Hjælp til betegnelser

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 218

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Fisken1234 - 05/07-2018 23:40 05/07-2018 23:40
Hej allesammen.

Jeg har haft mit akvarie startersæt på ca. 60L i omkring 10 måneder. Først for nyligt er jeg begyndt at læse omkring hele hobbyen, Aquascaping, de forskellige fiskearter, Akvariemiljøer osv. i bøger.

Dvs. jeg i min første tid havde en del fiskedød, eftersom jeg desværre ikke havde sat mig nok ind i tingene. Jeg satte for mange fisk for hurtigt i, hvilket jo resulterer i stor belastning på mit filter, biologisk balance osv..... dumt, men learning by doing som man siger.

Gennem min læsning er jeg stødt på flere forskellige betegnelser osv., som jeg dog finder indviklet, og derfor håber jeg, at I kan forklare på almindelig dansk hvad der menes.

1. Jeg kan læse det anbefales at putte mit filtermateriale enkeltvis i filterposer, altså aktivt kul, Nitraxsvampen osv. Hvorfor det? (Jeg har et indvendigt Jüwel filter)

2. Hvilke filtermaterialer skal jeg anvende? Jeg synes det er en jungle da alle steder skriver noget forskelligt. Nogle skriver skumsvampe er fint, hvor andre anbefaler små keramiske rør, grus osv... hjælp. Selv bruger jeg blot den biologiske filtervat i toppen, aktivt kul, Nitrax svamp og sidst den fine biologiske svamp.

I fremtiden vil jeg gerne op i større akvarie ca. 200-320 liter, hvor jeg gerne vil prøve med cichlider af en art. Hvad er minimumsstørrelsen af akvarie for disse?

Jeg håber I kan hjælpe med min tvivl, så jeg selv kan blive lidt klogere. Tak på forhånd.
Hvis debatten ikke er sat under korrekt kategori, må denne gerne flyttes.

PS så får i lige et billede af akvariet som det står nu :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Alpina - 06/07-2018 20:54 06/07-2018 20:54
Aktivt kul kommer man normalt i en filterpose, for at holde kullet samlet.
Aktivt kul skal udskiftes eller fjernes efter nogle få uger, da det ikke virker længere.

Nitraxsvampen skal ikke i en pose. Nitraxsvamp er desuden en kortsigtet løsning, som løbende skal udskiftes.

Forskellige filtermaterialer har forskellige egenskaber.

Det er lidt en overdrivelse at kalde filtervat og filtersvampe for biologisk, men de virker da biologisk i et vist lille omfang.
De nyttige bakterier som omdanner ammonium og nitrit, kan sidde på alle faste overflader.
Svampe har en lille overflade på omkring 1 kvm. pr liter svamp.

Filtersten af sintret glas har stor overflade og kan derfor med rette kaldes biologisk filtermateriale.

Se mere om filtermaterieler på Eksternt link http://arentoft.eu/wordpress/filtre/

Ønsker du kun at omdanne ammonium og nitrit eller ønsker du også at fjerne nitrat?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Fisken1234 - 07/07-2018 15:37 07/07-2018 15:37
Ja aktivt kul skal vel skiftes hver måned, og nitrax hver anden?

Jeg vedhæfter et billede som jeg tog i min lokale fiskebiks. På billedet anbefales 6 forskelligt slags filtermateriale, men mit indvendige filter har ikke plads til det hele. Hvad kan udelades tænker du? Da jeg købte mit akvarie fulgte der selvfølgelig nogle forskellige filtermaterialer med, og det er dem som jeg har fortsat med at købt når disse skulle udskiftes.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Alpina - 08/07-2018 10:07 08/07-2018 10:07
I mine Eheim 2078 og 2075 spandpunper bruger jeg kun HMF 30 ppi i 2 filterbakker og filtersten af sintret glas i de 2 andre filterbakker.

Derudover er der grov HMF i forfilterbakken.

Man skal så vælge om filterstenene kun skal omdanne ammonium og nitrit eller om de også skal fjerne nitrat.
Kun særlige filtersten som Siporax og Micromec kan huse bakterier som fjerner nitrat.

Så ud med kul og nitrax og ind med blå svampe og filtersten.

HMF 20 ppi (mellemgrov) kan ikke holde slammet tilbage i en spandpumpe, men i HMF-hjørne eller HMF-gavl anvendes 20 ppi

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Fisken1234 - 09/07-2018 14:13 09/07-2018 14:13
Okay. Mit filtersystem (Bioflow Super 280), har nemlig blot plads til 3 svampe, og derfor er pladsen som sagt trængt. Men jeg vil følge dit råd og anskaffe mig filtersten, og ud med aktivt kul og nitrax.

Mange tak for din hjælp.

Annoncører
Annoncører