Planter går i "opløsning"

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 250

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger henrik.keller - 13/05-2018 13:48 13/05-2018 13:48
Indlægget er rettet 13/05-2018 15:48 13/05-2018 15:48 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg har behov for lidt hjælp til mine planter. De fleste af mine plante får gule plade hvorefter de går i “opløsning” og kun "stænglerne" i bladet er tilbage :( . Se vedlagt foto.

Jeg skifter ca. 30-40% vand hver uge. Der bliver gødet med Easy-Life Profito og der er anvendt gødningskugler, JBL De 7 lerkugler.

Der er discus, dværg Sommerfuglecichlide, neon og 2 stk. L081 (små).

Hvad kan jeg gøre for at rette op på dette?

Mvh. Henrik

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger mob93761 - 19/05-2018 21:07 19/05-2018 21:07
Dine planter går tilbage idet de mangler næring, Brug lidt gødning i bundlaget omkring planterne og tilsæt flydende gødning direkte i vandet. Hertil er et tilskud af CO2 heller ikke at foragte.

JBL har et produkt til bundlaget de kalder "De 7 kugler"
"Begreenm8" har et glimrende tilbud på flydende gødning. Du finder ham på Facebook. Han anbefaler at man giver gødningen dagligt, men jeg har oplevet god effekt ved blot to til tre ugentlige tilskud af den flydende gødning.
CO2 kan fint gives i flydende form, eller du kan investere i et rigtigt anlæg med gasflaske og hele molevitten.

Der er mange indlæg herinde omhandlende netop dette emne, og der er mange andre bedre og mere fyldestgørende forklaringer på dine planters stille "død" end min kortfattede forklaring, så tag endelig et kig og bliv klogere. :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Alpina - 19/05-2018 22:59 19/05-2018 22:59
Indlægget er rettet 19/05-2018 23:03 19/05-2018 23:03 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ancistrus-sp-maller kan finde på at raspe blade.
Jeg ved ikke om dine L081 også kan finde på det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger jwc73 - I går kl. 18:38 I går kl. 18:38
er det ny købte planter kan det være at de dyrket med blad over vand og så er de bare ved skifte til undervands vækst

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger brib - I går kl. 19:57 I går kl. 19:57
Jeg har vist efterhånden skrevet det et par hundrede gange . Vandskift på 30-40% ugentligt er alt for meget i et velbeplantet og normalt belastet akvarium. Du smider alt det gode ud af akvariet som planterne lever af og tilsætter en masse kunstgødning i stedet . Det gider planterne bare ikke, og derfor smelter de for dig .

Malawi og Tanganyika cichlider elsker disse hyppige vandskift. Men i planteakvariet går den altså ikke hvis du vil have pæne planter . ( Nu får jeg sikkert de sædvanlige 20 klogeåger på nakken ) :) - Men det har jeg prøvet før :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger DPedersen - I går kl. 20:38 I går kl. 20:38
Indlægget er rettet I går kl. 20:39 I går kl. 20:39 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#5 Fuldkommen sandt :) Mine bedste planteakvarier var dem jeg skiftede vand ca. 1 gang hvert 1-3 måned. Dem jeg religiøst lavede vandskift en gang hver uge til hver anden, fik jeg aldrig gode planter....

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Kristian Paaske - I går kl. 22:18 I går kl. 22:18
Fodre du dine maller? Jeg synes det ser ud som om det er mallerne, der spiser dine planters blade. Hvis du ikke allerede giver dine maller mad så prøv at give dem lidt squash eller agurk. Jeg havde tidligere L081 og de var rimelig hårde ved mine planter, så jeg endte med at sælge dem.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger henrik.keller - I dag kl. 15:21 I dag kl. 15:21
Tak for jeres input (y)

Jeg tror at vansskiftene kan være problemet, jeg vil prøve at holde lidt igen, og holde øje med vandværdierne.

//Henrik

Annoncører
Annoncører