Koldtvands saltvands akvarium - Hjælp

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 614

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Kim P.S (Inaktiv) - 02/08-2018 19:52 02/08-2018 19:52
Hej Folkens!

Jeg fik den idé, at jeg godt kunne tænke mig at prøve at lave et saltvandsakvarium med danske dyr fra havet.
Jeg har derfor følgende spørgsmål:

1. Er det lovligt at fange dyr ved stranden (små fisk, muslinger, snegle og krebsdyr) og opholde dem i fangeskab?
2. Når man skal tilføje vand, hvad skal man så bruge af salt, og hvordan skal det blandes? (Jeg har set videoer med varmvands saltvandsakvarier og blanding forhold, men jeg ved ikke om der gælder de samme regler med et dansk miljø)
3. Hvad kan man give dyrene (fisk og krabber) som fodder, som er nemt at anskaffe?

Hvis der er flere råd, så vil jeg gerne høre om det!

Tak for hjælpen! :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger scn - 03/08-2018 08:56 03/08-2018 08:56
De første spørgsmål du skal stille dig selv er nogle andre og meget mere kedeligt:
1. Hvordan vil du holde akvariet koldt nok (i disse dage dør fiskene på stribe i åer og søer på grund af høje temperaturer)?
2. Hvordan vil du håndtere kondens (akvariet vil opføre sig som et glas koldt vand i sommervarmen med kondens der løber på ydersiden når luften køles af og rammer dugpunktet)

Vedr. dine spm:
1. Der er mange fisk du gerne må fange, men der er også fisk med mindstemål, som du ikke må tage med hjem i små størrelser.
2. Som jeg har forstået det, så tilføjer man vand uden sat for at kompensere for det fordampede vand da saltet bliver tilbage, så ved fordampning stiger saltindholdet.
3. Det afhænger vel af hvilke dyr du har, men der er i de fleste butikker et stort udvalg af frostfoder.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger nyberg - 06/08-2018 17:47 06/08-2018 17:47
Jeg er gammel saltvandsakvaristvog har for flere år siden undersøgt mulighederne mht. dyr fra danske kyster. Det er uden tvivl nemmest, hvis man anskaffer køleudstyr, men det bliver også hurtigt dyrt. Og i værste fald må man ty til termorude i frontglasset for at undgå dug.

Mht. dine spørgsmål:

1. Ja, det er lovligt. Men det kræver muligvis fisketegn.

2+3:

Hvis man holder sig til dyr fra stranbredderne, er chancen for, at de tolererer varme, højere. Hvis man samtidig finder arter, der også findes i middelhavet (dem er der en del af) burde man øge chancen for succes yderligere. Det vil under alle omstændigheder være en god idé med kraftige blæsere på overfladen. På den måde kan man holde faktisk temperaturen lidt lavere end omgivelserne, da de vandmolekyler, der fordamper først, er de mest energirige.

Forslag til dyr er:
Sandkutling
Toplettet kutling
Tangspræl
Havkarusse
Fjordrejer

Krabber vil forsøge at æde alt, hvad de kan fange, så jeg vil mene, at de hører til i et dedikeret akvarie. Muslinger filterer vandet for mikrosopisk plankton. Jeg tror ikke, at der er realistisk at holde dem i live i akvariet.

Der findes givetvis en del norske hjemmesider omkring kokdt saltvand. For nogle år tilbage var de i hvert fald langt fremme på feltet. Og det var imponerende, hvad de kunne skabe af smukke akvarier.

P.S. Jeg har iøvrigt holdt fjordrejer i et tropisk koralrevsakvarie.

Annoncører
Annoncører