Hundestejle i grønland

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 3169

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Brattahlid - 30/08-2007 20:27 30/08-2007 20:27
For ca. 14 dage siden var vi (skolen) ude og samle søens småkravl og småfisk. Vi fik så fanget mange trepigget (men de har vist 5 pigge) hundestejler, og vi besluttede at vi ville prøve at beholde dem som akvariefisk, og lige siden har vi beholdt dem i en 100L akvarie, og de fleste af dem er ok endnu. Men de har vist spist alle de plankton der var i planterne, for jeg har ikke set nogle plankton i et par dage, faktisk kunne jeg ikke se nogle i løbet af 2-3 dage.
Så nu fodrer vi dem med flagfoder, og de fleste spiser dem. :o )
Men, nogle af de døde hundestejler skulle dissikeres, (formålet med indsamlingen af søens dyr var netop for at undersøge og lære af dem) og vi fandt så ud af at de indeholder bændelorm! Det var ret ulækkert, og jeg kan huske at dengang jeg selv var et barn og vi var ude og fange nogle hundestejler i søerne og nogle gange åbner de døde hundestejler, så var der næsten altid bændelorme i, men dengang vidste vi ikke hvad de var, og troede faktisk at det var fiskens indvolde eller sådan noget, men det har da været underligt at de har bevæget sig. Adr.
Jeg læste så at hundestejle der lever i ferskvand ikke bliver mere end 4cm. Det passer måske godt nok, og de fleste vi har fanget er omkring 4cm lange, men der et et par af dem som er 6cm.
Pumpen som vi bruger i akvariet er også lidt stærkt, og den kan ikke indstilles svagere, håber bare at det går. Det var så bare det :o ) Har i noget at sige please skriv :o ) mvh fra Grønland, Hundestejl = Kakilisak

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Alexander - 30/08-2007 20:37 30/08-2007 20:37
ADR!!! hvor klamt!
hader de orme!! nok de klammeste væsener!!!

bor du på grønland!!? sejt!

Mvh.
Alexander

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger miglo (Inaktiv) - 30/08-2007 20:51 30/08-2007 20:51
#1 parasitter er da det mest ulækre jeg kan forestille mig, men så faktisk en udsendelse den anden dag, hvor nogle forskere havde fundet ud af, hvorfor vi i den vestlige verden bliver så hurtig syge i forhold til mennesker i fattige lande, det var fordi vi ikke havde parasitter i kroppen, de må åbenbart styrke vores immunforsvar, men ved nu ikke rigtigt, mere syg eller parasitter i kroppen, tror jeg vælger mere syg.

Med venlig hilsen
miglo

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Finkeldinken (Inaktiv) - 30/08-2007 20:52 30/08-2007 20:52
Det lyder da vildt spændende! :O
Er der ikke mulighed for, at I kan tage nogle billeder af dem?
Jeg ved egentlig ikke, hvad jeg taler om, lige nu, men udtaler mig bare alligevel, ikk'? Jeg tænker, at hvis fiskene har så store mængder orm i tarmene, skulle man tro, at de må indtage ekstreme mængder foder for at holde sig friske. Ormene spiser jo voldsomme mængder alene. Måske er flagefoder ikke helt nok i længden?
Og hvad med at prøve den hvidløgskur imod parasitter, der er en artikel om her på AS?
Det kunne da være sjovt og lærerigt at dissekere fiskene efter kortere og længere tid for at tjekke indholdet af orm i tarmene, kunne det ikke?

De bedste hilsner
Lise

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Jacob - 30/08-2007 21:05 30/08-2007 21:05
#3 Beskæftiger mig med parasitter 37 timer om ugen og det er sgu spændende !

mvh

Jacob

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Line (Slettet) - 30/08-2007 21:15 30/08-2007 21:15
Jeg har kun hört om dårlige erfaringer og fiskedöd i forbindelse med hvidlögskure.
Derimod kan man iblande lidt hvidlög i egne foderopskrifter til fiskene. Her virker det let forebyggende og sætter gang i fordöjelsen.

Med venlig hilsen
Line Sörensen / welse.ch

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Villads (Inaktiv) - 31/08-2007 03:19 31/08-2007 03:19
Jeg har fundet bændelorme i havørreder og læste et sted at det ikke er et særligt stort problem for dem.
De fisk jeg har fundet orm i har været i fin kondition og de er fine spisefisk.

Med venlig hilsen
Villads

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger ekaxe (Inaktiv) - 31/08-2007 10:01 31/08-2007 10:01
Hvis det er bændelorm, er fisken jo kun en mellemvært, og ormene vil jo før eller siden forlade fiskene, så kan de være de spises af snegle, og derefter af fugle der så skider i vandet og så er kredsløbet sluttet, det er ikke sikkert at de orme i har formerer si sådan, måske er der andre mellemværter, men i alle tilfælde hav ikke snegle i akvariet.

Mvh.
Erik Kaxe

Annoncører
Annoncører