Danske, hjemmehørende arter i et 54 liters ferskvands akvarium

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 649

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Sorensp (Inaktiv) - 04/03-2019 07:21 04/03-2019 07:21
Hej med jer
Igår var jeg så heldig at finde et billigt, brugt akvarium på 54 liter. Jeg kunne godt tænke mig, at have noget hjemmehørende fauna i dette (fisk, snegle, skaldyr, vandinsekter el. lign.). Er det noget nogle af jer har erfaring med?

På forhånd tak
Søren

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Franz - 05/03-2019 15:29 05/03-2019 15:29
Hundestejle er ret sjov og flot..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Sorensp (Inaktiv) - 05/03-2019 15:38 05/03-2019 15:38
Jeg har i mellemtiden besluttet, at jeg vil prøve med én flodkrebs (Astacus astacus) - opdatering følger.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Sorensp (Inaktiv) - 16/03-2019 16:32 16/03-2019 16:32
Så kom akvariet op og køre. Jeg kørte ud til en krebseavler jeg kender og købte 4 små flodkrebs af størrelsen cirka 3-4 cm. Dem satte jeg ud i akvariet, som har fået en sandbund med lidt grus iblandet. Planterne, der vokser i akvariet er hentet i den lokale bæk og hedder vist nok smalbladet mærke. De vokser eksplosivt! Udover krebs fik jeg også en lille smule vandpest med hjem fra krebseavleren. Herudover er der lagt sten i bunden til skjul, hvilket krebs ynder. Jeg har også været ude og hente lidt halvt nedbrudte blade fra den samme bæk, hvorfra planterne er hentet. Krebsene fodres med lidt røde myggelarver, hvilket de sætter stor pris på. Når vandet er for varmt (22 grader og derover, cirka) så kommer jeg et fryselement i vandet og det hjælper lidt. Flodkrebs er jo tilpasset dansk natur, så de bryder sig ikke om for varmt vand og mig bekendt kan man ikke købe fryse-legemer til akvarier?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Sorensp (Inaktiv) - 16/03-2019 16:34 16/03-2019 16:34

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger scn - 16/03-2019 17:36 16/03-2019 17:36
Der findes kølere til akvarier:
Eksternt link https://www.minizoo.dk/Saltvand/Skummer-og-køler-til-saltvandsakv...

Og hvis du syntes det er dyrt, så overvej hvad der sker med din el-regning :D

Mon ikke de krebs stille og roligt får slået hinanden ihjel til der kun er en tilbage?
Eksternt link https://www.garnelio.de/edelkrebs-astacus-astacus
"Wir empfehlen für ein Pärchen ein Aquarium ab 100 cm Länge, das sehr gut strukturiert sein muss, damit sich die Tiere aus dem Weg gehen können."

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Sorensp (Inaktiv) - 16/03-2019 18:20 16/03-2019 18:20
Hahah jeg tror jeg fortsætter med min Storm-P-løsning med fryselementer :D

Jo helt bestemt - idéen er da også, at hvis de begynder at slås, så æder jeg de 3 af dem, så der kun er én tilbage :D de smager jo fortrinligt, også selvom de er små...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Sorensp (Inaktiv) - 20/03-2019 12:40 20/03-2019 12:40
Seneste nyt:
Krebsene ser umiddelbart ud til at trives godt. I begyndelsen brugte de meget tid i dagtimerne på, at tøffe rundt i akvariet og tjekke for eventuelle flugtveje. Nu virker det som om, at de er faldet til, og er begyndt at opføre sig som de natdyr, de egentlig er. Jeg har i øvrigt tilføjet lidt ekstra sten til akvariet siden sidst, da jeg vil sikre mig, at der er skjulesteder nok til alle 4 krebs. Om det er nok må tiden vise.

Sidst men ikke mindst er de begyndt at æde mine planter - helt nede ved roden, med det resultat at planten selvfølgelig mister sit fæste i sand/grus-bunden og flyder op til overfladen. Lidt irriterende, men det er jo naturligt, og jeg ønsker naturlig adfærd i akvariet.

Annoncører
Annoncører