Loppemarkedskøb.

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 427

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger brib - 06/05-2018 10:29 06/05-2018 10:29
For en uges tid siden fandt jeg et yderst billigt ældre 250.l Akvastabil akvarium . Fra start kunne jeg godt se at der ville ligge en del arbejde i at lave akvariet og lampe "stuerent .

Alt. var tilkalket og lignede Mønsted kalkgruber . Fugerne så dog nogenlunde ud og jeg havde en formodning om at jeg kunne undgå en omfugning . Det kunne jeg så ikke . Porsabordet var også det man på landet kalder : godt belortet . - Stilleskruerne lignede undervognen på en gammel Skoda 105.S , og var yderst besværlige at få løsnet og renset . Men WD 40 er et godt middel i den retning .

Efter lidt grov-rensning , kunne jeg godt se at det her var noget jeg måske burde være gået langt uden om. Lampen manglede en vinge - endegavlene var knækket og samtlige fatninger smuldrede bare man rørte ved dem . Tænd/sluk kontakterne var groet fast og strømføringen i lampen gav en sjov snurren i fingrene når man rørte ved den .

Men nu er jeg jo en tålmodig sjæl ( NOT) :) - Så det var bare at gå i gang med projektet .

Startede med bordet . Alle profiler blev viklet ind i køkkenrulle og overhældt med eddikkesyre . - Akvariet kom på mit vandtesterbord og aluen fik samme tur som bordet . - Eddikesyren skal helst sidde et par døgn inden man begynder at vaske kalken af . Så i mellemtiden splittede jeg lampen ad til atomer . Nye fatninger blev monteret - og heldigvis havde jeg en ekstra vinge og et par brugte endegavle plus kontakter til det heldækkende armatur . Alt alu fra lampen blev sat i blød i regnvandstønden mens jeg fiksede teknikken .

Akvariet viste sig desværre at være utæt. Så det krævede en omfugning .

I aftes blev akvariet vandtestet og var heldigvis tæt . Nu er jeg jo lidt nærig , så vandet der blev brugt til vandtest , blev brugt til vandskift i vores andre akvarier .

Projektet tog en uges tid , men selv synes jeg at resultatet blev ok .

Den tidligere ejer havde ikke sparet på scilikonelimen :)

Akvariet omfuget og limen tørret op efter 3 døgn

Det tog mig en uges tid at shine møgbunken op, men resultatet er efter min mening tilfredsstillende :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Principia - 06/05-2018 10:59 06/05-2018 10:59
Der ligger altid en masse arbejde i noget gammel lort. men det er tilfredsstillende at give tingene nyt liv, og spare nogle penge, hvis det er planen man vil bruge det selv. man skal godt nok sætte sin timeløn lavt, hvis man vil skille sig af med det umiddelbart efter behandling.
der er langt mellem snapsene, men det kan lade sig gøre at, få fat i noget billigt ind i mellem, hvis man har tålmodigheden til at lede.
Det er nok 20 år siden jeg har købt noget nyt. Mit 430L fik jeg med bord og lampe og det hele, for 600kr. Det havde jeg glæde af i 5-6 år. Det røg så nok op på en tusse inden jeg var tilfreds. Men det var en lille indtjening på det, da jeg ville sadle om, og satte et andet akvarium op.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger brib - 06/05-2018 11:37 06/05-2018 11:37
#2: Sidst jeg købte nyt akvarieudstyr var i 2001. Det var Superbest der havde 12.l akvarier til kr. 100.- klar til start .

Planen er at jeg vil bruge akvariet i #1 selv . Alternativt var det røget videre som terrarium-gnaverbur .

Vi har jo droslet kraftigt ned mht. akvarier. Det startede med ca. 3500.l og er pt. nede på 1150.l Det er mere overskueligt og kræver ikke så meget pasning at det ligner arbejde .

Nappede lige et Akvastabil på sølle 60.l i går på et loppemarked . Den fyrstelige pris var kr. 20.- . Nu har det været igennem mine kyndige afkalknings- Opshinings-hænder og står yderst pænt . Det ryger ud i samfundet til en trængende akvarist for en billig penge .

Det med at renovere, er noget jeg gør fordi jeg kan li det . Man skal ikke begynde at regne timeløn osv. ud . Jo vanskeligere opgaven er , jo sjovere er det for mig hvis det lykkes at fikse det .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger kalaila - 06/05-2018 11:57 06/05-2018 11:57
Ved omfugning, er det nok at erstatte "tætnings"-fugerne, eller skal man også ind og omfuge dem, der holder glasset sammen?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger brib - 06/05-2018 13:21 06/05-2018 13:21
kalaila skrev :
Ved omfugning, er det nok at erstatte "tætnings"-fugerne, eller skal man også ind og omfuge dem, der holder glasset sammen?

Nøjes med at fjerne den indvendige fuge ( Akvarier med ramme ) - Den fuge der holder glassene, behøver du ikke fjerne .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger brib - 06/05-2018 13:53 06/05-2018 13:53
Så var jeg ude i "gemmerne" og lede efter en spandpumpe til loppefundet .

Det var nu ikke helt nemt, men jeg fandt en gammel VitaTech fra 2003 der bare stod og lignede et vrag .

Vita Tech er en tro kopi af Eheims 2213 , så der skulle mengeleres lidt rundt for at få tingene til at passe sammen .

Spanden fra Eheim 2213 plus pakning kunne bruges. Rotor fra 2213 passede også, men rotorpinden var knækket og rotoren var ret slidt i navet .

En stump alu strømpepind fra fruens ( cirkelinedk) s mangfoldige strikke og hæklepinde, viste sig et indeholde en strømpepind i 2,2 mm. Så var akslen også klaret . ( 2.2 mm udligner sliddet i akslen på rotoren ) Så nu kører der en fin og tæt VitaTech på mit loppefund . Den kører fint og uden mislyde . - Alupinden holder i ca. 2 år, så er den ødelagt ( slidt ) Men så køber man bare en anden strømpepind i 2,2-2,5 mm . Så kører rotoren 2 år mere . Hvorfor give en formue for en keramikaksel , når tingene kan klares for 5 kr . :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Principia - 06/05-2018 17:16 06/05-2018 17:16
Altså. man kan jo også spare sig selv ihjel. Sådan noget som pumper, pumpehoveder, varmelegemer, køber jeg ikke som brugt. Det har ganske enkel noget at gøre med stabilitet og ydelse. Det er et fremragende eksempel du kommer med der, på hvorfor. At pumpen kan køre, ved hjælp af en strikkepind, er en nødløsning. Om den kører 2 år er et skud i tågen og et sats. Fiduser dur til nødløsninger, men ikke noget man i længden kan løbe an på.
Man sender jo heller ikke sin bil til mekanikkerne, og får lavet bremser, for at få af vide, at for at gøre det billigere, fandt jeg nogle nye skiver i biltema. Det er godt nok ikke til en Audi, men passer på en Skoda, of der er helt sikkert det samme, bortset fra de to 12mm spacere jeg har lagt under for at centrere dem i kaliberen. men de holder helt sikkert de næste to år til næste syn. Ps. der ydes ingen garanti på reparationen. Men det er helt sikkerhedsmæssigt korrekt.

Jeg må sige hr Brib, at det er med en hvis undren, at du som roder så meget med ting, at du udleverer dig selv som kl....hu....r.
Du burde vide hvad der burde afgå ved døden og ryge til genbrug, fordi det ikke er det værd at redde.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger brib - 06/05-2018 17:40 06/05-2018 17:40
#7 : Jeg har kørt med strikkepinde som aksler i mange år - Så lige der er jeg bestemt ikke nervøs .

Mht. Varmelegemer er vi helt enige .

Biler går jeg ikke så meget op i . Når Akva-Bussen trænger til eftersyn, så klarer værkstedet det . Nu har jeg nået den alder hvor det ikke længere ar spændende at ligge og rode rundt ude i perlegruset og reparere biler. Så jeg betaler bare uden at kny :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Principia - 06/05-2018 17:50 06/05-2018 17:50
Måske. Men der findes meget lort på markedet, og man behøver jo ikke selv gøre en indsats for at sprede mere. det du beskriver med den pumpe. er du har gravet dybt i fidushåndbogen for at få lortet til at give lyd. En ting er den kører uden at skramle. men vi ved begge at der ikke skal så meget til, før den er nede på 70% eller mindre. Om en aksel er 2,2 eller 2,5mm er en verden til forskel i de størrelser. Når man så blander slangetilslutninger og andet ind i det fra et konkurrerende mærke, med indbygget strikkepind. Så burde lortet have været smidt ud. Den burger meget strøm i forhold til ydelse, og ydelsen er ikke der hvor den burde ligge. Samt er der evnen til at modstå belastning. At man måske selv vil køre med lortet er en ting. men at sende den ud er en anden. jeg er lidt forarget over dit indlæg hvad pumpen angår.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger brib - 06/05-2018 18:01 06/05-2018 18:01
Indlægget er rettet 06/05-2018 18:15 06/05-2018 18:15 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#9 : Klamphugger !

Er ikke et bandeord. :)

Klamphugger beskriver et stykke arbejde hvor man er sprunget over hvor gærdet er lavest . Og at arbejdet er ringe udført . :)

I øvrigt går jeg aldrig på kompromis med sikkerheden når vi snakker eldrevne artikler. Som du selv nævner er varmelegemer noget af det mest ustabile man kan få ind som brugt. Her når disse kun til genbrugs-spanden , sammen med algemagneter.

Algemagneter har fanden skabt i vrede og udelukkende for at ødelægge glasset i akvarierne.

Jeg kan ikke forstå at du bliver forarget over at jeg bruger en strikkepind i min pumpe til eget brug - Det svarer lidt til at jeg blander mig i hvad du har med af pålæg i madpakken :)

Dine udtalelser om ydelse, kommer til at stå helt alene . Jeg taler ud fra egen erfaring .

Mht. ydelse og forbrug så bruger både Eheim 2213 og VitaTech kun 8 watt og giver sølle 440.l /timen .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Principia - 06/05-2018 18:12 06/05-2018 18:12
Nå ok beklager. jeg havde opfattet dit indlæg, som det var noget der skille videre. Hvis det "bare" er til dig selv, så skal du bare slå dig løs med strikkepinde, hokus pokus pulver, og tryllestave, samt en afskallet pilekvist til at finde vand. :D :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger brib - 09/05-2018 15:06 09/05-2018 15:06
Nå men, det blev da ikke så tosset .
Lidt overskuds planter og rødder fra de andre akvarier, tilsat ca. 50 teenage ancistrus og et par hundrede RCS rejer . Så kom der lidt liv i .

Lampen blev lige midlertidigt byttet ud med en gl. rustfristål-lampe. Det var den eneste længde jeg havde LED rør til . Så belysningen er på 2x10 watt og betydeligt billigere end de 2x30 watt der sidder i det heldækkende armatur .

Annoncører
Annoncører