Polycarbonat o.a

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 405

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Huggy (Inaktiv) - 29/06-2018 19:02 29/06-2018 19:02
Davs akvariesiden.

Jeg er ny i betrækket, og har fundet mig en 10mm 2x3meter polycarbonat plade som jeg vil bygge et akvarie ud af.

Jeg har læst, og læst..

Først og fremmest, er der nogle der ved om man kan købe "weld on 4 og 16" her i danmark?

Syntes kun jeg kan finde akryl lim, og ikke det som burde virke!

For det andet, hvad er foreskellen på ekstruderet polycarbonat og normal akryl? Og hvordan finder jeg ud af mange liter der kommer i et akvarie, af så stor en plade.

Og kan den holde til det? Ekstruderet polycarbonat skulle være rimelig stærkt, ikke?

Jeg bygger det i polycarbonat grundet det ser super svedigt ud!

Udover det har jeg også andre spørgsmål til opstart:

Men her er min slagplan
1: byg akvarie og fyld med vand (ferskvand, hvorfor skulle man lave saltvand?)

2: køb og tilslut cirkulationspumpe

3: opret baktierie miljø med noget tilsætningsstof og vent.
4: find en masse planter og få lavet et rigtig, og sundt miljø.
5: find fisk

6:sigt efter selfsustaining økosystem med planter både i og over akvarium.

Råd, tips og tricks søges! :)

Tak. Og rigtig god weekend

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger dave - 29/06-2018 19:26 29/06-2018 19:26
Hej... Jeg overvejer også et byg-selv plexiglas akvarium. Jeg ved ikke så meget om det, men her en side om forskelle mellem akryl og polycarbonat.

http://www.pmma.dk/acryl_kontra_polycarbonat.aspx?Lang=da-DK

Der kan også hentes inspiration på youtube. bl.a. king of diy.

god weekend herfra også.

mvh
David.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger scn - 29/06-2018 20:29 29/06-2018 20:29
Weld on 16 kan findes på ebay, ca 450 kr inkl. porto:
Eksternt link https://www.ebay.co.uk/itm/WELD-ON-SCI-GRIP-16-ACRYLIC-CEMENT-GLU...

Det skulle være dårligt , da det åbenbart er rigtig ringe at se igennem:
Eksternt link https://www.cichlid-forum.com/phpbb/viewtopic.php?f=30&t=380977
"Polycarbonate is not as clear as acrylic or crystal styrene which is why it is not used in aquariums. There is a lot of distortion in the material. Like looking through glass covered with vaseline."
Samme bruger fortsætter:
"We have looked at making Minibows out of polycarbonate in the past. It never comes out as clear as crystal styrene and other than R&D samples we tested, it's never been used in production. The tanks look terrible. And those are small desktop tanks. I couldn't imagine how bad it would look on a thicker, big tank."

ang. din plan, så er #2, #3 og #4 samme step. Faktisk er det lettest med: bundlag, en lille smule vand, plante fylde op med vand og start pumpen.

En ting er styrke, en anden tig er stivhed.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Huggy (Inaktiv) - 30/06-2018 09:58 30/06-2018 09:58
Its too Late! D; JEG MÅ VÆRE PIONÆR, jeg har en 2×3 ekstruderet polycarbonat plade til 4800 stående nede i biæen nu..

Nu bygger jeg det akavrium, og det skal nok blive fedt!

Det ser MEGET klart ud.

Nogle der har erfaringer med acrifix? :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger scn - 30/06-2018 11:47 30/06-2018 11:47
Du har godt set at E-modulet er under 3 GPa for polykarbonat hvor glas har E-modul på +50 GPa ?
Det er værd at have med i overvejelserne i forhold til spændvidder/understøtning af de forskellige belastede flader.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger scn - 05/07-2018 10:59 05/07-2018 10:59
Nu husker du vel at tage lidt billeder og give os andre muligheden for at følge projektet her på siden?

Annoncører
Annoncører