Discus-jomfru søger lidt hjælp/inspiration

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 377

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Kong Triton - 02/10-2019 21:37 02/10-2019 21:37
Indlægget er rettet 02/10-2019 21:39 02/10-2019 21:39 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Godaften :)

Jeg overvejer kraftigt at lægge mit 720-liters sydamerikanske selskabsakvarie lidt om.
På nuværende tidspunkt ser bestanden således ud:

- Blå acara
- Pt. scalare “rio Manacapuru”
- Bujurquina vittata
- Ap. cacatouides
- L134
- C. sterbei
- H. bentosi “white fin”
- lidt guppy i overfladen

Jeg tænker så at jeg vil bytte de blå acara, Ap. cacatouides og H. bentosi ud med en flok Discus, en stime rød neon og sommerfuglecichlider, så bestanden i stedet kommer til at se således ud:

- Discus
- Pt. scalare “rio Manacapuru”
- Bujurquina vittata
- Sommeefuglecichlider
- L134
- C. sterbei
- Rød neon
- lidt guppy i overfladen

Hvad tænker I om det? Er der noget, der gør, at det er en dårlig idé og i så fald hvad?

Jeg har tidligere været skræmt ved tanken om at kaste mig ud i Discus, men efter at have læst en del herinde og på discusforum, er jeg ikke længere så skræmt, da det virker til, at der er en generel holdning om, at disse “besværlige og umulige” fisk slet ikke er så svære at have med at gøre igen, som folk nogle gange gør dem til.

Jeg er især hooked på Stendker Discus, da det lader til, at de er de mest robuste Discus og den bedste kvalitet på markedet, og at de trives fint i almindeligt hanevand og man derfor ikke behøver have gang i omvendt osmose og syre osv, men bare kan nøjes med god vandkvalitet og ordentlig foder, og så er alle glade. Eller er der andre “mærker” Discus, som kan anbefales og som er lige så robuste som Stendker?

Lige et billede af akvariet, som det handler om:

Glæder mig til at høre jeres input :)

Mvh. Morten

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Kong Triton - 04/10-2019 10:10 04/10-2019 10:10
Slet ingen, der har et par kommentarer eller input til min plan?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger madsjeppe01 - 04/10-2019 12:42 04/10-2019 12:42
Scalarene vil nok tage det meste af maden fra dine discus, men ellers lyder det meget fint. Dog er der delte meninger om stendker kvalitet.. personligt, så syntes jeg det er skod fisk - men hver sin smag :-) De fleste fisk går fint i almindeligt hanevand, afhængigt af hvor du bor.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Kong Triton - 04/10-2019 13:41 04/10-2019 13:41
Tak for dit svar :)

Scalarene er stadig små ungfisk, så forhåbentlig kan Discus'ne også komme til fadet. Men ellers må jeg jo fodre lidt strategisk, så når resten af akvariet er fikseret på foder i den ene ende, kan jeg fodrer Discus i den anden ende, eller hvad man nu kan finde på :D

Okay. Det var en interessant betragtning, ift. hvad jeg ellers har kunnet læse mig frem til. Vil du uddybe, hvorfor du synes de er skod? Og har du forslag til bedre kvalitets-Discus og hvor jeg i så fald kan få fat på dem? :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger madsjeppe01 - 04/10-2019 19:43 04/10-2019 19:43
Stendker er hvad jeg kalder torpedo fisk.. ment som at de har den helt forkerte form (det har mange af deres fisk ihvertfald).
Men find nogle fisk du syntes om, og spring ud i det. Jeg har kun holdt stendker samt F1 og F2 discus, og jeg ved helt sikkert hvad jeg vælger af de to muligheder næste gang jeg starter op igen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Sosufisken - 04/10-2019 20:14 04/10-2019 20:14
Hej Morten
Prøv i gruppen Discus baljen på fb.
Der er mange gode råd at hente.
Personligt ville jeg vælge rødnæser istedet for neonfisk. De "stimer" bedre.
Du skal måske genoverveje guppy, da discus ynder høje temperaturer og det er jeg ikke sikker på at de kan tåle.
Pøj pøj med det??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Kong Triton - 07/10-2019 09:46 07/10-2019 09:46
# 5
Okay. Tak for det. Stendker er sat på stand-by :)

Jeg har meldt mig ind i gruppen. Tak for det. Rød neon er meget pænere, synes jeg. Så kan godt leve med, at de stimer knap så godt ;)
Jeg ved godt, at guppy måske ikke vil bryde sig om temperaturen. Overvejer også, om de skal blive eller hvad der skal ske med dem.

Jeg har kigget lidt på fisk fra Discus-siner i Slovakiet, da en forhandler i overskuelig afstand har dem. Er der nogen, der kender til kvaliteten af disse Discus og om de er lige så nemme at holde, som Stendker eftersigende er? :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger KimJ - 07/10-2019 20:24 07/10-2019 20:24
Jeg synes nu ikke at der som udgangspunkt er nogen speciel grund til at fravælge Stendker-Discus. Der er jo nok en grund til at de er så populære ;)

Jeg er da enig med #5 i, at der findes flottere discus, men som førstegangsforsøg, ikke mindst i en noget eksotisk sammensætning, synes jeg man skal skele kraftigt til hvor vanskelige fiskene er, og der er altså ingen sammenligning mellem dem og diverse vildformer med 1-2 generationer som akvariefisk i baggagen. Hvorvidt fisk fra Siner er lige så hårdføre skal jeg ikke kloge mig på, før jeg selv har afprøvet (det kommer til at ske i rimelig nær fremtid), men jeg kan i hvert fald stå inde for at de fisk jeg har fra Stendker har vist sig at være ret idiotsikre.

Det er faktisk heller ikke alle varianterne der er lige "skæve"; Hvis man vælger nogle af de "naturlige" varianter (Alenquer. Santarem eller Tefe), ligger de egentlig rimelig tæt op ad det oprindelige, HVIS MAN RIMELIG HURTIGT KOMMER VÆK FRA DEN FODRING STENDKER ANBEFALER PÅ DERES HJEMMESIDE!

En af de fine ting man som begynder kan støtte sig til i starten, er jo at fiskene kommer med en nærmest skudsikker instruktion i hvordan de skal fodres, og man kan købe nøjagtig det samme foder som de er vokset op på. Man slipper derfor let hen over indkøring af sine nye fisk, da de med det samme går til foderet. Ulempen er så, at hvis man fortsætter for længe med denne fodring, får man jo også den samme slags fisk man kan se på Stendkers egen hjemmeside...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Kong Triton - 08/10-2019 10:02 08/10-2019 10:02

Hej Kim. Tusind tak for dine input. Egentlig havde jeg også tænkt mig, at Stendker var de rigtige Discus for mig, men nu har jeg så fundet ud af, at en i Kolding-området sælger disse Siner-Discus, og til en rigtig god pris, ovenikøbet (jeg bor på Fyn, så det er i en fin afstand herfra). Skal det være Stendker, hedder det som minimum Tropeland i Skanderborg, men deres udvalg er noget magert, synes jeg. Alternativt skal jeg køre til Sjælland eller Nordtyskland og så bliver det lige pludselig en dyr tur/langt væk.

Forhandleren af Siner skriver, at de er lige så nemme at holde, som Stendker, at de også er tilvænnet almindelig hanevand over mange generationer, ligesom Stendker og at de spiser alt, der bliver serveret. Derfor tænker jeg, at jeg prøver kræfter med Siner, da hans udvalg også ser spændende ud.

Hvad mener du med "eksotisk sammensætning"? Er der noget i den sammensætning, jeg påtænker, som du tror vil give anledning til problemer eller som ikke passer sammen med Dsicus? :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger KimJ - 08/10-2019 10:10 08/10-2019 10:10
Det med sammemsætningen skal du ikke lægge mere i, end at jeg synes at alt andet end nogle pansermaller til at holde bunden klar, er "eksotisk" og unødvendigt :D

Det lyder spændende med Siner-discus, som, såvidt jeg kan se på billeder på nettet, er klart flottere og med mere naturlig kropsform, så hvis de er lige så nemme, er de da oplagte! Jeg skal selv have fat på en flok, når jeg har fået afhændet overskudsfiskene fra sidste indkøb (Jeg købte 40/4 varianter Stendker discus for et års tid siden, og har stadig 39, hvoraf der foreløbig er dannet 4 ynglepar).

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Kong Triton - 08/10-2019 13:55 08/10-2019 13:55
Haha. Det er så i orden :D Men akvariet står i køkken-alrummet, hvor det er hele familiens selskabsakvarie, så fruen tillader ikke, at der ikke er en masse forskellige fisk med farver i ;)

Altså, ham der sælger dem, siger, at de er lige så nemme som Stendker, men er flottere og mere taknemmelige ift. foder. Det skal han selvfølgelig sige, men jeg tror sgu, at jeg giver dem et forsøg :)

Annoncører
Annoncører