Borelli - kønsforskel?

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 1532

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Natigi (Inaktiv) - 18/08-2007 17:05 18/08-2007 17:05
Hej kloge hoveder :-)

Jeg har lige investeret i 2 stk ap. borelli. Det skulle jo så meget gerne være 1.1, og jeg spurgte i butikken om man kunne kigge efter det samme som med cacatouides - nemlig sorte brystfinner hos hunnen. Og det mente sælgeren ikke at der var, men han valgte 2 ud som han mente var en af hver.

Men så så jeg jo lige den fine video som Kirsten Sørensen har lagt ud af hendes borelli, der ligger æg. Og der er brystfinnerne sorte på hunnen!
Så gælder det samme for borelli som cacatouides, med de sorte brystfinner hos hunner??

Ville jo være rart at vide om jeg virkelig har fået en af hver, for der er ingen af dem jeg har købt der har sorte brystfinner... Den ene er dog mindre end den anden, men det kunne jo godt være en yngre han vel...

Håber der er nogen der kan hjælpe med en opklaring!

Mvh Nadia

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
jonasl - 18/08-2007 18:57 18/08-2007 18:57
Hmm du burde sagtens kunne se det på farve pragten, hannen er større og samtidig meget flottere.. ikke så svært igen, det kan være svært at se i butikken når de nemt kan være stresset - nemmere at se det hjemme i sit eget akvarie.

Mvh.
jonasl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger lab (Inaktiv) - 18/08-2007 19:02 18/08-2007 19:02
Det er faktisk ikke nødvendigvis så nemt, hvis fiskene er små. På Kirstens video er hunnen i yngledragt, så det kan du ikke sammenligne med, så længe dine er i "hverdagsdragt". Et lille tip: kig på de metalblå tegninger i hovedregionen. Hunnen kan også have disse, men kun hannen har den lille blå prik foran øjet, lidt over midteraksen af øjet.
De sorte bugfinner er ellers den generelle ting man som regel kan bruge til at skille kønnene hos apistoer.

Mvh.
Lars Brøndum

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger helene - 18/08-2007 19:51 18/08-2007 19:51
kan tilføje, at borellier skal være ret 'gamle' før de sådan rigtig tydeligt skiller sig ud fra hinanden, syns jeg. Jeg har haft mange unger af dem, og efter over et år kunne en af dem ligepludselig træde frem som flot han, efter længe at have været sådan bare almindelig at se på

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Natigi (Inaktiv) - 18/08-2007 20:10 18/08-2007 20:10
Tak for svar.

Jeg mente nok der var noget om det med de sorte finner. Jeg har også haft en cacatouideshun længe, og den havde sorte finner altid, lige fra den kom i akvariet. Den kan godt være borellierne lige skal have lidt mere tid..

Der er ihvertfald ikke rigtig farve på nogen af dem. De er bare kedeligt grå begge 2. De skal nok have mere end et par timer i mit akvarie før jeg kan se noget.
Jeg må give dem lidt tid og se hvad de ender op med at være :-)

Mvh Nadia

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 18/08-2007 20:48 18/08-2007 20:48
Hej tildeplet :-)

Tillykke med dine borellii'er - du bliver helt sikkert rigtig glad for dem! Jeg poster lige nogle friske billeder af mine, så har du lidt at sammenligne med, her først det eneste, jeg kunne fange af hunnen. Sådan har hun faktisk set ud, lige siden jeg fik hende .... hele tiden knald-gul og med de sorte striber enten tændt eller slukket...

Med venlig hilsen
Kirsten Sørensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 18/08-2007 20:50 18/08-2007 20:50
Her kommer 4 billeder af hannen - håber det giver dig en lille fornemmelse af, hvor forskellig han kan se ud :-) Her først lidt neutral i betrækket ....

Med venlig hilsen
Kirsten Sørensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 18/08-2007 20:51 18/08-2007 20:51
Her leger han Leopard-leg.... eller noget i den stil ....

Med venlig hilsen
Kirsten Sørensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 18/08-2007 20:52 18/08-2007 20:52
Her har han lidt sorte streger fremme ...

Med venlig hilsen
Kirsten Sørensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger helene - 18/08-2007 20:52 18/08-2007 20:52
#8 Han har nok fået skæld ud af konen :-)

Mvh.
helene

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 18/08-2007 20:54 18/08-2007 20:54
Og til sidst lidt af hans blå farve - det var ikke liiige så let at fotografere! Iøvrigt er hans nederste, lange finner vokset ikke så lidt endda i den ca. 1 1/2 måned, jeg har haft dem....

Men held og lykke med dine nye fisk - håber du bliver rigtig glad for dem :-)

Med venlig hilsen
Kirsten Sørensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 18/08-2007 20:58 18/08-2007 20:58
helene - kunne da vist nærmere tyde på, at han er blevet banket grundigt igennem ;-)

Med venlig hilsen
Kirsten Sørensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger brib - 19/08-2007 08:51 19/08-2007 08:51
Her en en han

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger brib - 19/08-2007 08:56 19/08-2007 08:56
Og her en lille "dame" :-)

Begger er iøvrigt : Yellow head

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Natigi (Inaktiv) - 19/08-2007 15:52 19/08-2007 15:52
Tusind tak for billeder!

#6 Nu har jeg siddet og luret og den ene ligner faktisk din hun. Den er blevet gul med stribe, og finnerne er lidt sorte. Så jeg håber den er god nok, at min er en hun :-)

Det var da utroligt som de kan skifte farve! Jeg glæder mig til at sidde og kigge på dem og se hvilket "tøj" de har på. Lige nu gemmer de sig meget så det er lidt svært at se. Jeg har også et 325 l så der er masser af steder at gemme sig.

Jeg er spændt på om min han også kan blive blå. Ham i butikken vidste ikke hvilken variant det var, så det bliver en overraskelse. Jeg synes især han er flot ham i #13
Og så ham i #8 der er blevet banket gul og blå af konen :-)

Håber på at de snart kommer lidt frem så jeg kan tage lidt billeder.

Mvh Nadia

Annoncører
Annoncører