre fisk
Visninger : 1253

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger TO (Inaktiv) - 10/07-2007 14:36 10/07-2007 14:36
Hej,

Ville blot høre, om I kender dette fænomen. Jeg har et 128 liter med 10 amanorejer. En gang imellem begynder de uden nogen påviselig grund at ræse rundt i akvariet. Det er dog ikke alle, men tilsyneladende mest hannerne. Findes der mon en naturlig forklaring og gør jeres rejer det samme?

Thomas

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bo Christensen - 10/07-2007 14:38 10/07-2007 14:38
De gør der som regel, når der er en hun, som har skiftet skal og er klar til ny parring. Det er så at sige bundliderlige.

Hvis alle rejer - både hanner og hunner - begynder at fise rundt, er det som regel tegn på, at der er noget galt med vandet.

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger TO (Inaktiv) - 10/07-2007 14:44 10/07-2007 14:44
Det er tydeligvis det første, der sker. Hunnerne sidder nemlig nede på bunden og hygger sig med en malletablet uden at værdige hannerne et blik. Nu får jeg da helt ondt af dem! Det er næsten for menneskeligt...

Bo, vil det sige at der altid går et skalskifte forud for parringen?

Mange af hunnerne går rundt med en masse "opbakning" under kroppen? Er det æg og hvornår klækker de? Så vidt jeg ved, kan ungerne ikke overleve i ferskvand.

Thomas

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bo Christensen - 10/07-2007 14:49 10/07-2007 14:49
#3: Æggene som de bærer under bagkroppen er befrugtede æg, som klækker i løbet ca. 3. uger. Imens de går med æg, kan de ikke skifte skal, og gør det så ofte lige efter, at de har sluppet rejelarverne løs. Men det er ikke altid, at de skifter skal før en parring. Alder, fodermængde osv. har indflydelse på hvor tit de skifter skal.
Larverne skal i saltvand, hvis de skal blive til noget.

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
cmj - 10/07-2007 16:07 10/07-2007 16:07
Gælder den samme adfærd for RCS? Jeg har nemlig også nogle dage, hvor mine hanner farer rundt i hele akvariet, mens hunnerne bare sidder og græsser videre.

De bedste hilsner
Carina

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bo Christensen - 10/07-2007 17:12 10/07-2007 17:12
Ja samme adfærd hos alle de små algeædende rejer.

Med venlig hilsen
Bo Christensen

Annoncører
Annoncører