Hvad gør jeg?

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 287

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger RosaK - 09/10-2018 11:19 09/10-2018 11:19
Så fik jeg mit nye 240 ltr i gang. Det har kørt 10 dage med 2 Ansistrus Maller og 2 Amanorejer. FINE vandværker og planterne er ved at få fat. Derfor tænkte jeg, at det nok ville gå hvis jeg lod yderligere 3 fisk flytte ind, hvilket skete i går aftes, da jeg hældte 3 Sværddragere ned i pytten. Fint så langt, men pludselig opdager jeg, at de 2 af dem har hvid trådagtig afføring. Bare løgn ik!
I dag er de fjernet fra akvariet igen for at blive leveret tilbage til sælger. Men hvad gør jeg nu? Skal hele akvariet genopstartes eller kan jeg ved hjælp af flere grundige bundrensninger samt naturligvis vandskift, være sikker på at smitten er væk? Har ikke fodret, så tænker ikke, at de har pøllet flere gange, men kan jo ikke være sikker. Hvor er det bare surt, når jeg nu var så tæt på at der snart skulle fisk i .
HJÆLP med gode råd nu, tak. Jeg er SÅ træt af akvarie opstartsrod og trænger altså snart til bare at nyde synet af smukke fisk i mit nye akvarie.
Mvh RosaK

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger RosaK - 09/10-2018 11:26 09/10-2018 11:26
Hehe...
Nej, interesserer mig ikke så meget for vandværker. Der skulle selvfølgelig stå vandværdier.
I øvrigt, tror I at mine Ansistrus nu vil være smittede og hvad med rejerne, SUK!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger RosaK - 10/10-2018 19:52 10/10-2018 19:52
Hej derude

Troede fejlagtigt at jeg kunne hente bare en smule hjælp. Det kan jeg så åbenbart ikke. Selvfølgelig fair nok, hvis ingen af jer derude ved hvordan, men mon dog ikke nogle af jer har prøvet at stå i noget, der ligner?
Jeg har lagt megen ihærdighed i at læse og sætte mig ind i tingene og derfor skuffer det mig, at ingen gider svare, når jeg står med et akut problem. Sku ha heddet Påske eller Kim J elller?.
Måske er emnet for kedeligt?.
Det var bare et suk herfra.
RosaK

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger TinaT - 10/10-2018 21:22 10/10-2018 21:22
Hej RosaK

Det er meget op og ned, hvor meget eller lidt aktivitet, der er på Akvariesiden.

Jeg kan se, at du efterspørger svar på dit spørgsmål, og jeg må tilstå, at grunden til at jeg ikke har svaret på dit indlæg er, at jeg ikke aner, hvad der ligger til grund for hvid, trådagtig afføring hos de nye fisk eller om det er smitsomt for den sags skyld.
Der ligger nogle artikler om forskellige sygdomme under Beskrivelser. Du kan jo prøve at kigge dér og se, om en af artiklerne matcher med de symptomer, som du har oplevet.

Beklager, at det blev et ikke-svar, men nu kan du da i hvert fald se, at dit indlæg er blevet læst.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KimJ - 10/10-2018 21:25 10/10-2018 21:25
Trafikken på AS er jo ikke hvad den har været, så man skal påregne lidt længere reaktionstid end tidligere. Jeg kommer her heller ikke selv hver dag.

Såvidt jeg kan bedømme det, er det lidt af en overreaktion at fjerne sværddragerne p.g.a. lidt tyndskid, men det er selvfølgelig bedre at være for forsigtig end omvendt.

I den ånd kan du da lige gi`det et par dage og se på fiskene, men mit gæt er at de ikke fejler noget.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger RosaK - 10/10-2018 23:02 10/10-2018 23:02
Takker for svar
Fandt en ældre tråd under sygdomme, som netop omhandlede samme symptomer og som antydede, at det kunne være tegn på at fiskene var angrebet af flagellater. Det var ikke opløftende læsning.
Foreløbig har jeg sendt fiskene retur, skiftet godt en tredjedel vand og renset bunden grundigt. Dette vil jeg gentage indtil alle 200 ltr er udskiftet. Formoder så at også filtret vil være vasket igennem og evt. Dårligdomme er væk. Træls at putte nye fisk i akvariet hvis de bliver syge i løbet af kort tid pga sjusk. Og som jeg forstod er medicin både svær at opdrive og desuden ret virkningsløst, sååå Møn ikke grundighed er vejen frem?
Mvh RosaK

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Kristian Paaske - 10/10-2018 23:41 10/10-2018 23:41
Godaften
Problemet med flagellatter, hvis det er det sværddragerne har haft, er at det er i rigtig mange fisk. Flagellateterne lever i fiskenes tarme og flagellaterne bliver først aktive når fiskens generelle tilstand bliver ringe pga. eksempelvis stress, dårlig vandkvalitet, dårligt foder etc etc.
Så at rense alt og skifte en masse vand hjælper ikke nødvendigvis noget da der er stor risiko for at nye fisk også har flagellatter. Mig bekendt er bedste værn at sikre gode vilkår for vores fisk og det lyder det jo som om du gør alt, hvad du kan for. Hvis det var mit akvarie ville jeg give det to tre ugers ro også prøve igen.

Annoncører
Annoncører