Hjælp til genkendelse af plante

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 991

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger rune_frost (Inaktiv) - 22/01-2019 13:11 22/01-2019 13:11
er der nogle der kan hjælpe mig med at finde ud af hvilken plante dette er

jeg havde dem for mange år siden og de voksede godt, til sidst dækkede de hele bunden i ca 15-20 cm i højden
stænglen er mørk og bladet grønt, der kom udløber

jeg vil gerne havde denne plante igen

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger rune_frost (Inaktiv) - 22/01-2019 13:13 22/01-2019 13:13

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Lasse fra Borup - 22/01-2019 14:04 22/01-2019 14:04
cryptocoryne/hammerslået?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger kasper11 (Inaktiv) - 22/01-2019 19:07 22/01-2019 19:07
Cryptocoryne usteriana

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KimJ - 23/01-2019 16:03 23/01-2019 16:03
Det er Cryptocoryne wendtii. Der er flere varianter, men det bliver nok svært at komme det nærmere ud fra billederne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger perniel - 24/01-2019 09:37 24/01-2019 09:37
Tror også på cryptocoryne wendtii green, har dem selv, og de ligner til forveksling

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger perniel - 24/01-2019 09:51 24/01-2019 09:51
Til venstre den grønne, til højre samme art i rød

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger kasper11 (Inaktiv) - 24/01-2019 23:58 24/01-2019 23:58
Med de billeder du har sendt, er det næsten 100% sikkert det er Cryptocoryne usteriana, det tager bare tid for den at få de lange blade som den er kendt for. Man kan tydeligt se det på den lyserøde nuance på underside af bladet, som efter min mening langt fra en Wendtii.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger lars8000 - 25/01-2019 14:38 25/01-2019 14:38
Indlægget er rettet 25/01-2019 14:43 25/01-2019 14:43 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

C.Affinis ( billede1)
C.Usteriana ( billede 2)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger KimJ - 26/01-2019 10:17 26/01-2019 10:17
C. wendtii kan faktisk have snart sagt enhver farve mellem rent grøn og helt brun. Det afhænger af lys og vandtype.

Som det også fremgår af de to viste billeder (hvis det virkelig er samme plante) kan det af og til være svært at tro på at det er samme art.

Jeg har dog selv haft (og har) C. wendtii i flere af mine akvarier, som kommer fra samme sted (Tropica) og de falder ret forskelligt ud, både i størrelse og farve.

Man kan nok nok diskutere planten på billede 2, men billede 1 viser C. wendtii. Dette understøttes også af at det længe har været langt den mest udbredte art på markedet, så ikke mindst med tanke på at planterne på billedet er fra før arter som C. usteriana fik nogen reel udbredelse i vores akvarier, er der tale om den.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger rune_frost (Inaktiv) - 27/01-2019 09:31 27/01-2019 09:31
Dejligt at se diskussion om den.
Jeg kan med 100% sikkerhed sige at det er samme planter på begge billeder
Forskellen ligger i at den største er pillet ud af de tæt groede planter
Det er ikke hammerslået. Dem har jeg nu og de er helt grønne og vokser sig vildt lange 40-60cm
Dem på billedet stopper i højden ved 20-30cm

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger fhh - 27/01-2019 15:10 27/01-2019 15:10
Hvis vi koncentrerer os om billede nr.1: Højden er vel, hvor højt planten når op i vandsøjlen. Bladpladen er mørkegrøn til brunlig på oversiden med en lys nervation, der stråler ud fra bladbasis i et karakteristisk mønster. Midternerven er klart lys. De blade her tenderer til en lille smule hammerslåede. Planterne trives drøngodt. Kan du huske, om undersiden på planterne ved god trivsel var røde? Undersiden kan være lysere grøn, brunlige i pletter til kraftig rød. Sammenholdt med 'mange år siden' og sikkert ikke med det lyshav, som sættes på i dag, er mit bedste gæt:
C affinis.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger fhh - 27/01-2019 15:55 27/01-2019 15:55
Billede nr 2 ville jeg ikke gætte på, hvis ikke vi havde nr 1. C affinis' blade bliver mere hammerslåede ved højere belysning. Her får planten for meget lys og mistrives øjensynligt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger rune_frost (Inaktiv) - 27/01-2019 17:43 27/01-2019 17:43
Det er rigtigt at de havde tendens til at blive lidt rødlige stilk underside. De voksede super godt og tæt.
Det andet billede er en flot plante taget fra men ja kunne godt tænkes at den ikke trives sådan. Den kom aldrig igang igen ??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger fhh - 28/01-2019 11:43 28/01-2019 11:43
Der findes en mærkelig 'kromosomblanding', der hedder Crytocoryne affinis Dennerle, du let finder på Nettet. Med andre ord den ligner ikke rigtig din. Jeg købte en rigtig - en lille forkølet en viste det sig - via ebay.com fra Litauen for år siden.

Den dyrkes bedst - selvom jeg ikke er glad for at indrømme det, nu hvor KimJ er med i tråden - i et 'low tech' akvarium. Den må absolut ikke få for meget lys, og CO2 er ikke nødvendig. Den dyrkes som de gamle C. cordata var. cordata, var. siamensis og var. blassii.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger lars8000 - 28/01-2019 20:07 28/01-2019 20:07

Ja, der er en C.Affinis på første billede, jeg har haft den for 25 år siden, dengang var den helt almindelig i handlen, desværre er den ikke tilgængelig mere, jeg håber den kommer tilbage.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger fhh - 29/01-2019 22:21 29/01-2019 22:21
Jeg tror simpelthen, akvariefolket ikke finder ud af at holde C. affinis (og C. cordata). Planterne kan ikke tåle den belysning, vi i dag sætter over akvariet. Man køber en plante, den mistrives og nye, der også mistrives, og så mister man interessen, og så svinder salget ind hos producenterne.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger fhh - 03/02-2019 14:13 03/02-2019 14:13
Se lige her: under emne "Alger" tråd med overskrift "Bekæmpelse af alger" af "Basviola" oprettet "16/01-2019 13:11" #1 og 1. billede. Her har du C. affinis ved en rod med Anubias.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Basviola - 07/02-2019 02:21 07/02-2019 02:21
Jeg overvejede faktisk at lave en post om C. affinis... men nu er det ligesom oplagt at byde ind her:

Jeg kan ikke garantere jeg har affinis, men der er stor sandsynlighed for det pga. følgende:
Langt størstedelen af mine planter stammer helt tilbage fra min morfar, J.J. Scheel. Han tog også planter med hjem fra hans rejser i jagten på nye Killi arter. Han kendte selvfølgelig en masse akvarister og kunne også have fået C. affinis foræret af dem, engang i perioden ca! 1950 til slut 80'erne.

Min moster har så holdt liv i hans planter i sine akvarier, og nu holder jeg så liv i dem, efter hun også er gået bort. RIP.

Skulle det vise sig at være C. affinis, vil jeg meget gerne gå videre i min morfars ånd om at vi akvarister skal dele viden, fisk og planter med hinanden. Så der sælges ingen skud af planten, den skal deles med andre entusiaster! Nu skal vi selvfølgelig lige have bekræftet at det er den, og jeg skal gøre status på hvor mange jeg har. Hvilket nok ik er så meget, før de rigtigt begynder at skyde.

Det sagt har jeg allerede fået én henvendelse angående et skud fra planten. Da jeg samtidigt har haft umådeligt stor glæde af at læse Jørn Ullits artikler og samtidigt ved han ihvertfald har været interesseret at få i C. affinis, står disse to personer øverst på listen. Hvis ligefrem det skulle ende med en liste! *rødmer*

Alle planter har desværre haft det lidt hårdt i forbindelse med omlægningen af vores børne balje. Og der er opstået algeproblemer i det nye akvarie. Jeg tror dog så småt jeg er ved at få sendt akvariet på ret kurs, men nu må vi se om en sum tid.
Med andre ord jeg har på nuværende tidspunkt sandsynligvis kun nogle enkelte skud af planten, der dog nu har vænnet sig til vandet i det nye akvarie. Næsten alle mine cryptocoryner flyder pt rundt i akvariet, men enkelte er plantet og ihvertfald et skud, der måske er affinis, ser ud til at trives. Tilmed uden alger bider på. Så jeg håber den får godt fat.

Hvor travlt har jeg med at få plantet de andre der pt. flyder rundt? De får måske lige i overkanten med lys på den måde.

Nå men her er lidt billeder af mine cryptocoryner, jeg forsøger gerne at tage bedre billeder hvis det skulle være til hjælp.

Så til billederne inden jeg får skrevet en roman!

Herunder et billede af et af de to akvarier planterne kom fra hos min moster:

Herunder de største planter jeg kom hjem med, var tydeligt vis mest imponeret over Anibias!
Sorry totalt off topic, men fik sådan lyst til at vise jer de her lækre planter... og når så selveste ens egen morfar har hentet dem hjem, så bliver historie sgu sjovt!

Og langt om længe, billeder af de Cryptocoryner jeg pt har i akvariet, har lidt flere liggende i en plast balje sammen med de resterende Anubias. Plast baljen har varmelegeme og pumpe i, i håbet om de ik gå helt til... de har dog desværre set langt bedre dage. ;( I ville sgu nok kigge mærkeligt på mig, hvis i så den lange Anibias plante på nuværende tidspunkt. *rødmer*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger fhh - 07/02-2019 18:21 07/02-2019 18:21
Nu, hvor rune_frost har fået svar og dermed uden at mudre til midt i tråden, kan jeg vel godt tillade mig at fortælle tilsvarende - jeg havde et akvarium på 160L, der stod uomlagt i hele perioden 1984-2007. På et tidspunkt købte jeg C. affinis i Planteimporten og de forsvandt nærmest, men sandelig 5 år efter dukkede de op stod ganske fantastisk.

Jeg har været (inaktiv) medlem at Københavns akvarieforening i mange mange år, og J.J. Scheel var jo meget kendt og agtet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Basviola - 07/02-2019 20:27 07/02-2019 20:27
Men er det affinis?

Er der nogen der kender en god side der beskriver hvordan man skelner mellem forskellige planter?

Forstår ik helt hvordan man sådan ud fra et billede kan bekræfte at det lige netop er affinis rune_frost og jeg har stående på de billeder.
Netop fordi de beskrivelser jeg selv har fundet vej til beskriver flete forskellige slags udseende, både iforhold til farve og højde..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger fhh - 07/02-2019 23:01 07/02-2019 23:01
Indlægget er rettet 07/02-2019 23:47 07/02-2019 23:47 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Nu kommer vi lidt længere ud, så emnet måske kræver en tråd for sig.

Amatører (som mig) har lært det ud fra billeder, at have planten selv på et tidspunkt .... Jeg har aldrig købt en plante uden at have navnet. Din situation er jo mildest talt anderledes.

Her i tråden er billede i #1 helt klart (også dit), mens #2 er umulig, hvis vi ikke havde #1. Det lærer man sådan ca. igennem 40 år. :D og husk endelig at følge med i navneændringer. *blink*

Botanikere er selvfølgelig meget mere undersøgende og har mange hjælpemidler til rådighed. Prøv at læse lidt i bogen 'Niels Jacobsen: Cryptocoryner'.

Endelig er systematik nok botanikerens fornemste opgave. Er planten nu den rigtige, og er den ikke lig en anden og hvis ikke, kan man blive berømt, se f.eks. på Cryptocoryne jacobsenii. Jacobsen inddeler Cryptocoryner efter kromosomtal.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Basviola - 07/02-2019 23:49 07/02-2019 23:49
Tak for info.
Tænkte at tråden var afsluttet, men ja det hørte til i en post for sig selv. Den opretter jeg når der begynder at være overskud på skud!

Annoncører
Annoncører