Omlægning af vores børnebalje - ler, Hmf, alger og frustration!!

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 421

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Basviola - 16/01-2019 12:11 16/01-2019 12:11
Indlægget er rettet 16/01-2019 12:24 16/01-2019 12:24 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Nå jeg vil gerne fortælle lidt om mine erfaringer med omlæggelsen af vores 60 L børnebalje til 128 liter med ler og spagnum i bundlaget.

Her er akvarie som blev nedlagt... snøfter lidt lige nu! *uhh*
Eksternt link https://drive.google.com/file/d/1o_WvRVb9OpNtEfm6aV-lLLgr_J6SCQFm...

Her blev fisk og planter opbevaret!

Jeg vil prøve ik at skrive for meget. Kan allerede mærke det ik kommer til at lykkes, så jeg undskylder på forhånd, jeg har simpelthen så mange tanker og overvejelser omkring mine akvarier!! Håber du vil læse med - bryg en kop kaffe eller noget!

Introduktion:
Først om fremmest er ler og spagnum ikke lutter lagkage, jeg tror dog stadig på det er vejen til et kanon bundlag. MEN næste gang vil jeg helt klart lægge spagnum og ler i flade vandrette lag, og slutte af med et insektnet - for så at lægge afsluttende lag af grus eller sand ovenpå, evt med et par poser med leca for at lave markante niveau forskelle.

Det nye tema, er blevet noget “undervands gøgl” - mest af alt fordi jeg har lovet min kæreste at hun skulle få et skibsvrag og nogle dykkere som hun så gerne ville have i et af akvarierne.
Jeg må dog indrømme jeg på flere områder bedre kunne lide det gamle eventyr tema med borg og jungle. Hvorfor ved jeg ikke helt, måske er jeg mest til mørkt bundlag, måske skal jeg have afgrænset “øerne” tydelige med nogle sten eller noget. Måske fordi jeg nu kæmper med at komme af alger… måske du kan se for mig hvad der skal til for at akvariet bliver lige så spændende som det gamle?

Handscape:
Ideen, er to øer, med nedgravede mallehuler, og en lille passage mellem øerne med et skibsvrag i baggrunden.
Jeg arbejder generelt ud fra et princip at jeg bruger hvad jeg har, eller kan finde... mest fordi budgettet til akvarier ikke så stort som jeg ville ønske det var.
Der er altså brugt blandende rødder, lavasten, sten min datter går og finder og lyst grus jeg fik foræret af en ven.

Fisk:
Jeg kører videre med de 5 guppyer, der efterhånden er blevet til en større flok siden jeg købte en meget stor blåfinnet guppy hun, som flittigt har spyttet unger ud lige siden.
De stortrives i deres nye akvarie...

Ancistrus maller, 2 hunner en han.
Mallerne trives også, og har kvitteret yngel. Og det holder humøret oppe, trods alge udfordringer. Min største drøm som barn, var at få “baby” sugemaller!! Det lykkedes dog ikke dengang.

Malle far og unger:
Eksternt link https://drive.google.com/open?id=10dbhob9ls0SK8dLrF8FVDzxmIBR7iOF...

Rejer.
Rejerne er selvfølgelig også flyttet med, jeg startede med 20 RCS i 60 liter baljen. Det døde 3 i løbet af det første døgn dengang, men siden blev de til 50+ og et par håndfulde er allerede givet væk.
Desværre synes de ikke at trives super godt i det nye akvarie. Måske det har noget med ler og spagnum at gøre, det er ihvertfald det eneste der virkelig er anderledes… jo så er der også mange flere fisk nu. Men nyt yngel er begyndt at dukke op, så håber bestanden af rejer igen er voksende.

Rødnæser:
Jeg har simpelthen forelsket mig i denne fantastiske fisk. Mest fordi den er så god til at holde stimen, og da jeg så faldt over nogle brilliant rødnæser hvis skæl glimter i lyset hen over ryggen, købte jeg en flok på 11 stk.
De stortrives i det, pga. spagnum, let farvede vand som samtidig er svagt til den sure side (vi har meget kalk her i kbh) Men de er flot farvet ud, og svømmer lystigt frem og tilbage i akvariet.

Teknik:
Hjørne HMF, med 1000 liter timen hydor picco pumpe, som er skruet ned til minimumsydelse. 50 W varmelegeme. Filtermåtten er 5 cm tyk og i 30 ppi. Den fylder ca. 2.1 liter, men herfra skal bundlag stoppet (9 cm højt) vel trækkes fra.
Jeg vil helt klart anbefale dem der skal til at bygge hjørne HMF, først at lave hul til slangen når filteret sidder monteret, da det eller er svært at overskue præcis hvilken retning slangen peger i. Dette fik jeg fixet med lettere modificeret stump fra en gammel pumpe, der lidt minder om en “dock mouth” jeg kunne klemme fast på slangen. Da den er sort, skjuler den både den grimme slange, og spreder vand flowet så der nu også er god bevægelse i overfladen, dog uden det plasker.
Samtidig, vil jeg anbefale en svamp på 20 ppi, som vist også anbefales de fleste andre steder. Min på 30 ppi, er ihverfald ikke slammet nok til efter ca. 2 måneder til at den opsamlet det fineste partikler i vandet.

Bundlaget af lavet efter USB akvariegødnings opskrift på et kanon bundlag. Dvs. 4 lag spagnum, ler, spagnum, ler, og så grus på toppen. De to lag spagnum er strøet med 8 g rexolin per killo åkandeler i laget ovenover spagnum.

Hold nu fest en omgang te suppe, det hjalp selvfølgelig heller ik at opdriften i en strømpe fyldt med leca gerne ville en tur op til overfladen da der kom vand i. Jeg kunne have druknet mig selv i baljen i det øjeblik... men fandt modet til istedet at fiske spagnum med et finmasket fiskenet.

CO2
Jeg fylder en overskåret plastik flaske med min sodastreamer, flasken sidder fast med bunden åbningen nedad, på en "sugekop skinne" fra et varmelegeme, som limet fast med superlim. Akvariet er ret sultent, tror kun der kan være 2 deciliter i beholderen og jeg skal fylde den 3 gange om dagen. Det kan selvfølgelig ikke altid lade sig gøre, og er overhoved ikke optimalt. Vil prøve et DIY CO2 sæt, med citronsyre og sukker, men er ik lige kommet videre selvom jeg har det liggende.
Bundlaget skulle også give CO2, hvilket jeg kan se det også gør, da det af og til bobler lystigt, spændende *blink* , men hvor meget det giver ved jeg ikke!

Planter:
Alle planter er fra vores tidligere børnebalje, plus en masse ekstra anubias m.m. jeg har arvet fra min moster. Jeg vil rigtig gerne have en masse “monte carlo” eller anden tæppe dækkende plante til at gro i bunden. Har dog aldrig fået nogle til at tage rigtig fat fat. Heller ik de her baby hair gras, kan ik lige huske præcis hvad den hedder, men den ligner små korte grasstrå, og skulle være rimelig sikker og populær blandt aqua scapere.
Alt det reje/guppygræs er egentlig blot smidt ned for at se om de kunne tage lidt næring fra algerne, selvom jeg sgu ikke ved om der skal mere makro til eller væk, for at komme de alger til livs.
Jeg vil altså købe en del nye planter især til baggrund og forgrund… synes ihverfald ikke det guppy/reje græs er super kønt. Det er bare så svært at vælge! Bud på planter der bille passe ind? Bestiller ihverfald på wasserflore.de når jeg også skal bruge planter til det næste 128 liters akvarie.

Pleje
Filteret er selvfølgelig ikke blevet renset, da bl.a. er ideen bag valget af HMF, og det bliver det nok heller ikke før om et års tid eller 2.
Jeg har ikke været så flittig til at skifte vand på mine akvarier, det var af en eller anden grund ikke rigtig “nødvendigt” i 60 liter akvariet, og jeg skiftede kun 30 procent hver ca. 4 uge, uden problemer. Det er jeg også fortsat med her, men tror det kunne være en god ide at skifte en gang om ugen, især nu hvor der er flere fisk, og jeg har problemer med alger.

Eller de her røv irriterende tråd alger eller hvad der er, kom faktisk også på den røde plante i 60 liters akvariet… hmm

Gødning
Jeg giver 2 pump Tropica Premium, en gang imellem. Typisk hver 3-4 uge, hvis det kan gøre det. Tror jeg skal til at være systematisk i mine vandskift og tilsætning af gødning.

Billeder:

Alge festen begynder... før sulte guppyer

18 timer efter et hold (ca. 20) sulte guppyer blev flyttet over, tak til dem, men det var ikke nok!

Sådan ser det ud lige nu, har smidt et par ekstra anubias ned jeg havde liggende!
Nåja, så ville jeg lige se om jeg kunne få de her "plante øer" til at fremstå mere tydeligt, ved at lægge

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Basviola - 16/01-2019 12:16 16/01-2019 12:16
HJÆLP!!!
Jeg kan ik rigtig finde ud af hvad der er gået galt med indretningen? Jeg er ihvertfald ikke tilfreds. Kom rigtig gerne med dit bud tak! Jeg tror nemlig på der kan rettes op på det, samt tilføjes nogle nye og pænere planter der forhåbentlig vil trives uden alger.
Jeg kan godt lide et lidt "vildt" look, hvor planterne vokser vildt, og ikke er alt for organiserede, men det må samtidigt gerne være lidt mere ro for øjet!

Bare lige nogle af mine tanker angående indretningen:
Er der bare for meget gøgl i akvariet?
Er "øerne" for store?
Er det fordi der er for lidt plads mellem øerne?
Skal jeg grave de dykkere og skibet helt ned under bundlaget?!!
Måske en tydelig kant af mindre stykker lavasten rundt om øerne kan give lidt mere ro for øjet?
Og så måske sort grus, kun der hvor øerne befinder sig, kan give lidt ro for øjet?
Væk med det rejegræs, og ind med pæne planter.

Jeg vil meget gerne have kritik og inspiration, hvis der så også er noget du godt kan lide ved akvariet, vil jeg selvfølgelig også gerne høre det, så jeg ikke får fucket det helt op næste gang jeg giver det et desperat forsøg!

Tak fordi du kiggede, eller læste med hele vejen!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger KasperK/Lolland - 16/01-2019 21:39 16/01-2019 21:39
Anubias er da vældig kønne, men blot ikke de store "omsættere". Det tager jo en måned, før der er groet et nyt blad ud.
Få nogle "speed-voksere" med i kampen. Hygrophila, Cabomba, Egeria ( Elodea ), Ludwigia osv. Altså hurtigvoksende planter i opstarten.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Basviola - 17/01-2019 14:01 17/01-2019 14:01
Tak for plante forslag, jeg køber flere planter når jeg har fået endnu et akvarie op at køre, så jeg samtidigt kan bestille hjem til det.

Ludwigia er godt nok min lille røde djævel, og derfra de her skæg eller tråd alger først startede og har bredt sig fra. Men det er nogle gode bud... kan rigtig godt lide HYGROPHILA DIFFORMIS og CABOMBA AQUATICA.

Men de Anubias du synes er kønne er sikkert fra det sidste billede, det er nogle jeg har opbevaret i en spand med varmelegeme og pumpe... men de begynder også at se lidt sørgelige ud nede i spanden, så tænkte det var bedst de kom i det kørende akvarie. Så algerne har ik fundet dem endnu!! *rødmer*

Men hvis nogle har nogle gode råd til at få æstetikken helt på plads, trimmet ind eller hvad i nu vil, vil jeg meget gerne have lidt inspiration. Hvad synes du fungerer og ikke fungerer?

Annoncører
Annoncører