Kalktest af dekorationer

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 226

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Peternielsen93 - 26/02-2019 23:52 26/02-2019 23:52
Hej

Jeg var hos min lokale fiskehandler og fik lavet en test af mit vand, og det viste sig at min PH-værdi var alt for høj :| Jeg fik at vide at det havde en indvirkning på hvordan mine planter vokser, samt at det øger algevækst. I butikken fik jeg at vide at jeg skulle tjekke mine dekorationer, og bundlag, for at se om de indeholdt kalk. Hvordan gør jeg det? er der en nem måde at teste det på?

Er der ellers en måde hvorpå jeg kan nedbringe min PH-værdi mere permanent?

Jeg har et 125 liters juwel rio akvarie, med 2 dragesten, 1 mallehule og 1 trærod.
I mit filter køre jeg ikke noget specielt filter medie.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger scn - 27/02-2019 08:40 27/02-2019 08:40
Hvor højt er "alt for høj" ?

At du evt. skule have kalkholdige sten burde ikke hæve pH i forhold til normal hanevand, da pH'en allerede er over 7,5.

Men er det virkelig så slemt med en "høj pH" ? Jeg mener da det er sådan at i meget surt vand (pH<<5-6) klare planterne sig ikke.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Peternielsen93 - 27/02-2019 09:01 27/02-2019 09:01
I butikken var den for høj til at han kunne aflæse den, så den er over 8. Jeg ville bare gerne have den ned på omkring de 7 ca.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger scn - 27/02-2019 11:19 27/02-2019 11:19
så kommer du ikke uden om at lege med kemi. Jeg vil gøre det inden vandskiftet, så du skal bruge en beholder stor nok til at have vand til vandskifte hvor du kunne prøve med egeblade ekstrat (mener jeg har købt ved aquatantan.dk kan dog ikke lige finde det på siden).

Hvis du giver et postnummer kan vi komme med et bud på dine vandværdier, så længe du ikke har privat vandboring.

Glemte helt: du kan lave en syretest. Op med en sten, dryp lidt syre (eks. eddikesyre) på, hvis det bobler, så er der kalk i den. Men jeg mener ikke det er noget som vil hæve din pH til over 8. Hvis du har meget surt vand, så vil vandet stile og roligt nærme sig 7, men det burde også være alt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Principia - 27/02-2019 16:26 27/02-2019 16:26
Din trærod forsurer vandet en smule. Så at der skille være lidt kalk i en sten, gør nok ikke så meget. Jeg tror mere på at testen ikke har vist korrekt, eller at den er taget forkert. Eller hvis man er rigtig skeptiker, kan man mistænke forhandleren for mersalg.

Du skriver ikke så meget om hvilken planter du har, eller hvor længe du har haft akvariet.

Annoncører
Annoncører