Apistogramma cacatuoides kønsbestemmelse

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 312

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Rousing - 07/07-2018 12:12 07/07-2018 12:12
halløj

jeg har for nylig været ude og anskaffe mig et par Apistogramma cacatuoides.
mine spørgsmål er blot:

Er dette en han og en hun, da hende der solgte mig dem var lidt i tvivl?

Den store han som ses bagerst i billedet er begyndt at få nogle blå nuancer i hovedet, er det f.eks. fordi han er i lege humør, syg, eller er det meget normalt de bliver det?

På forhånd tak
Mvh. Kasper :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger rw - 08/07-2018 23:16 08/07-2018 23:16
hey kasper!

Det ligner en han og en hun, men jeg er selv forholdsvis ny ifh. apistogramma. så det kan også være en "sneaker".

de blå farver i hovedet er formentlig bare fordi at den farver ud efter at være blevet afklimatiseret til dit akvarie.

jeg har selv apistogramma baenschi, med et lille kuld store unger.

held og lykke med fiskene.

-r

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Rousing - 09/07-2018 00:31 09/07-2018 00:31
halløjsa

Tak for svar!

Synes også det ligner en han og en hun, og ud fra den adfærd de har fået til hinanden her de sidste par dage, er jeg slet ikke i tvivl.
hannen spiller rigtig meget op, ved at gøre sig stor og lave ryk når han er ved siden af hende. ligeledes gør hunnen det samme, bare uden rykkende hun nøjes kun med at rejse finnerne. :D

Mvh. Kasper

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Larsen_ - 09/07-2018 07:07 09/07-2018 07:07
En Cacatuoides hun har altid en stor del sort på brystfinnerne.
Har din det?

Umiddelbart ligner det meget en lille han

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Rousing - 09/07-2018 14:20 09/07-2018 14:20
Den er en anelse mørk ved brystfinnerne helt inde. men den har jo slet ikke de samme farver nuancer som den store han. både på rygfinnen og på halen er den kun orange og ikke det mønster som den store han har.
plus at den store han vil vel ikke lave de ryk med kroppen, hvis det var en anden han?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger jacob - 09/07-2018 14:58 09/07-2018 14:58
#4 Det passer da ikke ? Se evt billederne her Eksternt link https://www.seriouslyfish.com/species/apistogramma-cacatuoides/ Har også et billede fra Mergus Cichliden atlas h af hunner uden sort i brystfinnerne.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Kristian Paaske - 09/07-2018 15:12 09/07-2018 15:12
Jeg er nu umiddelbart enig med Larsen. Normalt vil brystfinnerne være farvet sort på den forreste halvdel. Særligt i yngledragt. Nu er der jo så mange kulturformer af cacatuides, at der sagtens kan være afvigelser. Og så er det jo altid svært at se noget som helst på de der halv store teenagefisk vi typisk får i forretningerne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger jacob - 09/07-2018 15:27 09/07-2018 15:27
Indlægget er rettet 09/07-2018 15:39 09/07-2018 15:39 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Uden på nogen måde at være apisto expert så er jo da helt normalt at hunner (ikke specifikt cacatuides) har sorte brystfinner i yngletiden. Men den lille fisk i #1 er jo tydeligvis ikke i yngledragt. Bemærk billedet fra Mergus viser en kulturform og en fisk som ser mere "vild" ud. Ingen af dem har noget sort i brystfinnerne. Har i nogle billeder af hunner med sort i brystfinnerne ?

Jeg vil ihvertfald være noget varsom med at skrive at hunner altid har sort i brystfinnerne...synes at rygfinnen ser ud til at være noget forlænget, så tror godt det kunne være en lille han.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Rousing - 09/07-2018 20:14 09/07-2018 20:14
3 dage i akvariet også er der æg, så nu er jeg meget sikker på det er en hun :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Downwindz - 09/07-2018 20:26 09/07-2018 20:26
Hej Rousing.

Jeg har haft og avlet Apistogramma Cacatuoides i et par år, så mener at have en smule erfaring med dem. Den store er uden tvivl en han, og hvis han kommer til sin plads, er det tænkeligst en han af variationen Apistogramma Cacatuoides Double Red, som er en kultur form.

Hunnerne trækker først i den rigtigt tydelige yngledragt i form af gul, knald sort stribe langs siden samt sorte brystfinner når der er lagt æg/æggene er klækket. Herudover skal det tilføjes at hunnerne også kan have en lille anelse forlængede rygfinner, men slet ikke i samme grad som en veludviklet han.

Umiddelbart ligner den lille på billedet en hun som ikke er klar til leg.

Hvor stort er akvariet? Har de plads til at gemme sig, etc? Hvis ægteskabet ikke er lykkeligt, kan det nemlig få døden til følge for den svageste af parret.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Rousing - 09/07-2018 21:04 09/07-2018 21:04
Downwindz skrev :
Hej Rousing.

Jeg har haft og avlet Apistogramma Cacatuoides i et par år, så mener at have en smule erfaring med dem. Den store er uden tvivl en han, og hvis han kommer til sin plads, er det tænkeligst en han af variationen Apistogramma Cacatuoides Double Red, som er en kultur form.

Hunnerne trækker først i den rigtigt tydelige yngledragt i form af gul, knald sort stribe langs siden samt sorte brystfinner når der er lagt æg/æggene er klækket. Herudover skal det tilføjes at hunnerne også kan have en lille anelse forlængede rygfinner, men slet ikke i samme grad som en veludviklet han.

Umiddelbart ligner den lille på billedet en hun som ikke er klar til leg.

Hvor stort er akvariet? Har de plads til at gemme sig, etc? Hvis ægteskabet ikke er lykkeligt, kan det nemlig få døden til følge for den svageste af parret.

Din erfaring slår desværre fejl denne gang :P se kommentaren op over din, det er taget i dag, da jeg skulle fodre dem :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Downwindz - 09/07-2018 22:55 09/07-2018 22:55
Rousing skrev :

Din erfaring slår desværre fejl denne gang :P se kommentaren op over din, det er taget i dag, da jeg skulle fodre dem :P

De kan skifte farve på få minutter ;) og jeg skrev min kommentar mens dit billede blev postet. Min vurdering var baseret på det første billede.

Held og lykke med kuldet. Jeg kan varmt anbefale mikroorm.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Rousing - 09/07-2018 23:24 09/07-2018 23:24
Min kommentar var også blot for sjov, ved godt at de er utilregnelige at kønsbestemme, og jeg kunne også læse ud fra din kommentar, at du ikke havde set billedet :P

hvad er mikroorm? er det noget mod skimmel eller er det mad til dem?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Min kommentar var også blot for sjov, ved godt at de er utilregnelige at kønsbestemme, og jeg kunne også læse ud fra din kommentar, at du ikke havde set billedet :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Downwindz - 10/07-2018 09:00 10/07-2018 09:00
Mikroorm er som navnet angiver en lille type orm. Man kan købe en kultur, som er super nem at vedligeholde (kræver blot havregryn, lidt gær (evt. tørgær) og vand).

Apisto yngel kan nemlig godt være lige småt nok til at tage f.eks. Artemia i begyndelsen.

Det er forresten et lidt sjovt sted de har lagt æggene, normalt vil de foretrække en hule.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Downwindz - 10/07-2018 09:00 10/07-2018 09:00
Mikroorm er som navnet angiver en lille type orm. Man kan købe en kultur, som er super nem at vedligeholde (kræver blot havregryn, lidt gær (evt. tørgær) og vand).

Apisto yngel kan nemlig godt være lige småt nok til at tage f.eks. Artemia i begyndelsen.

Det er forresten et lidt sjovt sted de har lagt æggene, normalt vil de foretrække en hule.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Rousing - 10/07-2018 09:36 10/07-2018 09:36
sammen med fiskene købte jeg noget flydende mad, som jeg blev anbefalet i butikken til hvis de nu skulle få unger som hedder liquifry no1 (food for baby egg laying fish), er det ikke noget du vil anbefale jeg bruger?

og ja det er et meget mystisk sted hun har valgt at lægge sine æg, specielt fordi jeg har 2 kokosnøder hvor den ene er omringet af planter, som de har beskyttet rigtig meget, hvis guppyerne er kommet for tæt på. så meget, at en af guppyerne har mistet halvdelen af halen :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Superbruger jacob - 10/07-2018 12:24 10/07-2018 12:24
Liquifry er alt for småt til apisto yngel. Mikroorm og nyklækkede artemia er langt bedre at starte ned.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Rousing - 10/07-2018 15:36 10/07-2018 15:36
kan mad blive for småt? *blink*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Superbruger jacob - 10/07-2018 16:40 10/07-2018 16:40
Det er faktisk ikke foder til fiskene, men fremmer infusorier. Har kun brugt det til nyklækket yngel af fx karpelaks og labyrintfisk. Apisto yngel er jo nærmest gigantiske i forhold til....

Annoncører
Annoncører