Vores børne balje

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 669

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Basviola - 20/09-2018 13:40 20/09-2018 13:40
Især min morfar, og resten af familien var MEGET seriøse omkring akvariehobbyen, og selv havde jeg flere akvarier som barn... men alle de der ting, børn (jeg) synes er sjovt blev det ikke til så meget af. Nu er det mig der er forældre, og mig der bestemmer! :D

Vores familie/børne balje:

Gode råd, sjove forslag, kritik og kommentarer generelt modtages meget gerne.

Temaet Eventyrligt
En stor bakke i venstre side, med et slot på toppen. Samt lave planter der kan tæppe dække bakken., så det ligner en slags græs.
Højre side er sådan ovre i jungle/skov tema, eller på vej derhen af... mangler stadig lidt flere planter.

Jeg har planer om en lille å, der snor sig fra front glasset, under broen og om til bagsiden, højre om slottet.
Den lille å, tænker jeg, at lave med "sten" af blåt glas, således lyset fra lampen får det til at lyse op, i forhold til lys refleksionerne i det andet bundlag.

Har haft en del udfordringer med at undgå bundlaget skrider sammen og bakken blive lavere.

Setup
60 eller 54 liter akvarie
Aqua soil fra Tropica, med sort granit grus på toppen. (øverste lag et lidt blandet efterhånden)
Gammel pumpe, med en grov svamp (bio tror medie tror jeg) og så med filtervat på begge sider af den, jeg har boret hullet i bunden af pumpen for at øge flow og tvinge den til at suge ind tæt ved bunden hele vejen rundt om pumpen.
Varmelegeme, sikkert overkill (kan ik se antal W på det), men tror jeg prøver med et mindre jeg har, så jeg kan gemme det bedre væk.
Lys: 24" ODYSSEA VIVAGROW DN60 DayNight (2200 lumen ved fuld skrald) 24W (har givet lidt begyndende alge udfordringer)

Planter
Forskellige Anubias, nogle af dem virkelig "gamle" holdt i live i årtier i familiens akvarier.
Gamle crypto'er, også fra familiens akvarier
Til venstre for varmelegemet, kan jeg ik huske hvad hedder, fik den med i handlen ved køb af aqua soil.

Bunddække planter er bigleaf og smallleaf fra aliexpress, ved sgu ik rigtig hvad jeg synes om det, de ser fine ud i starten og ligner det der er på billederne når man bestiller dem, men som i kan se, tager de sig anderledes ud efter et par måneder. Dem med smalle blade er "small leaf", og dem med større/tykkere blade er "big leaf". Jeg blev fristet, da man med gratis forsendelse for 1USD kunne dække hele bunden af akvariet.
De blev spiret udenfor akvariet, og er blevet plantet efterfølgende, men vores to små sugemaller fræser det hele op, så de mange små sten, min datter har samlet gennem tiden, er lagt ned for at forhindre dem lidt i dette. Det virker okay, men var ik helt planen. :D

Lidt ekstra info
Den store anubias på træroden, har overlevet i min families akvarier, siden min morfar tog dem med hjem til EU fra en af hans ekspeditioner. Så forstår jeg sgu at sætte pris på historie, det samme gælder crypto´erne der står rundt om slottet.

Anubi'erne har jeg fucket op ved ikke at holde dem fugtige, da jeg støvsugede i højre side af akvariet. Det ses tydeligt hvordan bladene tager skade af det. :( Men der er heldigvis stadig liv i den. :)

Somt sagt, feedback modtages med kyshånd.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Jubel-Bille - 21/09-2018 04:22 21/09-2018 04:22
Hyggelig balje :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Basviola - 27/09-2018 12:41 27/09-2018 12:41
UPDATE!

Mit formål med tråden her var egentlig at høste nogle sjove ideer, gode råd, forbedringsforslag kritik og kommentarer... og selvfølgelig inspirere andre til lidt eventyrs muligheder i deres hygge/børne baljer. Tænker at der må da være nogle herinde der kan ryste noget ud af ærmet?? *rødmer*

Sket siden sidst
Jeg fandt nogle blå glasperler i ungernes smykke værkstedskasse... HAPS! Min datters første kommentar: "Altså hvis jeg boede oppe på slottet der, så ville jeg HVER MORGEN gå ned og hoppe i floden" :D
Det kunne sandsynligvis give en bedre effekt hvis perlerne var lidt mindre.

Jeg har købt 2 bøtter "1-2-Grow": Rotala "bonsai" plantet til højre for slottet, og Eleocharis acicularis "Mini", plantet primært til højre for floden under rødderne og lidt på stien op mod slottet.
Jeg har forsøgt at holde på Rotala "bonsai" ved at bygge en lille indhegning af sten omkring dem, da mine Ancistrus malle par jagter hinanden rundt, i håbet om de ikke fræser det op, før de får gang i et rodnet.

Så har jeg fjernet en masse af små sten, der mest af alt var et forsøg på at holde på de indplantede mærkelige aliexpress small og bigleaf tæppedækkende planter - som jeg iøvrigt også har fjernet de fleste af.

Jeg har fjernet den store lyse sten, og vendt den anden om, sådan at den danner en relativ dyb klippehule ind under bakken slottet står på. Håber mallerne finder den attraktiv nok til at ville yngle.
Så er det lykkedes mig at gøre bakken lidt stejlere ved hjælp af rektangulære plastikstykker jeg har stukket ned i bundlaget, som en slags "dæmning", der modvirker at bundlaget skrider ned af bakken. Nogle af dem kan ses på billedet hvis man kigger godt efter.

Varmelegemet er udskiftet med et 50W jeg fandt i min rodekasse, jeg synes selv det var en super forbedring da det ikke engang er halvt så stort som det andet jeg havde. Jeg ikke er nemlig ikke til synligt udstyr i akvariet.

CO2. Bagtræroden har jeg forsøgt at gemme en lille CO2 beholder tæt op af pumpe og varmelegeme. Den er lavet af en halv engangs vandflaske, der trykket flad ved hjælp af kogende vand. Jeg har limet to sugekopper fast på siden til montage. Den sidder med åbningen nedad så den kan holde på gassen der langsomt optages i vandet. Jeg tror optagningen i vandet optimeres lidt, ved at åbningen på flasken er tæt på pumpens indtag og at det så bliver "fanget" lidt i pumpen og sendt bedre rundt i akvariet. Håber jeg kommer til at se resultater.
Der er plads til ca. 1/10 liter CO2 i beholderen og det rækker til ca. 24 timer. Så lidt besværligt at skulle fylde den hver dag, jeg kunne selvfølgelig prioritere lidt mere plads til en større beholder... men jeg er sgu glad, nu er der CO2 på, og endelig fandt jeg ud af hvad den sodastream maskine skulle bruges til, udover at stå på toppen køleskabet 364 dage om året! :P
Genopfyldningen går relativt let med lidt gammelt luftslange der passer på min sodastream, et sugerør og så endnu et stykke luftslange der er U-formet med flammen fra en lighter!

Nåja, så har vi fået lidt RCS rejer med i crewet... de er sgu underholdende!

Et par spørgsmål
Først og fremmest tak, hvis du var med helt hertil! Jeg skal prøver at formulerer mig kortfattet, men der er så mange tanker og overvejelser jeg gerne vil have med!

Får "græsset" får lys nok under trærødderne?
Der står på wasserflora.de dens lyskrav er medium-meget høj. Min LED giver 2200 lumen på fuld effekt, men jeg kører den på 24 timers simuleret døgnrytme med sol op- og nedgang... så altså ikke fuld gas hele dagen.

Jeg vil gerne have flere planter, hvilke vil du anbefale?
Især bag træroden og hen til slottet lige bag rotala "bonsai".
på bunden af træroden eller på bunden foran roden.
En plante bagved cryptocorynerne helt ude i venstre side.
Måske en mos eller noget på toppen klippehulen.
Et eller andet i det skyggefulde forreste højre hjørne
Måske også noget bagved slottet, men der er kun ca. 1-3 cm mellem slot og bagvæg.

Kan jeg have flere fisk?
Pt er der:
2 ancistrus maller (1.1.)
5 voksne guppy
ca. 15-20 stk guppy yngel
ca. 18 RCS rejer (har højest kunne tælle 13 stk. og jeg ved at to er blevet spist af fisk)

Fuck... jeg skulle have lavet det her i en 128 liters! Så havde der også været plads til mere hardscaping og andet sjov og ballade!!

Tak fordi du læste med, glæder mig til at høre dine svar, forslag og/eller kommentarer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Basviola - 27/09-2018 12:43 27/09-2018 12:43
Nåja, og en baggrund... selvfølgelig smag og behag, men nogle gode forslag? :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Kilnakorr - 29/09-2018 22:08 29/09-2018 22:08
Du kunne jo gå 'all-in' med din lille å og lave et sandfald i baggrunden. Kunne måske passe godt ind med jungle-temaet du har kørende til højre ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Basviola - 03/10-2018 00:47 03/10-2018 00:47
Super fed ide med et sandfald! :) Elsker action ornaments og elsker natur og planter i akvariet... og er der noget et sandfald giver så er det sgu action! og så er det samtidigt "naturligt" i modsætning til et plastik slot, eller for den sags skyld broen som mine to maller allerede har skrællet grundigt for maling, håber ik det går for meget ud over deres velvære!!
Desværre kæmper jeg med pladsen i akvariet, og et sandfald ville sgu nok kræve tæt på halvdelen af dybden i vores lille 56 liters akvarie!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Basviola - 03/10-2018 01:12 03/10-2018 01:12
Indlægget er rettet 03/10-2018 01:14 03/10-2018 01:14 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Nåja, i skal da lige have en lille update!

UPDATE
Flere planter og mos: Bl.a. Vallisneria, "Christmas mos", Alternanthera mini, og 2 andre jeg ik lige kan huske hvad hedder.

Så har vi fået en luft pumpe.... Apump, den er godt nok lydløs, kan varmt anbefales!

"Træet" er lavet af en grov filtersvamp, træroden fra min sidste billed post, julemos og superlim!

Lidt billeder:

Vandet er heldigvis blevet klart igen!

Mangler stadig baggrund, måske den bare bliver sort, måske en solnedgang... og gerne flere gode ideer, kommentarer likes dislikes! :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Kilnakorr - 03/10-2018 07:17 03/10-2018 07:17
Det er en fed balje (y)

Synes det nye træ giver en god dybde-effekt. Svært at se det kun er 54L.
Du skal nok tænke grundigt over baggrund da det muligvis vil tag en del af dybde-effekten.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Kristian Paaske - 03/10-2018 10:53 03/10-2018 10:53
Jeg er normalt ikke til akvarier med slottet og den slags. men det her er simpelthen totalt gennemført! Det er både modigt og top fedt :) .
Angående baggrund, så ville jeg vælge at sætte materet film på bagglasset og så lidt lys på bagglasset. Det giver sådan en lidt en tåget eller uendelig effekt. Som om akvariet/landskabet forsætter... Det synes jeg i alle fald.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Principia - 03/10-2018 17:08 03/10-2018 17:08
Jeg vil dog drysse lidt surt i bærret. Jeg mangler baggrund af en eller anden art. Om det så er en kasse, et stykke pap eller hvad du finder på, er lige meget. Bare man ikke kan glo lige i gennem på dit savsmuldstapet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Basviola - 03/10-2018 22:20 03/10-2018 22:20
Takker, og ja det træ giver sgu lige prikken over i´et i det den side... og det var overraskende let at lave! Men det der superlim tog lidt hårdt på mossen, så den er falmet lidt på lim steder, men krydser fingre for at det vokser til.

Tak, jeg har det lidt på samme måde med alt det der gøgl... men det var ligesom udgangspunktet. Glæder mig til at få flere akvarier, min kæreste insisterer godt nok på et skibsvrag i vores kommende akvarie til stuen. Men det har sgu været sjovt at gå all in på det!

Ja - der skal helt sikkert en baggrund på, og jeg har faktisk lavet en i dag... med noget spejl og sort stof. Det virker faktisk ganske godt. Smider et billede op i morgen.
Jeg synes ikke det har fjernet dybde effekt, tvært imod, pga. spejlet, selvom man selvfølgelig ikke kommer uden om man kan se sig selv, når man sidder ligefor.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Basviola - 06/10-2018 14:17 06/10-2018 14:17
Indlægget er rettet 06/10-2018 14:19 06/10-2018 14:19 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Nå som sagt lavet en baggrund lavet af sort stof, (i mangel på andet), og et stykke spejl fra storskraldsrummet!! :D

Det var lidt svært at fange ordentligt på ét billede. Og hvis et billede er 1000 ord værd, må en video alt andet lige være mere!

["Eksternt link https://drive.google.com/open?id=1o_WvRVb9OpNtEfm6aV-lLLgr_J6SCQF... "]

Det fungere sgu meget fint for mig, hvad synes i?
Tanken var at den røde plante ved spejlets venstre kant, og de grønne i højre side skal skjule overgangen mellem spejl og sort stof.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Principia - 07/10-2018 18:13 07/10-2018 18:13
Det er fint. Sjovt så lidt der skal til for at få det sidste med nogen gange :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Kilnakorr - 08/10-2018 17:00 08/10-2018 17:00
Du kan jo gå all-in med en 'shadowbox' :P

Eksempel.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Basviola - 10/10-2018 21:41 10/10-2018 21:41
# 14
Tak for input, det ser sgu godt ud, super fedt... er helt klart skrevet bag øret. Lækkert det giver så meget dybde uden man kan se sig selv!

Annoncører
Annoncører