Bedste opbygning af spandfilter

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 351

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger kama - 26/10-2018 22:35 26/10-2018 22:35
Jeg har et 250 liters akvarium med en Eheim Experience 250 spandpumpe, som i nederste kurv filtrerer vandet gennem to blå, grove svampe samt en hvid filtermåtte – alle fra Filtermaster. Øverste kurv er fyldt med Siporax samt en Eheim kulsvamp inden tilbageløb til akvariet. Denne opbygning skulle forhindre, at Siporax-rørene slammer til og derfor forbliver effektive. Jeg renser altså vandet både mekanisk, biologisk og kemisk i nævnte rækkefølge, og da jeg gennem nogle måneder ikke har målt nitratværdier over 5 ppm, jeg har op til i dag egentlig selv syntes, at jeg er vældig dygtig :-)

Men så kommer jeg til at se på pakken til mine kulfiltre, og som det fremgår af billedet, anbefaler Eheim Siporaxlignende, biologisk materiale i første kammer i filteret, et enkelt filter og så mere biologisk materiale samt kulfilter.

På arentoft.eu beskrives det, at vandet netop skal filtreres, før det kommer til Siporax, for at undgå tilstopning med slam, og jeg har fulgt denne opskrift, da det jo virker logisk.

Med billedet på pakken med kulfiltre er det nu anden gang, jeg ser filteropbygning, hvor vand ledes direkte ind i biologisk filtermateriale – med risiko for hurtig tilstopning - så nu er jeg kommet i tvivl om den bedste filteropbygning.

Hvilken opbygning er den bedste?

Hilsen Karsten

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Alpina - 26/10-2018 22:52 26/10-2018 22:52
Eheim Ehfimech er keramikrør til grovfiltrering. De kan ikke fjerne nitrat.
Keramikrørene ligner Siporax på udseendet, men egenskaberne er meget forskellige.

Aktivt kul virker kun i nogle få uger hvor det opsuger f.eks. medicin eller farve fra rødder.

Eheim placerer filtervat og lignende sidst i strømretningen, for at skåne filtervattet mod slam.
Efter min mening er det mere vigtigt at skåne filterstenene mod slam, så de virker bedst muligt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger KimJ - 27/10-2018 00:33 27/10-2018 00:33
Eheim har (ikke overraskende, da de selv har konstrueret filteret) fat i den lange ende.

Formålet er at filteret skal kunne stå så længe som muligt, mellem rensningerne. Det opnår man jo ikke ved at lade det fineste materiale ligge forrest, for det vil betyde at man skal have fat i filteret med meget korte mellemrum for at rense den fine svamp, uanset at resten af filteret faktisk ikke har brug for det.

Logikken er den, at når man alligevel har fået afmonteret filteret og åbnet spanden, kan man lige så godt rense alle materialerne.

Havde der nu været tale om et filter hvor man let kunne komme til at rense det forreste lag uden at forstyrre resten af filteret, ville det derimod være en glimrende løsning at lade det fineste materiale ligge forrest og rense dette alene.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Alpina - 27/10-2018 07:05 27/10-2018 07:05
Det fineste materiale skal ikke ligge forrest, men Siporax bør ikke benyttes som mekanisk filter.
Det fine mekaniske filtermateriale bør derfor ligge før Siporax, men efter det grove filter.

Mange er utilfredse med at filtervattet stopper for hurtigt til, og har derfor fjernet det fra spanden.

Jeg bruger ikke filtervat, men har til gengæld HMF-svampe i 45 ppi og 30 ppi i en samlet tykkelse på ca. 10 cm.
De kan opsamle meget skidt uden at stoppe til.

Jeg synes at 45 ppi er godt i spandpumper, da jeg kan se at de holder godt fast på slammet, uden at stoppe til. Et rensningsinterval på ca. 4 måneder er passende til 45 ppi, men man kan eventuelt godt strække den til 6 måneder.
Danske butikker sælger 30 ppi og kun sjældent 45 ppi, men 45 ppi kan købes i Tyskland.

Siporax skal helst være rene for slam når de skal huse virksomme bakterier som fjerner nitrat.
Siporax holdes bedst rene hvis de ligger sidst i vandstrømmen.
Eheims filtersten kan ikke huse de bakterier som fjerner nitrat og der er derfor ikke samme behov for at holde dem rene for slam.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger kama - 27/10-2018 22:29 27/10-2018 22:29
Tak til jer begge for fine og meget brugbare svar.
Hilsen Karsten

Annoncører
Annoncører