Nybegynder

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 385

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Slapz - 14/04-2018 20:29 14/04-2018 20:29
Hej med jer.
Jeg er igang med at overbevise konen om at et akvarium er lige hvad vi mangler :) - Både til os selv, og vores søn på 2. Så jeg mangler jeres hjælp til at få nogle gode tips.

Mine tanker er pt:
Akvarie på ca. 100 liter.
- 10-15 Neonfisk
- 3-5 Corydora catfisk - måske panda
- En cleaner/cherry shrimps

Når jeg får købt akvariet skal det sættes op, og derefter kører 14-30 dages tid uden fisk. Som jeg forstår det er det for at få en cyklus i tanken.
Derefter tilsætte fiskene lidt af gangen.

Er det for mange fisk - Eller hvor meget mere er der plads til :)
Hvad jeg kan forstå er Corydora + neon en god sammensætning - Hvilken vicevært kunne være et godt valg? Både ift at have noget at kigge på, samt at den laver lidt :)

Med venlig hilsen
Rasmus

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Slapz - 14/04-2018 20:33 14/04-2018 20:33
:D ... Urgh.. Så meget en nybegynder - beklager dobbelt post :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Fiskerne - 14/04-2018 21:49 14/04-2018 21:49
Jeg ville nok vælge varianten neon tetra istedet for den vanlige rød neon. De er knapt så sarte. Men uanset valget, så overvej at vente med dem til akvariets øvrige beboere er kommet i, og akvariet er rigtigt godt indkørt. De kan nemlig være lidt sarte.

Jeg ville nok ikke gå under 128L. Det er en god begynderstr. akvarie, og der er rigtig mange af dem på brugtmarkedet.

mht. Corydoras, så bør du som minimum have 6 stk sammen. Det er en flokfisk, og de gør sig helt klart bedst i akvarium som sådan.

Vicevært behøver du egentlig ikke. Klør 5 og en grydesvamp (uden nogen former for sæbe) er rigtigt godt. Men Otocinclus er en sød lille dværgmalle, som desværre også gør sig bedst i flok, og så begynder pladsen at være trang.

En grov tommelfingerregel: 1cm fisk (voksenstr) pr L. akvarie.

15 neon (4cm)
6 Corydoras (5cm)
6 Otocinclus (5cm)
Rejer tæller ikke rigtigt med i regnskabet. Men de er rigtig hyggelige :) Find dem evt. privat, de er ofte til at finde til 3-4kr, og start med 25 eller lign. De skal nok formere sig til flere.

Kig endelig i artsbeskrivelser her på siden, men vær obs på at nogle af min. krav kan være i underkanten, så altid en god idé lige at spørge :)

Neon Tetra Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=11127
Cory Panda Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=11189
Cherry rejer Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=10870
Otocinclus Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=10851

Hvis du skal have rejer, så skal du helt klart gøre dig nogle tanker om hvilket filter du skal have. Jeg vil anbefale HMF filter, eller spandepumpe med forfilter på.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Slapz - 15/04-2018 14:09 15/04-2018 14:09
Mange tak for det hurtige svar (y)

Havde fået den oplevelse på Youtube videoer at Neon fisk ikke er så sarte - men det kan være de er :)

Otocinclus er et god bud på den sidste art i min tank.
Tak for en opmærksomhed ift. filter. Den var jeg nok hoppet i med begge nybegynder ben.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Slapz - 15/04-2018 18:53 15/04-2018 18:53
Fiskerne skrev :

Hvis du skal have rejer, så skal du helt klart gøre dig nogle tanker om hvilket filter du skal have. Jeg vil anbefale HMF filter, eller spandepumpe med forfilter på.

Kan du uddybe det lidt?
Rejerne bliver suget op hvis der ikke er forfilter på eller hvordan? :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Klaus E L - 15/04-2018 20:04 15/04-2018 20:04
Lige præcis det han mener tror jeg.små fisk og rejer vil nemt kunne blive suget ind i en pumpe, hvis der ikke er net,HMF eller rist der forhindrer det. De vil ikke komme ud igen hele.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Slapz - 15/04-2018 20:37 15/04-2018 20:37
Indlægget er rettet 15/04-2018 20:40 15/04-2018 20:40 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Fantasktisk - det giver god mening i mit nybegynder hoved :)
Holy S... der er mange ting lige at tænke over. Tænker det var et af de store plusser ved at vælge denne hobby, men man bliver stadig overrasket over det ;P

Tænker HMF i et hjørne kunne se fint ud, så igang med at finde ud af hvordan det bedst bliver lavet og sammensat med pumpe etc.
Hvor har I fundet glas til at lave hjørnene?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger DPedersen - 15/04-2018 20:46 15/04-2018 20:46
Indlægget er rettet 15/04-2018 20:50 15/04-2018 20:50 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Eksternt link https://akvarieroden.dk/produkt-kategori/filtre/hmf-hjoernefilter...

Køber du evt. Juwel akvarie, kan du tage indmaden af filteret ud og sætte måtte i på HMF manér. Gjorde det selv med meget stor success (meget bedre end deres foreslag til hvordan medie skal placeres.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Slapz - 15/04-2018 21:11 15/04-2018 21:11
Indlægget er rettet 15/04-2018 21:16 15/04-2018 21:16 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

DPedersen skrev :
Eksternt link https://akvarieroden.dk/produkt-kategori/filtre/hmf-hjoernefilter...

Køber du evt. Juwel akvarie, kan du tage indmaden af filteret ud og sætte måtte i på HMF manér. Gjorde det selv med meget stor success (meget bedre end deres foreslag til hvordan medie skal placeres.

Lige nu tænker jeg at anskaffe mig et akvarie på omkring 128L. Hvad jeg lige kan se, så tilbyder akvarieroden for små hjørnefiltre. Google må hjælpe mig :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Fiskerne - 16/04-2018 02:57 16/04-2018 02:57
Slapz skrev :
Tænker HMF i et hjørne kunne se fint ud, så igang med at finde ud af hvordan det bedst bliver lavet og sammensat med pumpe etc.
Hvor har I fundet glas til at lave hjørnene?

Jeg fik skåret glasstrimler i den lokale trælast, men det er langt fra alle trælaster der gør i dette, så prøv evt. en glarmester.

Mål indv. højde på akvariet, træk 2 cm fra, lav dem ca. 3 cm i bredden. Hvis indv. højde er 38, så lav strimler ca. 3x36cm. Så hæver du dem lige en cm. over bunden, så de hverken rammer fuge i bund eller top. Jeg har monteret glas-strimlerne 15 cm ude, således at hjørnefiltret bruger 15x15cm. Det passer med en 25x38cm. 50mm måtte ppi20. Du kan evt. skære et par klodser til at holde afstanden, det gør det meget lettere. Jeg vil mene at disse filtre er bedre end det du kan købe hos akvarieroden, pga. den lidt tykkere måtte. Og så er det billigere.

Som pumpe bruger jeg selv en Hydor Pico 750 pumpe, men vil tro Eheim 600 yder ca det samme effektivt. Man kan også bruge et luftdrevet tjekkisk rør, men det støjer altså lidt mere. Luft er lidt billigere når der skal filter til mange akvarier, men til et enkelt vil jeg klart anbefale powerhead.

Og ja, det er pga at små fisk og rejer ofte må lide døden i indsugningen, der gør at jeg anbefaler disse filtertyper. Derudover er der meget lidt vedligehold, især ved HMF.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger tjoenne - 16/04-2018 07:14 16/04-2018 07:14
Jeg har også lavet HMF filter i begge mine akvarier (128 og 180ltr).
Jeg har lavet mit med akryl. Har fungeret upåklageligt i 2 år.
Her kan du se hvordan jeg har gjort. Eksternt link http://joenne.dk/180-ltr-akvastabil.html
Det lille af dem drives af et powerhead fra eheim til 119,-
Skriv gerne hvis du er i tvivl om noget.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Slapz - 18/04-2018 18:44 18/04-2018 18:44
Tror jeg har droppet rejeplanen - må se hvor meget jeg kan få min kone med på det, så kan det måske ende med en red shrimp tank :D

Tænker jeg vil have sandbund. Men kan ikke finde ud af om jeg skal have et lag jord under sandet? Det kommer vidst an på hvilken slags planter jeg vælger?
Som jeg forstår det, er der planter der optager næring igennem rødderne, og andre fra vandet igennem bladene. Hælder pt til de sidste

Javabregnen ser nice ud, og lyder det at være nem at holde. Har I nogenforslag til hvad der skal vælges?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Slapz - 18/04-2018 18:44 18/04-2018 18:44
Indlægget er rettet 18/04-2018 18:49 18/04-2018 18:49 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

(FEJL)

Annoncører
Annoncører