Industrielt akvarie?

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 719

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Basviola - 20/09-2018 15:28 20/09-2018 15:28
Hej akvarister,

Nu har vores børne balje på 54 liter været oppe at køre i et par måneder - og det er skønt, men det er bare ik nok vand... ik for mig ihvertfald, vil gerne have nogle fisk med lidt mere personlighed, i et større selskabs planteakvarie...

Så jeg er begyndt at kigge efter akvarie til stuen. Jeg er ret vild med designet af Juwel akvarier, men da jeg præsenterede det for kæresten min, deler vi altså ik lige samme smag. Jeg havde ellers luret lidt på et 180 eller 240 i mørk træ, som kunne passe med de andre mørke træmøbler vi har. *uhh* de er for... hmmm glatte!!! *blink* færd nok, vi er jo to der skal kigge på det!

Vores lejlighed er indrettet sådan relativt industrielt/rustikt og min kæreste mener altså at vi burde kunne finde et bord til akvariet som passer bedre ind, og som vi har lyst til at have i vores hjem, hvis der en dag ikke står et akvarie på det.

Så kender i til nogen der designer akvarier i industriel stil, og ikke så moderne, gerne noget med jernbeslag, gammelt træ osv. - her tænker jeg mest af alt på bordet, men selvfølgelig hvis man kunne få noget der matcher hele vejen op (y)

Har selv kigget en del, men poster her for at udvide min horisont yderligere.

Det bedste jeg selv er kommet frem til er "borde" i stil med det neden for, men så kommer overvejelserne, kan det holde osv... men tror sgu det bliver den vej, hvis jeg/vi skal have et akvarie i stuen! (og det SKAL vi! :D )

De følgende billeder illustrerer stilen vi leder efter:

Nedenfor ses der hvor vi har mulighed for at placere et akvarie i vores stue:

Pladen illustrerer bredden af et Juwel 240, som er 121 cm bredt. pladen er højere end akvariet, men som det tydeligt ses er det desværre for stort.

Afstanden mellem de to karme er 104 cm, så jeg kunne selvfølgelig klemme et 250 liters ind på 100x50x50, men igen, måske det ville være kønnere med lidt mere luft omkring akvariet. Så jeg overvejer stadig om et akvarie i 180-200 liters størrelsen, alligevel vil være kønnere.

Her er stuen fra en anden vinkel, vinduerne og pladsen til akvariet er til venstre for billedet nedenfor:

Beklager kunne måske godt lige have ryddet op, men det er sgu en tabt kamp med to børn, 3 og 5 år!!!

Håber nogle tog sig tid til at læse romanen, og kan fortælle mig at der allerede findes nogle der sælger akvariet i den stil vi leder efter, og hvad det hedder, - eller at vi bliver nød til at finde et "ikke akvarie" bord i den stil vi ønsker, og så sætte et akvarie oven på det.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Kristian Paaske - 20/09-2018 15:58 20/09-2018 15:58
I kunne få lavet et akvarie hos tropeakvarie og så lave et bord af halverede sortmalede eu-paller.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Principia - 20/09-2018 17:09 20/09-2018 17:09
De fleste smede kan klampe et bord sammen til jer efter ønske. Du kan selv være med i designprocessen og det hele, så det kommer til at matche øvrigt design i boligen. Men sådan noget koster. Hvis i vil have både bord og akvarium i samme stil, eller rettere retro stil, kan jeg anbefale Schrøder Metal. De har bygger noget før. Men der findes sikkert flere firmaer. Selve stålrammen til bordet tager ikke lang tid at lave. Den jeg byggede tig et par timer, med save svejse osv.... Det tog faktisk længere tid at male den.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Basviola - 21/09-2018 09:57 21/09-2018 09:57
God ide med EU-paller, men jeg orker simpelthen ikke flere gør det selv projekter, jeg tænker for meget over det og bliver for perfektionistisk. Har bygget en hel borg til ungerne på børneværelset, - ik mere!!

Så jeg vil hellere punge ud, få lavet noget, eller købe noget lidt anderledes - som Principia skriver dermed desværre også dyrt.
Det undre mig bare stadig at der ikke er nogle producenter der laver noget i den stil, således akvariet også vil få sådant et "gammelt" look... det kommer måske, der blomster jo diverse "retro" bikse op alverdens steder, den indretningsstil er jo nærmest blevet mainstream!

Men jeg må efterhånden erkende at der ik er nogen vej udenom, så et
Var nede i vores lokale "retro" butik og fandt den her: stort set magen til et billede jeg postede tidligere:

Nu hvor jeg ikke kan finde et akvarie med en ramme der ser så smadret/syrebehandlet/gammel ud, og ikke føler overskud til at lave et akvarie der passer præcist til bredden selv, tror det bliver et juwel 180 liters.

Er det okay at akvariet raver 6 cm ud bag på reolen, hvis jeg lægger en plade under akvariet?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger enirt - 21/09-2018 11:53 21/09-2018 11:53
Så længe akvariet er godt understøttet på hele bundfladen og jævnt understøttet burde det ikke være noget problem

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Administrator Sponsor ken kætbak - 21/09-2018 12:10 21/09-2018 12:10
Kan du evt købe et porsabord i en utraditionel højde og bare lime noget rustikt træ på?
Med fuksvans og en tube silikone er det gjort på en time.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Basviola - 21/09-2018 22:02 21/09-2018 22:02
Okay helt sikkert, angående at akvariet rager ud over bordet, er der nogle der har regnet på hvor meget hvor tyk sådan en plade skal være... kommer selvfølgelig an på materialet, men hvis det nu er krydsfiner, eller mdf, som det anbefales i de fleste tråde?

Mener at have læst at mange kører med 15 mm krydsfiner/eller MDF, men er det ikke overkill til et 180-250 liters akvarie?

God ide med at lave et "skin" til et porsabord... det kunne måske ligefrem være jeg kunne finde nogle jernlåger eller noget. Men så nærmer vi os også bare der hvor man næsten lige så godt kunne lave det hele selv.
Havde sådan håbet på at finde en god deal på DBA med et traditionelt akvarieskab under, og at alt DIY blev vedrørende hardscape, planter... valg at fisk osv!

Tusind tak for jeres svar, det er værdsat.

Chefen herhjemme har nu besluttet sig for at det ser lidt for billigt/skrøbeligt ud med det der hønsenet i lågerne *blink*

Jeg vender tilbage når jeg ved noget mere, forhåbentlig snart!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Administrator Sponsor ken kætbak - 22/09-2018 04:18 22/09-2018 04:18
Det er her på siden et brugt porsa bord til salg i Kbh.
Et originalt brugt akvarie bord vil nok altid ligne noget a'la IKEA. På godt og ondt :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Principia - 23/09-2018 07:19 23/09-2018 07:19
Jeg tror, at du laver en fejl ved at prøve den nemme løsning. Når jeg læser dine krav, tror jeg du er bedre stillet med at sy det selv. Det kar den åbenlyse fordel, at du kan lave det til pladsen det skal så på, samt du selv kan vælge materialer, og designe udseendet. jeg har faktisk selv leget lidt med tanken, om at lave et med jernramme. Det er jo ikke ligefrem raketvidenskab, men måske lidt bøvlet, da jern/stål arbejder, ved svejsning og forarbejdning. Det er selve akvarierammen som kan drille, i sær i rustfast plade, for det trækker helt vildt når man svejser det sammen. Man hvis du overholder krydsmålene på alle 6 flader, så er akvariet lige, og sikkert, og nemt at sætte glas i.

Jeg har gjort lidt tanker om mit egen projekt. Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1659474

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Basviola - 27/09-2018 22:07 27/09-2018 22:07
Tak for flere kommentarer.

Det er så godt som sikkert at det visuelle design bliver noget med jern, jern der ser gammelt/industrielt ud. Eller noget deromkring. Så hvis jeg går gør det selv vejen, tænker jeg at jeg ligeså godt kan lave det hele selv.

Fantastisk læsning i din tråd om det projekt. Der var sgu læsning til et par kopper kaffe! Super fedt du er gået så "all in" på gør det selv og god inspiration, tak for deling.

Mit gulv er iøvrigt så skævt, at de forreste ben skal klodses op med ½-1 cm.
Hvis det bliver et gør det projekt, så bør jeg vel bare lave de forreste ben det længere? Så kan de jo altid saves til, hvis jeg en dag skal bruge bordet på et lige gulv!

Er der nogle der ved hvor meget jeg kan regne med gulvet giver sig yderligere med 200-300 kg vægt? Eller er det kun noget man finder ud af når vægten er placeret på det pågældende sted?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Principia - 29/09-2018 11:27 29/09-2018 11:27
Lav skruefødder det er ikke svært når man er igang.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Kilnakorr - 29/09-2018 21:44 29/09-2018 21:44
Hvis du ikke er bange for gør det selv løsning synws jeg dette relativt simple design er rimelig flot. (Er ikke selv til rustikt/industrielt look)

Der er en god lang gør-det-selv plantedtank:
Eksternt link https://www.plantedtank.net/forums/20-diy/85748-aquarium-stand-ra...

Måske inspiration :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Basviola - 01/10-2018 14:27 01/10-2018 14:27
Endnu engang tak for mere inspiration... det ender jo med jeg bliver nød til at gøre det selv! ;)

Min største motivation er at det giver mig muligheden for at få det størst mulige akvarie stående derpå!

Sidste nyt er at det venter til efter jul, for juletræet skal jo stå der!!! *doh* Men, det bliver helt sikkert sidste gang, så er den plads kapret! :D *santa* :D

Ja, det vil helt sikkert være optimalt, og så slipper jeg for at skyde mig selv når gulvet giver sig så meget at det hele står skævt alligevel... Må bare udtænke en smart måde at skjule det på, arbejder under en skarp design specifikation her!

Annoncører
Annoncører