Nybergs akvarium - nu med ferskvand

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 2384

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
nyberg - 17/08-2007 17:30 17/08-2007 17:30
Efter godt 14 år med saltvand har jeg besluttet mig for at lægge om til ferskvand. Baljen er tømt for vand, men jeg har indkøbt en smule nyt udstyr. Så snart, at vi er flyttet ind i vores nye hus, skal det startes op igen. Men indtil videre \"pryder\" det vores nuværende stue som et slags terraie uden dyr.

Akvariet er på 576 l. I venstre hjørne er der et overløb, der forsyner en sump på 216 l, der står i underskabet. I sumpen kommer der 8 stk. filtermåtter på 5 cm. tykkelse. Disse er skåret ud af en 1 m2 filtermåtte fra koiimport.dk. Returpumpen er en Aquamedic Ocean Runner 2500. Denne skal føde et De Bary AN-15E UV-filter på 18W samt evt. et nitratfilter. Belysning består af 4 stk. 80W T5-rør, som er koblet på to stk. dæmpbare dobbeltforkoblinger. Det er ikke planen, at der skal være fuld blus på lyset på noget tidspunkt. Rørene består af 2 stk 10000 Kelvin på den ene forkobling samt et blåt og en Philips TL5 830 på den anden. På den måde kan der leges lidt med lysstyrken og farverne hen over dagen. Det hele styres af en 2-kanals aquaonnect DIMit computer.

Dekorationerne består af en Red Moor rod, en kunstig - men meget flot og naturtro - trærod samt nogle baggrunde. De sidste er valgt ud fra et kompromis. Jeg er meget fascineret af Pangeas og BTN\'s flotte løsninger, men jeg synes, at de fylder for meget i akvariet efter min smag. Jeg kan godt lide at have lidt friere hænder. Derfor faldt valget på to stk. Juwel Rock 600 og en Root 600. De er kun ca. 4 cm tykke. Til gengæld ser man let, at de består af moduler, når de stilles side om side. Dette løste jeg ved at lave et par skabeloner, der fulgte baggrundenes konturer, og savede modulerne til, så de passede som et puslespil (det kan anes på billedet). Nu mangler jeg blot at lime baggrundsmodulerne sammen og fast med sort silikone. I toppen bag baggrunden er der skåret ud og lagt et 25 mm PVC rør ind. Dette er forbundet til pumpen, som står i sumpen. Der er i alt tre steder jævnt fordel, hvor vandet render ud.

Bundlaget bliver Råda sand 2-3 mm rød/sort.

Mht fisk er planen, at der skal en meget stor stime rød neon i. Disse skal have selskab af nogle maller (Corydoras sterbai og et par L-maller (f.eks. golden nugget el. snowball). Derudover skal der nok en flok øksefisk af de mest sølvfarvede til (Thoracocharax sp.). Det er også planen, at nogle ciklider af en eller anden art skal have en central rolle. Jeg har overvejet bolivianske sommerfuglciklider, andre sydamerikanske dværgciklider, diskos eller skalare. Jeg har før haft blandede erfaringer med rød neon og skalarer sammen. Jeg havde i sin tid et fuldvoksent avlspar til at gå sammen med 10 stk. rød neon. Det gik for så vidt ganske godt, for de var vokset op sammen. Men da jeg anskaffede 10 stk. mere, blev der decimeret ud i bestanden. Meeen jeg er nu heller ikke helt sikker på, at det ender med skalarer. Jeg er ellers hooked på den kulturform, der kaldes koi-skalare (jeg har ingen antiparti imod kulturformer, så længe der ikke er tale om dyrplageri).

Beplantningen foretrækker jeg relativ sparsom. Et par store Echinodorus sp, nogle Crinum thaianum samt et par lavere planter i en evt. mere rødlig farve for at skabe lidt kontrast.

Ris, ros, kommentarer, forslag eller spørgsmål modtages gerne ;-)
Jeg vil poste nogle opdateringer med billeder når der kommer liv i akvariet.

Mvh Mads Nyberg

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
nyberg - 17/08-2007 17:34 17/08-2007 17:34
- Ingen tekst skrevet -

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
kamel import dk (Slettet) - 17/08-2007 18:01 17/08-2007 18:01
Flot akvarie, det bliver spændende at se hvad det bliver til.

Jeg skal lige forstå det ret. Er der ingen rigtige trærødder? For jeg ville nok foretrække en trærod, hvis der skulle maller i.
Mht. maller - har du over vejet L114 - det er simpelthen den superflotteste og mindst sarte af de "pyntemaller" vi har prøvet.

Anne

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger brib - 17/08-2007 18:44 17/08-2007 18:44
Det lyder som et yderst spændende projekt.

Og jeg håber vi får nogle flere billeder på et tidspunkt

Jeg har dog et spørgsmål : I disse tider hvor det bliver mere og mere IN at skifte til saltvand, så går du den modsatte vej :-) Hvorfor nu det ?

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
nyberg - 17/08-2007 18:48 17/08-2007 18:48
Jo, der er en rigtig trærod i (red moor). Den kan anes i venstre side med en plante slyngende ned ad sig.
L114 er også en rigtig fin malle og absolut også en mulighed :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
nyberg - 17/08-2007 18:55 17/08-2007 18:55
Hej Stig

Det var også med blødende hjerte, at jeg nedlagde saltvandsakvariet. Min kæreste og er ved at bygge hus, som snart står færdigt. Jeg havde ikke mod på at flytte en saltvandsakvarie endnu en gang. Sidst jeg gjorde det, kostede det en del besvær og dødsfald blandt fisk og koraller. Denne gang vil jeg have muligheden for at starte lige så stille op i mit eget tempo. Jeg satte mig dog et mål; det skal fremstå lige så flot som mit gamle saltvandsakvarie. Så må se om jeg kan leve op til den udfordring ;-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Line (Slettet) - 18/08-2007 01:33 18/08-2007 01:33
Hej Nyberg

Du skal lige vide, at snowballs og golden nugget er indbegrebet af planteödelæggere. Især Echinodorus er en lækkerbisken.

Jeg ville nok putte större trærödder i. Dem du har nu, forsvinder lidt i dit pæne store akvarie ;)

Selv er jeg til nogle större sten og större rödder, når akvariet er stort nok
Eksternt link http://www.akvariesiden.dk/galleri_ny/uploads/47_558088.jpg

Anti-Pjerrot er mand for at finde flotte akvarie og vise frem:
Det flotteste diskusakvarie, jeg længe har set: Eksternt link http://www.akvariesiden.dk/galleri_ny/uploads/3137_4147464.jpg

Der er også de akvarier, som man bygger op med lavasten, og alle mulige forskellige slags mosser osv.
Ser helt kanon ud.
Her en tråd: Eksternt link http://www.aquaristikimdetail.de/thread.php?threadid=11324&thread...
(også en tidligere saltmand ;)

Med venlig hilsen
Line Sörensen / welse.ch

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
nyberg - 18/08-2007 12:46 18/08-2007 12:46
Jeg tror som sådan ikke umiddelbart, at der skal flere rødder i end dem, som der er. Men okay, på billedet syner de faktisk også af mindre end de gør i virkeligheden. Der skal derimod flere store sten i. På billedet ligger der allerede tre, men jeg skal ud og finde nogle flere. For det bliver som sagt mere dekorationer end planter, der skal dominere. Min inspiration er lidt i denne her stil: Eksternt link http://www.backtonature.se/danish/bild.html?bild=600/1530.jpg

Annoncører
Annoncører