Top-3 af fisk og planter

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 568

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Simon85 - 09/04-2019 13:28 09/04-2019 13:28
Som overskriften siger: Hvad er folks favoritfsk og planter - og hvorfor? Lad os inspirere hinanden :)

Min egen top-3

Fisk:
1) Melanotaenia Boesemani: Hvorfor? Fisken er, i mine øjne, noget af det smukkeste man kan have i sit akvarie. Adfærden er underholdende og det er en fisk med gang i. Jeg bliver aldrig træt af at kigge på måden hvorpå hannerne lægger op til hunnerne. Jeg har ikke fisken pt., men skal helt sikkert have den igen på et senere tidspunkt.

2) Neolamprologus Brichardi: Hvorfor: Yngleadfærden er fantastisk! En hidsigprop og på samme tid en vildt elegant fisk. Har brugt et utal af timer som teenager på at kigge på denne fisk.

3) Pterophyllum Scalare: Hvorfor? Jeg har svært ved at sætte ord på hvad der gør at denne fisk skal på min top-3. Men det er en fisk som jeg har holdt af flere omgange og som aldrig har skuffet mig. Jeg er bare vild med den :D

Planter:
1) Nymphaea Lotus: Hvorfor? Nem og smuk plante. Kommer nok aldrig til at have et akvarie hvor den ikke er i.

2) Eleocharis Montevidensis: Hvorfor: En plante som i første omgang kan virke meget simpel. Men når en fiskestime står imellem stænglerne er der ikke et øje tørt. Jeg har først stiftet bekendtskab med denne plante for nyligt, men den er bare for fed!

3) Salvinia Auriculata: Hvorfor? Fordi flydeplanter høre til i næsten alle akvarier. Igen fed, fed plante.

Jeg håber, at folk vil komme med deres bud på en top-3 :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger scn - 09/04-2019 16:25 09/04-2019 16:25
Jeg har lidt svært ved at grupere dem, men af mine nuværende fisk må det være:
Tropheus sp. "Black" (Kiriza) : Der er altid fund knald på dem.
Neolamprologus similis: Rigtig hyggelig lille sneglehusleger.
Cyprichromis leptosoma: Rolig fritsvømmer med rigtig flotte hanner og så er det ren hygge at se hunnerne med skuffe

Planter:
Trådalger: dem har jeg stor succes med :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger rw - 09/04-2019 21:41 09/04-2019 21:41
uhhhh!

hvis jeg skal vælge ud fra egen erfaring, så må min liste se sådan her ud:

1: apistogramma baenschi: fantastisk flot fisk, der er meget sjov at følge både før, med og efter unger..
2: nannostomus marginatus: det er klart en af de flotteste tetra'er i mine øjne. det er derudover også en fantastisk god fisk sammen med mine apisto'er.
3: hyphessobrycon amandae: igen, super flot lille tetra. hvis de får lidt dæmpet lys og lettere blødt, surt vand, så træder den røde farve tydligere frem.

planter:
1: diverse flydeplanter. ikke helt sikker på hvilken en jeg bedst kan lide.
2: heteranthera zosterifolia. super nem og flot.
3: mine sværdplanter.. jeg er ikke helt sikker på hvilken type det er, men de stikker ca. 30-40 cm. over vandoverfladen.

derudover er jeg også ret glad for en lille græs agtig plante som jeg desværre har glemt navnet på.

scn: heheh.. alger er jeg sku også ret god til.

-r

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Alpina - 09/04-2019 23:07 09/04-2019 23:07
Jeg synes bedst om fisk som er fredelige og ikke slås:

Pragtsmerlinger - Sjove og flotte klovnefisk med en speciel opførsel (op til ca. 25 cm)
Torpedobarber - Flotte, livlige og superfredelige (10-15 cm)
Heros Cichlider - Flotte, stærkt helbred, fredelige og nemme at fodre (20-25 cm.)

Mine Heros har ædt alle planterne, så dem har jeg ingen af.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Bergie - 19/04-2019 12:38 19/04-2019 12:38
Guianacara owroewefi, flot kan holdes i grupper, spændende adfærd. Kan yngle i hårdt vand
Rødnæse tetra, super flot stimefisk
Otocinclus, søde algeædere i store flokke

Sværdplante, flot solitærplante, kan lave blomster skud med babyplanter på skudet.
Cryptocoryne becketii, nem rødlig plante
Nymphaea lotus, flot

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Principia - 21/04-2019 11:10 21/04-2019 11:10
Victoria cichlider : De er flotte og har en underholdene adfærd.
L-Maller : de er hyggelige og tøffer rundt, og giver folk nogle hovsa-oplevelser ind i mellem. Der er også noget adfærd involveret.
Mellemamerikanere : det er sjovt at se de familiemønstre de laver, og måden de passe yngel på.

Planter : går ikke så højt op i det, men Anubias, syntes jeg er flot og praktisk, da den giver gode skjulesteder til yngel.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger KasperK/Lolland - 21/04-2019 22:24 21/04-2019 22:24
Fisk
1. Sphaerichthys osphromenoides: Chokoladegurami. Fordi at den er det, den er. Smuk, besværlig, nem, sart, stærk - altid underholdene.
2. Acarichthys heckelii: den er bare én af de smukkeste ciklider. Lidt krævende, men let når den først er faldet til i akvariet.
3. Poecilia reticulata: Guppy. Dens variation og udbredelse. Den mest betydningsfulde akvariefisk overhovedet?

Planter
Crinum: en plantefamilie af liljeslægten, som tilbyder en enorm variation rækkende fra store lange hammerslåede til glatte lancetformede, som de fleste planteædende ciklider ikke gider at tygge i. Kan blive meterlange.
Echinodorus: Sværdplanter. I alle former, farver og afskygninger. Dine Skalarer vil elske dig.
Egeria densa: intet nyanlagt akvarie uden Egeria eller Elodea, som den også kaldes.

Annoncører
Annoncører