Co2 - partikelstørrelse

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 2759

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Henrikd - 17/08-2007 16:38 17/08-2007 16:38
Der er en grund til at jeg hverken blev døbt Georg (gearløs) eller Ole (opfinder).
Synes ofte at mine teorier ikke holder vand i praksis.

Eksempelvis fik jeg lige lyst til at lave en co2 klokke til mit ene gæranlæg. Det har jeg haft tidligere og var ok tilfreds med udbyttet, men var træt af at klokken "tømte sig" når den var fyldt med co2, med et ordentlig plump.
Spild af go co2 og en dum lyd.
Nu ville jeg så prøve igen. Tømte en saftevandsflaske (hik) og borede et 4 mm hul og fik maset en luftslange igennem. En lille slangeforbinder på for at lave boblerne så små at man ikke hører dem. Tog en tegnestift og prikkede små huller i klokken, hele vejen rundt (se de røde pile). Meningen var at der så skulle stå co2 konstant ned til de små huler hvor det så skulle pible lige så stille ud. Hermed, skulle man i min teori kunne holde en stabil overfladekontkt mellem vand og co2, samtidig med at boblerne der skulle fise ud af klokken var så små at de "nemt" ville kunne optages af vandet.
Ned med klokken, og noget co2 i.. (og en gammel magnet for at holde klokken ind til ruden).

Også.. tadaaa..
Ingen co2 ud af de små huller.. Vente lidt.. Halvfuld co2 klokke.. Stadig ingen bobler ud af siden.. Hmm...
Er der nogen der kan forklare mig hvorfor ?

Mvh.
Henrikd

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger snake (Inaktiv) - 17/08-2007 16:53 17/08-2007 16:53
Kan det være fordi at hullerne er for små, så co2 ik kan lave et stort nok tryk så det kan slippe ud? aner det faktisk ik, men det er mit bud. :o )

De bedste hilsner
Lars Pedersen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger TOTAL_AbeHale (Inaktiv) - 17/08-2007 16:55 17/08-2007 16:55
Det er nok hullerne er for små, til at gassen kan bryde den overflade spænding vandet har. Men helt præcist hvordan det virker, kan jeg ikke forklare, men ville skyde på det kunne være noget derhen af.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger TOTAL_AbeHale (Inaktiv) - 17/08-2007 16:56 17/08-2007 16:56
Måske skulle du prøve at lave hullerne lidt længere oppe i flasken, det ville måske lave et større pres på hullerne, da der vil være højere opdrift fra gassen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
UlrikS - 17/08-2007 17:01 17/08-2007 17:01
Overfladespændingen er for stor i forhold til det tryk co2'en i klokken har. Måske vil det virke hvis du placere klokken længere nede i akvariet.

En sikker løsning er at skrue kapslen på flasken, således at den er lukket. Det ville give tryk nok til at presse co2'en ud gennem de små huller.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger TOTAL_AbeHale (Inaktiv) - 17/08-2007 17:02 17/08-2007 17:02
Hehe lyder som om jeg har fået lidt ud af skolen :) .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Henrikd - 17/08-2007 17:13 17/08-2007 17:13
Tak for de mange bud ;)

Ja, i har nok ret med at trykket ikke er stort nok. Men låget og resten af flasken er i skraldespanden. Jeg har skåret den nederste del af. Fra den nederste kant af klokken er der ca 2 cm til bunden så jeg kan næsten ikke smide den længere ned.
Der er vel ikke andet for end at jeg må prøve at finde noget der er lidt tykkere end en tegnestift, og så prøve med større og større huller.. Jeg vil jo gerne have at vandet stadig har overfadekontakt så hvis jeg laver huller i toppen fiser det hele vel bare ud den vej.
Det er knagme ikke nemt at opfinde... ;)

Mvh.
Henrikd

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger TOTAL_AbeHale (Inaktiv) - 17/08-2007 17:29 17/08-2007 17:29
Hehe, nej du har ret i det ikke er nemt at opfinde :) . Men du gør det så meget nemmere og billigere for os andre, ved at finde på alternative metoder :) . Så keep up the good work.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Henrikd - 17/08-2007 17:38 17/08-2007 17:38
Hmm.. Det hjalp.. Men den ene af effekterne udeblev.
Jeres teori holder vand hele vejen. Trykket skal være ret stort. I det nye lidt større hul kommer der nu bobler ud. Ikke just når hullet er over vandlinien, men først senere når klokken er mere end halvfuld. Så siger det pudselig blop, blop. blop x 50, og så fiser ca. 2 cm co2 ud af klokken på en gang, hvorefter en en lignende cyklus starter. Boblerne der kommer ud er nu ikke så små endda, men jeg opnår da virkningen ved vandkontakten, hvis altså derer en virkning. Skal nok have klippet lidt mere af min klokke så den bliver lidt lavere. Tror ikke cirkulationen er stor nok til at trække det co2 holdige vand væk fra klokken. I min nye teori forbliver det co2 holdige vand nok inde i klokken, sådan som det er nu.

Nå - men 2 ud af 3 problemer blev da løst:

1) Boblestørrelsen blev større nu end ved mit tidligere brug af iltsten som "diffuser". (stort minus)
2) CO2'en har nu konstant kontakt med vandet hvilket i min verden burde øge optagelsen. Men det er jo først bevist at min verden ikke er helt som naturens. Sig endelig til hvis der er nogen der har nogle facts omkring dette. (jeg satser på at det er et plus)
3) Jeg er sluppet af med min evigt fisende illsten fra co2 en, og anlæget er nu næsten lydløst, bortset fra når boblerne skal ud. (kæææmpe plus).

Jeg tror jeg beholder klokken lidt endnu og ser hvor tilfreds jeg bliver med det..
Tak for al sparring og god weekend ;)

Mvh.
Henrikd

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger TOTAL_AbeHale (Inaktiv) - 17/08-2007 17:45 17/08-2007 17:45
Hmm. Nu kommer jeg ud på dybt vand, men kan du ikke prøve at dække et par huller, så presset blive større på de sidste, de burde give et større press på de tilbage værene, så skal du bare lige finde en måde at bryde de bobler på

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Henrikd - 17/08-2007 17:49 17/08-2007 17:49
#10 - Interessant, interessant.... Det kunne du sagtens have ret i. Men jeg tror at det skal prøves med en ny saftevandsflaske.

og dog iøvrigt... Når der nu alligevel ikke kommer noget ud af de andre huller.. Burde det så have nogen effekt ?
Hmm.. Hvor kan man købe noget ekstra IQ... Kan skisme ikke helt regne der her ud ;)

Mvh.
Henrikd

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Henrikd - 17/08-2007 18:00 17/08-2007 18:00
Blot lige et billede hvor den er igang med at tømme.
Jeg fik ikke lige så mange bobler med på billedet, men der er da et par stykker på vej op fra modsatte side. (pile)

Mvh.
Henrikd

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger kenneth145 (Inaktiv) - 17/08-2007 20:41 17/08-2007 20:41
Hvorfor prøver du ikke at gennemhulle flasken med den første str hul. i hvert af de huller vil der så være co2 optagelse.
af vandet på den anden side så er det jo bare en spørgsmål om rigtigt mange huller og noget cirkulation forbi dem.
Tetras co2 klokker har i øvrigt et meget fint net i toppen, som holder c02en nede.

Mvh.
Kenneth

Annoncører
Annoncører