Genopstart af balje - Apistogramma

Postet under : Cichlider - Amerika - Sydamerika
Visninger : 311

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger strandrider (Inaktiv) - 03/02-2019 13:47 03/02-2019 13:47
Jeg havde for en årrække siden gang i flere akvarier, og nu er interessen så småt ved at opstå ved den yngste generation i huststanden. Hvis jeg - og det kunne godt blive relevant - skal bistå ham med et akvarie vil jeg gerne, at fiskene også har min interesse, så det ikke bliver en sur pligt. Derfor overvejer jeg apistogrammaer, men dén viden jeg har haft er gået tabt. Ifølge Akvarie West bør man ikke have under fem fisk, men hvor stor en balje vil det kræve?

Hvilke forslag (til fisk) har I ellers til et 54 l?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger rw - 10/02-2019 23:11 10/02-2019 23:11
Hey!

Så vidt jeg ved så er et par a. Borelli det eneste der er nogenlunde nem at få fat i herhjemme, der passer til et 54l (-hvis ikke at skal ende i en eller flere døde fisk.
Vandværdi mæssigt passer de også nogenlunde til vores hanevand.

Du kunne evt. Købe en lille Amandae tetra stime, 5 stk. Af en af de lidt større tetraer eller lidt panser maller...
Jeg har ca. 12 amandae gående i mit 54l. De har ynglet en enkelt gang og er virkelig flotte.

Håber at det var til en lille smule hjælp.

-r

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger moggeb - 13/02-2019 11:39 13/02-2019 11:39
Bonnie dyre Enter i Viborg har en del apistogrammer normalt. Jeg har erfaret at det er nødvendigt at købe et par hanner og lidt flere hunner . Chancen for et match med en til en. Har ikke fungeret hos mig tidligere. Envidere nogle fisk som hannerne skal holde væk fra deres territorium, ikke for store og hurtige.

Husk hvis det er for at yngle så være særlig opmærksom på fisken pH optimum. Mange af dem kræver forholdsvis lav pH under 6. Dette kan være svært at holde.

To gode muligheder kunne være
trifasciata
Eller
viejita

Er begge to arter jeg har haft stor glæde af at følge, begge har ynglet, og de har en god yngelpleje.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger rw - 15/02-2019 11:35 15/02-2019 11:35
Hvis man skal følge de gode råd fra Apistogramma.com, så siger de ca.30 x 30 cm grundareal pr. Hun.
Jeg vil klart fraråde mere end et par i så lille et Akvarie. Hannerne kan jo være ret aggressive over for hinanden, selv i større alvarier. Med mindre at de er godt opdelt med mange revir grænser.

Trifasiata’en er godt nok ikk så stor men til gengæld kan den være meget agressiv både overfor artsfæller og andre fisk.

Du kan evt. Holde et enkelt par a. Baenschi i et 54l. Men dog kun hvis det er et etableret par, ellers kan det også godt blive noget rod.
Igen det er info jeg har fra de kompetente folk fra Apistogramma forummet.

Glæder mig til at høre hva du landet på.

-r

Annoncører
Annoncører