Uklækkede æg eller?...

Postet under : Cichlider - Amerika - Amerika Generelt
Visninger : 451

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger RosaK - 26/01-2019 12:41 26/01-2019 12:41
Hej
Nu har min Cryptoheros Nanoluteus hun vogtet ved og i hulen en uge , så jeg formoder hun har afsat æg. Hannen bakker hende op og påtager sig nidkært sin del af arbejdet med at holde uvedkommende væk. Men jeg forstår simpelthen ikke hvorfor æggene ikke er klækket. Unger er der ingen af og jeg formoder at blommesækken for længst må være brugt op eller hvad? Temperaturen er 25 grader og det har tidligere givet yngel. Kan det tænkes at æggene er ubefrugtede? Umiddelbart burde hunnen jo vide, om der er liv. Skal jeg lade hende ha fred og vente eller hjælpe hende videre ved at dække hullet. Trænger til rengøring i området alligevel eller kan det trække ud pga den lidt lave temp?
Mvh Rosa K

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger haffelaf (Inaktiv) - 26/01-2019 15:49 26/01-2019 15:49
de skulle klægge efter 3-4 dage så hvad du gør herfra er op til dig selv
jeg ville lade dem få et par chancer til

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger RosaK - 26/01-2019 17:56 26/01-2019 17:56
Hmm....
Mit, eller snarere, de øvrige fisks problem, er at både hunnen og hannen stadig er meget aggressive og koster rundt med de øvrige beboere. Tror at hannen bare retter ind efter hunnens signaler,skønt han måske inderst inde er temmelig frustreret selv, da han jo heller ikke ser afkom nogen steder, stakkels kræ. Nu får de tid til i morgen og hvis stadig ingen yngel, kommer mor her med fejekosten, så indfinder roen sig forhåbentlig igen, for en tid, hehe...
Mvh RosaK

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger RosaK - 27/01-2019 17:48 27/01-2019 17:48
Fortsættelse følger her
Som sagt så gjort! I dag syntes jeg, at jeg med sindsro kunne skifte vand, rense ruder og rydde op omkring hulen, da jeg stadig ingen yngel havde set. Hvor blev det fint og hvor blev Nanoluteusparret stiktosset. Hold da op, hvor kan sådan en lille fisk bide hårdt!! Hvorfor? Såmænd fordi de vogtede over en størrer flok yngel, som jeg overhovedet ikke havde opdaget. De må først være klækket efter næsten en uge. Lidt træls at være skyld i al den ravage. Troede bestemt ikke der var yngel denne gang. Så lærte jeg også noget i dag.
Opdagede desuden at mine Maller også har fået unger, hvis jeg da ikke allerede har aflivet dem i min rengøringsiver. Håber det ikke. Hvad gør I andre, når jeres fisk får yngel? Undlader I at rengøre eller flytter I ynglen? De er jo megasmå endnu.
Ja, sådan gik det altså! Og nu skal der heppes på de danske håndboldherrer!
Mvh RosaK

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger SAC - 28/01-2019 13:24 28/01-2019 13:24
Jeg vil tro, at udklægningen hos C. nanoluteus følger nogenlunde samme mønster, som hos tilsvarende cichlider.

Når æggene er lagt på et fast underlag, passes de i 3 - 4 dage. Derefter flyttes larverne til nogle små gruber (eller andre skjulesteder) som forældrene har gravet. Dette foregår i omkring 5 dage, hvorefter ungerne efterhånden selv begynder at svømme - skarpt bevogtet af forældrene. Så hvis dit akvarium er indrettet med nogle gode skjulesteder, så passer det rigtigt godt, at forældrene begynder at komme frem med ungerne nu. Jeg undgår at gøre rent i den periode. Fodrer med nyklæggede artemia, tørfoder, der er opløst o.s.v. Når det begynder at svinde lidt i mængden af unger, er forældrene ved at miste interessen. Hvis det er meningen, at jeg skal opdrætte nogle unger, suger jeg dem op på det tidspunkt. Så er de stærke nok til at klare sig selv.

Annoncører
Annoncører