Snøft, tror ikke mine fisk har det godt...

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 3571

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Abaddon - 17/09-2007 12:41 17/09-2007 12:41
Jeg har vist gjort "noget dumt"..
Jeg har i lang tid ønsket mig et akvarie.. Bare et lillebitte et, med en lille fisk eller to.. Så fik jeg taget mig sammen, gik til dyrehandleren og snakkede med ham om det. Han fandt et lille akvarie, og to slørhaler til mig og en plante.. JUBII AKVARIE TIL MIG.
Desværre er fiskerne vist ikke så glade, og læser nu herinde at slørhaler skal have super meget plads :-o Samtidig gør det mig gal at dyrehandleren sagde en plante var nok - de ligger på bunden og gisper, og tror ikke der er ilt nok i vandet!!
I går var det også meget stille, men i dag fiser de dog rundt, men gisper stadig efter vejret (Er i tvivl om om de måske bare skal gøre det? )

Jeg forstår bare ikke hvordan den dyrehandler kunne stå og sige jeg sagtens kunne have 5 slørhaler i mit lillebitte akvarie, fordi de svømmede så langsomt, og de ikke behøvede så meget plads, når jeg herinde læser de kræver meget mere plads...

Har ingen pumpe eller noget: Dyrehandleren sagde jeg ikke behøvede det, når der var en plante i (og min venindes guldfisk klarede sig også fint uden en pumpe), men nu bliver jeg jo helt i tvivl når de gisper sådan:
Er jeg ved at slå mine fisk ihjel??? Og hvad skal jeg gøre.. Jeg føler mig helt dum fordi jeg læser alle de ting herinde: Men min veninde har haft guldfisk på den måde, og min kammerat har selv to sløvhaler i en bowle...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger soffi (Inaktiv) - 17/09-2007 12:48 17/09-2007 12:48
Skynd dig ihvertfald lige at skifte ca. 50% af vandet inden du gør ret meget andet, det fjerner lige nogle af alle de affaldsstoffer og giftstoffer der ophober sig i vandet.

Mvh.
Svend

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger jery (Inaktiv) - 17/09-2007 12:48 17/09-2007 12:48
For hurtigt at redde de søde små kræ: skynd dig at skifte halvdelen af vandet!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Freddie - 17/09-2007 12:48 17/09-2007 12:48
skift vand - gerne 30%.
Når du ikke har bevægelse i overfladen er der meget lidt iltning af vandet. Hvis du ikke skifter vand, ophober der sig alt for mange affaldsstoffer - eksempelvis nitrit som er en dræber.
Skift hurtigt vand

Med venlig hilsen
Frederik Læssøe Arendt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Freddie - 17/09-2007 12:51 17/09-2007 12:51
ja eller 50% ;) - i var lidt hurtigere.
At nogle dyrehandlere giver dårlig vejledning er langt fra noget nyt desværre. Hvis det var mit akvarie ville jeg skille mig af med de to slørhaler og istedet anskaffe mig fisk der passede bedre til akvariet. Hvis du er helt ny i akvarieverden kan guppier anbefales - de er nemme at få unger med og der er knald på farverne :)

Med venlig hilsen
Frederik Læssøe Arendt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger soffi (Inaktiv) - 17/09-2007 12:51 17/09-2007 12:51
hmm... 3 på stribe

Mvh.
Svend

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger MOK (Inaktiv) - 17/09-2007 12:51 17/09-2007 12:51
Velkommen til AS ;o)

Ja - rådgivning er der vist ikke tale om du har været udsat for - på kort sigt ville jeg skifte 50% vand - stort set dagligt. Vandkvaliteten bliver meget hurtigt dårlig i så lille et akvarie og så især nu, hvor der ingen bakterieflora osv. er til nedbrydning af affaldsstoffer.

Hvad du så skal gøre med fiskene (retur, i en havedam) ?

Mvh.
Morten

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Løgstrup (Inaktiv) - 17/09-2007 12:53 17/09-2007 12:53
Hej Abaddon

Velkommen til AS :)
Man må sige at du er en uheldig, men klassisk begynder - lad det nu ikke tage modet fra dig, det skal nok ende godt alligevel ;O)

Jeg ville prøve at returnere fiskene, grundet dårlig information, hvis det var mig. Derefter ville jeg finde nogle fisk der kunne passe til størrelsen af akvariet...
Hvis vi skal hjælpe med hvilken slags fisk du kan have, er vi nødt til at kende størrelsen på akvariet...

Mvh.
Lena

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Abaddon - 17/09-2007 13:03 17/09-2007 13:03
Har skiftet enkopfuld hver dag siden de kom ned i.... har lige skiftet cirka 40% af vandet nu her.. Da jeg hældte vand i igen - svømmededebegge to hen til alle boblerne og mensjeg hældte vand i gispede de ikke så meget??

Den ene af dem virker lidt som om den forsøger at "flygte".. Den bliver ved at svømme mod kanten.. Er det fordi de ikke har plads nok??
Kan de blive stresset? Dehar jo ikke rigtig noget sted de kan "gemme sig"...?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Abaddon - 17/09-2007 13:07 17/09-2007 13:07
Jeg er vild glad for mine fisk - og vil hellere give dem væk til nogle som kan passe dem (Anyone i nærheden af Skive? :D ).. De skal da ikke tilbage til så dårlig en dyrehandel - de bliver jo nok bare solgt videre til en anden "dum nybegynder"...

Og det er 20x20x28 cm :) Så det er jo super lille.. Men han sagde der kunne være 5 i, og jeg valgte så kun to så troede jo det var stort nok :-o

Og tak for velkomsten :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Leif (Inaktiv) - 17/09-2007 13:16 17/09-2007 13:16
Det er et akvarium på 11,2 liter - jeg vil sige, at det eneste, du med held kan have i det er et par små rejer eller et par dværgtandkarper. Men først må du af med de slørhaler - den dyrehandler burde finde en anden branche!
Mvh Leif

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Løgstrup (Inaktiv) - 17/09-2007 13:18 17/09-2007 13:18
Uden varme er der ikke så mange muligheder... Jeg er ikke selv så garvet at jeg vil nævne nogen.
Hvis du virkelig er tændt på akvarie, kunne du nok få større glæde af et 54lt startsæt - der er mange flere muligheder. Hvis du kun er interesseret i det du har nu, må du nok vente på at 'eksperterne' ser denne tråd, så du får de bedste råd...

Mvh.
Lena

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Abaddon - 17/09-2007 13:22 17/09-2007 13:22
Jeg forstår bare ikke hvorfor deher har det dårligt.. Min venindes levedejo iflere år i hendes, på samme størrelse(der var også to) og de så da glade ud.. Bliver bare gal når sådan en dyrehandler ikke sælger en det man egentlig spørger om, eller fortæller mig at mine ønsker ikke hænger sammen (Vil jo helst have så lille et akvarie - men jo med fisk i!(og ikke rejer :/))

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Janne (Inaktiv) - 17/09-2007 13:28 17/09-2007 13:28
Der er lidt god læsning her: Eksternt link http://akvariesiden.dk/akvariet/browse_ny.php?vis=emne&emne=2 og her: Eksternt link http://akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=62 + Eksternt link http://akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=63 . Især den sidste artikel forklarer, hvad der nok er galt med fiskene.

Jeg vil tilslutte mig Leifs forslag i #11; Dværgtandkarper har den helt rigtige størrelse (ret små), de foretrækker uopvarmede akvarier, og er i det hele taget nemme at have med at gøre. Derudover føder de levende unger, som du så kan se vokse op. Meget hyggelig lille fisk.

Mvh.
Janne

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Freddie - 17/09-2007 13:49 17/09-2007 13:49
dværgtandkarper tilslutter jeg mig også. 1.1 gubbi(en han. en hun) ville man måske også kunne klemme ned - men det vil så også kræve temmelig regelmæssige vandskift, og det ville hurtigt blive for lille til al ynglen hvis bare nogen af dem kunne klare skærene
Nogen vil mene en kampfisk han ville kunne gå der - det skal jeg ikke kunne sige god for eller det modsatte

Med venlig hilsen
Frederik Læssøe Arendt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Abaddon - 17/09-2007 14:08 17/09-2007 14:08
Jeg havde faktisk først tænkt på en kampfisk.. Fordi derude hvor jeg købte fiskene, stodde i sådan nogle små akvarier, meget mindre end det jeg købte.. Men han sagde bare at det var nemmere at holde slørhaler også kunn jeg jo have 5 -.-

Har læst lidt på tingene, og ser tiden an - Dør de to her(Vandskiftet serdog ud til a thave hjulpet) så vil jegfinde en anden dyrhandel, og se om ikke jeg kan få lidt rådgivning der.. Men må indrømme jeg har fortrudt jeg ikke selv læste en masse på nettet INDEN det gik "galt". Men man går jo bare ud fra at få en proffesionel rådgivning når man går ind i en forretning.

Og jeg vil begynde at skifte vand noget oftere... Tilnu har det været en kop om dagen, men vil da prøve at tage lidt mere hverdag så :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Leif (Inaktiv) - 17/09-2007 14:33 17/09-2007 14:33
Desværre er det ikke alle forretningsdrivende, som har forstået, at det er i deres egen interesse, at de nye kunder bliver ved med at være akvarister - i stedet for at de giver op efter nogle få dage/uger. Så det kortsigtede salg er ikke meget værd, hvis folk bliver skræmt væk fra hobbyen.
Skift du roligt halvdelen af vandet hver dag, indtil du kommer af med de fisk. Og så få dig nogle dyr, de rpasser til akvariets størrelse. Kig engang på RCS rejer - de er meget kønne og interessante. Du kunne med forsigtighed have både 3-4 dværgtandkarper og 4-5 rejer i dit akvarium. Og så lidt flere planter!
Mvh Leif

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Superbruger Carsten From - 17/09-2007 14:36 17/09-2007 14:36
#13 Fordi en fisk lever, er det ikke ensbetydende med at den har det godt. Der er stor forskel på at overleve og så på at leve. En slørhale kan trods alt blive op til 30 år gammel. Så der er en grund til at din venindes 'kun' blev nogle år. Det er simpelthen pladsmagel der er problemet. Jeg smider lige et link til en artikel jeg har skrevet i samarbejde med en marinebiolog som omhandler pladsmangel hos fisk.
Eksternt link http://www.zoozity.dk/Fisk/Fup%20eller%20fakta%20om%20fisk.aspx

Hilsen
Carsten From

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
kjaer (Slettet) - 17/09-2007 18:38 17/09-2007 18:38
#18 ...og 30-40 cm lang ved de rigtige forhold.

Mvh.
Johan Kjær

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Abaddon - 17/09-2007 18:50 17/09-2007 18:50
Jeg tror ihvertfald det med at rense vandet var den største del af skylden - nu gisper de slet ikke mere! Eller jo.. Men.. de skal vel også trække vejret med munden ellerhvad sådan en fisk nu end gør.. o.0
Jeg tager ned i dyrehandlen på torsdag, og kigger på et større akvarie(Er ret glad for Gucci og Rumle ;) ) Og er det for dyrt, så må jeg prøve at finde et godt hjem til dem... :) Men det skal helst være hurtigt jo, hvis de får det dårligt med at gå i så lille et akvarie...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger benj1685 (Inaktiv) - 17/09-2007 19:25 17/09-2007 19:25
#20 hvis du skal beholde dem skal du have ca. 250l gerne 325l... men hvis du er villig til at ofre de penge der skal i så fint nok

Mvh.
Benjamin

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger ekaxe (Inaktiv) - 17/09-2007 21:45 17/09-2007 21:45
Prøv at se her på siden under annoncer, der er billige brugte akvarier, eller på Gul & gratis der er mange i dit område.

Mvh.
Erik Kaxe

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Abaddon - 18/09-2007 11:04 18/09-2007 11:04
I dag serde begge friske ud igen - Så håber jeg de overlever den trange plads til jeg finder en anden løsning :)

De er nu holdthelt med at gispe, og vandet er også mere klart, og det lugter ikke overhovedet (det lugtede lidt spøjst i går) :)

De er også begyndt at "lege" i vandet :)

Tak for hjælpen allesammen :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Leif (Inaktiv) - 18/09-2007 11:10 18/09-2007 11:10
Som #21 skriver, så er 250 l minimum, hvis du vil beholde dem på sigt. Men for en midlertidig løsning kan et mindre godt gå an - bare du er klar over, at de kræver hyppige vandskift og god filtrering. Og når/hvis du så kommer af med dem, så er der jo MASSER af muligheder i et større akvarium. Et akvarium er ALT for lidt ;-)
Mvh Leif

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Abaddon - 18/09-2007 16:31 18/09-2007 16:31
Hehe, jeg skifter lidt vand et par gange om dagen nu :P De hygger sig vist dernede.. Men satser på at have en løsning på torsdag :)

Blev helt ked i dag, da jeg var på biblioteket, og jeg så et forholdsvis stort akvarie, som bare var fyldt med i mine øjne alt for mange fisk.. Pudsigt: På toppen af akvariet stod der navnet på den dyrehandel jeg havde købt mine fisk i ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Abaddon - 22/09-2007 00:20 22/09-2007 00:20
Snøft snøft.. Den ene er lige død :( Den var også meget lille, og den hale var nærmest tråde.. Lagde ikke mærke til det da jeg købte den, men tror den har været syg heltfra starten af... :/ Men den anden er frisk og glad :)

Annoncører
Annoncører