Co2 reaktor - modificering

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 297

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Kilnakorr - 27/09-2018 21:44 27/09-2018 21:44
Hejsa

Jeg kører med en AM-1000 udvendig CO2 reaktor.
Den kan dog ikke helt følge med og er lidt træt af 'sodavands-looket' i baljen.
Så vidt jeg kan forstå er problemet for stort flow eller for lille reaktor.
Mit filter synes dog ikke at lavere alt for højt flow (tværtimod er der ikke ligerem knald på).
Jeg tænkte først at lave en reaktor selv, men hurtig hovedregning med de nødvendige fittings bliver det ikke ligefrem billigt.
Derfor tænkte jeg egentligt at skære reaktoren over og blot forlænge den med passende diameter PVC.

Spørgsmålet er om nogen kan se problemer med dette, og om f.eks PVC lim generelt virker på alt plastik, da jeg ikke ved hvad reaktoren egentlig er lavet af.

Tanker og idder er velkomne.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger scn - 28/09-2018 11:08 28/09-2018 11:08
PVC lim er til PVC, du kan ikke regne med at det virker tilfredsstillende på andre typer plastik. Men kig efter "all-purpose solvent cement" (er dog ikke alt plastik de limer på, men de dækker lidt bredere).

Jeg ville nok bide i det sure æble og bygge det hele selv, frem for at stå med noget hvor man ikke tør at lægge sig til at sove af frygt for at man har pumpet alt vandet fra akvariet ud på stuegulvet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Kilnakorr - 28/09-2018 15:26 28/09-2018 15:26
Jeg var lige forbi Silvan i dag, men ombestemte mig for at modificere den eksisterende.
Man kunne korrekt bygge en ny og større selv, men rør-fittings er jo latterligt dyre her i DK.
Kan jo købe i kina og vente 1+ måned på levering og håbe kina-braset holder tæt.
Jeg tror dog også jeg i sidste ende må bygge den selv og bukke mig over disken hos fiske pusheren og blive taget i r****.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger ThomasBallerup - 06/10-2018 13:04 06/10-2018 13:04
der findes flere online steder hvor pvc sager er rimeligt billige,
i øvrigt har de fleste af os det halve skur fyldt med pvc rør og fittings der er blevet til overs,
så hvad med at lave nogle tegninger ? ønsker til mekanisk udførelse ?
del dem her ?
der findes endda pvc sager i gennemsigtig, det kan være stor fordel til nogle sager
så man kan se om de virker som ønsket.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Foslund - 06/10-2018 23:43 06/10-2018 23:43
Kan ikke anbefale at du modificere AM-1000, byg istedet din egen...

Køb f.eks. denne eller brug den som skabelon og lav den evt. større:
Eksternt link http://www.aquacare-shop.de/COR50-GB

Køb delene f.eks. her:
Eksternt link https://www.alt-vvs.dk/diverse/ror-fittings/gf-pvc-abs-limfitting...

Jeg har gode erfaringer med Pevicol eller Tangit lim, det er dejligt nemt at arbejde med, Tangit limen+rensevædsken lugter dog en del, Pevicol limen lugter ikke men er den der er giftigst :D

Dog som vvs'er er jeg for doven til at gå all in, så jeg bruger blot 2 stk in-line diffussorer på mine 2080 spandpumper monteret på sugesiden :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Kilnakorr - 08/10-2018 16:41 08/10-2018 16:41
Tak for info.
Jeg synes ligemeget hvor jeg kigger er gennemføringer rasende dyre. Desuden er det svært at finde ting der passer sammen (akrylrør et sted, men mangler endestykker der gerne skulle passe mv.)

Selv når alle stumper er indkøbt er det blevet en ret dyr affære for en DIY løsning.

Jeg har desværre ikke plads i skabet til at sætte endnu en reaktor på.

Annoncører
Annoncører